سئو و بهینه سازی

بهترین ابزارهای رایگان سئو سایت؛ ۱۷ ابزار آنالیز وب سایت

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که می دانید گوگل رفتار تمام کاربران را بررسی و ذخیره می ‌کند؛ به همین دلیل می گویند گوگل به اقیانوسی از اطلاعات افراد و رفتار آنها دسترسی دارد که بهتر از مادرشان آنها را می ‌شناسد. بر همین اساس طبیعتاً رفتار کاربران نیز روی سئو تأثیرگذار خواهد بود چراکه همواره وقتی از کارکنان بخش جستجوی گوگل می پرسند برای تحلیل رفتار جستجوی کاربران از چه اطلاعاتی استفاده می ‌کنید، در جواب می ‌گویند فقط رفتار کاربران هنگام جستجو را رصد می‌ کنیم.

رفتارهایی مثل کلیک روی نتایج پایین‌ تر به جای نتیجه اول، برگشت به نتایج، رفتن به صفحه بعدی، مشاهده مستمر کلیپ ها و مواردی از این قبیل. بنابراین آنالیز روی کاربران به طور دقیق توسط موتورهای جستجو انجام می گیرد.

حال بحثی که اینجا مطرح می شود، انواع ابزارهای این آنالیز و نحوه کارایی آن می باشد که با شناخت کامل آن می توان سئوی سایت را بهتر و دقیق تر انجام داد تا با قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، میزان ترافیک سایت خود را افزایش داد. 

اگر در مورد سئو اطلاعات دقیقی ندارید پیش از مطالعه این مطلب بهتر است به مطلب «سئو چیست و چه کاربردی دارد» مراجعه کنید. 

برترین ابزارهای آنالیز سئوی سایت

گوگل مرتب در حال به روزرسانی الگوریتم های خود در بخش سئو است تا بلکه بتواند با اضافه کردن و یا تغییرات بر روی فاکتورهای قبلی خود، راه های دور زدن خود را برطرف کند و از آن طرف فعالیت بهتری را برای کاربران رقم بزند. همین مسئله باعث شده تا گوگل در رتبه‌ بندی سایت ها ریزبین تر و سخت گیرتر شود.

بنابراین شما به منظور کنترل، مدیریت، بررسی و آنالیز بهتر سئو سایت خود نیاز به یکسری ابزارهای کارآمد دارید که ما در این مقاله لیستی از بهترین ابزارهای رایگان سئو را برای شما جمع آوری کرده ایم:

۱. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

با نصب این افزونه بر روی سایت خود می ‌توان داده ‌های مخاطبین را در چند طبقه بررسی و پیگیری کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • Real-Time: این قسمت اطلاعاتی نظیر نحوه ورود کاربر، تعداد صفحات دیده شده توسط او، صفحات فعال، مکان‌ فعلی او و ... را به شما می دهد.
  • Audience: این قسمت اطلاعاتی نظیر تعداد کاربران آنلاین، جنسیت و علاقه ‌مندی‌ های آنها، مدت زمان ماندن در سایت و ... را به شما می دهد.
  • Behavior: این قسمت اطلاعاتی در مورد زمان ورود بازدیدکنندگان، صفحات مشاهده شده توسط آنها و اینکه چه کاری دارند انجام می دهند را به شما می دهد.
  • Acquisition: این قسمت اطلاعاتی در مورد طریقه جذب بازدیدکنندگان به سایت و همچنین راه های ترافیک ورودی سایت را به شما می دهد.
  • Conversions: در این قسمت نرخ تبدیل یا همان تعداد کاربرانی که به مشتری تبدیل شدن را به شما می گوید.

۲. گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)

یکی از بهترین‌‌ ابزارهای تحقیق و جستجو در مورد کلمات کلیدی، گوگل کیورد پلنر است که کار کردن با آن بسیار ساده بوده و به نوعی عصای دست دیجیتال مارکترها محسوب می شود. برای دسترسی به اطلاعات دقیق و کامل این ابزار، ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز ایجاد کنید تا حساب شما برای استفاده‏‏ی بدون محدودیت از این برنامه، فعال شود.

پس از ورود به اکانت ساخته شده و وارد کردن کلمه های مرتبط با کسب و کار خود، خواهید دید که لیستی از محتویات مختلف نظیر کلمات کلیدی مرتبط با کلمه ‌ای که جستجو کردید، رقابت آن کلمه در گوگل، تعداد جستجوهای ماهانه این کلمات، روند جستجوی کلمه در بازه زمانی مشخص شده، میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه و ... را مشاهده خواهید کرد. با کسب چنین اطلاعاتی شما می توانید یک استراتژی ناب برای برندینگ و بازاریابی سایت فروشگاهی خود داشته باشید.

در مورد ابزار کیورد پلنر، زمانی برای شما رایگان و قابل دسترس خواهد بود که از تبلیغات گوگل استفاده کرده باشید. البته این ابزار تا چند سال پیش در اختیار همگان قرار داشت، اما از وقتی که از دسترس مخاطبان عادی خارج شد، وبمسترها مجبور شدند به ابزارهای دیگری برای جستجوی کلمات کلیدیِ مرتبط با کسب‌ و کارشان روی آورند.

۳. کیورد تول (keywordtool)

یکی از ابزارهای جایگزین گوگل کیورد پلنر برای بررسی کلمات کلیدی در سئو ابزار کیورد تول است. ابزار keywordtool هم همچون اغلب ابزارهای موجود در این زمینه پولی است. اما این برنامه در حالت رایگان هم، اطلاعات خوب و مفیدی در مورد کلمات کلیدی به مخاطبان خود می دهد.

۴. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

این ابزار می تواند آمار و اطلاعات دقیقی از سایت شما نظیر تجزیه و تحلیل جستجو، لینک های داده شده به سایت، لینک های داخلی، هدف گیری بین المللی و ... را به شکل ساده و روان به نمایش در بیاورد و اطلاعات اجمالی نیز در مورد سلامت سایت به شما بدهد.

قسمت search result ، یکی از بخش‌ های پرکاربرد این ابزار می باشد که عملکرد سایت مثل تفکیک هر عبارت، صفحه و کشور؛ وسیله، نوع و تاریخ هر جستجو؛ میزان بازدید، دریافت و نرخ کلیک؛ رتبه سایت و ... را در گوگل بررسی می کند.

این برنامه یکی از بهترین و دقیق ‌ترین روش‌ های پیگیری لینک‌ هایی که به سایت داده می شوند نیز محسوب می شود که این کار به منظور کسب رتبه های بهتر در گوگل بسیار مؤثر است. دقت داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می ‌شود، در نتیجه سعی کنید زود به زود داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

۵. داشیرو (Dasheroo)

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از سر و کله زدن با ابزارهای متعدد آنالیز خسته شده ‌اید، استفاده از ابزار Dasheroo برایتان بهترین انتخاب محسوب می شود؛ چراکه این ابزار یکی از کاربرپسندترین راه‌ حل‌ های تجاری شناخته می شود که تمام معیارهای کسب ‌و کار را در کنار هم قرار می ‌دهد و دیگر مجبور نیستید برای پیگیری داده‌ های خود به صورت جداگانه از ابزارهای مختلف استفاده کنید.

یکی از تفاوت های اصلی این ابزار با سایر ابزارها در این است که این افزونه یکی از بزرگترین کتابخانه ‌های ادغامی شبکه ‌های اجتماعی را در اختیار دارد که می ‌تواند به اپلیکیشن ‌های مختلفی مثل فیس بوک، توییتر، یوتیوب، گوگل آنالیز و ... متصل شود.

۶. سئو سایت چکاپ (Checkup SEO Site)

به کمک این برنامه می توان عیب و ایرادات احتمالی سئوی خود را پیدا کرد تا بلکه بتوان سایت مربوطه را از رتبه های پایین گوگل نجات داد. این ابزار قابلیت ‌های مختلفی مثل مانیتورینگ سئو، بررسی رقبا و ایجاد گزارش های مرتبط با سئو را در جهت تجزیه و تحلیل مشکلات سئو دارا می باشد که پس از مشخص شدن ایرادات، با کلیک بر روی دکمهHow to Fix راه حل های این اشکلات را به شما نشان خواهد داد.

۷. گوگل لایت هاوس (Google Light House)

این ابزار عملکرد سایت یا صفحات شما را از ۵ ناحیه بررسی و ارزیابی می ‌کند و اعلام می کند که کدام بخش‌ ها دارای مشکل هستند.

گزیده ای از هر یک از این بخش ‌ها را برای شما بازگو می کنیم:

  • Seo: این گزینه گزارشی از یک چک‌ لیست اولیه سئو که رعایت آن برای هر سایتی ضروری می باشد را تهیه می کند.
  • Best Practices: این گزینه بررسی بهبود عملکرد سایت، تجربه کاربری، سئو و ... را بر عهده دارد و مشکلات احتمالی ای که برای کاربران عادی بوجود می آید را کاهش می ‌دهد.
  • Performance: این گزینه وظیفه بررسی سرعت بارگذاری سایت و روند بارگذاری صفحه مورد نظر را بر عهده دارد و به شما می گوید که میزان سرعت این موارد چقدر است.
  • Accessibility: این گزینه به بررسی و تهیه گزارش در مورد میزان دسترسی پذیری سایت می پردازد.
  • PWA: اپلیکیشن‌ های وب پیشرونده در اصل وب سایت‌ هایی هستند که مثل اپلیکیشن‌ های نصبی قابل بهره برداری هستند. این قسمت گزارشی از سرعت، کارایی، قابلیت نصب و بهینه‌ سازی این سایت ‌ها تهیه می کند.

۸. بروکینگ لینک چکر (Brocken link checker)

یکی از مواردی که روی کاهش رتبه سئو سایت ها تأثیر دارد، وجود لینک‌ های شکسته است که به صفحات ۴۰۴ و حذف شده ختم می شوند. به کمک این ابزار می توان لینک‌ های شکسته در سایت خود را پیدا و برای آن راه حلی یافت. شما با کلیک بر روی گزینه url که روبروی هر لینک قرار دارد، می ‌توانید صفحه ‌ای از سایت خود که لینک ‌های شکسته در آن وجود دارد را مشاهده کنید.

۹. اسپایفو (SpyFu)

به کمک این ابزار رایگان می توانید رقبای خود در گوگل را زیر نظر داشته باشید و فعالیت آنها را تا حد معقولی رصد کنید. قطعاً صرف زمان و تمرکز بیشتر روی کسب و کار خود فواید زیادی خواهد داشت اما بدون شناسایی و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت رقبا نیز رسیدن به موفقیت کامل را برای شما غیرممکن می کند.

پس برای این کار، بعد از ورود به صفحه اصلی SpyFu، آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید تا اطلاعاتی نظیر کلمات کلیدی اشتراکی، کلمات کلیدی برتر، سابقه رتبه بندی سایت، لینک های داخلی و ... برای شما به نمایش در بیاید.

با کسب این اطلاعات می توانید به نتایجی همچون دسترسی به کلمات کلیدی جدید، دسترسی به اطلاعاتی در مورد پروفایل لینک بیلدینگ رقبا و میزان موفقیت شما یا رقبا در یک کلمه کلیدی خاص دست یابید که این موارد برای سئوی سایت فروشگاهی بسیار مفید خواهد بود.

۱۰. سیمیلاروب (Similarweb)

همواره باید حواستان به سایت خود و دیگر رقبا باشد تا بتوانید با مقایسه کردن متوجه شوید در این میدان رقابت کجای کار هستید. با نصب ابزار سیمیلار وب می توان به راحتی این بررسی و مقایسه ها را انجام داد؛ به طوری که درک خواهید کرد ترافیک رقبایتان چقدر است، چه مقدار اینگیجمنت دارند، رتبه صفحات آنها چند است و اطلاعات مفید دیگری که دید کامل تری برای سئو و برنامه ‌ریزی بهتر به شما خواهد داد.

برای مثال با رفتن به قسمت دیتای مرتبط با جستجو، می توان متوجه فاکتورهایی مثل نحوه ترافیک سایت، کلمات پر ترافیک، کلمات با بازدهی بیشتر و ... شد. البته محدودیتی که این نسخه رایگان دارد، کمبود المان های مقایسه آن است که تا ۵ مورد بیشتر نمی باشد. 

۱۱. گوگل پیج اسپید (Google PageSpeed Insights)

به کمک این ابزار می توان سرعت بارگذاری صفحات سایت خود در دسکتاپ کامپیوتر و همچنین نسخه موبایلی را چک کرد که برای کسب رتبه های برتر گوگل نیاز است که هر دو مورد از سرعت بالایی برخوردار باشند. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.

۱۲. جی تی متریکس (GTMETRIX)

این ابزار نیز از جمله ابزارهایی است که سرعت بارگذاری صفحات وب را در مقوله سئو بررسی و ارزیابی می کند. از محاسن این برنامه، توصیه ها و راهکارهای عملی برای افزایش سرعت سایت، در کنار نمره دادن به عملکرد سایت می باشد که کمک شایانی به استراتژی بهتر سئو خواهد کرد.

۱۳. گوگل موبایل فرندلی (Google mobile friendly test)

گوگل مدتهاست که به صراحت اعلام کرده سایت‌ هایی که واکنشگرا نباشند در نتایج جستجو رتبه کمتری خواهند گرفت؛ تا جایی که برای وادار کردن سایت ها به مجهز شدن به سیستم ریسپانسیو، ابتدا به کمک الگوریتم mobile first index، نسخه موبایل صفحات را ایندکس می ‌کند تا سایت هایی که به کاربران موبایلی خود اهمیت می دهند رادر جایگاه بالاتر قرار دهد. بنابراین شما به کمک ابزار موبایل فرندلی می توانید واکنشگرا بودن سایت خود را بررسی و از دارا بودن این قابلیت مهم اطمینان حاصل کنید.

۱۴. ایکس ام ال سایت مپ (Xml-sitemaps)

سایت مپ یا نقشه سایت، یک صفحه از وب سایت شما محسوب می شود که با لیست کردن آدرس تمامی صفحات، به ربات ‌های گوگل کمک می ‌کند تا راحت‌ تر سایت شما را بررسی و ایندکس کند. در صورتی که وب سایت شما وردپرسی باشد، افزونه ‌های زیادی برای ساخت سایت مپ وجود دارند اما اگر از سایت اختصاصی استفاده می ‌کنید، احتمالاً برای این کار به مشکل خواهید خورد. اینجاست که ابزار سایت مپ به کمک شما خواهد آمد و این مشکل را برطرف می کند.

برای این کار ابتدا با وارد کردن آدرس سایت خود در کادر مربوطه، دکمه start را بزنید و منتظر ساخته شدن فایل سایت مپ خود باشید. پس از ایجاد فایل، آن را در آدرسی مثل example.ir/sitemap.xml قرار داده و منتشر کنید و سپس آدرس دقیق صفحه سایت مپ را از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید.

۱۵. آچرفز (Ahrefs) 

این برنامه یکی از قدرتمندترین ابزارهای بررسی و مانیتور بک لینک ‌ها در کل سطح وب می باشد که قطعاً یک چنین برنامه ای با این سطح از کاربرد، تمام اطلاعاتش را رایگان در اختیار مخاطبان نخواهد گذاشت. اما با این وجود اطلاعاتی که به صورت رایگان در مورد سایت شما و رقبایتان می دهد کم نیستند.

این برنامه به کمک ابزار back link checke خود، اطلاعاتی نظیر امتیاز دامنه، تعداد بک لینک‌ های دامنه، آدرس تعدادی از بک لینک ‌های ساخته شده برای سایت، میزان لینک ‌های فالو و نوفالو و... را در اختیار کاربر قرار می دهد. البته به غیر از برنامه ahrefs، برنامه moz barهم چنین قابلیت های مشابهی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می ‌دهد اما برای استفاده از ابزار بررسی بک لینک اش، نیاز به ثبت نام خواهید داشت.

۱۶. موز بار (Moz bar)

واژه‌ های PA و DA (دامین و پیج آتوریتی) شاخص ‌هایی به منظور بررسی اعتبار دامنه و صفحات سایت هستند که از طرف وب سایت معتبر moz bar ایجاد شدند. زمانی که گوگل شاخص page rank را از دسترس وبمسترها خارج کرد، این دو واژه به عنوان شاخص ‌های معتبر در بین متخصصین سئو شناخته شدند.

سایت moz bar برای اینکه دسترسی کاربران را به منظور بررسی اعتبار دامنه ‌های سطح وب راحت تر کند، افزونه مرورگر کروم را برای آنها در نظر گرفته است که با دانلود و نصب آن می توان اطلاعاتی در مورد سایت های مختلف بدست آورد.

۱۷. اسکریمینگ فراگ (Screaming frog)

یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارها برای سئوکارها و وبمسترها ابزار رایگان Screaming frog است که با نصب آن می توان اطلاعات کلی و جزئی از سئو داخلی سایت خود بدست آورد. اطلاعاتی مثل تعداد تگ‌ های H در هر صفحه، عنوان هر صفحه، توضیحات متای صفحات، لینک و ریدایرکت صفحات، لینک ‌های خروجی و... که برای سئوکار مهم می باشد.