سئو و بهینه سازی

۱۹ اشتباه رایج سئو که انجام آنها منجر به شکست شما می‌شود

نویسنده: تحریریه آرسافت

همواره باورهای غلط و رخدادهای اشتباه در تمام عرصه ها من جمله عرصه تجارت وجود دارد. در زمینه سئو هم که از جمله مهمترین ابزارها و روش های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات تجاری محسوب می شود، این باورهای غلط و اشتباهات رایج در بین وبمسترها وجود دارد.

حال این اشتباهات به وجود آمده یا سهواً از روی عدم اشراف به قوانین و الگوریتم های گوگل رخ می دهد و یا از روی عمد و دور زدن گوگل است که به سئوی کلاه سیاه معروف می باشد. سئوی کلاه سیاه به سئویی گفته می شود که برای دریافت رتبه های برتر در نتایج گوگل، از روش های غیرمجاز استفاده می کند که در صورت آگاه شدن گوگل، به شدت آن سایت را مجازات و در برخی مواقع به غیر از کسر رتبه، آن را از نتایج جستجو نیز خارج می کند.

بنابراین از جمله کارهایی که در سئو باید از آن پرهیز کرد، استفاده مکرر از کلمات کلیدی در متن، رابط کاربری ضعیف، محتوای سست و نامناسب، خرید لینک خارجی یا لینک ‌سازی صوری و ... می باشد که به طور مفصل در این مقاله به آن پرداخته ایم.

اشتباهات رایج سئو که باعث ضربه به سئوی سایت می‌شود 

وقتی که صحبت از اشتباهات فراگیر در سئو می شود، ذهن اکثر افراد به سمت بخش کدنویسی می رود و گمان می کنند تنها در آن بخش است که امکان اشتباه وجود دارد. اما برخی باورهای غلط سئو که در ذهن افراد و حتی سئوکاران نقش بسته است نیز می تواند به عنوان یک اشکال، در روند بهینه سازی سایت اختلال ایجاد کند.

این اشکالات دقیقاً می تواند از بین ساده ترین نکات در بخش طراحی، ساختار سایت، سرعت سایت و ... نیز باشد که شما به اشتباه آموخته باشید. بنابراین در این بخش به مهمترین اشکالات سئو خواهیم پرداخت:

۱ـ سئو؛ فرآیندی کوتاه مدت

یکی از باورهای غلط در بین افراد، خصوصاً کسب و کارهای تازه تأسیس در فضای وب این است که گمان می کنند با انجام سئو، سایتشان از همین فردا جزو برترین لینک های معرفی شده از طرف گوگل، در نتایج جستجو قرار خواهد گرفت. این انتظار، یک توقع بسیار بی جا و غیرمنطقی است، چراکه بهینه سازی سایت از جمله مقولاتی تلقی می شود که شکوفایی آن در آینده اتفاق می افتد.

پس سئو سایت یک نوع سرمایه گذاری برای آینده محسوب می شود که به هیچ وجه نباید به دید کوتاه مدت به آن نگاه کرد. حتی در مواقعی هم که می بینید در مدت زمان کوتاهی پس از انجام سئو، سایت مورد نظر به صفحه‌ اول گوگل می رسد، باید دقت داشته باشید که این وضعیت کاملاً موقتی است و پایدار نخواهد بود.

سئوی سریع سایت

بنابراین روند انجام سئو زمانبر بوده و پس از قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، باید به طور متناوب تغییراتی را به لحاظ فنی و محتوایی در سایت خود انجام دهید تا جایگاه خود را از دست ندهد؛ پس سئو یک فرآیند دائمی است.

۲ـ گوگل ادز، جایگزینی برای سئو

گوگل ادز یا گوگل ادوردز نوعی ابزار تبلیغاتِ گوگل محسوب می شود که تنها در دیده شدن برند و فروش موقت آن کاربرد دارد. این ابزار در بسیاری از مواقع، راهکار مناسبی برای سایت ها و کسب و کارهای کوتاه مدت می باشد اما برای کسب وکارهایی که دید بلند مدت یا دائمی دارند به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست؛ چراکه چنین کسب و کارهایی حتماً باید از سئو استفاده کنند در حالی که گوگل ادز هیچ جایگاهی در سئو ندارد.

بنابراین این باور غلط وبمسترها که می گویند با گوگل ادز دیگر نیازی به سئو نیست، در خصوص مدیران صبور و با دید بلند مدت هیچ جایگاهی ندارد زیرا سایت چنین افرادی هیچ اعتباری از بابت استفاده از گوگل ادز دریافت نخواهد کرد. بر همین اساس اگر قصد کسب رتبه های برتر گوگل در آینده نه چندان دور را دارید، باید بر روی سئوی اصولی سایت خود متمرکز شوید.

 ۳ـ سئو نیازی به یادگیری ندارد

یکی دیگر از اشتباهات رایج سئوکاران این است که فکر می ‌کنند با رعایت چند تئوری ساده و مشخص، می ‌توانند به نتایج برتر گوگل برسند و نیازی به آموزش سئو ندارند در حالی که چنین باوری فقط یک نوع جهل مرکب می باشد. زیرا سئو تنها در تکرار بعضی عبارات و کلمات کلیدی در یک صفحه یا محتوای مطلوب خلاصه نمی ‌شود بلکه با بروز شدن دائمی فاکتورهای گوگل، صدها پارامتر دیگر وجود دارد که آگاهی و تسلط روی تمامی آنها، نیازمند مطالعه، تلاش، آزمون و خطا و تجربه بسیار است.

۴ـ سئو فقط در تولید محتوای خوب خلاصه می شود

هرچند تولید محتوای خوب و اساسی یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها محسوب می شود اما باید دقت داشته باشید که این محتوای بهینه و اصولی تنها بخشی از سئو سایت به شمار می ‌رود. بنابراین تنها با محتوای خوب نمی توانید کاری از پیش ببرید، بلکه در کنار پارامترهای دیگر مثل سئو تکنیکال است که می توانید به نتیجه مطلوب رسید.

تولید محتوای خوب و قوی

۵ـ انتشار محتوای ضعیف

بازاریابی محتوا به عنوان یکی از تاکتیک های بکار رفته در برندینگ بسیار حائز اهمیت است، بر همین اساس همواره سعی کنید محتوای خود را سبک و ساده برای کاربران و مخاطبان سایت بنویسید، نه برای گوگل.

یک مطلب قوی و با ثبات، علاوه بر مطرح کردن برند شما، صدای شما را نیز به عنوان یک منبع و سایت قوی به گوش کاربران خواهد رساند و شما را به عنوان یک فرد توانمند در حیطه کاری خودتان تبدیل خواهد کرد. پس با این تفاصیل انتشار محتوای بی کیفیت می تواند ضربه زیادی به سایت شما بزند. 

۶ـ انتشار ویدیوها و تصاویر بهینه نشده

وقتی بحث از کیفیت صفحه می شود، اکثر افراد ویدیوها و تصاویر را برای بهینه سازی نادیده می گیرند، در حالی که این تصاویر و ویدئوهای بهینه نشده، باعث افزایش زمان بارگذاری صفحه می شوند. چنین مسئله ای علاوه بر کاهش سرعت سایت، باعث کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز می شود. بنابراین تمام تصاویر اصلی موجود در سایت را با فرمت jpg و تمام وکتورها و آیکون ها با فرمت png بارگذاری کنید.

۷ـ تمرکز بر روی گوگل به جای تمرکز بر روی کاربر

اشتباه بزرگی که بسیاری از سایت های بزرگ و کوچک مرتکب می شوند این است که تصور می کنند باید تحت هر شرایطی الگوریتم های گوگل را به منظور کسب رتبه برتر دور بزنند. از این رو وب مسترها با استفاده از روش های غیرمتعارف و بی تأثیر که به تکنیک های کلاه سیاه معروف است، شروع به انجام سئو می کنند که در نهایت منجر به قرار گرفتن سایت در رتبه های پایین گوگل می شود.

اهمیت تجربه کاربری و رضایت کاربران

اما باید بدانید هر چیزی که برای مخاطبین شما مناسب و جذاب باشد، برای گوگل نیز به همان اندازه مفید خواهد بود. بنابراین فعالیت شما باید به منظور جلب توجه کاربران باشد چراکه وقتی کاربر از سایت شما رضایت داشته باشد، زمان بیشتری را صرف ماندن در سایت می کند و به طور ناخودآگاه به گوگل اینطور القاء می کند که سایت مورد نظر جزو سایت های برتر بوده و باید در رتبه های بالا قرار بگیرد.   

۸ـ پایین بودن سرعت سایت

همواره سرعت بالا برای مخاطبین یک امر مهمی در سایت ها محسوب می شود که در افزایش نرخ کلیک بسیار تأثیرگذار است. بر همین اساس سرعت پایین در وهله اول باعث کاهش تجربه کاربری و در وهله دوم باعث خروج کاربران از سایت خواهد شد.

چنین موضوعی به گوگل این پیغام را می دهد که سایت مورد نظر از جمله سایت های بی کیفیت و غیرمفید می باشد و در نتیجه برندسازی منفی را برای این سایت به همراه خواهد داشت.

۹ـ افزایش تعداد صفحات سایت

برخی بر این باورند که رمز موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی، افزایش تعداد صفحات سایت است در حالی که گوگل همواره کیفیت را بر کمیت ترجیح می دهد. به همین منظور تعداد صفحات یک سایت شاید از دید گوگل موضوع پر اهمیتی باشد اما از آن مهمتر، کیفیت صفحات است که باید مفید، غنی و متناسب با محصولات و خدمات مورد نظر باشد.

۱۰ـ استفاده بیش از حد از کلید واژه ‌ها و کلمات کوتاه

بکارگیری زیاد از کلید واژه ها یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه می ‌باشد که برخی ها معتقدند هرچه بیشتر از کلمات کلیدی و مترادف در متن استفاده کنند، گوگل متوجه اهمیت بالای موضوع می ‌شود؛ در صورتی که اصلاً چنین چیزی صحیح نیست. استفاده‌ بیش از حد کلید واژه ها باعث ضربه زدن به سئو می شود و گوگل نه تنها امتیازی به آن نمی ‌دهد بلکه در برخی مواقع باعث جریمه شدن‌ صفحه‌ یا خود سایت می ‌شود.

کلمات کلیدی زیاد در متن

از طرفی طبق تحقیقات و بررسی ها، مشخص شده که عبارات چهار کلمه ‌ای در سطح جهان، بیشترین آمار جستجو را به خود اختصاص داده ‌اند. بر همین اساس سعی کنید تمرکز زیادی روی کلمات کوتاه و عبارات تک کلمه ‌ای نداشته باشید.

به عنوان مثال اگر سایت شما مربوط به فروش قهوه می شود، به هیچ وجه از عبارت تک کلمه ای «قهوه» استفاده نکنید، چراکه اکثر افراد برای خرید اینترنتی قهوه ترجیح می دهند به جای سرچ کلمه «قهوه»، از عباراتی همچون «خرید قهوه» یا «خرید اینترنتی قهوه» استفاده کنند.

۱۱ـ بکارگیری کلمات کلیدی در برچسب‌ ها

برای قرار گرفتن کلمات کلیدی در برچسب ها نباید در هر محتوا و محصول تعداد زیادی برچسب ساخته شود چراکه فلسفه ایجاد برچسب ها در دسته بندی سایت خلاصه می شود. به بیان دیگر برچسب ها وظیفه دسته بندی را بر عهده دارند تا دسترسی به بخش های مختلف سایت برای کاربر به راحتی هرچه تمام تر انجام شود؛ و تعداد زیاد برچسب به سئو ضربه می زند.

۱۲ـ کپی کردن

همواره افراد تنبل، کم سواد و عجول به دنبال کپی کردن مطالب و محتوای دیگران اعم از متن، صوت، تصویر و ویدئو هستند که این موضوع نسبت به قضیه سئوی سایت نیز صادق است. در قضیه سئو اگر جنبه ‌های اخلاقی و قانونی مقوله کپی پیست را کنار بگذاریم، به سد محکمی به نام گوگل بر خواهیم خورد که نسبت به این قضیه بسیار حساس و جدی است.

بنابراین فکر کپی کردن از سایر سایت ها را از سر خود بیرون کنید تا دچار تنبیه و جریمه های سنگین گوگل نشوید، چراکه گوگل در کمترین زمان ممکن متوجه کپی پیست خواهد شد.

۱۳ـ عدم توجه به ظاهر سایت

قطعاً ظاهر سایت جزو فاکتورهایی است که هم برای کاربر و هم برای گوگل اهمیت دارد، چراکه گوگل در بررسی ‌ها و تحلیل های خود همواره سعی دارد تا تجربه کاربری را بهینه ‌سازی کند و بر اساس نتیجه‌ حاصل شده، به سایت مورد نظر امتیاز دهد. بنابراین اگر سایت شما قالب زیبا و جذابی نداشته باشد و از ساختار و عکس های قدیمی و کلاسیک استفاده کند، احتمال بازگشت دوباره کاربر به سایت شما صفر خواهد بود.

رابط کاربری و گرافیک سایت

این موضوع باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) از سایت شما خواهد شد که برای سئو بسیار بد بوده و باعث کسب امتیاز منفی برای سایت شما می شود. برای رهایی از چنین مشکلی، باید برای افزایش جذابیت ظاهری سایت تلاش کنید تا ضمن ارائه‌ ظاهری زیبا از سایت خود، یک تجربه‌ کاربری ساده و لذت ‌بخش را برای کاربران خود رقم بزنید تا ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

۱۴ـ اکتفاء کردن به بک لینک

از اشتباهاتی که بیشتر نزد سئوکاران مبتدی رخ می دهد، این است که فکر می کنند بک لینگ گرفتن به تنهایی می تواند عامل موفقیت باشد. اما این تفکر و باور کاملاً اشتباه بوده و جزو ترفندهای سئو کلاه سیاه می باشد. بک لینک هم مانند سایر بخش های سئو، جزئی از فرآیند سئو محسوب می شوند و به تنهایی کارایایی چندانی نخواهند داشت.

۱۵ـ در نظر نگرفتن عنوان و توضیحات متا

همواره عنوان و توضیحات متا را در صفحات مقاله و محصول خود جدی بگیرید چراکه به کمک این دو عنوان می توانید نمای کلی از صفحه و مقاله خود را در اختیار کاربر قرار دهید و او را قانع کنید تا وارد سایت شما شود. بر همین اساس سعی کنید مطالب مهم و اساسی را در این بخش بارگذاری کنید تا نرخ کلیک شما بالا رود.

۱۶ـ وجود صفحات ۴۰۴ و لینک های شکسته

صفحات بی ارزش سایت، در ابتدا نارضایتی کاربر و سپس در ادامه نارضایتی گوگل را به همراه خواهد داشت که این مسئله کاهش قدرت و معدل سئو را به دنبال دارد. این صفحات بی ارزش شامل صفحات بهینه نشده، صفحات با محتوای کمتر از ۳۰۰ کلمه، صفحات ۴۰۴ و لینک های شکسته می شوند که باید به شدت از آنها پرهیز کرد.

صفحات ۴۰۴ به صفحاتی می گویند که آدرس آنها عوض شده باشد و لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که از سایت شما به صفحات ۴۰۴ سایت خود یا دیگران منتقل شود.

۱۷ـ خرید بک لینک های نامناسب و فله ای

قطعاً بک لینک ها تأثیر بسیار زیادی روی برتری رتبه سایت دارند اما باید بدانید که این بک لینک ها چطور و از چه نوعی هستند و آیا برای سایت شما مناسب هستند یا خیر.

خرید بک لینک

بنابراین اگر از بک لینک های نامناسب، بی کیفیت، ناگهانی و یا فله ای در سایت خود استفاده کنید، نمونه بارزی از «اسپم» را رقم زده اید و مطمئن باشید که به جای بازخورد مثبت، بازخورد منفی ای از گوگل دریافت خواهید کرد و حتی ممکن است باعث پنالتی شدن (از رده خارج شدن) سایت خود شوید.

۱۸ـ استفاده اشتباه از انواع تگ

هر صفحه وب از چندین تگ ساخته می شود که تگ H (عنوان صفحه) یکی از تگ های مهم و رتبه دهنده توسط گوگل می باشد که در همه صفحات وب وجود دارد. استفاده اشتباه از تگ های H و یا قالب های غیر استاندارد در صفحات وب باعث گرفتن رتبه پایین از سوی گوگل می شود. چراکه تگ ها برای عنوان و سرتیرها کاربرد دارند که باید متن کوتاهی داشته باشند.

از طرف دیگر قالب های نامناسب هم به صورت پیش فرض تگ H1 صفحات شما را حذف می کنند. به یاد داشته باشید که معمولاً در هر صفحه از یک تگ H1 استفاده می شود و در استفاده از تگ های H2 نیز زیاده روی نکنید. 

۱۹ـ برندهای معروف نیازی به سئو ندارند

بیشتر افراد گمان می ‌کنند اگر برندی معروف بود، دیگر نیازی به سئو ندارد چون خیلی ‌ها آن را می ‌شناسند. اما این باور کاملاً غلط است چراکه مخاطبین برای رسیدن به سایت آنها، هرگز نام دامنه را در گوگل سرچ نمی کنند بلکه صرفاً نام برند سرچ می ‌شود. از طرفی دنیای امروز دنیای رقابت است به طوری که حتی کسب و کارهای نوپا نیز با تبلیغات و سئوی قوی قصد دارند با قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل علاوه بر در معرض انظار قرار گرفتن، با تخفیفات و فروش های ویژه گوی سبقت را نیز از دیگر رقبا بربایند. بنابراین حتی برندهای معروف هم نیاز دارند تا فرآیند سئو را به صورت دائمی برای سایت خود در نظر بگیرند.