سئو و بهینه سازی

آموزش کار با سرچ کنسول گوگل به همراه جزئیات

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضر هستید سایت سرچ کنسول گوگل ابزار ارتباطی بین گوگل و سایت ها می باشد که به منظور ثبت، رصد و عیب یابی سایت ‌ها در نتایج جستجو استفاده می شود. این ابزار تا حد زیادی می تواند کمک حال مدیران سایت در زمینه کسب اطلاعات مفید برای تعیین استراتژی سایتشان باشد. اطلاعاتی نظیر وجود خطا یا اشتباه در سایت شما که این موارد به وسیله سرچ کنسول به شما اعلام می شود تا برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین می توانید به وسیله این ابزار، درخواست های مختلفی (نظیر حذف یک صفحه) که مد نظرتان هست را اعلام کنید تا به گوگل انتقال دهد. به هر حال ما در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی سرچ کنسول و آموزش ثبت سایت در آن، نحوه تنظیمات اولیه آن را نیز بیان کنیم تا چراغ و راهنمای شما برای ادامه کار باشد.

مهمترین اصطلاحات Google Search Console

قبل از شروع به آموزش سرچ کنسول بر خود لازم می دانیم تا توضیحات مختصری در مورد متریک ها و اصطلاحات مختلف سرچ کنسول بیان کنیم که مهمترین آنها عبارتند از:

ـ Query: عبارات استفاده شده کاربران در گوگل به منظور یافتن سایت شما

ـ Click: ورود کاربران به سایت شما از طریق کلیک بر نتایج گوگل

ـ Impression: ظهور سایت شما در نتایج گوگل به وسیله سرچ کلمات کلیدی

ـ Average position: میانگین موقعیت قرارگیری سایت شما در نتایج گوگل

ـ CTR: رقمی درصدی که از تقسیم تعداد کلیک ‌ها بر تعداد نمایش ‌ها و ضرب در ۱۰۰ بدست می آید. مثلاً اگر تعداد نمایش سایت شما در نتایج ۲۰ و تعداد کلیک ‌ها ۱۰ باشد، مقدار CTR عددی برابر با ۵۰% خواهد شد.

معرفی و بررسی بخش ‌های مختلف سرچ کنسول

با ورود به سایت سرچ کنسول و تایید سایت، وارد داشبورد google search console خواهید شد که یادگیری بخش های مختلف آن ضروری است.

ابزارهای google search console

ـ Overview

در سرچ کنسول گزارشات اجمالی در بخش Overview نمایش داده می شود. با کلیک بر روی Overview می توان گزارشات گوناگون مربوط به سایت را مشاهده کرد. گزارشاتی همچون وضعیت کلیک، خطاهای گوگل، تعداد صفحاتی که بطور صحیح در گوگل ایندکس شده اند.

ـ URL Inspection

در این بخش با وارد کردن URL مورد نظر و زدن Enter می توان گزارشی از گوگل مبنی بر نحوه مشاهده صفحه دریافت کرد. همچنین اگر مشکلی در ایندکس صفحه وجود داشته باشد، از این طریق قابل مشاهده خواهد بود.

ـ Performance

در این بخش می توان اطلاعات مختلفی نظیر جستجوهای انجام شده توسط کاربران، دیوایس ‌های مورد استفاده، صفحات بازدید شده، کشورهای کاربران، نحوه نمایش سایت در نتایج گوگل و زمان نمایش سایت را مشاهده کرد.

بحثی که در این بخش وجود دارد آن است که سرچ کنسول همواره چندین روش برای مشاهده آمار و ارقام ارائه می ‌دهد که شما می توانید با فیلترگذاری و ایجاد محدودیت هایی، آمارهای دلخواه را برای خود به نمایش بگذارید و آنها را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال بازه زمانی، کوئری ‌ها، کشورها و دیوایس ‌های کاربران از مواردی هستند که می توان با فیلترگذاری، نتایج آنها را مشاهده کرد.

ـ Indexing

با رفتن به بخش pages می توان صفحات مختلف سایت خود را مشاهده کرده و از وضعیت آنها مطلع شد. برای هر صفحه یکی از ۴ وضعیت زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • Valid: صفحه ایندکس شده است.
  • Valid with warnings: صفحه ایندکس شده اما مشکل دارد.
  • Error: به دلیل وجود خطا، این صفحه نمی ‌تواند ایندکس شود.
  • Excluded: این صفحه از ایندکس شدن محروم است. شما در قسمت Details با اسکرول کردن رو به پایین می ‌توانید جزئیات مشکلات احتمالی را مشاهده و با کلیک بر روی آن، صفحات مربوطه را شناسایی کنید.

ـ video page

در این بخش می توانید متوجه شوید که آیا محتوای ویدئویی سایت شما بازدید خورده است یا خیر.

ـ Sitemaps

این بخش همان نقشه سایت می باشد که به عنوان یک راهنما می تواند کمک شایانی به خزش ربات های گوگل برای شناسایی بهتر صفحات کند، چراکه بر این اساس صفحات مختلف سایت دیگر از چشم خزنده های گوگل دور نخواهند ماند و به راحتی بررسی خواهند شد. بنابراین سعی کنید تا از کمترین خطا برخوردار باشد.

ثبت نقشه سایت در کنسول گوگل

ـ Removals

این بخش یکی از قسمت‌ های پیشرفته در سرچ کنسول محسوب می شود که اگر به تازگی سرچ کنسول را راه اندازی کرده باشید، خیلی نیازی به این بخش نخواهید داشت.

برای نمونه دو مورد از قسمت های این بخش را برای شما بیان می کنیم:

  • Outdated content: درخواست‌ های ارسالی را می توانید در این بخش مشاهده کنید.
  • SafeSearch filtering: در صورتی که فردی گزارشی مبنی بر مناسب بودن محتوای سایت برای افراد بزرگسال به گوگل ارسال کند و تأیید شود، در این قسمت قابل مشاهده است.

ـ Experience

این بخش نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • Page Experience: این بخش بیشتر به تجربه ی کاربران از صفحه سایت پرداخته است به طوری که تعداد صفحات با تجربه کاربری خوب و بد سایت شما را نمایش می دهد.
  • Core Web Vitals: این بخش گزارشاتی در مورد سرعت لود صفحات سایت از منظر دسکتاپ و نسخه موبایلی را به شما می دهد.
  • Mobile Usability: در این قسمت صفحاتی که از جهت نسخه موبایلی مشکل دارند را می توانید مشاهده کنید.

ـ Mobile friendly

این بخش میزان موبایل فرندلی بودن صفحات سایت شما را بررسی می کند؛ به این صورت که با کلیک کردن بر روی دکمه test live url و پس از اتمام تست لایو، می توانید گزینه view crawled page را بزنید و گزارشات مربوطه را مشاهده نمایید.

ـ Breadcrumbs

این بخش یکی از ویژگی های جدید سرچ کنسول و مورد علاقه گوگل می باشد که به آن اضافه شده است. این قسمت به مسیر دسترسی کاربر به صفحه مورد نظر او اشاره دارد که باعث کاهش بانس ریت و بهبود تجربه کاربری سایت خواهد شد.

ـ Products

این بخش به سایت های فروشگاهی اختصاص دارد چراکه استراکچرهای محصول مانند قیمت، تصاویر، بررسی و ... را نمایش می ‌دهد.

ـ Sitelinks searchbox

اگر تا به حال نام یک برند معروف را در گوگل سرچ کرده باشید، حتماً یک سرچ باکس را نیز در زیر دامنه آن دیده اید که کاربران بتوانند به راحتی مطالب مورد نیاز خود را در سایت جستجو کنند. در واقع این همان Sitelinks searchbox می باشد.

ـ Security issues

در صورتی که سایت شما به لحاظ مسائل امنیتی مشکلاتی برای کاربران ایجاد کرده باشد، موارد آن در این بخش نمایان خواهد شد.

مشاهده لینک های سایت در کنسول گوگل

ـ Links

این بخش گزارشات مختلفی درباره لینک ‌های داخلی و خارجی سایت به شما خواهد داد که برخی از آنها عبارتند از:

  • External link: این بخش شامل سایت ‌هایی می شود که به صفحات و مطالب سایت شما لینک داده‌ اند. بر همین اساس شما باید با بررسی این سایت ها، سایت های بی کیفیت را شناسایی و به گوگل اطلاع دهید تا اثربخشی آن را برای سایت شما در نظر نگیرد؛ چراکه سایت ‌های مخرب و بی کیفیت باعث ضربه ‌زدن به سایت شما خواهند شد.
  • Internal links: این بخش شامل لینک ‌های داخلی سایت شماست که ترتیب آن بر اساس تعداد لینک‌ های داده شده به هر صفحه می باشد.

ـ Settings

در این بخش می توان دسترسی های جدید را ایجاد و یا یک دسترسی را از سرچ کنسول خود حذف کرد. در ضمن گزارش ریدایرکت صفحات سایت به گوگل نیز از این طریق انجام می شود.

ـNot found (404)

این بخش نشان دهنده وجود تعداد صفحات ۴۰۴ در سایت شما می باشد که میزان بودجه خزش برای کرال آن را نیز بیان کرده است. میزان بودجه خزش یکی از عوامل مؤثر در سئو است که هر چه میزان بودجه خزش یک سایت بیشتر باشد، ربات گوگل نیز در هر بار خزش سایت می تواند صفحات بیشتری را بازدید کند.

ـ Moved permanently (301)

این بخش نشان دهنده هدر رفتِ مقدار بودجه‎ی خزش سایت توسط صفحاتی است که ریدایرکت شده اند. بر همین اساس هر چه میزان کرال باجت یک سایت پائین باشد باعث افت رتبه آن خواهد شد. بنابراین هر چند وقت یکبار باید میزان کرال باجت چک شود.

ـ Not modified (304)

این بخش عدم آپدیت محتویات سایت و همچنین عدم درج محتوای جدید را نشان می دهد که باعث افت رتبه سایت خواهد شد.

روش های ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

همانطور که مطلع هستید مهمترین کاری که در راه اندازی سرچ کنسول انجام می شود، تأیید مالکیت سایت می باشد که در ادامه نحوه اتصال سایت به سرچ کنسول توضیح داده خواهد شد. ابتدا صفحه ثبت آدرس سرچ کنسول را باز کنید. در صورتی که اکانت جیمیل خود را لاگین کرده باشید، به دو روش می توانید وب سایت خود را ثبت کنید.

ثبت سایت در کنسول گوگل

۱ـ روش اول حالت دامنه (Domain)

این روش به منظور افزودن کل سایت شما به سرچ کنسول در نظر گرفته شده است که شامل تمام ساب‏‌دامین‌ ها، مسیرها و پروتکل‌ ها می شود. برای این کار تنها کافیست آدرس اصلی سایت را وارد کنید تا سرچ کنسول کل سایت شما را زیر نظر بگیرد. به عنوان مثال شما با وارد کردن آدرس example.com می توانید تمام حالات زیر را متصور باشید:

  • http://example.com
  • https://example.com

فرآیند ثبت سایت با روش DNS

در این روش ابتدا آدرس سایت خود را وارد کنید و روی گزینه Continue کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده لیستی از میزبان ‌های معروف دنیا را مشاهده خواهید کرد که اگر میزبان سایت شما یکی از آن گزینه ها بود، با انتخاب آن بقیه مراحل را طبق دستورالعمل خود سرچ کنسول ادامه دهید. اما اگر اینچنین نبود، کد تأیید را کپی کرده و در قسمت مدیریت DNS پنل مدیریت هاست یا سرور خود، آن را جاگذاری کنید و در پایان دکمه Save یا Add را بزنید.

۲ـ روش دوم حالت پیشوند آدرس (URL prefix)

این روش به منظور افزودن تنها یک آدرس، یک مسیر و یا یک پروتکل در نظر گرفته شده است. بر همین اساس هر صفحه دیگری که با این آدرس شروع شود، زیر نظر سرچ کنسول قرار خواهد داشت؛ مانند موارد ذیل:

  • فقط سایت با پروتکل HTTPS مثل: /https://example.com
  • فقط وبلاگ با پروتکل HTTPS مثل: /https://example.com/blog

ـ البته به یاد داشته باشید که اگر سایت شما زیردامنه یا ساب‌دامین ‌هایی دارد که تمام آنها به یک صفحه با محتوای یکسان ختم می شوند، باید از راه حل های دیگری مثل تگ canonical یا ریدایرکت استفاده کرد؛ زیرا گوگل قبول نمی ‌کند که یک صفحه چند آدرس داشته باشد و یا دو صفحه با آدرس ‌های مختلف، محتوای یکسانی داشته باشند. بر همین اساس برای اینکه گوگل محتویات تکراری را حذف نکند، باید یک آدرس را به عنوان اصلی (canonical) به گوگل اعلام کنید.

فرآیند ثبت سایت با روش URL Prefix

در این روش آدرس سایت به صورت کامل همراه با پروتکل HTTP یا HTTPS را وارد کنید، چراکه امروزه بنا بر توصیه گوگل اکثر دامنه‌ ها از پروتکل HTTPS که از امنیت بالایی برخودار هستند استفاده می کنند. احیاناً اگر HTTPS برای سایت شما فعال نبود، می توانید از پشتیبانی شرکت میزبان آن را درخواست کنید.

از مزیت های روش دوم، تنوع در راه های تأیید آدرس سایت می باشد؛ به این صورت که شما تنها با استفاده از یک راه تأیید می توانید کار خود را به سرانجام برسانید و دیگر نیازی به استفاده از چند راه نمی باشد.

آموزش تنظیمات اولیه

پس از ثبت سایت خود در سرچ کنسول، انجام تنظیمات اولیه بسیار ضروری می باشد که به ترتیب به برخی از آنها اشاره شده است:

ثبت فایل robots.txt در کنسول گوگل

۱ـ بررسی فایل robots.txt

هنگامی که ربات ‌های خزنده گوگل قصد ورود به صفحات سایت شما را دارند، ابتدا فایل robots.txt را پیمایش می کنند. شما با تنظیم این بخش می توانید تعیین کنید که ربات‌ ها اجازه ورود به کدام صفحات را داشته باشند.

در واقع با جلوگیری از ورود ربات ها می خواهیم دو هدف را دنبال کنیم؛ یکی کاهش ترافیک ربات ها به بخش های غیرضرور و دیگری مخفی کردن محتوا از دید گوگل. البته امروزه سیاست گوگل به منظور حذف یا جلوگیری از ایندکس شدن محتوا تغییر کرده است و به کمک متاتگ یا تگ ‌های noindex این کار را انجام می دهد.

۲ـ زبان و کشور هدف

همانطور که مستحضر هستید نتایج جستجوی گوگل همواره بر مبنای مکان و زبان کاربر تغییر می ‌کند و این تغییر نیز به منظور هدفمند کردن و رساندن محتوای مناسب با زبان و مکان کاربر انجام می گیرد. بر همین اساس شما با این تنظیمات باید گوگل را مطلع کنید که مخاطب هدف شما در کدام کشور است و به چه زبانی صحبت می ‌کند.

۳ـ نقشه سایت (Sitemap)

نقشه سایت فایلی است که آدرس، ارتباط صفحات، فایل ‌ها و دیگر انواع محتوای سایت در آن ذخیره می شود. ربات‌ ها بدون داشتن نقشه سایت هم می ‌توانند در بین صفحات عملیات خزش را انجام دهند اما به منظور راحت تر و سریعتر شدن فرآیند ایندکس استفاده از نقشه امری اجتناب ناپذیر است، خصوصاً برای سایت های بزرگ.

بنابراین پس از ایجاد نقشه، آدرس آن را در سرچ کنسول وارد کنید و بعد از Submit کردن، مدتی طول خواهید کشید تا فایل بررسی و صفحه ‌ها برای اولین بار ایندکس شوند. در ضمن این فایل باید به صورت خودکار به‌ روزرسانی شود و در مسیری قرار گیرد که ربات های گوگل به آن دسترسی داشته باشند.