۳ استراتژی قوی و کاربردی برای لینک سازی داخلی سایت (تست شده)

نویسنده: تحریریه آرسافت

لینک سازی داخلی جزء آن دسته از زیرمجموعه های سئو سایت است که اگر با برنامه ریزی و استراتژی اجرا نشود نتیجه مطلوبی به دست نمی دهد. تنها با لینک سازی هدفمند و استراتژیک است که می تواند سایت را به خوبی سئو کرد. 

در این مطلب بهترین و قوی ترین استراتژی های لینک سازی داخلی برای سئو سایت معرفی شده تا بتوانید به کمک آنها سایت خود را به رتبه اول گوگل برسانید.

خب بیایید وارد ماجرا شویم.

چرا به استراتژی لینک سازی داخلی نیاز داریم؟

در سئو باید با برنامه و استراتژی پیش رفت تا به نتیجه مطلوب رسید اگرنه کار کردن بدون برنامه باعث افزایش رتبه سایت شما نمی شود. این گزاره در مورد لینک سازی داخلی هم صدق می کند. بلکه لینک سازی داخلی از آن کارهایی است که اصلا بدون استراتژی و برنامه جواب نمی دهد.

اما متاسفانه در آموزش های سئو چیزی از استراتژی لینک سازی داخلی گفته نمی شود و تقریبا در تمام آموزش ها بحث لینک سازی داخلی به آنکرتکست، تعداد لینک داخلی و ... محدود می شود. در حالی که استراتژی لینک سازی فراتر از این موارد است و اینها بخشی از یک استراتژی هستند.

ما به کمک یک استراتژی مشخص، لینک سازی داخلی سایت را طبق الگو و برنامه انجام می دهیم تا به هدفی خاص مثل رتبه گرفتن یک صفحه، افزایش بازدید سایت، افزایش تعامل کاربری و ... دست پیدا کنیم.

این هدف نهایی استفاده از استراتژی لینک سازی است که عدم استفاده از آن در ایجاد لینک های داخلی سایت هیچ چشم انداز مثبتی برای سئو سایت شما ایجاد نمی کند.

بهترین استراتژی های لینک سازی داخلی

بحث استراتژی لینک سازی داخلی از آن موضوعات جذابی است که اگر آن را به خوبی بیاموزید سئو کردن سایت برای شما سریع و شیرین می شود. 

در اینجا چند استراتژی مخصوص لینک سازی داخلی سایت آمده است.

۱. استراتژی انتقال قدرت سنگین

احتمالا می دانید که لینک های داخلی قدرت یا اعتبار صفحه را منتقل می کنند. همان چیزی که با عنوان «لینک جویس» یا «آب پیوند» مطرح می شود. زمانی که یک صفحه به صفحه ای دیگر لینک داخلی می دهد، مقداری اعتبار به صفحه هدف منتقل می کند و باعث افزایش اعتبار صفحه مقصد می شود. خب این فرصتی مناسب برای افزایش اعتبار صفحات مهم سایت است.

در این استراتژی لینک سازی داخلی دقیقا از همین ویژگی لینک های داخلی استفاده می شود. روش کار بسیار ساده است. 

  1. تولید مطلب مداوم: باید به صورت مداوم مطلب تولید کنید. مثلا هفته ای ۲ تا ۵ مطلب خوب و ارزشمند تولید کنید و آن را در سایت منتشر کنید.
  2. لینک داخلی به صفحه هدف: در هر مطلب باید به صفحه هدف خود یعنی صفحه ای که می خواهید رتبه بگیرد و سئو شود لینک داخلی دهید. این لینک باید در ۱۰۰ کلمه اول هر مطلب باید تا بیشترین اعتبار را منتقل کند. 
  3. آپدیت صفحه هدف: به صورت مداوم اما با دوره های طولانی تر صفحه هدف که لینک دریافت کرده را بروزرسانی کنید.

با این استراتژی می توان صفحات خاص سایت را در مدت کوتاهی سئو کرد و به رتبه های برتر گوگل رساند. حتی در یک پروژه که نیاز به ۶ ماه زمان برای سئو داشته با این استراتژی در ۲ ماه به لینک ۲ گوگل رسیده است.

مزیت این استراتژی: مزیت اصلی این استراتژی این است که تمام قدرت مطالب منتشر شده به صفحه مورد نظر که ما می خواهیم آن را سئو کنیم منتقل می شود.

عیب این استراتژی: مشکل مهم این روش از دست دادن فرصت رتبه گیری خود مطالب است. خب مطالب سایت همگی اعتبار دارند و با مرتبط کردن آنها به هم می توان قدرت را بین تمام مطالب تقسیم کرد و تمام مقالات در کلمه کلیدی خود رتبه خوب کسب کنند. از طرفی لینک های داخلی هدفمند باعث افزایش ماندگاری کاربر و بهبود تجربه کاربری می شود. اما در این روش با دادن تک لینک به یک صفحه خاص، به قیمت رتبه گرفتن آن تک صفحه این دو مزیت از دست می رود.

پروژه های مناسب برای این استراتژی: این استراتژی برای مواردی مناسب است که می خواهید یک یا دو صفحه از سایت را سریع سئو کنید و تمام مشتری های سایت از همین صفحات بدست می آید مثل عموم سایت های خدماتی و صنعتی.

سایت های نامناسب برای این استراتژی: سایت هایی که می خواهند همه صفحات آنها بالا باشد و بازدیدکننده زیادی داشته باشند نباید از این روش استفاده کنند مثل سایت های مجله ای یا خبری.

۲. استراتژی لایه ای (خوشه ای)

در این استراتژی بر خلاف استراتژی قبلی به جای انتقال قدرت به یک صفحه خاص، آن را بین صفحات مرتبط پخش می کند تا چند صفحه با هم اعتبار دریافت کرده و سئو شوند.

هر صفحه به چند صفحه مرتبط به خود لینک داخلی می دهد و اینطور تمام صفحات از صفحات مرتبط با خود لینک دریافت می کنند و عملا تمام صفحات یا مطالب ارزشمند سایت سئو می شوند و رتبه می گیرند. روش کار هم بسیار ساده است. 

۱. ترسیم ساختار محتوایی و لایه بندی صفحات: در ابتدا باید برای محتوای سایت و صفحات ساختاری مناسب ترسیم کنید. ساختار مورد نظر ما لایه ای یا همان پیلار کلاستر است.

به این صورت که مهم ترین صفحات در لایه اول قرار گیرند. در این لایه صفحات مادر قرار می گیرند که می خواهیم این صفحات حتما سئو شوند. مثلا برای یک سایت مرتبط با سئو این صفحات در لایه اول قرار می گیرد: آموزش سئو، مشاوره سئو، خدمات سئو

در لایه دوم مقالاتی قرار می گیرند که زیرمجموعه لایه اول هستند. مثال برای موضوع سئو به صورت زیر می شود:

  • لایه دوم برای صفحه آموزش سئو: آموزش بک لینک سازی - روش تولید محتوای سئو شده - آموزش سئو دسته بندی ها
  • لایه دوم برای صفحه مشاوره سئو: روش های افزایش فروش سایت - چطور باید سایت را سئو کرد - چرا رتبه سایتم بهبود پیدا نمی کند 
  • لایه دوم برای صفحه خدمات سئو: خدمات سئو خارجی سایت - انجام سئو سایت خبری - انجام سئو سایت شرکتی

لایه سوم شامل مقالاتی است که زیر مجموعه لایه دوم هستند. مثلا

  • لایه سوم برای صفحه آموزش بک لینک سازی: چند بک لینک در ماه بزنیم - چقدر طول میکشه تا تاثیر بک لینک هارو ببینیم؟

۲. لینک سازی داخلی میان صفحات: باید بین صفحات لینک سازی داخلی انجام دهیم اما به صورت هدفمند.

  • ایجاد لینک داخلی از مطالب لایه سوم به مطالب لایه دوم
  • لینک سازی داخلی میان مطالب لایه سوم (از لایه سوم به لایه سوم)
  • لینک داخلی از مطالب لایه دوم به لایه اول (مطالب لایه دوم توسط لایه سومی ها تقویت شده و برای انتقال قدرت به مادر خود بسیار مناسب هستند)
  • لینک سازی داخلی بین مطالب لایه دوم
  • لینک سازی داخلی بین مطالب لایه اول

نکته: در لینک سازی لایه لینک داخلی تنها از لایه پایین تر به لایه بالاتر مرتبط انجام می شود یعنی صفحه مادر. مثلا از مقاله آموزش بک لینک سازی (در لایه دوم)، به آموزش سئو در لایه اول لینک می دهیم اما دیگر به مشاوره سئو یا خدمات سئو لینک نمی دهیم.

۳. استراتژی گراف محتوا

این استراتژی همچون استراتژی لایه ای میان صفحات لینک سازی انجام می شود اما دیگر لایه بندی وجود ندارد. به عبارت دیگر صفحات و مطالب بصورت موازی با هم قرار دارند و هیچ یک نسبت به دیگری برتری ندارد. مثل سایت های مجله ای، خبری یا آموزشی.

مثلا دسته از مطالب در سایت مجله دارای موضوع «جوش صورت» است.

  • چطور پوستی را سفید و روشن کنیم؟
  • چطور جوش های صورت را از بین ببریم؟
  • علت جوش زدن های مداوم چیست؟
  • چی باعث جوش زدن میشه؟
  • نحوه از بین بردن جای جوش

همه این مقالات در یک موضوع مشخص هستند و هدف همه جذب بازدید کننده است. در این حالت ما با یک گراف محتوا مواجه هستیم و می توانیم بین آنها لینک سازی داخلی انجا دهیم تا مطالب این گراف همدیگر را تقویت کنند.

روش کار هم خیلی ساده است. در هر مطلب به ۳ مطلب دیگر این گراف لینک داخلی می دهیم تا لینک جویس را بین صفحات هم موضوع منتقل کنیم. 

با این کار ما پنج مطلب قوی و مرتبط در این حوزه داریم که همه اعتبار و البته بازدیدکننده را به همدیگر منتقل می کنند. سایت های مجله ای مثل نمناک، چطور، برترین ها و از این دست سایت ها با این روش نتیجه خوبی می گیرند. 

کدام استراتژی برای لینک سازی سایت من مناسب است؟

برای انتخاب استراتژی مناسب لینک سازی داخلی نمی توان نسخه واحد به همه سایت ها دارد. اما بیشتر سایت ها از قاعده زیر پیروی می کنند.

  • استراتژی انتقال قدرت سنگین: مناسب سایت هایی است که تنها ۱ یا ۲ صفحه برای سئو کردن دارند و تمام مشتری ها از طریق همین صفحه ها بدست می آیند. مثل لوله بازکنی تهران، خرید میلگرد، خرید سرخ کن فیلیپس و ...
  • استراتژی لایه ای: مناسب سایت هایی که هم صفحات فرود مختلف برای سئو کردن دارند و هم از طریق مطالب و مقالات می توانند مشتری کسب کنند. مثل سایت های طراحی سایت، سئو، فروش دوره آموزشی و ...
  • استراتژی گراف محتوا: مناسب سایت هایی است که از هر صفحه ای می توانند مشتری کسب کنند یا کلا مشتری مستقیم ندارند. مثل سایت های مجله، خبری و کلا سایت های بلاگ محور

مهم ترین نکته ای که در مورد استفاده از استراتژی لینک سازی داخلی باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از یک استراتژی استفاده کنید یک مزیت دارد که آن را بدست می آورد و یک عیب دارد که باید آن را قبول کنید. با استفاده از یک استراتژی شما به قیمت یک مزیت، مزیت های دیگر لینک سازی را از دست بدهید.

نتیجه گیری استراتژی های لینک سازی داخلی

برای لینک سازی داخلی چند روش و استراتژی فوق العاده وجود دارد که استفاده از هر کدام می تواند شما را در سئو کردن سایت خود جلو بیاندازد. از طرفی در بخش های دیگر می تواند حرکت شما را در بخش های دیگر کُند کند. این شما هستید که به عنوان متخصص سئو باید انتخاب کنید که کدام استراتژی مناسب سایت است و در ازای دریافت چه فوایدی حاضر هستید دیگر فواید را از دست بدهید.

برگرفته از سایت odsell.vip