
راهنمای کامل تگ کنونیکال (Canonical) و اهمیت آن در سئو سایت
گاهی اوقات پیش می آید که شما محصولات یا محتوایی دارید که می توانید آنها را در چندین آدرس مختلف پیدا کنید. این اتفاق منجر به ایجاد محتوای تکراری می شود که برای سئو مضر است. تگ Canonical آمده تا این مشکل را حل کند. کارکرد اصلی تگ کنونیکال جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری است تا دیگر از جانب آن آسیبی متوجه SEO سایت نشود. چطور؟ در ادامه متوجه خواهید شد.
در این مطلب راهنما، می گوییم که تگ کنونیکال چیست، چه اهمیتی در سئو سایت دارد و کارکرد و نحوه استفاده از آن به چه صورت است. بیایید کار را شروع کنیم.
تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟
تگ کنونیکال (rel=canonical) قطعهای از کد HTML است که به موتورهای جستجو میگوید در صورت وجود URLهای مشابه یا تکراری، کدام نسخه صفحه اصلی است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که فقط نسخه اصلی ایندکس شود.
استفاده از تگ Canonical به مدیران وب سایت کمک می کند تا از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند. این کار با تعیین URL کنونیکال انجام می شود. سئوکار با قرار دادن URL ترجیحی یک صفحه وب در تگ کنونیکال به گوگل می فهماند که صفحه اصلی و ارجح کدام است.
استفاده از URL های ترجیحی بخش مهمی از بهبود سئو سایت شما است.
چه زمانی باید از تگ کنونیکال استفاده کنید؟
هر زمان که محتوای مشابه یا مشابهی در چندین URL در دسترس دارید، باید از تگ های کنونیکال استفاده کنید.
در اینجا فقط چند مورد از دلایل بسیاری وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد:
- شما محتوای تکراری در نشانیهای وب با و بدون اسلش انتهایی دارید (مانند /example.com و example.com)
- محتوای تکراری در نسخههای دسکتاپ و تلفن همراه صفحات (مانند example.com و m.example.com) دارید.
- شما محتوای تکراری در نسخه های پارامتری URL ها دارید (به عنوان مثال، example.com و example.com?tracking-code)
نکته: اگر در حال انتشار یا انتشار مجدد محتوا در سایت های دیگر هستید، در این حالت هم باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، این خطر وجود دارد که Google نسخه بازنشر شده محتوا را به عنوان نسخه اصلی تلقی کند و آن را بالاتر از سایت شما در نتایج جستجو قرار دهد.
اهمیت و فایده تگ Canonical در سئو
استفاده از تگ کنونیکال و URL ترجیحی در سئو اهمیت زیادی دارد و از جهات مختلفی برای آن مفید است. در اینجا چند فایده و اهمیت آن آمده است.
۱. جلوگیری از ایجاد محتوا تکراری
همانطور که در بالا ذکر کردیم، URL ترجیحی یک راه حل فنی برای مدیریت محتوای تکراری است. محتوای تکراری می تواند مشکل بزرگی برای سئو باشد. وقتی موتورهای جستجو دو (یا بیشتر) صفحات بسیار مشابه را پیدا می کنند، نمی دانند کدام یک را به نتایج جستجو اضافه کنند. در نتیجه، همه آن صفحات ممکن است در نهایت رتبه پایین تری داشته باشند.
برای مثال، ممکن است پست یا محصولی داشته باشید که به دو دسته پیوست شده و تحت دو URL وجود دارد، مانند:
- https://example.com/black-shoes/black-and-red-shoes/
- https://example.com/red-shoes/black-and-red-shoes/
اگر این URL ها هر دو برای یک محصول هستند، تنظیم یکی به عنوان URL ترجیحی به موتورهای جستجو می گوید که کدام یک را در نتایج جستجو نشان دهند.
همچنین میتوانید از قوانین Canonical برای هدایت موتورهای جستجو به نسخه اصلی مقاله استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک پست مهمان برای وب سایت دیگری نوشته اید. اگر می خواهید آن را در سایت خود نیز ارسال کنید، می توانید موافقت کنید که آن را با یک پیوند Canonical به نسخه اصلی ارسال کنید.
۲. تجمیع اعتبار بک لینک ها
تگ های Canonical همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سیگنال های رتبه بندی مانند پیوندها در یک صفحه تجمیع می شوند. به این صورت که با تعیین صفحه ترجیحی گوگل اعتبار حاصل از بک لینک دیگر صفحات را به صفحه ارجح هدایت می کند.
این مهم است زیرا لینک ها یک فاکتور رتبه بندی تایید شده گوگل هستند و ارتباط قوی بین لینک ها و ترافیک وجود دارد.
۳. جلوگیری از اتلاف بودجه خزش
محتوای تکراری زیاد همچنین میتواند «بودجه خزیدن» را بسوزاند، جایی که گوگل منابع خود را صرف خزیدن نسخههای تکراری محتوا به جای صفحات جدیدی میکند که واقعاً میخواهید ایندکس شوند.
احتمالاً در نهایت متوجه خواهد شد که نباید به طور منظم صفحات را بخزد، اما قبل از اینکه بتواند این کار را انجام دهد، ابتدا باید آنها را بخزد. این همان چیزی است که بودجه خزیدن را هدر می دهد.
نحوه اضافه کردن تگ کنونیکال به سایت
اضافه کردن تگ کنونیکال به سایت بستگی به نوع سایت و طراحی آن دارد. در اینجا چند روش برای این کار آموزش داده شده است.
- سایت اختصاصی: در سایت هایی که به صورت اختصاصی کدنویسی شده اند اضافه کردن تگ کنونیکال تنها با افزودن متن تگ به صفحه HTML قابل انجام است. باید تگ Canonical را به صورت دستی به بخش
کد صفحهتان اضافه کنید. اما به ندرت کسی این کار را انجام میدهد، زیرا این کار بسیار مشکل است.- سایت وردپرسی: اضافه کردن این تگ در سایت های وردپرسی نیاز به نصب افزونه مخصوص دارد. معمولا افزونه های مدیریت سئو این کار را برای شما انجام می دهند. Yoast SEO یکی از این افزونه ها است که اتفاقا خیلی معروف است. می توانید آن را نصب کنید. وقتی به پست یا صفحه مورد نظر خود در مدیریت بروید در قسمت پیشرفته (Advanced) یواست، گزینه مربوط به تعیین آدرس ترجیحی را مشاهده می کنید.
نکات مهم در استفاده از تگ کنونیکال
به هر روشی که خواستید تگ کنونیکال را به سایت اضافه کنید فقط مطمئن شوید که این قوانین طلایی را رعایت می کنید:
- از URL های مطلق استفاده کنید. گوگل می گوید از URL های نسبی (مانند /sample-page/) استفاده نکنید، حتی اگر آنها پشتیبانی شوند. این بدان معنی است که شما باید URL های مطلق کامل را در تگ های کنونیکال (به عنوان مثال، https://example.com/sample-page) مشخص کنید.
- از دامنه صحیح استفاده کنید. اگر از SSL استفاده می کنید (تا الان باید داشته باشید!)، مطمئن شوید که هیچ URL غیر SSL (به عنوان مثال HTTP) را در تگ های کنونیکال خود اعلام نکنید. انجام این کار میتواند منجر به سردرگمی گوگل و نتایج غیرمنتظره شود.
- در هر صفحه فقط یک canonical مشخص کنید. اگر شما بیش از یک مورد را اعلام کنید، گوگل همه موارد کنونیکال اعلام شده را نادیده می گیرد.
جمع بندی
تگ canonical یک ابزار قدرتمند در جعبه ابزار SEO شما است. به خصوص برای سایتهای بزرگتر، فرآیند تعیین صفحه ترجیحی میتواند حیاتی باشد و منجر به بهبودهای عمده سئو شود. اما مانند هر ابزار برقی، باید از آن عاقلانه استفاده کنید، زیرا می تواند برای سئو مشکل ساز شود. امیدواریم این راهنما به شما در درک این ابزار قدرتمند و چگونگی (و زمان) استفاده از آن کمک کرده باشد.