سئو و بهینه سازی

آموزش سئو محتوا: مثل آب خوردن محتوای سئو شده تولید کن!

نویسنده: تحریریه آرسافت

تولید محتوای بدون سئو مانند این است که شما بهترین غذاها را در رستوران خود بپزید، ولی هیچگونه تابلو یا منویی برای جذب مشتری نداشته باشید. محتوای بدون سئو می تواند مشکلات متعددی مثل کاهش رتبه در موتورهای جستجو، کاهش ترافیک، کاهش نرخ تبدیل، افزایش نرخ پرش، تجربه کاربری ضعیف، گمنام ماندن برند و از دست دادن فرصت های بازاریابی را برای سایت شما به همراه داشته باشد.

برای اینکه بتوانید در صفحات نتایج گوگل رتبه ‌های بالا را بدست آورید، چاره ای جز تولید محتوای باکیفیت و سئوشده ندارید. محتوای شما باید برای مخاطبین مفید و ارزشمند باشد، به طوری که آنها را در حل مشکلات یا پاسخ به سؤالاتشان راهنمایی کند. بنابراین قبل از تولید و انتشار هر محتوایی، باید از خود بپرسید که برای چه می خواهم این محتوا را منتشر می‌ کنم؟ اینگونه سؤالات شما را در تولید محتوای مؤثر و هدفمند بسیار کمک می کند.

محتوا مهم ترین فاکتور رتبه بندی گوگل

درست است که محتوا یکی از قوی ‏ترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل محسوب می ‌شود، اما بسیاری از بازاریابان در تولید محتوای باکیفیت و اثرگذار با چالش روبرو هستند. دیگر دورانِ کسب رتبه با انتشارِ پست ‌های وبلاگِ ۵۰۰ کلمه‌ ای به سر آمده است. برای درخشش در صفحات گوگل به محتوایی عالی و هدفمند نیاز دارید. محتوایی که از فاکتورهای زیر برخوردار باشد:

محتوای هدفمند: هرگز محتوایی را صرفاً برای پر کردن صفحات وبلاگ یا سایت خود منتشر نکنید. قبل از انتشار هر محتوایی، از خودتان بپرسید: «چرا این محتوا را منتشر می ‌کنم؟» هدف شما از تولید این محتوا چیست؟ تولید محتوا باید در راستای اهدافی همچون آموزش مخاطبان، افزایش تعاملات اجتماعی، تولید سرنخ برای مشتریان احتمالی، جذبِ بک لینک و کسب رتبه در گوگل باشد.

قالبِ متناسب با اهداف: قالب محتوای شما باید با هدفِ انتشار آن همسو باشد. برای مثال اگر هدف شما آموزش مخاطبین است، می ‌توانید از قالب ‌های مقاله، راهنمای گام به گام یا ویدیوهای آموزشی استفاده کنید.

پرهیز از محتوای بی کیفیت: متأسفانه بسیاری از افراد بنا به دلایلی همچون درخواست کارفرما، ارتقاء سایت، و همچنین باور غلط در مورد «محتوای بیشتر، رتبه بهتر»، اقدام به تولید محتوای سرسری و بی‌کیفیت می‌ کنند که به شدت باید از این کار پرهیز کرد.

سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا، نقطه تلاقی دو مفهومِ سئو و محتوا است. به عبارت دیگر، سئو محتوا به معنای بهینه‌ سازی محتوای ‌سایت، با هدف افزایش رتبه و دیده شدن در نتایج جستجو است. پس محتوا را باید قلب تپنده هر سایتی در نظر گرفت که با جذابیت و کیفیت خود، نه تنها کاربران را جذب و حفظ می‌ کند، بلکه باعث ارتقاء رتبه و جایگاه سایت نیز می شود.

سئو محتوا و تولید محتوای سئو شده

برای رسیدن به چنین قابلیتی باید نکات زیر را در تولید محتوا رعایت کرد:

درک نیازها و خواسته های مخاطبین: قبل از تولید محتوا، باید بدانید مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ چه کسانی به محتوای شما نیاز دارند؟ چه چیزی برای آنها مفید و جذاب است؟ چه کلماتی را جستجو می‌ کنند؟ و به چه چیزی نیاز داند؟ برای این منظور شما می ‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل Google Keyword Planner برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

تولید محتوای مفید و جذاب: محتوای شما باید به ‌طور کامل به نیاز و سؤال مخاطبین پاسخ دهد. باید از زبانی ساده و قابل فهم استفاده کنید. مطالب را به شکل صحیح، آموزنده، منظم و جذاب ارائه دهید. از لحاظ نگارشی و ویراستاری اشتباه نداشته باشد. از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت نیز استفاده شده باشد.  

استفاده طبیعی از کلمات کلیدی: کلمات کلیدی را در عنوان، متن و توضیحات متا به طور طبیعی و در جای صحیح استفاده کنید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) را از دستور کار خارج کنید.

ارتباط داشتن محتویات با یکدیگر: با استفاده از لینک ‌های داخلی، محتوای مرتبط با یکدیگر را به هم وصل کنید. این کار رضایت کاربر و گوگل را توأمان به همراه خواهد داشت که باعث بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه سایت می شود. 

محتوای سئو شده چیست؟

بیش از ۶۰ درصد سئوی یک سایت به محتوای آن بستگی دارد. گوگل نیز به عنوان غول دنیای جستجو، اهمیت ویژه ‌ای به کیفیت محتوا می ‌دهد تا حدی که حتی در بین قوی ترین محتویات هم رقابت سختی برای کسب رتبه های برتر وجود دارد. حال مسئله ای مطرح می شود مبنی بر اینکه اگر سایت شما بهترین محتوا را هم داشته باشد اما وقتی از دید کاربر مخفی باشد، چه فایده‌ای دارد؟

اینجاست که بحث استفاده‏ی هوشمندانه از تکنیک ها و ترفندهای خاص برای موتورهای جستجو به میان می آید که بتواند محتوای قوی را به دست مخاطبین واقعی خود برساند. محتوای بهینه شده، مقوله ای است که به این موضوع می پردازد و می تواند این کار را با ظرافت و دقت مثال زدنی انجام دهد. چنین محتوایی، هم باعث افزایش رتبه سایت می شود و هم محتوای قوی را در معرض دید کاربران قرار می دهد.

بنابراین محتوای سئو شده، شاه کلیدی برای قفل ترافیک موتورهای جستجو است که با هدف بهینه سازی محتوا برای گوگل و کاربران انجام می گیرد.

سئو محتوا چه اهمیتی دارد؟ چرا باید محتوای سئو شده تولید کنیم؟

در نظر داشته باشید که تمام محتویات طعم شیرین رتبه را نمی ‌چشند. در این مسیر تنها محتویاتی به موفقیت می ‌رسند که برای نیاز و جستجوی کاربر طراحی شده باشند. به زبان ساده تر، کاربرانی که در موتورهای جستجو به دنبال چیزی هستند، بهترین نتیجه ها را می ‌خواهند. هدف سئو محتوا نیز دقیقاً همین است که محتویاتی را ارائه دهد که مرتبط با جستجوی کاربران باشد.

تولید محتوای سئو شده

پس سئو محتوا را می توان به عنوان یک پُلی بین نیاز مخاطب و محصولات یا خدمات شما در نظر گرفت که با عبور از این پل، می ‌توانید به موفقیت در دنیای دیجیتال برسید. بدون تولید محتوای سئو شده، شانسی برای جذب مشتریان بالقوه خود که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند، نخواهید داشت. با رعایت اصولی که سئو به ما می ‌آموزد، می ‌توانیم محتوایی جذاب و مرتبط با نیاز مخاطب تولید کنیم و آن را به موتورهای جستجو معرفی نماییم.

برای سئو کردن محتوا چه بخش هایی مهم هستند؟

در این بخش یک چک لیست از مهمترین و کاربردی ترین فاکتورهای سئو محتوا را برای شما تهیه کردیم. شما با رعایت و بکارگیری این نکات می توانید یک محتوای ایده آل برای کاربران و موتورهای جستجو تولید کنید.    

- محتوای اصلی صفحه

محتوای شما در تمام صفحات علی الخصوص صفحه اول باید جامع و کامل باشد؛ به طوری که جواب سوالات ذهنی کاربر را بدهد. در واقع به خواننده در مورد آن کلمه کلیدی خاص که سرچ کرده، هر آنچه که نیاز دارد را بدهد. به عنوان مثال شما در صفحه اول سایت می توانید یک نقشه کلی از تمام محصولات یا خدمات خود به کاربران ارائه دهید و با لینک دهی های مناسب، آنها را به صفحات مرتبط با هر موضوع (با مطالب تفصیلی تر) راهنمایی کنید.

- کلمات کلیدی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی می تواند شما را به سمت کلمات کلیدی هدفمند و مرتبط با موضوع سایت خود هدایت کند. این موضوع می توانید گوگل را در درک و تشخیص بهتر محتوای شما کمک کنید. از طرفی ترافیک سایت شما را نیز افزایش می دهد، چراکه هنگام تحقیق و بررسی کلمات کلیدی، ابزارهای تحقیقاتی سعی کرده اند تا کلماتی را به شما معرفی کنند که بیشترین سرچ خور را داشته باشند.

- عنوان ها

عناوین، سلسله ‌مراتب اهمیت موضوع و مباحث را در یک صفحه وب مشخص می‌ کنند. این عناوین از تگ H1 تا H6 نامگذاری شده اند که تگ H1 مباحث اصلی را مطرح می کند و مابقی، مباحث فرعی را با توجه به اهمیت آن، دسته بندی می کنند. 

بهینه سازی هدینگ های محتوا مطالب اصول سئو

- آدرس URL صفحه

یک URL ایده‌آل باید از ساختارهای پیچیده و گیج کننده به دور باشد تا به راحتی قابلیت فهم و به خاطر سپردن را داشته باشد. پس به دنبال کوتاه‌ ترین و رساترین شکل ممکن از آدرس صفحه باشید. با بهینه ‌سازی آدرس صفحه به کمک کلید واژه‌ های دقیق و مرتبط، به گوگل نیز در درک بهتر محتوای صفحه کمک می ‌کنید و شانس خود را برای رتبه‌گیری در نتایج گوگل افزایش می ‌دهید.

- برچسب عنوان (Title Tag)

برچسب عنوان که به عنوان تگ عنوان نیز شناخته می ‌شود، یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می ‌کند. این برچسب در سه مکان کلیدی به نام های صفحات نتایج SERP ، مرورگر وب و شبکه های اجتماعی نمایش داده می ‌شود.

- توضیحات متا

توضیحات متا، پیش‌نمایش محتوای شما در صفحات جستجو هستند. نگارش جذاب و متقاعد کننده این بخش، کاربران را به کلیک و ورود به سایت شما ترغیب می ‌کند. این نگارش باید به گونه ای باشد که حاوی کلمات کلیدی، مرتبط با موضوع بحث و همچنین کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد.

چطور محتوای سئو شده تولید کنیم؟ مراحل سئو کردن محتوا

سئو محتوا، شاه کلید موفقیت در دنیای پررقابتِ جستجو است. با بهینه ‌سازی محتوای خود می ‌توانید در کلمات کلیدیِ پرمخاطب، رتبه ‌های برتر را از آن خود کنید و ترافیک ارگانیک سایت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه با استفاده از تکنیک ‌های ساده‌ و ناب سئوی محتوا، به رتبه‌ های برتر در موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

۱. کلید واژه هدفمند

تحقیق کلمه کلیدی، پایه‌ای اساسی برای تولید محتوای هدفمند و اثربخش است. قبل از شروع به نوشتن، ضروری است که به ذهن مخاطبین خود نفوذ کرده و عبارات و کلماتی که برای جستجوی موضوع مورد نظرشان به کار می ‌برند را شناسایی کنید.

یافتن کلمات کلیدی هدفمند و مطالب سئو

برنامه‌ریزی بر اساس تحقیق کلمات کلیدی، شما را در مسیر موفقیت هدایت می ‌کند. شما با انتخاب مجموعه ‌ای از کلمات کلیدی مناسب، می ‌توانید محتوایی تولید کنید که نیازها و خواسته ‌های مخاطبین را به طور دقیق برآورده کند. این کار با ابزارهای قدرتمندی همچون جستجوگر کلیدواژه ماز انجام می گیرد.  

۲. آدرس URL های دوستدار موتور جستجو

اولین چیزی که می تواند نظر گوگل را در صفحات وب جلب‌ کند، URL صفحه است. هرچه آدرس صفحه های وب طولانی ‌تر باشد، یا از کاراکترهای خاص (مثل #، &، ?) استفاده شده باشد، و یا حروف بی ربط و علائم نگارشی غیرضرور در آن بکار رفته باشد، گوگل اعتبار چندانی به محتوای شما نخواهد داد.  

بنابراین URL های کوتاه ‌تر، خواناتر و دارای کلمات کلیدی، در نزد گوگل از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار هستند. چنین ویژگی هایی باعث تجربه کاربری بهتر می شود که URL را قابل فهم و ذهن سپاریِ راحت می کند. همچنین می توان به سادگی در شبکه ها و کانال های مختلف آن را به اشتراک گذاشت.  

۳. بهینه‌ سازی برچسب عنوان (Title Tag)

برچسب عنوان، دروازه‌ ورود به دنیای سئو است. این عنصر کلیدی، نقشی حیاتی در جذب مخاطب و ارتقاء رتبه‌ دارد. برچسب عنوان شما باید کوتاه، جذاب و متقاعدکننده باشد تا مخاطب را در نگاه اول مجذوب خود کند و او را به کلیک بر روی صفحه‌ ترغیب کند.

به همین دلیل کلید واژه‌ هدف را که به مثابه گنجینه‌ ای ارزشمند است، باید در برچسب عنوان قرار دهید. شما با انتخاب دقیق و بکارگیری صحیح این کلید واژه ها، می توانید به موتورهای جستجو در درک محتوای صفحه‌ و افزایش شانس خود در نتایج جستجو کمک کنید. 

۴. بهینه‌ سازی توضیحات متا

گوگل می‌ تواند به جای توضیحات متای اختصاصی، خودش به صورت خودکار بخشی از محتوا را به عنوان این توضیحات انتخاب کند. اما چنین کاری ایده آل نخواهد بود، چراکه مشکلاتی از قبیل کاهش قدرت کنترل بر نمایش محتوا، عدم بکارگیری توضیحات جذاب از ناحیه گوگل و همچنین از دست رفتن فرصت ترافیک و رتبه سایت را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین با نوشتن توضیحات متا به ‌صورت دستی، می ‌توانید مطمئن شوید اطلاعاتی که کاربران در نتایج جستجو می ‌بینند، دقیق، جذاب و مرتبط با محتوای شما می باشد.  

۵. عنوان ‌ها (تگ ‌های H1 و H2 و H3) را درست بچینید و بهینه کنید

عنوان ها یکی از شاخصه های اساسی در ایجاد یک ساختار صحیح و اصولی در سایت ها هستند. این عناوین به ترتیب شامل تگ های H1 تا H6 می شوند. با چیدمان صحیح آنها می توان به ایندکس شدن سریع مطالب و هدایت بهترِ کاربر به سمت خواسته ها و نیازهایش کمک کرد تا زودتر به جواب سؤالات خود برسد.

به عنوان مثال همواره تگ H1 برای مباحث اصلی در صفحه اصلی، H2 برای عناوین با اهمیت یکسان، و H3 برای زیر شاخه ها استفاده می شوند. پس می توان نتیجه گرفت رعایت اصول ساختاری و معماری عناوین، یکی از مهمترین بخش های سئو محتوا می باشد.

۶. کلمات کلیدی خود را به صورت متعادل به کار بگیرید

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا نه تنها به خواننده حس ناخوشایندی می ‌دهد، بلکه از نظر سئو نیز مضر است و می ‌تواند رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل را به شدت کاهش دهد. از طرفی چگالی ایده‌آل کلمات کلیدی بین ۱ تا ۲ درصد است. به این معنی که در هر ۱۰۰ کلمه، باید ۱ تا ۲ بار از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. البته این قاعده ممکن است در موارد مختلف کمی متفاوت باشد.

علاوه بر این، توزیع کلمات کلیدی در متن نیز بسیار مهم است. سعی کنید کلمه کلیدی خود را به طور متعادل در متن بکار ببرید و از انباشت آن در یک بخش خاص خودداری کنید. در ضمن به جای تکرار کلمه کلیدی، شما می توانید از کلمات مترادف‌ و مرتبط هم استفاده کنید.

۷. از عکس، ویدیو و محتوای چند رسانه‌ای استفاده کنید

استفاده از تصاویر، ویدئو و محتوای چند رسانه ای، مزایای متعددی دارد که مهمترین آن، تأثیر مستقیم بر جذابیت و زمان توقف کاربر بر روی محتوا (Dwell time) است. در اکثر مواقع یک تصویر می ‌تواند گویای هزاران کلمه باشد. به همین دلیل سعی کنید از تصاویر و ویدئوهای کوتاه، فشرده، باکیفیت، جذاب و مرتبط با حوزه کاری خود در صفحات استفاده کنید.

بهبود سئو با بکارگیری محتوای چند رسانه ای

توجه به چنین آیتمی می تواند نتایج مهمی از جمله موارد زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • خوانایی و درک آسان: محتوای بصری، خواندن متن را آسان تر، درک مخاطب را بیشتر، و خستگی چشم را کمتر می‌ کند.
  • جذب مخاطب: چنین محتوایی توجه کاربر را جلب، و احتمال اشتراک گذاری محتوا توسط او را افزایش می ‌دهد.
  • بهبود سئو: استفاده از تصاویر و ویدئوها، زمان توقف کاربر را افزایش داده که این موضوع برای موتورهای جستجو اهمیت داشته و رتبه سایت را ارتقاء می دهند.  

۸. استفاده از ارتباط معنایی کلیدواژه‌ ها

موفقیت در رتبه‌ بندی محتوا، در گرو نشان ‌دادنِ ارتباط قوی بین مفاهیم و کلیدواژه های آن است. زمانی که کلمات و عبارات یک محتوا به ‌طور طبیعی و منطقی به یکدیگر مرتبط باشند، درک محتوا را برای مخاطبین و موتورهای جستجو آسان‌ تر می ‌کند.

گوگل به دلیل ظرافت ها و پیچیدگی های زبان فارسی، هنوز در تشخیص دقیقِ ارتباطات معنایی کلمات، دچار مشکل است. با این وجود، نادیده‌ گرفتن ارتباط معنایی می تواند به ‌معنای از دست‌ دادن فرصت طلایی برای رتبه ‌بندی بهتر محتوای شما باشد.

جمع بندی

با بکارگیری راهکارهایی که در این مقاله بیان شد، شما می توانید محتوای خود را به سطح جدیدی از رتبه بندی ارتقاء دهید و شاهد ورود مخاطبین جدید و افزایش کاربران وفادار باشید. البته به یاد داشته باشید که سئوی محتوا فرآیندی پویا است که نیاز به به‌روزرسانیِ دائمی دارد.