سئو و بهینه سازی

معجزه سئو در برندینگ؛ چطور با سئو سایت برندسازی کنیم

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضر هستید امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که تکنولوژی، دیجیتال و هوش مصنوعی حرف اول را در جوامع بین الملل می زنند و زندگی تمام افراد را تحت تأثیر قرار داده اند؛ به طوری که زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان نیز روزانه ساعاتی از عمر خود را در این دنیای مجازی سپری می کنند.

در این بین وب سایت ها سهم گسترده ای را در دنیای مجازی به خود اختصاص دادند، چراکه هر شخصی برای بررسی، تحقیق، تهیه گزارش، افزایش معلومات، سرگرمی، دریافت خدمات، خرید محصولات و ... حتماً یک سرچی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نظر خود در گوگل انجام داده است.

اما بحثی ای که اینجا در مورد وب سایت ها مطرح می شود، مسئله دیده شدن و شناخت آنها توسط کاربران است که به برندینگ معروف است. یعنی چه کار کنیم که وب سایت ما به یک برند مشهور تبدیل شود تا مخاطبین را جذب و از قِبَل آن سود سرشار کسب کنیم؟

برای این منظور شما می توانید با انجام سئو اصولی (سئو کلاه سفید) علاوه بر قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، از امتیاز دیده شدن و افزایش ترافیک در سایت خود نیز استفاده کنید و به فرآیند برندسازی کمک کنید. به عبارت دیگر با استمرار حضور در رتبه های برتر گوگل، سایت شما به طور مرتب در انظار کاربران قرار می گیرد و به صورت ناخودآگاه اسم و لگوی شما در ذهن مخاطب باقی می ماند که این موضوع به روند برندسازی کمک زیادی خواهد کرد.

برندسازی (Branding) چیست؟

برندینگ (Branding) یا برند سازی به مجموعه فرآیندی گفته می شود که سعی دارد با ایجاد یک نام و نماد خاص، خودش را در ذهن مخاطب تثبیت کند. به بیان دیگر شما با ایجاد یک نام تجاری، تصویری از خود در ذهن مخاطب می سازید که وقتی نماد شما را می بیند و یا نام برند شما را می شنود، ناخودآگاه یاد محصولات و خدمات دهی شما بیفتد و به سمت شما کشیده شود.

برندسازی یا برندیگ کسب و کار

امروزه فرآیند برندسازی و پروسه اثرگذاری آن به شکل غیرمستقیم انجام می شود؛ به طوری که با راه اندازی یک وب سایت و سئو بهینه آن، سایت شما در رتبه های برتر گوگول قرار می گیرد که خود این علاوه بر تبلیغ برند شما، باعث برقراری ارتباط تنگاتنگ با مخاطب نیز خواهد شد تا در نهایت فروش محصولات و یا ارائه خدمات شما به نحو احسن انجام گیرد. در واقع وقتی نام برند شما سر زبان ها افتاد، مخاطب دیگر حاضر نیست ریسک کند و دنبال برند دیگری که ناشناخته است برود، بلکه از همان ابتدا سراغ برند شما می آید تا نیاز خود را رفع کند.

بر همین اساس یک برند متفاوت و محبوب جزو با ارزش ترین دارایی های یک فرد و مجموعه ای محسوب می شود، چراکه با انجام فرآیند برندینگ در واقع یک برچسبی به شما زده می شود که از سایر رقبا متمایز می شوید و همین موضوع سهم بسیار زیاد و مهمی در پیشرفت هر حوزه ای اعم از صنایع، شرکت ها، کسب و کارها، خدمات، سرگرمی ها، ورزش و ... خواهد داشت.

بنابراین سئو فقط تأثیر فنی بر روی سایت ها نخواهد داشت، بلکه اثرات غیرمستقیمی مثل تبلیغات، موفقیت در بازاریابی و برندسازی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

چگونه برای خود اعتبار کسب کنم؟

اگر شما جزو افرادی هستید که به دنبال دیده شدن و پیشرفت در حوزه فعالیت خود هستید، و یا دنبال کسب اعتبار و سودآوری بیشتر در زندگی خود هستید، تنها از طریق راه اندازی یک وب سایت پویا می توانید به چنین موفقیت هایی دست پیدا کنید؛ چراکه امروزه قدرت و پایداری هر صنعت و حرفه ای (خصوصاً حوزه کسب و کار)، در داشتن رتبه ‌های برتر در موتو جستجوی گوگل خلاصه می شود.

البته نباید از قدرت شبکه ‌های اجتماعی نیز غافل شد اما واقعیت امر این است که این شبکه ‌ها در مراحل ابتدایی دیجیتال مارکتینگ می توانند کمک حال خوبی برای شما ‌باشند ولی در ادامه مسیر با مشکلاتی مثل کاهش کاربر مواجه خواهید شد. در نتیجه برنده واقعی در دنیای مجازی، بیزینس‌ هایی هستند که سالیان متمادی بر روی برند و اعتبارشان در موتور جستجوی گوگل تلاش کرده ‌اند و بازخورد تضمین شده‌ ای از قِبَل آن کسب کردند.

بنابراین در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ترافیکی به پایداری و استقامت ورودی گوگل پیدا نخواهید کرد؛ حتی این روزها که بخشی از ورودی سایت ها از بخش دیسکاور گوگل است، باز هم ورودی موتورهای جستجو پایدارترین و با کیفیت ‌ترین کاربران را به سایت‌ ها هدایت می‌ کنند که این امر حاصل تلاش متخصصین سئو با رعایت تمام اصول آن شکل خواهد گرفت. پس به هیچ وجه نباید بحث سئو وب سایت ها را در جهت کسب اعتبار و برندینگ دست کم گرفت.

به یاد داشته باشید که اگر حرفه و شغل شما به گونه ای است که با انواع فیلم و کلیپ سروکار دارد، حتماً از سئو یوتیوب نیز بهره مند شوید، چراکه یوتیوب زیر مجموعه شرکت گوگل بوده و رتبه داشتن در نتایج این بزرگترین موتور جستجوی ویدیویی دنیا، تأثیر زیادی در اعتبار و پایداری سایت شما خواهد داشت.

سئو و برندینگ؛ دو روی یک سکه

حتماً تا به حال متوجه شدید که سئو درست و اصولی، بهترین روش برای برندسازی محسوب می شود، بلکه می توان گفت برند و سئو دو روی یک سکه هستند که با پیشرفت یکی، دیگری نیز ارتقاء خواهد یافت. به بیان دیگر سئو و برندینگ مکمل هم هستند و بدون هم کارایی چندانی نخواهند داشت؛ یعنی دیده نشدن برند شما توسط مخاطب، استراتژی سئو شما را بی ثمر می کند و از طرفی بدون انجام سئو نیز اصلاً برندتان دیده نخواهد شد که محصولات و یا خدمات شما بتواند مشتری را جذب کند.

سئو سایت و برندسازی کسب و کار

البته بین برندینگ و CRT یا همان نرخ کلیک هم رابطه وجود دارد، به طوری که هرچه نرخ کلیک افزایش پیدا کند، کاربران شناخت بیشتری از برند شما کسب خواهند کرد؛ پس تمام این موارد توسط سئو به سرانجام خواهد رسید.

به عنوان مثال قطعاً برای شما اتفاق افتاده که کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید که همیشه چند سایت خاص در رتبه ‌های برتر حضور دارند و یا مقالات مختلف را سرچ کنید ولی ببینید که دائماً به یک سایت خاص لینک می شوید. این مسئله منجر خواهد شد که پس از مدتی به صورت ناخودآگاه نام و برند این چند سایت به عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد در ذهن شما هک شوند که در مواقع نیاز و یا خرید محصول، فقط به این چند سایت مراجعه کنید. این است معجزه سئو در برندینگ.

مراحل برندسازی با سئو؛ گام به گام تا شهرت

همواره برای موفقیت در عرصه ها و بازارهای مختلف، مسئله بازاریابی از نکات بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه به آن دقت داشت. از طرفی در مسئله بازاریابی، برندسازی نیز از ملزومات این کار محسوب می شود که باید به نحو احسن انجام داد، چراکه اگر شما برای محصولات و یا خدمات خود مشتری هم جذب کنید اما شهرت و نام تجاری خاصی نداشته باشید، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی همان مشتریان جذب شده را هم از دست خواهید داد.

به هر حال برای کسب شهرت و برندینگ از هر راه و روش تبلیغاتی که بخواهید استفاده کنید، هرگز نخواهید توانست درصد بالایی از مخاطبان هدف خود را جذب کنید، الا یک روش که بسیار کارآزموده و مورد استقبال تمام افراد، شرکت ها، مؤسسات و مراکز مختلف دیگر قرار می گیرد و آن روش استفاده از وب سایت می باشد. بر همین اساس هنگامی که کاربران چیزی را جستجو می ‌کنند، یا به آن علاقه دارند و یا مورد نیازشان می باشد که در هر دو صورت اگر محتوای مفید و جذابی ارائه دهید، علاوه بر رعایت اصول بازاریابی، آنها را به مشتریان دائم خود نیز تبدیل خواهید کرد.

در گوگل چیزی که برای کاربران اهمیت دارد، ارزش، اعتبار و جایگاهی است که سایت نزد گوگل پیدا می کند؛ یعنی هرچه این جایگاه بهتر باشد و جزو ۳-۴ لینک ابتدایی در صفحه اول نتایج گوگل باشد، از دید کاربر به عنوان یک سایت معتبر، منبع و با ارزش تلقی می شود. چنین کاری را سئو برای سایت ها انجام می دهد، یعنی هدف از سئو کردن سایت این است که کاربران به سرعت به آنچه که مورد نیازشان است، دسترسی پیدا کنند. این برقراری ارتباط بین سایت و نیازهای مخاطب است که برای یک سایت اعتبار کسب کرده و آن را تبدیل به یک برند می کند. 

بنابراین سئو در مرحله اول به یک سایت اعتبار می دهد، در مرحله دوم آن را تبدیل به یک برند می کند و در مرحله سوم آن برند را همینطور در اوج نگه می دارد تا در ذهن مخاطب تثبیت شود که برند مورد نظر همواره از مجموعه های بزرگ و کار راه انداز است. پس سئو مسئله‌ بسیار مهمی است که در دو بخش زیر بهینه سازی سایت را انجام می دهد:

۱. نقش سئو داخلی در برندسازی

تا اینجای کار متوجه شدید که برند و سئو یک رابطه دوطرفه است و موفقیت هر یک از آنها، پیش زمینه ای برای موفقیت دیگری خواهد بود. بحثی که اینجا مطرح می شود این است که گوگل چگونه یک سایت را در رتبه های برتر قرار می دهد؟ از دید گوگل شاخصه های مختلفی برای قرار گرفتن در رتبه های برتر وجود دارد که در این بخش به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

در درجه اول بحث رضایتمندی کاربر است که اهمیت بسیار بالایی دارد و از آن به عنوان تجربه کاربری یاد می کنند. در واقع هرچه میزان رضایتمندی کاربر بیشتر باشد، سایت و برند شما نیز معتبرتر و محبوب تر خواهد شد. این فاکتور رضایتمندی در المان های مختلفی نظیر تولید محتوای مفید و مناسب با حیطه کاری، سرعت بالای سایت، تقسیم بندی سایت به بخش های مختلف، ناوبری مناسب، لینک دهی داخلی و ... خلاصه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله «فاکتورهای اساسی برای تهیه چک لیست جادوئی سئو» مراجعه فرمایید.

تولید محتوای مفید و کاربر پسند

ـ محتوای مفید: چیزی که شما را در برندینگ پیش می‌ اندازد، تولید محتوای خوب و متناسب با بازاریابی هدف می باشد. محتوا شامل متن، فیلم و عکس می باشد که هرچه مفیدتر و جذاب تر باشد، سایت شما از دید مخاطب یک سایت باکیفیت محسوب می شود و لذا تمایل او برای ماندن در این سایت بیشتر خواهد بود. این تجربه کاربری خوب، در ادامه می تواند برند شما را در ذهن مخاطب تثبیت کند و آن را بر سر زبان ها بیندازد تا به درصد بالاتری از نرخ کلیک برسید و شما را یک قدم به اهدافتان نزدیکتر کند.

ـ بکارگیری کلمات کلیدی: در بسیاری از حوزه ها کمبود یک جایگاه به عنوان دائرالمعارف و محل رجوع همیشگی کاربران، به شدت احساس می شود. با استفاده از کلمات مهم و کلیدی در حوزه فعالیت خود می توانید چنین جایگاهی را در صنف خود پیدا کنید و از دید کاربران و رقبا به عنوان یک رهبر و پیشرو شناخته شوید. این مسئله علاوه بر جلب اعتماد کاربر، به محلی برای رجوع همیشگی کاربران نیز تبدیل خواهد شد که به وسیله آن می توان محصولات و خدمات خود را به افراد بیشتری عرضه کرد و در نتیجه سودآوری بی نظری را تجربه کرد.

ـ استفاده از بک لینک: برندهای معروف و جا افتاده باید از بک لینک های کمتری استفاده کنند تا در رنکینگ بالای گوگل ماندگار باشند. بر همین اساس در صورت استفاده متعدد از بک لینک ها، توسط گوگل جریمه می شوند که بازپس گیری مجددِ آن جایگاه قبلی زمانبر خواهد بود. در مقابل برندهای کوچک و تازه کار برای وارد شدن به عرصه رقابت و قرار گرفتن در جایگاه مناسب، باید از لینک های متعدد استفاده کنند.

۲. نقش سئو خارجی در برندینگ

مرحله دوم از بهینه سازی سایت، سئو خارجی آن می باشد که عمدتاً به وسیله لینک بیلدینگ (ایجاد بک لینک) انجام می شود و جزو بخش های جدایی ناپذیر سئو محسوب می شود. این بخش به روش های مختلفی انجام می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

ـ رپورتاژ آگهی: رپورتاژ یا همان قرار دادن اخبار تبلیغاتی از سایت خود در سایت های مختلف، از جمله حرکت های جذاب و به روز در برندینگ می باشد که باعث جلب اعتماد کاربر خواهد شد و شما را به عنوان یک منبع موثق معرفی می کند.

ـ شبکه های اجتماعی: امروزه از شبکه های اجتماعی نیز می توان به عنوان راهی برای تبلیغ و معرفی خدمات و محصولات خود استفاده کرد که به جذب مخاطب کمک  شایانی خواهد کرد.   

ـ استفاده از چهره های سرشناس: افراد معروف و به اصطلاح سلبریتی نیز یکی دیگر از راه های تبلیغ و جذب مخاطب می باشد که با پرداخت هزینه هایی می توان از آنها در این راستا بهره برد.