سئو و بهینه سازی

آموزش گام به گام سئو سایت شرکتی برای رونق کسب و کار

نویسنده: تحریریه آرسافت

سایت های شرکتی از جمله سایت هایی محسوب می شوند که معمولاً مقوله سئو در بین مدیران آن مغفول مانده و اساساً جایگاهی برای آن متصور نیستند، زیرا به هیچ وجه سایت شرکتی را به عنوان یک منبع و کانال معتبر بازاریابی نمی دانند. چنین افرادی سایت شرکتی را به دید یک پرستیژ و ابزاری برای فخرفروشی و کلاس گذاشتن می دانند و بر این عقیده هستند که ما از قدیم مشتریان خودمان را داشتیم و الآن هم با آنها مراوده داریم، پس نیازی به هزینه های اضافی سئو نیست.

اما این دیدگاه کاملاً غلط است و در آینده نه چندان دور ضربه سنگینی به شخص و شرکت مربوطه خواهد زد، زیرا فضای دیجیتال مارکتینگ در دنیا روز به روز در حال گسترش است و در کشور ما نیز شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ با ورود به این عرصه، سعی در دیده شدن و جذب مخاطب دارند تا جایگاهی برای خود دست و پا کنند.

برای درک بهتر این موضوع، شرکت بزرگ نوکیا را برای شما مثال می زنیم که مدتها بود در دنیا یکه تازی می کرد و به عنوان یک برند معتبر و بزرگ در حیطه کاری خود در بین مخاطبان شناخته شده بود. اما امروزه چه جایگاهی دارد؟ نه تنها هیچ جایگاهی در بین برندهای معروف و بزرگ گوشی های همراه ندارد، بلکه کم کم از ذهن ها رفته و فراموش شده است؛

نوکیا مصداق بارز ضرب المثل معروفی شده است که می گوید: از دل برود هر آنکه از دیده رود. بنابراین عامل اصلی مواجه شدن شرکت نوکیا با چنین پدیده ای، عدم ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال و انجام ندادن سئو بود که خود به خود باعث دور شدن او از انظار شد؛ و همین موضوع مخاطبین را مجاب کرد تا سراغ سایر برندهایی بروند که با زرق و برق بیشتری فرآیند بازاریابی و تبلیغات را انجام می دهند.  

تعریف سئو سایت شرکتی

به فرآیند بهینه سازیِ سایت یک شرکت، مجموعه، نهاد و ارگان دولتی یا خصوصی که باعث قرار گرفتن آن در رتبه های برتر گوگل می شود تا همواره جلوی چشمان کاربران قرار داشته باشد، سئو سایت شرکتی می گویند. این عمل معمولاً به اغراض مختلفی نظیر برند یا منبع شدن انجام می شود.

در این فرآیند کارهایی از قبیل بهبود ساختار و محتوای سایت، بهبود کلمات کلیدی، سرعت سایت، تگ ها و ... انجام می شود که تجربه رابط کاربری سایت به مرحله ایده آلی برسد تا در نهایت نرخ کلیک و نرخ فروش خدمات و محصولات سایت افزایش پیدا کند.

اهمیت سئو برای سایت شرکتی

وب سایت یک شرکت در واقع شعبه مرکزی و ویترین خدمات ارائه شده توسط آن محسوب می شود که هر چقدر این شعبه اصلی، بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد، طبعاً سود بیشتری هم خواهد داشت چراکه این بازدیدکنندگان اغلب مشتریان بالقوه هستند.

اهمیت سئوی سایت شرکتی

به این ترتیب یک سایت شرکتی برای رسیدن به چنین ظرفیت و پتانسیلی علاوه بر انجام سئوی ابتدایی (که باید به طور اصولی صورت گیرد)، باید ممارست و تداوم سئو در طول زمان های مختلف را نیز در نظر داشته باشد تا رتبه و جایگاه بالایی که در گوگل بدست آورده را از دست ندهد.

با انجام چنین اقداماتی، شرکت هم از نظر پویایی سایت نمره قبولی را خواهد گرفت و هم در مقوله اهداف برندینگ به نتایج مطلوب خود خواهد رسید. بنابراین وب سایت یک شرکت، جزو نماد آن مجموعه حساب می شود و سئوی آن باید به گونه ای انجام شود که هویت، ارزش، اعتبار و برند را برای شرکت به ارمغان بیاورد.

در نتیجه هدف از بهینه سازی سایت شرکتی را نمی توان تنها رتبه گرفتن در نتایج برتر گوگل دانست، بلکه شناخته شدن برند شرکت توسط کاربران، جذب مخاطبین مرتبط و همچنین تبدیل شدن مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل برای ارائه خدمات و فروش محصولات را نیز دربر می گیرد که بالطبع افزایش فعالیت و سوددهی شرکت را نیز در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که می بینیم بیشتر تمرکز سئوکاران در سئوی سایت شرکتی، بر روی کلمات کلیدی است تا بتوانند مخاطبین مرتبط با حیطه کاری خود را جذب کنند.

هدف از سئو کردن سایت شرکتی چیست؟

استراتژی کلی و اصلی سئوی سایت شرکتی بر مبنای برندینگ و تقویت کلمه کلیدی نماد است. از طرفی صفحه اول سایت شرکتی که به عنوان اصلی ترین صفحه سایت می باشد، غالباً برای مقوله برندینگ در نظر گرفته می شود که این موضوع اهمیت صفحه اول را دو چندان می کند.

بر همین اساس عملیات بهینه سازی صفحه اول سایت باید هم از جهت سئو داخلی و هم از جهت سئو خارجی به بهترین نحو انجام شود. سایر صفحات نیز به خدمات اصلی و فرعی شرکت تعلق دارد که آنها نیز باید در جهت تقویت صفحه اصلی سایت باشند.

به هر ترتیب با انجام این بهینه سازی می توان جایگاه سایت شرکتی خود را در گوگل بالا برد تا علاوه بر شناخته شدن و کسب اعتبار، ترافیک سایت خود را نیز افزایش داد که در این صورت با ارائه خدمات و فروش محصولات بیشتر، با سود سرشاری نیز مواجه خواهیم شد.

بنابراین اهداف سئو برای سایت شرکتی را می توان در ۷ بخش خلاصه کرد:

  1. قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل
  2. کسب اعتبار و انجام فرآیند برندینگ به واسطه حضور در صفحه اول گوگل
  3. برقراری ارتباط دوستانه و نزدیک با همکاران و رقبای هم صنف
  4. جذب کاربران غیرمستقیم برای شبکه های اجتماعی توسط وب سایت
  5. افزایش سفارش، فعالیت و راندمان کار بالا به واسطه این حضور پر رنگ در گوگل و شبکه های اجتماعی
  6. افزایش خدمات دهی و فروش محصولات به واسطه گرفتن سفارشات متعدد
  7. کسب سود سرشار حاصل از افزایش خدمات دهی و فروش محصولات

گام به گام تا موفقیت سایت شرکتی

در این بخش قصد داریم مهمترین مراحل سئو سایت شرکتی را برای شما بیان کنیم که شامل ۵ بخش می شود:

۱ـ تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که در مقالات قبلی ذکر شد، تحقیق بر روی کلمات کلیدی هر حرفه، لازمه موفقیت هر سایتی در کسب رتبه های برتر گوگل می باشد. از طرفی در بالا نیز اشاره شد که مقوله برندینگ برای هر یک از سایت های شرکتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نوعی اعتبار هر شرکتی بر مدار همین کلمات کلیدی می چرخد.

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی برای موفقیت در سئو

بنابراین کارشناس سئو باید با انجام تحقیقات دقیق (که به کمک ابزارهای مختلف انجام می شود)، مناسب ترین و مرتبط ترین کلمات با حیطه کاری را استخراج کند تا استراتژی تولید محتوا و اقدامات بعدی سئو بر مدار این کلید واژه ها انجام شود. در ضمن در کنار کلمات کلیدی اصلی، می توان از کلمات کلیدی فرعی مرتبط نیز کمک گرفت و روی آنها به عنوان اولویت دوم کار کرد.

۲ـ سئو صفحه اصلی سایت

همواره صفحه اول و اصلی سایت شرکتی، معرّف هویت و اعتبار برند شرکت می باشد که فرآیند سئو داخلی و خارجی باید به بهترین شکل ممکن روی آن انجام شود.

معمولاً در صفحه اصلی سایت شرکتی کلمه کلیدی برند، بهینه می شود و در مواردی هم ممکن است کلمه کلیدی دیگری در کنار کلمه برند قرار بگیرد که چنین امری به هوش، زکاوت و استراتژی سئوکار بستگی دارد که با چه ترفند ظریفی بتواند این برند را از دیگر برندهای مشابه متمایز کند.

همانطور که اشاره شد سئوی صفحه اصلی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود که توضیحاتی در این باره داده خواهد شد:

الف) سئوی داخلی

برای تقویت صفحه اصلی با سئو داخلی (On-Page SEO)، لینک سازی داخلی صورت می گیرد که باید به صورت اصولی انجام شود. یعنی لینک سازی از صفحه اصلی به صفحات لندینگ پیج، لینک سازی بین صفحات لندینگ پیج و همچنین لینک سازی از صفحات بلاگی به صفحات اصلی و لندینگ پیج انجام شود که چنین امری ساختار سایت شرکتی را برای گوگل روشن تر و احتمال کسب رتبه بهتر را بیشتر خواهد کرد.

بهبود سئوی سایت به کمک لینک سازی داخلی

البته به یا داشته باشید که این نوع لینک دهی باید با احتیاط کامل انجام شود و از لینک دهی بی رویه پرهیز شود تا نتیجه رابط کاربری بهتری برای مخاطب داشته باشد. زیرا هدف اصلی در فرآیند سئو، ارائه خدمات و محتوای مناسب به کاربر است که لینک دهی داخلی از این قانون پیروی می کند.

استفاده از تصاویر و ویدئوهای مرتبط و با کیفیت هم نباید در این بین فراموش شود.

ب) سئوی خارجی

برای تقویت بیشتر صفحه اصلی و رقابت با سایر رقبا سئو خارجی یا سئو Off-Page نیز در برخی موارد لازم می شود. هرچند رقابت در بین کلمات کلیدی شرکت ها و مجموعه ها کار سختی نیست اما باید در نظر داشت که فرآیند سئوی خارجی می بایست در مقایس کوچک تر و محدودتر انجام شود تا سایت شرکتی شما به اصطلاح پنالتی (از رده خارج شدن) نشود.

۳ـ بهینه سازی صفحات لندینگ

ساختار سایت شرکتی به گونه ای است که شامل صفحه اصلی و لندینگ پیج ها می شود. لندینگ پیج ها به صفحاتی گفته می شود که به منظور معرفی خدمات یا محصولات اصلی شرکت ساخته می شوند. این صفحات بعد از صفحه اصلی، جزو مهمترین صفحات سایت شرکتی محسوب می شوند.

بر همین اساس استراتژی سئو باید به نحوی تنظیم شود که تمام مراحل فرآیند سئو در خدمت این صفحات قرار گیرند. بنابراین این بخش نیز مانند مرحله قبل به دو قسمت تقسیم می شود که توضیحاتی در این زمینه ارائه خواهد شد:

الف) سئوی داخلی

برای تقویت و افزایش اعتبار صفحات لندینگ نیاز به لینک دهی داخلی مناسب می باشد، به طوری که این لینک دهی از صفحه اصلی به صفحات لندینگ پیج، لینک دهی بین خود صفحات لندینگ پیج، لینک دهی از لندینگ به صفحه اصلی و از صفحات وبلاگی به صفحات اصلی و لندینگ پیج صورت گیرد.

این امر الگوریتم های گوگل را حساس می کند و شما را در رتبه های برتر قرار می دهد. رعایت نکته قبلی که همان احتیاط در لینک دهی باشد نیز در این بخش باید رعایت شود؛ یعنی از لینک دهی بی رویه و نامناسب پرهیز شود تا رابط کاربری صحیحی شکل بگیرد. همچنین باید از تصاویر و ویدئوهای استاندارد برای جذابیت سایت استفاده کرد.

ب) سئوی خارجی

در برخی موارد برای تقویت اعتبار چنین صفحاتی از کدهای اسکیما، لینک لندیگ هدر یا فوتر و سئو خارجی استاندارد استفاده می شود.

۴ـ تولید محتوای وبلاگی

همانطور که مستحضر هستید وبلاگ ها به تنهایی ارزش چندانی ندارند، به همین خاطر همواره به عنوان یک بازوی تقویتی در صفحات اصلی سایت شناخته می شوند. شما با تولید محتوای مفید و جذاب سئو شده برای محتوای بلاگ شرکت خود می توانید کاربران و مخاطبین مرتبط را به سایت خود جذب و آنها را تبدیل به مشتری کنید.

تولید محتوا برای بهینه سازی سایت شرکتی

بر همین اساس تحقیق بر روی کلمات کلیدی مناسب در وبلاگ، حتی ممکن است از تولید محتوا برای سایت هم مهمتر باشد، چراکه اگر وبلاگ بر معیار بررسی و تحقیق روی کلمات کلیدی مناسب نوشته شود، منجر به جذب کاربران گیج و سردرگم در محیط گوگل خواهد شد که نهایتاً این کاربران توسط این وبلاگ ها به صفحات اصلی سایت شما هدایت می شوند.

۵ـ مانیتورینگ رقبا و بهینه سازی مداوم

حتماً در جریان هستید که فرآیند سئو برای سایت های مختلف یک پروژه زمانبری است که برای مشاهده نتایج مطلوب آن نیاز به گذشت زمان دارد. از این رو انجام سئوی اولیه داخلی و خارجی سایت شرکتی، به هیچ وجه پایان کار محسوب نمی شود، بلکه استمرار و مداومت آن است که شما را به نتایج مطلوب و کسب رتبه های برتر می رساند.

از جمله مزایایی که استمرار بهینه سازی سایت دارد، نظارت دائمی روی کلمات کلیدی اصلی و بررسی سایر رقبا می باشد که باعث انجام اقدامات متناسب توسط سئوکاران در این زمینه می شود که تثبیت جایگاه برتر را برای سایت در پی خواهد داشت.

البته به یاد داشته باشید که همه چیز در مانتیورینگ خلاصه نمی شود، بلکه باید علل صعود و نزول کلمات کلیدی نیز بررسی شود تا بتوان مطابق با آن اقدامات لازم را انجام داد.

هزینه سئو سایت شرکتی چقدر است؟

تعرفه و هزینه سئو سایت شرکتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی آنها می تواند قیمت سئو را مشخص کند. به این ترتیب عواملی همچون میزان انتظار کارفرما از پروژه، سختی کار، تعداد کلمات کلیدی، وضعیت سئو و رقبا تنها گوشه ای از اقداماتی است که برای رسیدن به تعرفه سئو باید انجام داد.

کلام آخر

به طور کلی رقابت در حوزه سایت های شرکتی، کار خیلی سختی به نظر نمی رسد چراکه این نوع سایت ها معمولاً ترافیک سنگینی را تجربه نمی کنند؛ اما این به آن معنا نیست که رقبا را دست کم بگیرید. همانطور که بیان شد فرآیند سئو برای سایت شرکتی مستلزم رعایت نکاتی است که تنها مخصوص همین نوع از سایت ها می باشد که از جمله آن می توان به اهمیت صفحه نخست و صفحه ارائه خدمات و فروش محصولات اشاره کرد که باید در اختیار یکدیگر باشند.

شما با رعایت این نکات می توانید جایگاه سایت شرکتی خود را در بین هم صنفان در وهله اول ارتقاء و در وهله دوم تثبیت کنید. به عنوان مثال سایت ترب با ورود به عرصه محصولاتی شرکتی و رعایت این نکات، جا را برای شرکت ها و مجموعه های دیگری که عرضه محصولات می کنند بسیار تنگ کرده است.