دیجیتال مارکتینگ

۱۶ ترفند طلایی برای افزایش فروش سایت فروشگاهی

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مطلع هستید امروزه تمام فعالیت های بزرگ و کوچکِ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، تجاری، بهداشتی، درمانی و ... وارد عرصه رقابت در فضای مجازی شده اند و از این طریق فعالیت ها و خدمات خود را به مردم ارائه می دهند. در مقوله تجارت مجازی، انواع کسب و کارها و فروشگاه ها نیز پا به این عرصه پهناور گذاشتند و تقریباً می شود گفت بیش از نیمی از فعالیت ها فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به این تفاصیل می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت و حتی بقاء در بین رقبا، چاره ای جز طراحی یک سایت مناسب برای خود را ندارد.

یکی از این کسب و کارهایی که نیاز مبرم و حیاتی به ایجاد و طراحی سایت دارد، فروشگاه های کوچک و بزرگی هستند که در زمینه های مختلف مثل مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و ... مشغول به فعالیت هستند و محصولات خود را به فروش می رسانند.

حال اینجا سؤالاتی مطرح می شود مبنی بر اینکه بعد از ایجاد سایت، با چه روشی می توان فروش محصولات خود را افزایش دهم؟ چگونه به سودآوری بیشتری برسم؟ ترفندهای جذب مشتری چیست؟ اینها تنها نمونه سؤالاتی است که ذهن فروشنده را درگیر می کند و ما سعی کردیم پاسخ این سؤالات را در این مقاله با عنوان بهترین ترفندهای فروش محصول بدهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

۱۶ روش برترِ فروشِ محصول در فروشگاه های اینترنتی

حال که میزان اهمیت موضوع ایجاد سایت فروشگاهی برای شما روشن شد، نوبت به جذب مشتری بیشتر، فروش بیشتر و در نهایت سودآوری بیشتر می رسد که این مسئله علاوه بر صبر و گذشت زمان، به ابزارهای دیگری نیز نیاز دارد. از این ابزارها می توان به عنوان ایده یا ترفند در طراحی سایت فروشگاهی یاد کرد.

همواره ایده ها و ترفندهای متنوعی وجود دارد که بتوان به وسیله آن ‌سایت فروشگاهی خود را تجهیز کرد تا به فروش بیشتر رسید اما بدانید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتماً به صبر و پشتکار هم نیاز خواهید داشت.

روش های افزایش فروش آنلاین

به هر ترتیب از دید ما ۱۶ روش کاربردی برای افزایش فروش محصولات فروشگاهی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

۱. کاهش تعداد محصولات در صفحه اصلی

در ابتدا شاید این کلام شما را به تحیّر وا دارد چرا‌که بسیاری از افراد گمان می ‌کنند حدالامکان باید محصولات متعددی را در صفحه اصلی قرار داد تا بازدیدکننده حق انتخاب بیشتری داشته باشد. اما بدانید که چنین تصوری بسیار اشتباه است چراکه باعث گیجی کاربر می شود و ممکن است او را از خرید پشیمان کند.

بنابراین ارائه‌ محصولات کمتر در صفحه اصلی به همراه توصیفات متنی برای موضوعی خاص، بسیار مناسب تر خواهد بود و باعث انتخاب آن توسط کاربر می شود که این کار فروش سراسری را نیز به دنبال خواهد داشت. با این کار شما می توانید روی ۳-۴ تا محصول خاص متمرکز شوید و پرسش ‌های احتمالی کاربران را به طور کامل و دقیق پاسخ دهید.

به عنوان مثال صفحه‌ خانه Electronic Arts نمونه‌ بارزی از سادگی و تأثیرگذاری در فروش است چراکه هزاران عنوان شرط‌ بندی را آنها ارائه داده اند اما فقط چند عنوان اخیر را در صفحه‌ اصلی خود قرار داده اند.

۲. اضافه کردن ویدئوهایی جذاب از محصول در صفحه‌ اصلی

علاوه بر متن، اطلاعات مفید و جذابی را نیز از خدمات یا محصولات خود به صورت ویدئو در صفحه اصلی سایت ارائه دهید چراکه همواره اثربخشی ویدئو به مراتب بیشتر از متن بوده است. بنابر ادعا و گفته ماشابل، قرار دادن ویدئو در صفحه اصلی باعث افزایش ۸۶ درصدی تبدیل ها خواهد شد و این یعنی همان قدرت اثربخشی تصاویر و ویدئو که نشان می دهد مغز انسان اطلاعات بصری را حدود ۶۰ هزار بار سریعتر از اطلاعات متنی دریافت و پردازش می کند.

Ditto Residential نمونه بارزی از اضافه کردن ویدئو به صفحه اصلی‌ می باشد که نه تنها این صفحه‌ را بسیار جذاب کرده بلکه ویدئوی بزرگ و باکیفیتشان توجه هر کاربری را به خود جلب می ‌کند.

۳. هدف گیری بخش های کلیدی بازار به کمک محتوای غنی و سئو شده

همواره محتوای با‌کیفیت جزو برترین و مطمئن ترین راه ها برای افزایش ترافیک سایت و تبدیل ‌ها بوده است که این مسئله به منظور هدف ‌گیری بخش‌ های خاصی از بازار نیز صادق است.

بر این اساس می توان با تولید محتوای غنی و سئو شده در بخش ‌های کلیدی صنایعِ مرتبط با حیطه کاری خود، علاوه بر به نمایش گذاشتن تخصص و مهارت خود، به جذب مشتریان متعدد نیز کمک ‌کرد که این حرکت نوعی بده بستان حقیقی را تداعی می کند. برای نمونه شما می توانید با مراجعه به سایت IBM صفحه ‌های فرود آن که شامل چند صنعت مختلف می باشد را تماشا کنید.

۴. نمایش محصولات در قالب خاص

به طور کلی در سایت های فروشگاهی امکان تمرکز بر روی یکسری از محصولات خاص به منظور تبلیغ و فروش، بسیار بیشتر از فروشگاه های حضوری می باشد که باید از این ویژگی فوق العاده به نحو احسن در فروشگاه های اینترنتی استفاده کرد.

نکات کاربردی فروش اینترنتی

به منظور این کار می توان در صفحات مختلفی از وب سایت فروشگاهی، با استفاده از شیوه های رنگ بندی جذاب، تصاویر حرفه ‌ای یا متحرک، و همچنین قرار دادن بازه زمانی محدود برای خرید محصول، مشتری را ترقیب به خرید از فروشگاه خود کرد.

۵. توضیح دادن گزاره ای از ارزش محصول در صفحه‌ های فرود

در اصطلاح طراحان سایت، به توضیح اجمالی و کلیِ تبلیغ یک محصول که ارزش آن را بیان می کند، گزاره‌ ارزش می گویند که برای معتبر بودنش باید دارای این سه ویژگی باشد.

الف) توضیح دهد که محصول شما چگونه می تواند مشکلات مشتری را رفع کند.
ب) مزایای محصول را برای مشتری بازگو کند.
ج) توضیح دهد که چرا مشتری به جای دیگران باید از شما خرید کند.

۶. دسته بندی محصولات

دسته بندی محصولات همواره نظم خاصی را برای فرد، مجموعه و سایت مورد نظر به دنبال خواهد داشت چراکه در این صورت هر چیزی در جای خود قرار می گیرد و زمان زیادی برای جستجوی آن سپری نخواهد شد. بنابراین با دسته بندی محصولات و تعبیه کردن فیلترهایی، می توان دسترسی کاربر به محصولات و خدمات مورد نیازش را راحت تر کرد و رضایتمندی او را بدست آورد.

به عنوان مثال اگر شما سایت فروشگاهی لوازم آشپزخانه دارید، می توان لوازم برقی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی، هود و ... را در بخش جدایی تحت عنوان لوازم برقی آشپزخانه قرار دهید. و یا بخشی را تحت عنوان ظروف پارکوپال قرار دهید و ... .

۷. بیش ‌فروشی غیر‌مستقیم

بیش فروشی غیرمستقیم همیشه جزو ترفندهایی بوده که در کسب و کارهای حضوری از رونق خاصی برخوردار بوده و تمام افراد حداقل یکبار چنین مسئله ای را تجربه کرده اند. بیش فروشی غیرمستقیم یعنی مشتری در ابتدای امر برای خرید یکی دو محصول خاص که قیمت پایین تری دارند وارد فروشگاه شما شود اما در ادامه با دیدن محصولات جذاب تر و با کیفیت تر، سراغ آنها رود که در واقع هزینه تمام شده محصول بیشتر از آن چیزی می شود که مشتری فکرش را می کرده.

چطور در فروشگاه اینترنتی بیشتر بفروشیم

به هر ترتیب همانطور که بیش فروشی غیرمستقیم در عالم واقع امکان دارد، در عالم مجازی و دیجیتال نیز محقق می شود. برای نمونه سایت Dollar Shave Club در صفحه تیغ ها، با وعده ‌اینکه هر تیغ تنها یک دلار است مشتری را جذب می‌ کند تا در کنار آن محصولات گران تر، دیگر محصولات و حتی مزایای دیگر خود را به مخاطب نشان دهد.

۸. جلب اعتماد به کمک نمایش مجوزها و مشارکت‌ ها

امروزه کسب اعتبار و جلب اعتماد یکی از فاکتورهای بسیار اساسی برای هر مجموعه و شرکتی محسوب می شود که نبود چنین فاکتوری تا حد زیادی به مجموعه مربوطه ضربه خواهد زد.

یکی از روش های کسب اعتبار ایجاد سایت است، منتها این فاکتور به تنهایی نمی تواند اعتماد مشتری را جلب کند بلکه باید از ترفندهایی نظیر قرار دادن انواع مجوزها و ضمانت ها، نمونه کارها، تصاویر پرسنلی و بررسی های موردیِ محصول یا خدمات در سایت خود نیز استفاده کرد تا بتوان مشتری را برای خرید از محصولات خود متقاعد کرد.

Marketingdonut پیشنهاد می کند هرچه می توانید مجوز جمع ‌آوری کنید تا به وسیله آن بتوانید به بالا بردن سطح شهرت خود کمک کنید؛ خصوصاً زمانی که هیچ نوع محل فروش حضوری در سطح شهر یا کشور نداشته باشید. 

۹. مقایسه محصولات

مقایسه محصولات از نظر ویژگی، کارایی و قیمت محصول، بخش بسیار جذابی برای مشتری خواهد بود چراکه به وسیله آن می تواند پارامترهای مختلفی از محصولات مشابه را در مدت زمان بسیار کوتاهی بررسی کند و به تصمیم نهایی برای خرید محصول برسد. بنابراین در نظر گرفتن صفحه ای از سایت فروشگاهی به منظور مقایسه محصولات توسط کاربر، در ترافیک سایت و جذب مشتری بسیار تأثیرگذار می باشد. 

۱۰. تخفیفات ویژه

یکی از بهترین ترفندها برای افزایش فروش محصول، استفاده از تخفیفات ویژه برای تمام و یا بخش خاصی از محصولات می باشد که این روش باید هر از چند گاهی در طول ایام سال انجام گیرد.

به عنوان مثال می توان بنابر مناسبت های مختلف، طرح های گوناگونی (مثل مسابقه، حراج ویژه، تغییر فصل، ارسال رایگان) را در سایت فروشگاهی اجرا کرد تا به وسیله آن بتوان دیگر محصولات را در کنار محصولات تخفیف خورده به مشتری عرضه کرد.

۱۱. تعیین نحوه و زمان ارسال سفارش

نحوه ارسال و زمان تحویل سفارشات همواره یکی از دغدغه های بزرگ مشتریان محسوب می شده که با اطمینان دادن به مشتری می توان این دغدغه او را برطرف و رضایتمندی او را بدست آورد.

مثلاً هنگام ثبت سفارش به مشتری تضمین داده شود که مرسوله او به بهترین شکل و بدون آسیب دیدگی طی ۲-۳ روز آینده به دست او خواهد رسید و در صورت معیوبی محصول، پول او عودت داده خواهد شد.  

نحوه افزایش مشتری در دیجیتال مارکتینگ

۱۲. ارائه خدمات پس از فروش

هرچند ارائه خدمات پس از فروش معمولاً کمتر اتفاق می افتد اما در نظر گرفتن چنین بخشی در سایت های فروشگاهی بسیار مهم است چراکه به وسیله آن پروسه اعتمادسازی، رضایتمندی و در نهایت مراجعه بیش از پیشِ مشتری به سایت انجام خواهد شد. به عنوان مثال شما می توانید طبق قوانین خود، مقرراتی را تنظیم کنید که در صورت وجود یا بروز مشکل در محصول، مرجوع شود.

۱۳. ایجاد راهی برای حفظ ایمیل مخاطبین

همانطور که مطلع هستید بازاریابی از طریق ایمیل یکی از شیوه ‌های موفق بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که نسبت به تمام شیوه ‌های بازاریابی ROI (نرخ بازده سرمایه ‌گذاری) از رتبه بالاتری برخوردار است. بر همین اساس شما باید با توجه به روش های مختلف موجود، راهی را برای ضبط آدرس ایمیل مخاطبین فراهم آورید تا از طریق آن فرصتی ایجاد شود که در زمان مقتضی به وسیله پویش های بازاریابی به سایت خود ارجاع دهید؛ و چنین کاری بدون ایجاد یک ایمیل بازاریابی غیرممکن خواهد بود.

یکی از روش ها برای ثبت ایمیل، دانلود دیجیتال می باشد که هیچ هزینه ای برای شما ندارد و سایت Profitworks نمونه ‌ای از این موارد به شمار می رود. روش کار به این صورت است که آنها اطلاعاتی نظیر آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی را از شما دریافت می کنند تا در عوض مرور رایگان از سایتتان را عرضه کنند.

۱۴. گفتگوی آنلاین

امروزه گفتگوی آنلاین جزو برترین روش ها برای فروش ‌های تجارت الکترونیک محسوب می شود چراکه امکان سریع پاسخگویی را فراهم کرده و می توان به وسیله آن پاسخگوی پرسش کاربران بود. همچنین از این ابزار می توان برای جمع آوری آدرس ایمیل مخاطبین نیز استفاده کرد.  

۱۵. توجه به انتقادها

یکی از راه‌ های جلب اعتماد مشتری و بهبود کیفیت سایت که منجر به ترافیک سایت می شود، توجه به هر‌گونه پرسش، نقد و اعتراض کاربر است که شاید به طور مستقیم از ‌طریق محتوای فعلی سایت به پاسخ آن نرسیده باشد.

به همین منظور با در نظر گرفتن صفحه ای از سایت به عنوان انتقادات و پیشنهادات می توان کاربر را با خود همراه کرد؛ چراکه تمرکز شما بیشتر باید بر حفظ ارتباط با مشتری باشد تا حفظ رقیبان. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای این امر، پاسخ به برخی پرسش ‌های پر‌تکرار است.

۱۶. انجام آزمون A/B

آزمون A/B را به نوعی می توان مهمترین ترفند برای تمام این تبدیل ها برشمرد چراکه همانطور که مطلعید هر وب سایت فروشگاهی مشتریان خاص خود را دارد و ممکن است همه این ترفندها برای تمام سایت ها کارایی نداشته باشند اما با انجام آزمون A/B مطمئن باشید بهترین کارایی برای سایت شما رقم خواهد خورد.

به عنوان مثال با تغییر متن در دکمه های فراخوان، ایجاد تیترهای متفاوت در بالای صفحه های فرود و همچنین استفاده از عکس های طبیعی محصولات، می توانید چندین درصد افزایش در تبدیل ها داشته باشید.