طراحی سایت

اشتباهات رایج در طراحی سایت؛ ۸ موردی که باید از آن دوری کنید

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضر هستید در دنیای امروز، وجود یک سایت برای هر شخص یا مجموعه ای که قصد ارائه خدمات یا محصولاتی را به مخاطبین خود دارد، یک امر بسیار حیاتی محسوب می شود چراکه کمتر کسی را در دنیای امروز که به عصر ارتباطات معروف است می توانید پیدا کنید که روزانه چندین ساعت از عمر خود را در فضای مجازی و اینترنت سپری نکند.

بر همین اساس طراحی و ایجاد یک وب سایت می تواند به عنوان یک پلتفرم، بهترین جایگاه برای نمایش محصولات یا خدمات شما محسوب شود تا از این طریق بتوانید ارتباط گیری فوق العاده قوی، نزدیک و مستمری را با مخاطبین خود در سراسر دنیا داشته باشید.

با تمام این تفاسیر، تنها وجود یک وب سایت کافی نیست بلکه باید به خوبی تمام جنبه های بصری و کاربردی آن را نیز در نظر گرفت. جنبه هایی نظیر رنگ و طرح (که به زیبایی سایت اشاره دارد)، بهینه سازی سایت (که به موتورهای جستجو اختصاص دارد) و همچنین پیمایش آسان برای کاربر (که به تایپوگرافی و رابط کاربری مربوط می شود)؛ همگی برای تعامل بهتر با افراد مختلف بسیار مهم و ضروری می باشد.

حال اگر رعایت این نکات در طراحی هر سایتی به نحو احسن انجام نگیرد، می تواند تبعات جبران ناپذیری (نظیر از دست دادن مخاطب، فروش کم و ...) را به دنبال داشته باشد که در اصطلاح به چنین عملکردی، اشتباهات رایج طراحی سایت گفته می شود. به هر ترتیب در این مقاله قصد داریم اصلی ترین اشتباهات رایج طراحی سایت و راه حل های آن را برای شما بازگو کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

۸ اشتباه رایج در طراحی سایت

همانطور که اشاره شد رعایت نکردن اصول طراحی سایت حین تولید و اجرای پروژه به شدت می تواند کارایی و راندمان سایت مورد نظر را کاهش دهد چراکه چنین سایتی عملاً نمی تواند هدف مدیر سایت را برآورده کند و فقط هزینه های اضافی برای او تراشیده است که در واقع می توان نتیجه گرفت نبود چنین سایتی بهتر از بودنش می باشد.

مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که چه اشتباهاتی می تواند رخ دهد تا یک سایت به چنین بلایی دچار شود؟ در ادامه به ۸ مورد از مهمترین اشتباهات رایج طراحی سایت اشاره خواهیم کرد:

۱. محتوای ضعیف

محتوای ضعیف همواره بلای جان هر استاد، واعظ، سایت، کانال، پست و ... خواهد بود، بر همین اساس باید از محتویات سست و ضعیف اجتناب کرد. در مقوله طراحی سایت نیز بخش تولید محتوا یکی از مهمترین بحث ها محسوب می شود که باید روی آن دقت زیادی داشت و الا به هدفی مبنی بر ایجاد یک سایت که در ذهن خود ترسیم کردیم، نخواهیم رسید.

محتوای ضعیف باعث ضربه دیدن سایت می شود

به طور کلی مراد از محتوا در مقوله طراحی سایت، محتوایی است که متناسب با محصول یا خدمات مورد نظر باشد و اعم از متن، تصویر، فیلم، صوت و عناصر چند رسانه ای باشد می شود که تمام این موارد باید در یک ساختار و سازماندهی مناسب قرار گیرند.

بنابراین به منظور جلوگیری از تحقق محتوای ضعیف باید قبل از شروع به فرآیند طراحی سایت، نقشه و ساختار وب سایت مشخص شود؛ به این صورت که ابتدا دسته بندی محتویات اصلی از فرعی انجام گیرد، یعنی محتوایات بر اساس درجه اهمیت و ارتباطشان با کاربر اولویت بندی شوند. سپس برای هر دسته از محتویات تفکیک شده، از یک چیدمان و زبان طراحی ثابت استفاده شود تا کاربر به راحتی بتواند محتوای مورد نیاز خود را پیدا کند.

به عنوان مثال محتویات مهم سایت به صورت برجسته در بالای صفحه یا جایی که کاربر بدون نیاز به پیمایش بتواند ببیند، قرار گیرند. یا از تصاویر و عناصر چند رسانه ای برای شکستن پاراگراف های طولانی متن استفاده شود که محتوا را برای کاربر جذاب تر کند. در آخر به طور دائم محل قرارگیری و طرح ‌بندی محتوای سایت را چک کنید تا مشخص شود کدام طرح ‌ها و طرح ‌بندی‌ ها در جذب کاربر و ایجاد تبدیل مؤثرتر هستند.

۲. سرعت پایین

حتماً می دانید عجله داشتن و کم صبری جزو صفاتی است که با ذات انسان عجین بوده و زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. این کم طاقتی در زندگی مجازی افراد نیز به شدت نمود پیدا کرده است، به طوری که اگر سایتی از سرعت پایینی برخوردار باشد خیلی زود قشر عظیمی از مخاطبین خود را از دست می دهد.

بر همین اساس با بهینه سازی سرعت سایت، می توان تجربه کاربری را تا حد زیادی افزایش داد و این اطمینان را حاصل کرد که کاربران مدت زمان بیشتری در سایت بمانند. بنابراین اقداماتی که برای افزایش سرعت سایت می توان انجام داد موارد متعددی هستند که چند مورد از آنها را بیان می کنیم.

به منظور افزایش سرعت سایت باید رسانه های صوتی و تصویری (مثل فیلم ها و تصاویر) را بهینه سازی کرد تا حجم آنها کاهش یابد. همچنین می توان تعداد پلاگین ها، اسکریپت ها و عناصر دیگری که سرعت بارگذاری سایت را کم می کنند، کاهش داد.

به عنوان مثال فقط می توان از پلاگین ها و اسکریپت های ضروری استفاده کرد و عناصر غیرضرور یا ناقص را حذف کرد. علاوه بر این می توان از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) و حافظه پنهان نیز به منظور بهبود زمان بارگیری و ذخیره سازی محتویات پربازدید استفاده کرد.

استفاده از CDN - شبکه تحویل محتوا باعث افزایش سرعت سایت می شود

در آخر به طور منظم زمان بارگذاری و نحوه عملکرد سایت توسط ابزارهای آنالیز وضعیت سایت مثل Google PageSpeed Insights یا Gtmetrix چک شود تا مشکلی وجود نداشته باشد. برای اطلاع از دلایل اصلی کند شدن سایت به مطلب «علل و دلایل کند شدن سایت» مراجعه کنید.

۳. فضای شلوغ و بهم ریخته

سایت شلوغ به سایتی گفته می شود که دارای محتوایات بیش از حد، گرافیک سنگین و عناصر دیگر باشد که به خوبی سازماندهی نشده باشند. به همین منظور یک طراحی شلوغ و نامرتب می تواند ضربه سنگینی به بهبود عملکرد سایت، تعاملات بیشتر با افراد و در نتیجه افزایش ترافیک سایت وارد کند.

به منظور جلوگیری از طراحی نامرتب باید از چیدمان ساده و تمیز استفاده کرد که در آن از عناصر غیر ضرور اجتناب کرده و بر مهمترین محتوایات تأکید شده باشد. به عنوان مثال استفاده بیش از حد از رنگ ها، فونت ها یا تصاویر گرافیکی مختلف که توجه کاربر را از محتوای اصلی دور می کند، به عنوان عناصر غیر ضرور محسوب می شوند که می بایست از آن اجتناب کرد.

از طرفی استفاده از فضای سفید برای جداسازی بخش های مختلف سایت، یا استفاده از سرفصل ها و زیر عنوان ها که پیمایش کاربر را راحت تر می کند، و همچنین استفاده از لیست های شماره دار که به سرعت و دقت سرچ پذیری کمک می کند؛ همه و همه مصادیقی از تمیزی و نظام مند بودن یک سایت است که تداعی کننده یک جلوه بصری بسیار مناسب برای سایت می باشد.

۴. ناوبری ضعیف

ناوبری به مجموعه ای از منوها، پیوندها و دیگر عناصر گفته می شود که به کاربر اجازه حرکت سریع و راحت را در بین صفحات و بخش های مختلف سایت می دهد. حال اگر طراحی این ناوبری در سایت به طور ضعیف انجام گیرد، کاربر برای رسیدن به اطلاعات مورد نیاز خود با مشکل روبرو می شود و به مشقت و سختی خواهد افتاد.

بر همین اساس برای طراحی یک ناوبری مناسب باید از یک منوی واضح و سازمان یافته استفاده کرد که درک و پیمایش آن راحت باشد. برای این منظور باید از برچسب های ساده و توصیفی برای آیتم های منو استفاده کرد تا از شلوغی منو با آیتم ها و زیرمنوهای دیگر جلوگیری کرد.

همچنین می توان از مسیرهای سوخاری استفاده کرد تا کاربر را متوجه کرد در کجای سایت قرار دارد و چگونه به صفحات قبلی بازگردد. از طرفی علاوه بر منوی اصلی، می توان نوارهای جستجو یا پیوندهای سریع به بخش‌ های محبوب (که از گزینه های ناوبری ثانویه هستند) را نیز اضافه کرد.

بهبود تجربه کاربری با استفاده از ناوبری سوخاری

بنابراین با طراحی یک ناوبری خوب می توان تجربه کاربری را تا حد زیادی بهبود داد که این امر به پیمایش راحت تر و سریعتر کاربر برای رسیدن به اطلاعات مورد نیازش کمک شایانی می کند و در نهایت باعث تعامل بیشتر و افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

۵. تایپوگرافی ضعیف

به فرآیند سبک، اندازه و چیدمان متن در وب سایت، تایپوگرافی می گویند که در صورت عدم بکارگیری صحیح آن و عدم رعایت نکات آن، سایت مربوطه را به یک سایت ناخوانا و غیر حرفه ای تبدیل خواهد کرد. بر همین اساس به منظور حرفه ای شدن، افزایش ترافیک و همچنین جذابیت بصری سایت باید از تایپوگرافی به درستی استفاده کرد.

به عنوان مثال باید از یک فونت محدود، ثابت و خوانا در تمام صفحات سایت استفاده کرد. از فونت‌ های سریف برای سر فصل ‌ها و فونت‌ های sans-serif برای متون اصلی استفاده کرد. از فضاهای خالی برای جداسازی متن و از سر فصل ‌ها و زیر عنوان‌ ها به منظور تقسیم محتوا می توان استفاده کرد.

در آخر اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت ها به اندازه کافی باشند، فاصله خطوط و فاصله پاراگراف ها برای خواندن و اسکن کردن متن مناسب باشند و تمام این تنظیمات خوانا و متناسب با هر دستگاهی باشند.

۶. طراحی ناسازگار

طراحی ناسازگار به عدم هماهنگی در بخش های بصری و چیدمان عناصر مختلف سایت اشاره دارد که در صورت بروز چنین مشکلی، برای کاربران غیر حرفه ای می تواند گیج کننده و مشکل ساز باشد. به منظور مواجه نشدن با چنین مشکلی باید به یک سبک بصری و زبان طراحی واضح برای سایت بسنده کرد و از آن به طور مداوم در سراسر سایت استفاده کرد.

به عنوان مثال می توان از یک پالت رنگ، تایپوگرافی و تصاویر ثابت در تمام صفحات سایت بهره برد تا ظاهری منسجم و حرفه ای ایجاد شود. یا از طرح ‌بندی ‌های ثابت برای انواع محتوا نظیر فرم ‌های تماس، پست‌ های وبلاگ و صفحات محصول برای ایجاد یک تجربه کاربری ثابت استفاده کرد. همچنین می توان از تکنیک‌ های طراحی واکنشگرا بهره برد تا اطمینان حاصل شود که سایت مورد نظر با اندازه ‌ها و وضوح صفحه ‌های مختلف سازگار است.

بنابراین با ایجاد یک طرح ثابت در تمام صفحات سایت می توان تجربه کاربری را تا حدی زیادی بهبود بخشید و پیمایش کاربر را راحت کرد که این کار به تعامل بیشتر، بهبود تبدیل و افزایش ترافیک سایت کمک زیادی خواهد کرد.

۷. نادیده گرفتن سئو

سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) به مجموعه فرآیند بهینه سازی محتوا، ساختار و کد یک سایت اطلاق می شود که به منظور کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام می گیرد. به همین دلیل نادیده گرفتن سئو یک سایت اشتباه بسیار بزرگی است که منجر به کاهش مخاطب، تعامل کمتر، کاهش ترافیک و در نتیجه انزوای سایت خواهد شد.

کاهش ترافیک سایت با عدم توجه به نکات سئو

بنابراین سئو را باید از ابتدای فرآیند طراحی سایت در نظر گرفت که از ساختار معنایی و URL های بامفهوم استفاده شود تا محتوا و ساختار سایت را بتواند به خوبی منعکس کند. یا از متا تگ های مرتبط و توصیفی نظیر تگ های عنوان و توضیحات متا برای توصیف دقیق محتوا و همچنین مشاهده بهتر آن در SERP ها استفاده شود.

همچنین از محتوای باکیفیت و مرتبط با محصول استفاده شود تا کاربر حین جستجوی کلمات یا عبارات کلیدی، به سایت شما هدایت شود. البته به یا داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می تواند تأثیر منفی در رتبه سایت داشته باشد. همینطور از سازگار بودن سایت با دستگاه هایی نظیر موبایل اطمینان حاصل کنید چراکه گوگل در حال حاضر چنین ویژگی ای را در اولویت های خود قرار داده است.

نکته دیگر استفاده از ابزارهایی نظیر Google Analytics است که برای ردیابی ترافیک سایت و همچنین رفتار کاربران بسیار اهمیت دارد چراکه به کمک این داده ها می توان تصمیم گیری آگاهانه ای نسبت به جزئیات و محتویات سایت انجام داد.

۸. ریسپانسیو نبودن

ریسپانسیو قابلیتی است که امروزه برای انواع سایت در نظر می گیرند تا محتویات، اندازه فوت و صفحه نمایش آن به طور استاندارد بر روی دیگر دستگاه ها نظیر موبایل، تبلت و ... نیز اجرا شود. در حال حاضر با فراگیر شدن انواع گوشی های هوشمند در بین آحاد مردم، اگر سایتی ویژگی ریسپانسیو (سازگاری با موبایل) را نداشته باشد، به طور حتم می توان گفت از مخاطبینش کاسته خواهد شد و طولی نخواهد کشید که از گردونه رقابت با دیگر کسب و کارها هم خارج خواهد شد.

به منظور جلوگیری از چنین مشکلی باید از یک طراحی واکنشگرا بهره برد تا به صورت خودکار طرح و محتوای سایت بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه مورد نظر تنظیم شود. بنابراین هنگام طراحی سایت ابتدا باید از چیدمان و رویکرد موبایل استفاده کرد، سپس در ادامه به صفحه نمایشگرهای بزرگتر تبدیل کرد.

از طرفی به منظور کاهش زمان بارگذاری محتوا در موبایل، باید از تصاویر و دیگر رسانه‌ های کم حجم نیز استفاده کرد؛ همچنین بهتر است از فرم ‌ها و منوهای سازگار با موبایل نیز بهره برد چراکه استفاده از آنها به وسیله صفحه ‌نمایش ‌های لمسی آسان تر است.

به هر حال باید به طور مدام و منظم سایت را بر روی دستگاه ها و اندازه های مختلف صفحه نمایش آزمایش کرد تا اطمینان حاصل شود که سایت مورد نظر بر روی دستگاه های مختلف نیز به درستی کار می کند. به منظور این امر نیز می توان از ابزارهایی نظیر Google's Mobile-Friendly Test یا Responsinator استفاده کرد.