
سئو موبایل: راهنمای کامل بهینه سازی سایت برای گوشی موبایل
سایت شما باید سازگار با موبایل باشد. زیرا امروزه بیشتر افراد با گوشی خود در گوگل جستجو می کنند. اما داشتن یک سایت سازگار با موبایل به چه معناست و از کجا شروع می کنید؟ این دقیقا به مفهوم سئو موبایل (Mobile SEO) باز می گردد.
این راهنما هرچه که باید در مورد سئوی موبایل بدانید به شما آموزش می دهد. تا بتوانید وبسایت خود را برای اولویت ایندکس موبایل (Mobile-first index) آماده کنید.
صدا خوب است؟ خیلی خوب. بیایید به عمق مطلب شیرجه بزنیم!
سئو موبایل (Mobile SEO) چیست؟
هدف از سئوی موبایل، بهینه سازی وب سایت شما برای دستیابی به دید بهتر در نتایج موتورهای جستجو برای گوشی های موبایل است. به عبارت دیگر سئو موبایل اختصاصا روی بهینه سازی سایت برای گوشی های موبایل کار می کند.
هدف این شکل از سئو نه تنها افزایش رتبه موتورهای جستجو است، بلکه ارتقاء تجربه کاربر تلفن همراه از طریق محتوا و فناوری را نیز در اولویت قرار می دهد.
در حالی که سئوی موبایل از جهات بسیاری با سئوی سنتی اشتراک های زیادی دارد اما در این روش برخی مراحل اضافی مرتبط با رندر سایت و محتوا وجود دارد که هدف آن برآورده کردن نیازهای کاربران تلفن همراه و تامین سرعت مورد نیاز دستگاههای تلفن همراه است.
آیا این باید یک اولویت برای وب سایت شما باشد؟ اصلا آیا سئو موبایل اهمیت دارد؟ در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.
چرا سئو موبایل اهمیت دارد؟
الان دیگر مثل گذشته همه از کامپیوتر برای وبگردی استفاده نمی کنند بلکه بیشتر کاربران اینترنت گوشی به دست هستند. طبق آمار ارائه شده بیش از ۹۵ درصد از کاربران اینترنت با گوشی موبایل از اینترنت استفاده می کنند؛ یعنی تقریبا تمام کاربران اینترنت!
نیازی به گفتن نیست که موبایل آینده جستجو است و احتمالاً به همین دلیل است که گوگل کل الگوریتم خود را برای تمرکز بر جستجوی تلفن همراه اصلاح می کند.
البته این اتفاق از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در آن سال گوگل از نسخه موبایل یک سایت برای تعیین رتبه سایت استفاده کرد و مبنای رتبه بندی سایت ها نسخه موبایلی شد. چیزی که در سئو به آن اولویت ایندکس موبایل (Mobile-first index) گفته می شود.
اگر به کاربران تلفن همراه توجه نکنید احتمالا حجم عظیمی از ترافیک را از دست خواهید داد. اگر سایت شما مناسب نیست یا محتوای کمتری را در سایت تلفن همراه خود نشان می دهد، به دست آوردن رتبه های خوب برای شما دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که ایجاد یک طراحی کاملاً کارآمد و واکنش گرا برای سایت (موبایل) خود بسیار مهم است.
نحوه بهینه سازی سایت برای Mobile-first index
اگر بخواهید سایت خود را برای دستگاه های موبایلی بهینه سازی کنید باید با توجه به Mobile-first index نکات مربوط به Mobile SEO را اجرا کنید.
در اینجا نکات مفیدی به صورت فهرستی ارائه شده است.
- تجربه کاربری خوب ارائه دهید
- مطمئن شوید که سایت شما ریسپانسیو است.
- سرعت سایت خود را افزایش دهید
- از داده های ساختار یافته استفاده کنید.
- کدهای جاوا اسکریپت، HTML و CSS را مسدود نکنید.
- از تغییر مسیرهای زیاد استفاده نکنید.
- نمای (viewport) صحیح را انتخاب کنید.
- از پاپ آپ استفاده نکنید.
- سازگاری با موبایل را تأیید کنید.
بیایید مهم ترین موارد فوق را دقیق تر بررسی کنیم.
۱. طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو (Responsive design) مهمترین روش سئو و بهینه سازی سایت برای موبایل است. این همان فناوری است که گوگل از آن حمایت می کند. با طراحی ریسپانسیو، سایت شما بر روی یک آدرس URL فعال است اما دستگاه های مختلف می توانند به تناسب اندازه خود از آن استفاده کنند. اینطور گوگل همآسان تر آن را درک می کند.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، به احتمال زیاد سایت شما واکنشگرا است و می تواند با همه صفحه ها سازگار شود. با این حال، خوب است بررسی کنید که سایت شما در ابزارهای آنالیز سایت چگونه مقیاس می شود. زیرا اگر مقیاس درستی نداشته باشد، باید با توسعه دهنده وب خود در مورد رفع آن صحبت کنید - یا موضوع دیگری را انتخاب کنید.
۲. بهبود تجربه کاربردی
ارائه یک تجربه کاربری عالی هم برای کاربران و هم برای گوگل مفید است. برای انجام این کار ابتدا مشخص کنید که می خواهید کاربران در سایت شما چه کاری انجام دهند. سپس، مطمئن شوید که انجام آن برای مردم آسان است.
آیا می خواهید مردم با شما تماس بگیرند؟ مطمئن شوید که شماره تلفن خود را در جلو و وسط قرار داده اید، بنابراین پیدا کردن آن آسان است. آیا می خواهید تبدیل ها را افزایش دهید؟ آن دکمه خرید را برجسته کنید و به درستی کار کند! به عبارت دیگر: تمرکز را روی سایت خود بیاورید و بازدیدکنندگان خود را به مسیری که می خواهید بروند راهنمایی کنید.
اما فقط روی نیت خود تمرکز نکنید. به کاربران خود نیز نگاه کنید! بفهمید که چرا آنها بازدید می کنند و چه کارهایی را بیشتر در سایت شما انجام می دهند. سپس مطمئن شوید که برای آنها آسان است. زیرا اگر چیزی کاربر شما را ناامید کند، به شما و نتایج شما آسیب می رساند. به همین دلیل است که باید سایت موبایل خود را آزمایش، بهبود و به طور کامل بهینه کنید.
۳. افزایش سرعت سایت
یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای بهبود سئوی موبایل سایت خود انجام دهید، بهبود سرعت بارگذاری سایت است. بارها و بارها، مطالعات نشان داده اند که افراد سایت هایی را ترک می کنند که به کندی بارگذاری می شوند و احتمالاً هرگز باز نمی گردند.
به همین دلیل است که سرعت سایت برای سال ها یک عامل رتبه بندی بوده است و گوگل به طور فزاینده ای بر رفع این مشکل رایج تمرکز می کند.
۴. استفاده از هاست بهتر
نکته شماره یک برای بهینه سازی سرعت سایت موبایل شما این است که روی میزبانی وب بهتر سرمایه گذاری کنید. بسیاری از سایت ها بر روی هاست های مقرون به صرفه ای اجرا می شوند که فضای زیادی از سرور را با سایر وب سایت ها به اشتراک می گذارند که می تواند باعث کند شدن سرعت سایت آنها شود.
به همین دلیل است که واقعاً ضروری است که از میزبانی ارزان خودداری کنید و یک برنامه خوب در یک میزبان مشهور دریافت کنید - واقعاً برای خود هزینه دارد!
۵. بهینه سازی تصاویر
اگر یک برد سریع برای بهبود سرعت سایت شما وجود داشته باشد آن بهینه سازی تصاویر است. تصاویر با اندازه 3000x2000 پیکسل HD را در سایت خود بارگذاری نکنید.
آنها را به اندازه صحیح تغییر دهید، سپس با ابزارهایی مانند ImageOptim، Squoosh یا افزونه های وردپرس مانند WP Smush آنها را کوچکتر کنید. همچنین میتوانید از فرمت های تصویری جدید مانند WebP نیز استفاده کنید.
۶. کوچک کردن فایل های کد
هر درخواستی که سایت شما باید انجام دهد بر سرعت سایت شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید روی کاهش این درخواستها برای بهبود سایت تلفن همراه خود کار کنید. یکی از راه های انجام این کار، کوچک کردن کد است.
کوچک کردن فایل های حاوی کد به این معنی است که دارایی هایی مانند جاوا اسکریپت و CSS را گروه بندی و به هم پیوند می دهید. در نتیجه، مرورگر مجبور است فایل های کمتری را بارگذاری کند، که منجر به سایت سریعتر می شود.
پیاده سازی این کار سخت به نظر می رسد، اما افزونه ای مانند WP Rocket می تواند تمام نیازهای ذخیره سازی شما را برطرف کند.
۷. فعال سازی کش مرورگر
با فعال سازی کش مرورگر، به مرورگر میگویید که عناصر صفحه که اغلب تغییر نمیکنند، میتوانند در حافظه پنهان آن ذخیره شوند. به این ترتیب، مرورگر هر زمان که دوباره بازدید می کند فقط باید محتوای جدید و پویا را دانلود کند. باز هم، این چیزی است که افزونه ای مانند WP Rocket می تواند به شما کمک کند. یا اگر دوست دارید خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید.
۸. کاهش ریدایرکت ها
تغییر مسیر یک بازدیدکننده را از یک صفحه درخواستی به صفحه دیگر هدایت می کند، زیرا صفحه درخواستی منتقل یا حذف شده است. در حالی که اگر این کار به خوبی انجام شود منجر به یک تجربه کاربری خوب می شود، هر چه از تغییر مسیرهای بیشتری استفاده کنید، سرعت سایت شما کندتر خواهد بود.
تغییر مسیرهای بی پایان انجام ندهید. همچنین، سعی کنید پیوندهای مربوط به پست های حذف شده را اصلاح کرده و و از لینک های مستقیم استفاده کنید.
۹. استفاده از داده های ساخت یافته
بسیاری از نکات ارائه شده در این راهنما تا کنون بر روی قابلیت استفاده و سرعت متمرکز شده اند و اثر افزودنی دارند، اما تغییراتی وجود دارد که می تواند مستقیماً بر نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجوی موبایل تأثیر بگذارد.
صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای مدت بسیار طولانی "10 پیوند آبی" نبوده اند. آنها اکنون تنوع هدف جستجو را منعکس میکنند و بخشهای مختلفی را برای رفع نیازهای کاربران نشان میدهند. بسته محلی، تبلیغات فهرست خرید، محتوای ویدیویی و موارد دیگر بر تجربه جستجوی تلفن همراه غالب است.
در نتیجه، ارائه نشانهگذاری دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو مهمتر از همیشه است تا بتوانند نتایج غنی را برای کاربران نمایش دهند.
افزودن نشانه گذاری داده های ساختاریافته به سایت شما می تواند بر نحوه نمایش سایت شما برای جستجوهای محلی و جستجوهای مرتبط با محصول تأثیر بگذارد. با استفاده از JSON-LD، می توانید داده های کسب و کار، محصول و خدمات را در صفحات خود در نشانه گذاری Schema علامت گذاری کنید.
اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایت خود استفاده می کنید، افزونه های متعددی در دسترس هستند که به طور خودکار محتوای شما را با داده های ساختاریافته علامت گذاری می کنند.
۱۰. بهبود خوانایی
مطمئن شوید که سایت شما در دستگاه های تلفن همراه قابل خواندن است. از دستگاه های مختلف برای بررسی درست بودن تایپوگرافی خود استفاده کنید و در صورت لزوم تغییراتی را ایجاد کنید. تایپوگرافی می تواند تجربه کاربری سایت شما را بهبود بدهد یا خراب کند.
نمونه بارز این موضوع ریز بودن بیش از اندازه برخی نوشته ها در دستگاه های موبایلی است که خوانایی آن را سخت می کند.
۱۱. بهبود اندازه عناصر انتخاب شدنی
این مورد رایجی است که احتمالا برای خود شما هم اتفاق افتاده است. وقتی در سایتی هستید و نمی توانید با انگشتتان دکمه، پیوند یا آیتم منو را بدون خطا بزند، به شدت عصبانی می شوید. همه مردم از چنین چیزی متنفرند.
وقتی مسیریابی سخت یا غیرطبیعی است، ممکن است احساس ناامیدی کنند. لطفاً برای بهبود سایت موبایل خود آن را اصلاح کنید.
۱۲. نمای صحیح را انتخاب کنید
Viewport عرض صفحه را برای دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن تعیین می کند. با تعیین یک نمای صحیح، مطمئن می شوید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند. عدم انجام این کار را ممکن است باعث شود سایت دسکتاپ به یک کاربر گوشی هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان داده شود.
۱۳. از پاپ آپ استفاده نکنید
گوگل سایتهایی را که از پنجرههای بازشو یا میانافزارهای بزرگ برای تبلیغ خبرنامه، فرمهای ثبتنام یا تبلیغات استفاده میکنند جریمه میکند. اینها اغلب مانع دسترسی سریع کاربر به محتوای درخواستی می شوند. با این وجود زیاد مشاهده می شود که برخی سایت های بزرگ این اشتباه را انجام می دهند.
ترجیحا از اینها استفاده نکنید مگر این که مجبور باشید. در آن صورت هم مطمئن شوید که قوانین گوگل را رعایت می کنید.
۱۴. تست کردن سایت و اعلام تغییرات به گوگل
خوب است قبل از شروع کار بر روی سئوی موبایل خود، یک تست قابلیت استفاده از موبایل را در گوگل انجام دهید تا ببینید از کجا باید شروع کنید. سپس کار را شورع کنید. همانطور که کار می کنید، باید به آزمایش ادامه دهید تا ببینید آیا پیشرفت می کنید یا خیر.
هر زمان که کار به پایان رسید و سایت موبایل شما بهینه شد به گوگل اطلاع دهید تا سایت شما بررسی و ایندکس کند.
نتیجه گیری
موبایل اولویت سئو است. پس باید هر کاری می توانید انجام دهید تا سایت تلفن همراه خود را درست کنید و آن را کامل کنید؛ آن هم نه فقط برای گوگل، بلکه مهمتر از آن برای بازدیدکنندگان. سئوی موبایل فقط محتوای عالی و ارائه فنی بی عیب و نقص نیست بلکه بیشتر ایجاد یک تجربه کاربری عالی در موبایل است. وقتی به آن رسیدید، در راه رسیدن به قله هستید!