افزایش نرخ کلیک سایت با ۹ روش واقعی و آزمایش شده

نویسنده: تحریریه آرسافت

آیا در ایجاد ترافیک و کلیک به وب سایت خود مشکل دارید؟ اگر بله، یکی از دلایل آن می تواند نرخ کلیک (CTR) پایین باشد. آیا می خواهید بدانید که چگونه می توان CTR را در ۵ دقیقه یا کمتر بهبود بخشید؟ اگر بله پس شما در جای مناسبی هستید!

اگر نتایج شما دیده می شود اما روی آن کلیک نمی شود، ممکن است گوگل این را به عنوان سیگنالی ببیند که سایت شما به اندازه سایر نتایج مطلوب نیست. همین می تواند به تنزل رتبه شما در نتایج منجر شود.

در این مطلب، راه‌های ساده‌ای جهت بهبود CTR و افزایش نرخ کلیک سایت در گوگل ارائه شده است. 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک (CTR) نسبت کلیک‌ها روی لینک شما به تعداد دفعاتی است که سایت در نتایج جستجو ظاهر شده است. به عبارت دیگر CTR نسبت Click به Impression است که عددی درصدی است.

نرخ کلیک نشان می دهد که صفحات شما در موتور جستجو چقدر در جذب افراد برای بازدید از سایت موفق هستند. 

اگر CTR شما ۵ درصد است، به این معنی است که از هر ۱۰۰ نفر، ۵ نفر روی وب سایت شما کلیک می کنند.

چرا نرخ کلیک CTR مهم است؟

طبیعتاً CTR مهم است زیرا هر چه بیشتر باشد افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید می کنند و ما دوست داریم که مردم از وب سایت ما بازدید کنند زیرا آنها مشتریان بالقوه ما هستند.

CTR از نقطه نظر استراتژی نیز مفید است. می‌توان از آن برای پیش‌بینی ترافیکی که بهبودهای جستجوی ارگانیک ایجاد می‌کند استفاده کرد و به اولویت‌بندی بهینه‌سازی محتوا کمک کرد.

از یک نظر دیگر می توان مهم بودن نرخ کلیک را نشان داد و آن این که  اگر نرخ کلیک بالا نباشد یا به عبارتی خیلی پایین باشد گوگل آن را یک سیگنال برای بد بودن صفحه در نظر می گیرد و صفحه را در نتایج جستجو به عقب می برد.

روش پیدا کردن صفحات با CTR نامناسب

همانطور که نمی خواهید CTR را از یک دیدگاه کلی تجزیه و تحلیل کنید، نمی خواهید برای CTR به عنوان یک اقدام گسترده در سراسر سایت بهینه سازی کنید.

برای پیدا کردن صفحاتی با CTR نیازمند بهینه سازی، وارد کنسول جستجوی Google شوید، ویژگی جستجوی خود را انتخاب کنید و در سربرگ Performance بخش search results را باز کنید.

محدوده تاریخ به طور خودکار روی سه ماه گذشته تنظیم می شود. این خوب است، اما برای در نظر گرفتن حجم و فصلی بودن سایت خود، مدت زمان را طولانی یا کوتاه کنید.

بهینه سازی برای CTR تنها زمانی مفید است که به صفحه اول برسید حدودا در پنج نتیجه برتر جستجو.

در گوشه سمت راست بالای جدول کنسول جستجوی شما سه خط وجود دارد. روی این خطوط کلیک کنید تا داده های خود را بر اساس «موقعیت کوچکتر از ۶» و با «CTR کوچکتر از (میانگین CTR خود را در اینجا وارد کنید)» فیلتر کنید.

در نتایج فیلتر شده باید به دنبال کلمات کلیدی باشید که تعداد نمایش زیادی دارد اما CTR آن پایین است. صفحه رتبه بندی شده در این عبارات را پیدا کنید و برای بهینه سازی آن صفحه اقدام نمایید. 

روش های افزایش نرخ کلیک سایت (بهبود CTR)

همانطور که آموختیم، رتبه های بالا تضمین نمی کند که کاربران وارد سایت شما کلیک کنند. کمی ظرافت نیاز است. اگر صفحه شما در صفحه اول رتبه دارد اما CTR کمتر از حد انتظار دارد، این نکات را بررسی کنید و روی آن اعمال نمایید. 

۱. عنوان جذاب، قوی و مرتبط با مطلب بنویسید

خوب است که عنوان جذاب و قوی باشد طوری که توجه مخاطب را به خود جلب کند. اما باید مراقب باشید که این کار را طوری انجام دهید که به تجربه خواننده احترام بگذارد. یعنی باید در عین جذابیت، واقعی و مرتبط با متن داخل مطلب باشد تا اعتماد کاربر از بین نرود. 

 

عناوینی که احساس کاربر را درگیر می کند، شانس بیشتری برای دریافت کلیک دارند. با استفاده از عبارات جذاب و قوی می توانید حس کنجکاوی فرد را درگیر کنید تا CTR خود را افزایش دهید.

۲. تگ عنوان خود را با تگ H1 مطابقت دهید

مطالعه سایت Ahrefs روی حدود یک میلیون صفحه نشان داد که گوگل در ۳۳.۴ درصد مواقع برچسب‌های عنوان را بازنویسی می‌کند. همچنین اگر تگ عنوان شما در صفحه با تگ H1 مطابقت داشته باشد، گوگل کمتر احتمال دارد که برچسب عنوان شما را در نتایج جستجو تغییر دهد.

این نکته واقعا ساده است. موتورهای جستجو (و افراد) ترجیح می دهند عنوان و تگ H1 محتوای داخل مطلب را منعکس کند، بنابراین بهتر است آنها مطابقت داشته باشند.

۳. از بریده شدن عنوان به دلیل طول پیکسل خودداری کنید

عنوان صفحه باید کمتر از ۵۸۰ پیکسل (حدود ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر) باشد تا در نتایج موتور جستجو قطع نشود. این طول عنوان صفحه شما را به طور کامل در دسکتاپ و موبایل قابل مشاهده نگه می دارد.

گوگل عناوین بلند را از انتها می برد و به جای آن نقطه چین می گذارد. در این صورت ممکن است کاربر مفهوم شما را از عنوان بریده شده برداشت نکند و این به ضرر شما تمام می شود. 

۴. با هدف جستجو هماهنگ شوید (علت آن را بدانید)

هدف جستجو دلیل پشت یک جستجو است. چرا یک کاربر این جستجو را انجام داده است؟ آنها انتظار دارند چه چیزی پیدا کنند؟

تطابق با هدف جستجو

از آنجایی که لینک شما در گوگل اولین چیزی است که مردم می بینند، باید نحوه پاسخگویی کامل صفحه شما به درخواست کاربر را نشان دهد.

به راحتی می توانید کلمه مورد نظر را در گوگل جستجو کنید و موارد شایع در نتایج جستجو را ببینید. این همان هدف جستجو است.

۵. چیزی بنویسید که محتوای شما را منحصر به فرد کند

چرا یک کاربر باید علاقه مند به خواندن مقاله شما باشد در حالی که سایت های دیگر درست در مقابل آن قرار دارند؟

پاسخ ممکن است عمق پوشش یا سادگی، تازگی، یا اینکه برند به عنوان یک متخصص موضوع به خوبی شناخته شده باشد. به عنوان مثال، اگر یک کار فنی وقت گیر دارید، بگویید چگونه مطلب کار را ساده می کند. چیزی شبیه «آموزش خواب نوزاد برای مبتدیان: راهنمای گام به گام».

اگر پرس و جو نیاز به تازگی دارد، مانند آمار یک نظرسنجی، می توانید ماه یا سالی را که مطالعه انجام شده است برجسته کنید. مثال: «محبوب ترین روش های آموزشی خواباندن نوزاد در سال ۱۴۰۳.»

۶. باورهای رایج را نقض کنید

به یک باور یا استاندارد رایج رجوع کنید و سپس با نظر مخالف آن ایده را وارونه کنید. انجام این کار به طور طبیعی خواننده را ترغیب می کند که بخواهد بیشتر بداند. به عنوان مثال «آموزش خواباندن کودک بدون اشک».

ممکن است انتخاب چنین عناوینی کمی سخت و چالش برانگیز باشد و زمان زیادی از شما بگیرد اما می توانید مطمئن باشید که سایت شما را از دیگر نتایج جستجو متمایز می کند.

۷. یک مزیت اضافی را در پرانتز قرار دهید

افزودن کروشه یا پرانتز به عنوان می تواند چشم مخاطبان شما را به یک مزیت اضافی جلب کند. به عنوان مثال: «روش های خواباندن کودک (واقعی و آزمایش شده)» 

اگر به نتایج جستجو با دقت نگاه کنید متوجه می شوید که استفاده از پرانتز و کروشه در انتهای عنوان بسیار رایج است.

۸. از عدد استفاده کنید (کاربران عدد را دوست دارند)

عناوین با اعداد به خواننده نشان می دهند که شما لیستی را به آنها می دهید و خوانندگان لیست ها را دوست دارند. به این دلیل که نشان می دهد محتوا به خوبی سازماندهی شده و به راحتی قابل پیگیری است. مثلا «۵ نکته کاربردی برای خواباندن نوزاد» 

برخی سئوکارها از اعداد بزرگ در عناوین استفاده می کنند تا نشان دهند مطلب آنها کامل تر از رقبا است. در صورت استفاده از این روش باید دقت کنید که بزرگی عدد عنوان را غیرواقعی نکند.

مثلا «۵۰ روش برای خواباندن نوزاد» احتمال دارد کاربر در مواجهه با چنین عنوانی آن را غیرواقعی طلقی کند.

۹. از کدهای اسکیما استفاده کنید

بسیار خوب، آخرین نکته ربطی به تگ عنوان یا توضیحات متا ندارد. اما این یک راه آزمایش شده و واقعی برای افزایش CTR است. ریچ اسنپت یا نتایج غنی به هر نوع نتیجه جستجویی اشاره دارد که اطلاعات بیشتری برگرفته از داده های ساخت یافته ارائه می کند.

نشانه گذاری طرحواره را می توان به صفحه وب شما اضافه کرد تا اطلاعات بیشتری مانند قیمت، بررسی ها یا زمان پخت را نمایش دهد. انجام این کار به جذب کلیک های بیشتر کمک می کند زیرا اطلاعات بیشتری را در اختیار خریداران بالقوه قرار می دهد که برای آنها مهم است.

به عنوان مثال، افراد بیشتری ممکن است بر روی یک نتیجه جستجو کلیک کنند که رتبه بندی بالایی را نشان می دهد، زیرا اثبات اجتماعی را برای خریدار بالقوه فراهم می کند.

جمع بندی

هنگامی که سایت شما در وضعیت کلیکی خوبی قرار ندارد نکات ذکر شده در بالا را برای بهبود CTR خود امتحان کنید. با این روش ها می توانید با صرف زمان کم بهترین نتایج را کسب کنید. صفحاتی که در رتبه برتر گوگل هستند تنها به یک ویرایش جزئی نیاز دارند تا کلیک بیشتری دریافت کنند. این کار را انجام دهید و ترافیک ورودی سایت را افزایش دهید.