سئو و بهینه سازی

سئو داخلی چیست؟ آموزش تکنیک های کاربردی + مهم ترین فاکتورها

نویسنده: تحریریه آرسافت

در دنیای پرتلاطمِ جستجو، کسب رتبه های برتر و ماندگاری در چنین رتبه ای، حکمِ گنجی پنهان را دارد. گنجی که سئو داخلی کلیدِ دروازه‌ی آن است. تصور کنید وب‌ سایت شما، همچون قصرِ باشکوهی است که در میان انبوهِ رقیبان، قد عَلَم کرده است. اما راز ماندگاری در قله، نه در ظاهر فریبنده، بلکه در بنیان استوار آن نهفته است.

سئو داخلی همانند معمار چیره دستی است که با ظرافت و دقت خاص، بنیان وب ‌سایت شما را استوار می ‌سازد. او با بهینه ‌سازی محتوا، هدربندی و لینک‌ دهی مناسب، راه را برای درکِ بهتر وب سایت شما توسط موتورهای جستجو و بستن کاربران هموار می‌ سازد.

بنابراین بدون سئو داخلی هر چقدرهم که سایت شما قوی باشد، شاید هیچ وقت توسط کاربران دیده نشوید. چراکه سایت سئو نشده مثل انسانی است که در تهِ چاه گیر افتاده و هرچقدر هم که فریاد می ‌زند، کسی صدایش را نمی ‌شنود.

پس شما با سئو داخلی در واقع به موتورهای جستجو کمک می ‌کنید تا علاوه بر درک صحیح محتوای هر بخش از ‌سایت شما، ارتباط صفحات وب به یکدیگر و به محتوای مرتبط را بهتر تشخیص دهند، و تجربه کاربری جذابی را برای مخاطبین رقم بزنند. با این روشِ قدرتمند، ‌سایت شما به رقیبی سرسخت در دنیای جستجو تبدیل خواهد شد.

قبل از مطالعه این مطلب بهتر است مطلب «سئو سایت، اهمیت و کاربرد آن» را مطالعه کنید تا در مورد چیستی سئو و بهینه سازی سایت اطلاعات کاملی بدست آورید.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئو داخلی یا همان سئو آن پیج (On-Page SEO) همانطور که از نامش پیداست، به فرآیندی گفته می شود که طی آن، محتوا (متن، عکس، فیلم، صوت)، تگ ها، لینک های داخلی صفحه و ... بهینه شوند. جدای از اینکه سئو داخلیِ مناسب باعث دیده شدنِ بهتر سایت شما توسط موتورهای جستجو می شود، به مخاطبین مستقیم سایتتان هم کمک می‌ کند تا درک بهتری از صفحات شما داشته باشند.

بنابراین با توجه به انجام این فرآیند، سایت شما در رتبه ‌های برتر نتایج گوگل قرار می گیرد که تداوم این امر باعث افزایش نرخ کلیک، افزایش نرخ تبدیل، رونق کسب و کار و در نهایت افزایش سودآوری شما خواهد شد.

در این فرآیند مواردی همچون عناوین انتخابی برای مطالب، استفاده از کلمات کلیدی، توضیحات ارائه شده برای محصولات و حتی آدرسی که به عنوان آدرس صفحه در نظر گرفته می شود، بسیار مهم هستند که معرّف محتوای شما به موتورهای جستجو می باشد.

چرا سئو داخلی سایت مهم است؟

موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل، روز به روز باهوش‌تر از قبل می ‌شوند. آنها با بروزرسانی ‌های پی در پی و استفاده از الگوریتم ‌های هوش مصنوعی، همواره سعی دارند جلوی پیشرفت سایت ‌های نامعتبر و ضعیف را بگیرند و زمینه‌ را برای درخشش سایت‌ های باکیفیت فراهم کنند. اما یکسری اصول قدیمی هستند که هنوز هم کارآمدی خاص خود را دارند. جستجوی کلمه کلیدی در یک صفحه، یکی از همین اصول است.

سئو داخلی در کنار سئو خارجی و سئو تکنیکال

در واقع گوگل تجربه کاربری را در اولویت کار خود قرار داده است. بر همین اساس سئو داخلی مانند قبل، از اهمیت بالایی برخوردار است. صفحه ‌ای که از فاکتورهای مهمِ سئو داخلی مثل سرعت بارگذاری بالا، تطابق بین هدف جستجو با محتوا و ... بهره‌مند باشد، پتانسیل بیشتری برای جلب توجه و رضایت کاربر خواهد داشت. از طرفی موتورهای جستجو هم قدرت بیشتری برای درک محتوای صفحه و سازماندهی و رتبه‌ بندیِ آن بدست خواهند آورد.

بنابراین شما با سئو داخلی به موتورهای جستجو می ‌گویید که موضوع ‌سایت شما چیست، محتوای هر صفحه چه چیزی را بیان می ‌کند، و چگونه صفحات سایت شما به یکدیگر مرتبط هستند. با این اطلاعات مفید، گوگل می ‌تواند سایت شما را به درستی درک کند و آن را در نتایج برتر جستجو قرار دهد. این مسائل اهمیت موضوع سئو داخلی را به ما یادآور می شوند.

مهمترین فاکتورهای سئو داخلی

در سئو مولفه هایی تحت عنوان فاکتورهای رتبه بندی سئو گوگل وجود دارند که گوگل از آنها برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. برخی از این فاکتورها مربوط به سئو داخلی سایت هستند. به عبارتی گوگل برای رتبه بندی سایت ها بر اساس سئو داخلی هم یکسری مولفه ها تحت عنوان فاکتورهای سئوی داخلی دارد. برای بهبود سئو داخلی سایت و کسب رتبه های برتر در گوگل باید به این فاکتور مهم توجه شده و از آنها در سایت بکارگیری شود.

در این بخش قصد داریم شما را با این فاکتورهای کلیدی آشنا کنیم تا درک بهتر و عمیق ‌تری از آنها بدست آورید.

- کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی، دریچه‌ ای به سوی ذهن کاربران است. شما با این تحقیق می‌ توانید نیازها، خواسته ‌ها و کلماتی که کاربران در حوزه کاری شما جستجو می‌ کنند را به درستی درک کنید. با در دست داشتن این اطلاعات، می ‌توانید محتوای سایت خود را به بهترین شکل ممکن تولید و یا بهبود ببخشید و کاربران را دقیقاً به محتوایی که به دنبالش هستند، هدایت کنید. 

- تگ عنوان (Title tag)

تگ عنوان، تگ تایتل یا عنوان سئو یکی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی است که می ‌تواند به افزایش ترافیک سایت شما کمک کند. بر همین اساس عنوان هر صفحه در ‌سایت، حکم یک تابلوی راهنما را دارد. این تابلوی راهنما، موضوع صفحه و کلمات کلیدیِ مرتبط با آن را به کاربران و موتورهای جستجو نشان می ‌دهد.

بنابراین انتخاب عناوین جذاب و مرتبط می ‌تواند کاربران را به کلیک بر روی لینک صفحه شما ترغیب کند و موتورهای جستجو را در درک بهتر محتوای صفحه یاری کند.

- متا تگ توضیحات (Meta Description)

متا تگ توضیحات، نقشی دوگانه را در موتورهای جستجو بازی می کند. به طوری که از یک سو موضوع صفحه را برای گوگل روشن می کند تا به درک بهتر محتوا برسد. و از سوی دیگر طعمه ای جذاب برای کاربران خواهد بود تا با کلیک بر روی لینک مورد نظر، وارد سایت شما شوند.

در این تگ می توانید حدود ۱۶۰ کلمه به همراه کلمات کلیدی استفاده کنید تا سئوی داخلی سایت بهبود یابد. بنابراین با نوشتن یک تگ توضیحاتِ جذاب و متقاعد کننده، می ‌توانید شانس دیده شدن ‌سایتتان را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

- تگ های هدینگ (H2 ،H1 و …)

تگ های هدینگ (Heading) که شامل H1 تا H6 هستند مانند عنوان سئو، باید جذاب، قانع کننده و حاوی کلمات کلیدی باشند. بهینه ‌سازی آنها تأثیر مضاعفی در سئو داخلی خواهد داشت. نادیده گرفتن این تگ ها، امتیاز منفی را برای سایت شما به همراه دارد.

توجه ویژه به تگ های هدینگ

به همین منظور استفاده درست از هدینگ ها، سلسله مراتبِ محتوای شما را به گوگل نشان می‌ دهد که از سازماندهی صحیحی برخوردار است. این موضوع درک گوگل را نسبت به مطالب شما روان تر و آسان‌تر خواهد کرد.

- خصوصیت Alt تصاویر

بهینه ‌سازی تصاویر یکی از نکات کلیدی سئو داخلی است. نام فایل، متن Alt، سایز استاندارد و کیفیت تصویر از جمله فاکتورهایی است که باید در پروسه بهینه سازی تصاویر در نظر گرفته شوند. وجود تگِ Alt در تصاویر به گوگل کمک می‌ کند تا موضوع عکس و ارتباط آن با متن را درک کند.

از طرفی استفاده از کلمه کلیدی در تگ Alt علی الخصوص در تصاویر شاخص، رقابت در جستجوی تصاویر گوگل را نیز کاهش می ‌دهد و جایگاه شما را در نتایج جستجو بهبود می ‌بخشد.

- آدرس (URL) صفحه

آدرس صفحات جزو اولین چیزهایی است که گوگل در بررسی وب‌ سایت مورد توجه قرار می دهد. در نتیجه انتخاب آدرس دقیق و واضح تأثیر زیادی در سئو و جذب کاربران خواهد داشت. برای انتخاب آدرس مناسب باید نکاتی همچون کوتاه و مختصر بودن آدرس، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده از خط تیره، بکار بردن کلمات انگلیسی، و مرتبط بودن آدرس با محتوای صفحه را در نظر گرفت.

بنابراین توصیه می شود به جای استفاده از کلمات فارسی، از معادل انگلیسی آن استفاده کنید تا کوتاه تر، مفهومی و کاربرپسندتر باشد. رعایت چنین پارامترهایی باعث درک بهتر کاربر و موتورهای جستجو از موضوعات صفحه خواهد شد.

- لینک سازی داخلی

لینک ‌سازی داخلی ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباط بین مطالب سایت و جذب کاربران است. این نوع لینک دهی علاوه بر ارتباط بین دیگر محتویات سایت شما، به افزایش بازدید دیگر صفحات‌، افزایش زمان ماندگاری کاربر و همچنین بهبود رتبه سایت در گوگل نیز کمک می کند. چراکه به صورت نامحسوس این پیغام را به گوگل می دهد که سایت شما برای کاربر مفید بوده؛ پس آن را جلوی چشم کاربران بیشتری نمایان کن.

تکنیک‌ های بهبود سئو داخلی سایت

در این بخش قصد داریم بروزترین تکنیک های نابِ سئوی داخلی سایت را برای شما بیان کنیم تا با فراگیری آن بتوانید بیشترین تأثیر را در بهینه ‌سازی سایت خود داشته باشید.

۱. پیش از تولید محتوا تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

اصلی ترین بخش سئو داخلی، تولید محتوای باکیفیت است که بتواند به ‌خوبی نیاز کاربران را برطرف کند. به همین منظور تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)، گامی بسیار مؤثر در رسیدن به این هدف خواهد بود. در این فرآیند، شما باید به دنبال کلماتی باشید که مشتریان احتمالیِ شما، در جستجوی آن‌ هستند.

تحقیق کلمات کلیدی قبل از تولید مطلب

هیچگاه نباید به دنبال یک کلمه کلیدیِ ایده‌آل باشید. بلکه شما باید به دنبال لیستی از تمام کلمات مرتبط (چه عمومی و چه کم حجم) با موضوع ‌سایت خود باشید. تحقیق کلمات کلیدی، یک فرآیند زمان‏بر و پیوسته است. به همین دلیل شما باید به طور مداوم کلمات کلیدی جدید را شناسایی و به محتوای ‌سایت خود اضافه کنید. در تحقیق کلمات کلیدی مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حجم جستجو: تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی در بازه زمانیِ مشخص
  • میزان رقابت: تعداد وب ‌سایت ‌هایی که برای یک کلمه کلیدی خاص، رتبه ‌بندی شده‌ اند
  • هدف کاربر از جستجو: کاربر با جستجوی این کلمه کلیدی، به دنبال چه چیزی است

۲. عنوان سئو (Meta title) بهینه بنویسید

عنوان سئو یا متا تایتل عبارتی است که کاربران در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می ‌کنند. برای اینکه این عنوان برای موتورهای جستجو بهینه‌ شود، باید به چند نکته کلیدی توجه کرد:

  • طول عنوان: سعی کنید عنوان سئوی خود را حدود ۶۰ کاراکتر یا کمتر نگه دارید. چراکه اگر عنوان شما از این تعداد بیشتر شود، در نتایج جستجوی گوگل ناقص نمایش داده می ‌شود.
  • استفاده از کلمه کلیدی: حداقل از یک کلمه کلیدی در عنوان سئو خود استفاده کنید و از تکراری بودن عنوان سئو در صفحات مختلف سایت خودداری کنید.
  • جایگاه کلمه کلیدی: حدالامکان کلمه کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئو صفحه قرار دهید. سپس می ‌توانید جزئیاتی به آن اضافه کنید که کاربر را ترغیب به کلیک روی لینک شما کند.
  • استفاده از کلمات جذاب و قلابدار: استفاده از کلماتی مانند "۲۰۲۴"، "بهترین"، "راز" و "معجزه" می ‌تواند در رتبه بهتر برای کلمات کلیدیِ دم بلند مؤثر باشد.

۳. آدرس صفحه را بهینه کنید

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس URL، به گوگل و کاربران کمک می‌ کند تا موضوع صفحه را به وضوح درک کنند. همچنین به جای استفاده از آدرس های طولانی و پیچیده که حفظ آن برای کاربر دشوار است، از آدرس ‌های کوتاه و مختصر استفاده کنید.

به طور کلی برای بهینه کردن آدرس URL نکاتی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • URL ها باید دقیق و واضح باشند.
  • از URL های کوتاه و مفهومی استفاده کنید.
  • بین کلمات URL از خط تیره (ـ) استفاده کنید تا خواناتر شود.
  • استفاده از URL های انگلیسی تأثیرگذارتر از URL های فارسی است.
  • هنگام ایجاد URL، کاربر را در اولویت قرار دهید و خوانایی را بر اساس او لحاظ کنید.
  • کلمه کلیدی را حتماً در URL خود قرار دهید و در صورت نیاز، معادل انگلیسی آن را وارد کنید.
  • URL باید به گونه ای باشد که هم کاربر و هم موتور جستجو، محتوای صفحه را بهتر درک کنند.

۴. کلمه کلیدی هدف را در عنوان سئو، توضیحات متا و تگ های هدینگ قرار دهید

امروزه اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در سئو مانند چاشنی در غذا است؛ به طوری که اگر به درستی استفاده شود، طعم محتوای شما را دلچسب‌تر می ‌کند، اما اگر زیاده‌روی شود، مزه آن را خراب می کند. درست است که دیگر مثل گذشته، کلمات کلیدی حرف اول را در سئو داخلی نمی ‌زنند، اما استفاده درست و طبیعی از آن‌، بحثی است که هنوز در بهینه ‌سازی صفحات وب مؤثر است.

قرار دادن کلمات کلیدی در متن

دیگر شما مجبور نیستید کلمه کلیدیِ هدف را به زور در همه بخش‌ های صفحه جا بدهید. بلکه می‌ توانید از کلمات هم‌معنی یا معادل آن هم استفاده کنید. گوگل به اندازه‌ کافی باهوش است که بتواند ارتباط بین کلمات را متوجه شود. نکته مهم تر این است که هیچ صفحه ‌ای در گوگل تنها برای یک کلمه کلیدی رتبه نمی ‌گیرد. بلکه بیشتر صفحاتِ با رتبه بالا، برای حداقل هزار کلمه کلیدی در جستجوها دیده می ‌شوند.

با این تفاصیل استفاده از کلمه کلیدی هدف یا مترادف آن در تگِ عنوان، متا دیسکریپشن، تگِ H1 و هر جای دیگری که از نظر سئو داخلی باید قرار بگیرد، بسیار مهم و ضروری می باشد.

۵. برای تصاویر متن جایگزین (Alt) توصیفی بنویسید

همواره تصاویر، بخش جدایی ‌ناپذیری از وب سایت ها بوده اند. اما در این بین تمام کاربران به یک اندازه نمی توانند از تصاویر بهره‌مند ‌شوند، چراکه بعضی از آنها نابینا، کم ‌بینا و کور رنگ هستند که در مشاهده تصاویر با مشکل مواجه هستند. اینجا بحثِ متنِ جایگزین تصویر مطرح می شود که راه حلی مناسب برای رفع این مشکل می باشد. این متن، شرح مختصری از محتوای تصویر را ارائه می ‌دهد و کاربرانِ دارای مشکل را به درک صحیحی از آن یاری می ‌کند.

به عنوان مثال اگر تصویر یک طاووس زیبا را در متن خود قرار دادید، در قسمت کدهای HTML باید چنین کدی برای این عکس قرار دهید. علاوه بر این باید Alt text تصاویر را پر کنید که بهتر است نام فایل تصاویر را بهینه کنید. پس سعی کنید نام و متن جایگزین تصاویر را مرتبط، واضح و توصیفی تنظیم کنید تا در صفحه نتایج جستجوی تصاویر نیز مشاهده شوید.

۶. محتوای با کیفیت تولید کنید

آگاه باشید که هرچقدر محتوای شما از نظر چگالی کلمات کلیدی و بررسی عمق موضوع، عملکرد بهتری داشته باشد، و بتواند خواسته کاربران را پاسخ دهد؛ از نظر گوگل رتبه های بهتری را دریافت خواهد کرد. برای رسیدن به این مهم عواملی دخیل هستند که رعایت آنها ضروری می باشد:

  • مرتبط بودن محتوا با موضوع
  • استفاده از جملات واضح و کوتاه با لحنی روان
  • عاری بودن متن از هر گونه غلط املایی و گرامری
  • استفاده طبیعی و پراکنده از کلمات کلیدی
  • پاسخ به سؤالات کاربر در حین مطالب
  • عدم استفاده از محتوای تکراری
  • استفاده از تصاویر و ویدیوهای بهینه
  • سازماندهی محتوای صفحه با هدرهای مناسب

۷. چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید

در گذشته گوگل به صفحاتی که از کلمات کلیدی به وفور استفاده می ‌کردند، رتبه‌ بهتری می ‌داد. اما این روش به نفع کاربران نبود؛ چراکه محتوای بسیاری از صفحات، بی‌کیفیت و غیرقابل استفاده می شد. امروزه گوگل به دنبال ارائه محتوای باکیفیت و مفید به کاربران است. به همین دلیل الگوریتم ‌های خود را به روز کرده تا صفحات کاربرپسند را رتبه ‌بندی کند.

بنابراین استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن، نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه می‌ تواند به ضرر شما هم تمام شود و محتوای شما توسط گوگل اسپم شود. پس چگالی مناسب برای کلمات کلیدی در هر متن، بین ۲ تا ۵ درصد از کل محتوا است. همچنین بهتر است کلمات کلیدی را در پاراگراف اول استفاده کنید و لینک دهی به مطالب دیگر را از آنجا انجام دهید.

۸. برای قصد و نیت کاربر، صفحه خود را بهینه کنید

شما با درک صحیح نیت کاربر و تولید محتوای متناسب با او، می ‌توانید در مسیر موفقیت در دنیای رقابتی امروز گام بردارید. اگر محتوای شما با هدف جستجوی کاربر همخوانی نداشته باشد، شانس اینکه صفحه شما در نتایج برتر گوگل قرار بگیرد و توجه کاربران را جلب کند، به شدت کاهش می یابد. بنابراین نوع عبارتی که کاربر جستجو می ‌کند، می ‌تواند سرنخ مهمی از نیت او باشد که در تهیه مطالب به شما کمک می کند.

بگذارید موضوع را با یک مثال ساده برایتان روشن کنم. اگر کاربری عبارت «خرید پاوربانک» را جستجو می کند، به احتمال زیاد قصد خرید آن محصول را دارد. بنابراین شما باید صفحه محصول را با توضیحات مناسب مثل مشخصات فنی، مزایا و معایب محصول، تصاویر و ویدئوهای مرتبط، همراه با کلمات کلیدی آماده کنید.

اما اگر کاربر عبارت «راهنمای خرید پاوربانک» را جستجو می کند، حتماً به دنبال محتوای آموزشی و راهنمایی برای انتخاب بهتر است. پس در چنین شرایطی شما باید مقاله مفصلِ آموزشی در مورد نکات پاوربانک، جزئیات کاربردی در مورد خرید آن، و مقایسه محصولات مختلف تهیه کنید.

لینک سازی داخلی برای بهبود سئو

۹. لینک ‌سازی داخلی کنید

لینک ‌سازی داخلی در سایت به دو روش زیر انجام می شود.

  • لینک ‌دهی به سایر مطالب یا محصولات خود: سعی کنید در هر پست، ۲ یا ۳ لینک به سایر مطالب خود اضافه کنید. این کار باعث افزایش اعتبار پست ‌های جدید، افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت، ارسال سیگنال ‌های مثبت به گوگل، و افزایش رتبه سایت می شود.
  • لینک دهی به سایت دیگران: سعی کنید لینک ‌دهی به سایت ‌های مرتبط را به درستی انجام دهید. چراکه این کار به گوگل در شناخت موضوع فعالیت صفحه شما کمک می ‌کند، و شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی موثق به کاربران معرفی می ‌کند. البته در رتبه ‌بندی سئو شما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

جمع بندی

استراتژی سئوی داخلی مجموعه ‌ای از اقدامات است که به بهینه ‌سازی صفحات وب شما برای موتورهای جستجو و کاربران می ‌پردازد. پیاده‌ سازی درست این استراتژی بدون افراط و تفریط، تعادل بین نیازهای موتورهای جستجو و کاربران را به خوبی برقرار می کند. این مسئله می تواند کمک شایانی به کسب رتبه های برتر برای سایت شما کند.