دیجیتال مارکتینگ

بهترین شبکه های اجتماعی برای فعالیت کسب و کارها در ایران

نویسنده: تحریریه آرسافت

شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بازوی رسانه ای مشاغل و کسب و کارها هستند و کمک زیادی به پیش برد اهداف آنها می کنند. کارایی این سکوها به اندازه ای است که حتی برخی افراد که تعدادشان هم کم نیست قید راه اندازی فروشگاه واقعی را زده اند و تنها به داشتن یک کانال یا پیج مجازی بسنده کرده اند. 

با داشتن یک فروشگاه در پلتفرم های مجازی مثل اینستاگرام، تلگرام، روبیکا و ... می توان درآمد سرشاری را از کسب و کار مجازی خود بدست آورد منوط به این که برای شروع کار پلتفرم مناسبی را انتخاب کنید.

در این مطلب بهترین و کارآمدترین پلتفرم های اجتماعی و پیام رسان ها که برای مشاغل فعال در ایران مناسب است معرفی شده است که حتما برای شما مفید می باشد. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

ویژگی های شبکه اجتماعی یا پیام رسان مناسب برای مشاغل ایرانی

همه می دانیم که ده ها پیام رسان یا شبکه اجتماعی در دنیا وجود دارد که می توان در آنها فعالیت شغلی انجام داد. تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، پینترست، لینکدین، یوتویوب و ایتا برخی از این سکوها هستند. اما به نظر شما آیا همه سکوها برای فعالیت کسب و کارها مناسب هستند و با استفاده از آنها می توان به درآمد مناسبی رسید؟ خیر، قطعا اینطور نیست. برنامه های مناسب برای فعالیت شغلی در ایران باید چند مولفه اساسی داشته باشند که در ادامه معرفی شده است.

- حضور زیاد کاربران ایرانی

اولین و مهم ترین مولفه برای این که بتوان یک شبکه اجتماعی را جهت راه اندازی کسب و کار مجازی انتخاب کرد حضور زیاد کاربران ایرانی در آن است. اگر در آن پلتفرم ایرانی ها حضور چشم گیر نداشته باشند ما قرار است محصول یا خدمتمان را به چه کسی ارائه کنیم؟! مثل این که در یک کوچه یا خیابان خلوت مغازه باز کنیم!

مثلا شبکه اجتماعی تیک تاک را در نظر بگیرد. مگر چند نفر از ایرانی ها در این برنامه حضور دارند که ما بخواهیم در آن فعالیت کاری را آغاز کنیم. پس لازم است کاربران ایرانی که مشتریان بالقوه ما هستند در آن سکو حضور فعالی داشته باشند.

- داشتن امکانات مناسب برای کسب و کار

برنامه ای که برای راه اندازی کسب و کار انتخاب می کنید باید حداقل امکانات لازم جهت فعالیت شغلی شما را داشته باشد. هر پلتفرمی ویژگی های خاص خود را دارد. یکی مثل اینستاگرام بصری است و محوریت آن عکس و صوت است. یکی هم مثل تلگرام و توییتر (ایکس) نوشتاری است و محور محتواهای آن متن است. 

سکویی برای فعالیت شغلی مجازی مناسب است که امکانات لازم برای این کار را داشته باشد. به عنوان مثال توییتر را در نظر بگیرید که مخصوص محتواهای کوتاه متنی است. به دلیل وجود همین محدودیت توییتر فضای مناسبی برای راه اندازی فروشگاه مجازی نیست چون امکانات حداقلی برای کسب و کار شما را ندارد.    

- فیلتر یا تحریم نبودن

فیلتر یا تحریم نبودن سکوی مورد نظر نیز مولفه مهمی است. متاسفانه اکثر یا تقریبا تمام پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی معروف دنیا یا در ایران فیلتر شده اند و یا سازندگان آن کاربران ایرانی را تحریم کرده اند. در این شرایط عملا امکان استفاده آسان ایرانی ها از این برنامه ها محیا نیست و افراد برای دسترسی به برنامه ها ناچار از فیلترشکن استفاده می کنند. 

همین باعث می شود این سکوها با کاهش کاربران ایرانی مواجه شوند و کاربران موجود در آنها هم با سختی و کندی سرعت بتوانند از آن استفاده کنند. این وضعیت باعث می شود فعالیت مشاغل و رونق گرفتن آنها چندان آسان نباشد یا حداقل با تصور شما همخوانی نداشته باشد. 

دیجیتال مارکتینگ با شبکه های اجتماعی

بهترین پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی برای فعالیت های شغلی

با عنایت به مولفه های معرفی شده در بالا ما از میان ده ها پیام رسان یا شبکه اجتماعی معروف دنیا بهترین و مناسب ترین موارد را برای فعالیت تجاری و اقتصادی کسب و کارهای ایرانی شناسایی کرده ایم که در ادامه معرفی شده اند.

- اینستاگرام (Instagram)

در حال حاضر اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران است که در دنیا نیز جزء محبوب ترین سکوهای مجازی به حساب می آید. این برنامه موبایلی کاملا بصری است یعنی مبتنی بر ویدیو و تصویر است و همین ویژگی عامل اصلی محبوبیت آن می باشد. اینستاگرام با این که در ایران فیلتر شده است اما جذابیت های آن باعث شده فیلترینگ هم نتواند جلوی استفاده ایرانیان از آن را بگیرد. کاربران ایرانی به هر نحوی که شده اصرار به حضور در اینستاگرام دارند حتی با خرید فیلترشکن.

این شبکه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی فعالی دارد که برای کسب و کارها بسیار مقتنم است. ویژگی بصری آن هم برای فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای تصویر محور بسیار جذاب می باشد. از این روی اینستاگرام یک گزینه عالی برای راه اندازی کسب و کار مجازی است که هزاران نفر از صاحبین ایرانی مشاغل اکنون از آن استفاده می کنند.   

- تلگرام (Telegram)

اپلیکیشن تلگرام بر خلاف اینستاگرام شبکه اجتماعی نیست بلکه پیام رسان است. یعنی شما به صورت پیش فرض نمی توانید با جامعه گسترده ای از کاربران ارتباط داشته باشید. اما این چیزی از قابلیت های تلگرام برای کسب و کارها کم نمی کند. همانطور که می بینیم در تلگرام هزاران کسب و کار مجازی وجود دارند که از چند سال پیش و قبل از فیلتر شدن آن فعال هستند و همچنان با وجود فیلترینگ به کار خود ادامه می دهند.

تلگرام جذاب ترین پیام رسان دنیا است که در ایران هم علاقه مندان زیادی دارد. تعداد بالای کاربران ایرانی این برنامه پیام رسان فرصتی ناب برای کسب و کارهای ایرانی است تا در آن فعالیت تجاری داشته باشند و کار و کسب خود را رونق دهند. پیام رسان تلگرام قابلیت انتشار محتواهای متنی، تصوری و ویدیویی دارد و همین باعث شده محدودیتی برای هیچ یک از کسب و کارها نداشته باشد.

- روبیکا (Rubika)

سوپر اپلیکیشن روبیکا هم پیام رسان است و هم شبکه اجتماعی است. در واقع روبیکا ترکیبی از تلگرام و اینستاگرام است. این باعث می شود کاربران با امکانات زیادی مواجه باشند که نیاز آنها جهت فعالیت کسب و کارشان را رفع می کند. خوبی روبیکا این است که ایرانی است و فیلترینگ و تحریم برای آن وجود ندارد. از طرفی تمام کاربران آن ایرانی هستند که برای هر کسب و کاری یک مشتری بالقوه به حساب می آیند.

علت معرفی روبیکا در میان بهترین شبکه های اجتماعی این است که اکنون اقبال زیادی توسط ایرانیان نسبت به روبیکا ایجاد شده و این برنامه توانسته میلیون ها کاربر فعال ایرانی را در خود جای دهد. از این جهت روبیکا یک گزینه مناسب برای فعالیت کسب و کارها است که از موارد مشابه خارجی هیچ کم ندارد.   

- ایتا (Eitaa)

پیام رسان ایتا تقریبا شبیه به تلگرام است با این تفاوت که کاملا ایرانی است و کاربران آن هم ایرانی هستند. اکنون که تعداد نصب های فعال ایتا به بیش از ۳۰ میلیون کاربر رسیده است می توان گفت که این پیام رسان ایرانی هم برای فعالیت کسب و کارها گزینه مناسبی است.

در ایتا مشاغل زیادی وجود دارند که برای خود کانال ایجاد کرده اند و با انتشار محتوای تجاری و فروش محصول برای کسب و کار خود درآمد کسب می کنند. ایتا هم همچون روبیکا به دلیل ایرانی بودن با مشکل فیلتر شدن، تحریم و کندی سرعت ناشی از فیلترشکن مواجه نیست و از این جهت یک امتیاز بیشتر نسبت به موارد مشابه خارجی دارد.

دیگر پلتفرم های مجازی کمکی برای مشاغل

علاوه بر پلتفرم های فوق برنامه یا سایت های دیگری هم وجود دارند که برای فعالیت های تجاری کسب و کارها می توانند مفید باشند اما ممکن است به صورت مستقل نتوان روی آنها حساب باز کرد. به عبارت دیگر باید از این سکوهای مجازی به عنوان گزینه مکمل استفاده کرد. 

  • توییتر (Twitter)
  • آپارات (Aparat)
  • پینترست (Pinterest)
  • دیوار (Divar)
  • لینکدین (LinkedIn)
  • واتس آپ (WhatsApp)

پلتفرم های اجتماعی عالی برای دیجیتال مارکتینگ

کدام پلتفرم اجتماعی برای کسب و کار من مناسب است؟

انتخاب فضای مناسب برای فعالیت تجاری به خود شما بستگی دارد. این شما هستید که با بررسی شرایط کسب و کار خود باید فضای مجازی مناسب برای خود را انتخاب کنید. ما در اینجا چند نکته کمکی برای تشخیص آسان تر فضای مجازی مناسب برای کسب و کار شما معرفی کرده ایم که برای شما مفید است.

- اگر فعالیت مجازی زیادی نیاز ندارید: سکوی دیوار، شپیور و موارد مشابه برای انتشار آگهی مربوط به شغل شما بسیار مناسب است. انتشار تبلیغ در گروه های رایگان ایتا و تلگرام هم می تواند برای شما مفید باشد. در این فضاها فعالیت کنید و کسب و کار واقعی خود را به کمک آن رونق دهید. 

- اگر فروش محصول دارید: سکوی اینستاگرام و روبیکا برای شما مناسب است. این برنامه ها قابلیت انتشار تصویر و ویدیو دارند که برای فروشندگان محصول بسیار مفید است. البته اگر کسب و کارهای مرتبط با لباس و مدلینگ از پینترست هم به عنوان گزینه مکمل استفاده می کنند. 

- اگر کسب و کار شما نیاز به توضیح و اقناع دارد: اینستاگرام و روبیکا برنامه های مناسبی برای شما هستند چون می توانید در آنها ویدیو منتشر کنید و در آن کسب و کار یا محصول خود را تبیلغ کنید. این ویدیو در بخش اکسپلور یا ویترین نمایش داده می شود و برای صفحه شما کاربر تازه می آورد. از آپارات هم به عنوان گزینه مکمل استفاده کنید. 

- اگر کسب و کار شما دارای سایت است: سکوهای آپارات و لینکداین برای کمک به سایت شما خوب هستند. این دو می توانند نقش مکمل سایت را ایفا کنند و به رونق گرفتن سایت شما کمک نمایند.

- اگر کسب و کاری غیر از این موارد دارید: پیام رسان های ایتا و تلگرام برای شما مفید هستند چون امکانات زیادی دارند که برای تمام کسب و کارها مناسب است.

نکته: موارد ذکر شده در بالا صرفا راهنمایی کلی برای استفاده حداکثری از توان سکوهای اجتماعی است. ممکن است کسب و کار شما دارای شرایط خاصی باشد که لازم باشد خلاف این موارد را انجام دهید. در هر صورت این شما هستید که می خواهید کسب و کار مجازی خود را در سکوها راه اندازی کنید و رونق دهید. اگر می توانید این کار را انجام دهید هیچ مشکلی وجود ندارد. 

جمع بندی

فضای مجازی بهترین فرصت برای کسب و کارها است تا بتوانند از آن برای فروش بیشتر و رونق دادن به کسب و کار خود استفاده کنند. پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای دستیابی به این هدف به شما کمک می کنند. تنها باید بهترین آنها را انتخاب کنید و فعالیت مجازی کسب و کار خود را با قدرت آغاز نمایید.