طراحی سایت

با طراحی سایت شرکتی کسب و کار خود را متحول کنید

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضر هستید دنیای امروز به عصر ارتباطات شناخته می شود که در آن فضای مجازی انسانها را تسخیر و مجذوب خود کرده است. در این بین دنیای وب توانسته است نقش بسزایی را به منظور گسترش اطلاعات و فناوری در بین آحاد مردم ایفا کند به طوری که امروزه شاهد اینترنتی شدن تمام کسب و کارها هستیم.

اولین قدم برای ورود به عرصه اینترنت داشتن یک وب سایت می باشد که این کار توسط افراد متخصص در حوزه طراحی سایت انجام می شود. البته طراحی سایت تنها معطوف به فروش محصولات نمی باشد بلکه انواع شرکت ها، سازمان ها، مؤسسات، ارگان ها و ... که خدمات مختلفی را ارائه می دهند نیز دارای وب سایت هستند و محتویاتشان (نظیر تاریخچه و سابقه شرکت، مأموریت ها، نمونه کارها، پروژه های مرتبط، راه های ارتباط و ...) را از طریق سایت به نمایش می گذارند.

این کار علاوه بر صرف هزینه های کمتر نسبت به تبلیغات محیطی، باعث برجسته (برند) شدن محصول و خدمات شرکت، جذب حداکثری کاربر (مشتری) و در نهایت بهره وری بیشتر شرکت خواهد شد.

بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که قصد ورود به عرصه رقابت با وب سایت ها و شرکت هایی که در حوزه شما فعالیت می کنند را دارید، پیشنهاد می کنیم حتماً برای کسب اعتبار یک وب سایت شرکتی برای خود تهیه کنید چراکه چنین امری تازه شروع، بلکه لازمه موفقیت کار شما به حساب می آید.

تعریف سایت شرکتی

به فرآیند طراحی، ساخت و توسعه یک سایت برای شرکت، سازمان، مؤسسه و نهاد تجاری اعم از اینکه خصوصی یا دولتی، کوچک یا بزرگ، تازه تأسیس یا با سابقه باشد، وب سایت شرکتی گویند. از وظایف اصلی سایت شرکتی می توان به معرفی هویت برند، معرفی خدمات، اهداف و ارزش های شرکت، ایجاد پل ارتباطی با سرتاسر جهان، برطرف کردن نیاز مخاطب و در برخی موارد معرفی و فروش محصولات شرکت اشاره داشت.

به طور کلی، وب سایت شرکتی ترکیبی از زیبایی های سمعی و بصری از خدمات شرکت، عملکرد آن و تجربه خوب و مؤثرِ کاربر در فضای آنلاین است که نشان دهنده برند شرکت و مخاطبان هدف آن می باشد. از طرفی موارد استفاده از سایت شرکتی نیز در شرکت ‌ها، سازمان ها، مؤسسات و نهادهای کوچک و بزرگِ دولتی یا خصوصی می باشد.  

اگر هنوز به درستی نمی دانید که وب سایت چیست و چه کارایی دارد به شما توصیه می شود حتما پیش از ادامه مطالعه به مطلب «وب سایت چیست، چند نوع دارد و کاربرد آن چیست؟» مراجعه کنید تا اطلاعات شما در خصوص وب سایت و کاربردهای آن تکمیل شود.

اهداف سایت شرکتی

همانطور که مستحضرید امروزه اغلب افراد از طریق اینترنت به دنبال خدمات یا محصولات مورد نظر خود هستند که شما می توانید با داشتن یک سایت شرکتی مناسب، با کمترین هزینه خدمات و محصولات خود را در معرض دید این افراد و حتی جوامع بین الملل قرار دهید و سودهای سرشاری را نصیب خود کنید.

راه اندازی وب سایت شرکتی

در هر صورت طراحی و راه اندازی یک سایت شرکتی می تواند به منظور اهداف مختلفی انجام گیرد که مهمترین آنها موارد ذیل می باشد:

ـ معرفی خدمات:

معرفی خدمات و محصولات در صفحه اصلی سایت یکی از مهمترین اهداف می باشد که زمینه تعامل بیشتر کاربر و مشتریان را افزایش می دهد چراکه از این طریق زودتر می‌توانید به نتیجه مطلوب که همان خدمات بیشتر و سریع تر می باشد، برسد.

ـ ارائه خدمات اینترنتی به مشتریان:

بهینه سازی ادواری محتوای سایت، ارائه سرویس های همیشه در دسترس و پشتیبانی خوب، وب سایت شرکتی را در نتایج بالای جستجوی گوگل نمایش می دهد که این امر برای سایت بازدید کننده ایجاد می کند؛ به طوری که حتی ممکن است روزانه ده ها هزار بازدید کننده به وب سایت مربوطه سر بزنند و در نهایت بخشی از این افراد به عنوان مشتری، جذب خدمات و محصولات شما شوند.

ـ ایجاد برند سازی برای شرکت:

طراحی وب سایت شرکتی عمدتاً اهداف تجاری و بازرگانی دارد به این صورت که شرکت ها برای بقاء در صحنه رقابت با کسب و کارهای مجازی و همچنین تقویت برند خود در مقابل هم صنفی ها، نیاز به یک وب سایت قوی دارند.

وب سایت شرکتی تنها مجموعه ای از کلمات پیرامون فعالیت های آن شرکت نیست بلکه عملکرد تجاری و بازرگانی شرکت نیز باید در معرض دید همگان قرار گیرد که این کار به وسیله تصاویر و فیلم های مختلف تجاری می تواند انجام شود. از طرفی قراردادن رزومه مدیران و نمونه کارها و پروژه های موفق، می تواند در برندسازی شرکت بسیار مؤثر باشد.

ویژگی‌ های وب سایت شرکتی

به طور کلی اگر وب سایت های شرکتی به صورت غیر استاندارد طراحی شوند، مشتریان زیادی را از دست خواهند داد. به همین منظور برای طراحی سایت شرکتی یکسری اصولی در نظر گرفته می شود که پایبندی به آن می تواند تا حد زیادی درصد موفقیت را برای شرکت مورد نظر به ارمغان بیاورد.

اولین قدم برای این منظور، شناسایی رفتار کاربر هدف می باشد؛ به این صورت که با انجام تحقیقات جامع در مورد کاربر، نیازها و طریقه برطرف کردن نیازها بدست آید. مرحله بعدی آنالیز رقبا می باشد، به این صورت که سایت شرکتیِ مورد نظر علاوه بر خدمت رسانی به مشتریان، باید دارای ویژگی های خاصی نظیر جذابیت محتوا (سمعی و بصری) باشد تا از دیگر رقبا متمایز شود.

بنابراین از موارد ذیل می توان به عنوان مهمترین امکانات و ویژگی های سایت شرکتی یاد کرد:

ـ قالب ساده:

در سایت های شرکتی باید از قالب های ساده استفاده شود تا سرعت و اثرپذیری سایت بیشتر باشد و کاربر به راحتی هرچه تمام تر بتواند به محیط مورد نظر دسترسی پیدا کند؛ حتی می توان شرایطی را فراهم آورد که افراد دارای معمولیت جسمی هم توان پیمایش را داشته باشند. بنابراین از چیدمان درهم ریخته، انیمیشن های بیش از حد و تصاویر بی مورد که باعث حواس پرتی می شود باید اجتناب کرد.

ـ صفحه‏ ارتباط با شرکت:

این صفحه که به صفحه اصلی سایت معروف است، برای شرکت بسیار مهم و حیاتی می باشد. صفحه اصلی به عنوان پیشانی شرکت محسوب می شود که باید دید کلی و روشنی از خدمات و اهداف شرکت به کاربر بدهد.

از آنجایی که اغلب سایت های شرکتی، فروش محصول ندارند لذا صفحه نخست آن باید اطلاعات کلیدی، هویت برند، بهترین نمونه کارها، تصاویری از شرکت، تماس با ما، لندینگ پیج ها و لینک ها به نمایش در آید تا کاربر را به بخش های مرتبط راهنمایی کند.

ـ صفحه‏ گالری تصاویر:

یکی از مهمترین بخش های سایت‌ شرکتی معرفی خدمات، محصولات، پروژه‌ ها و برندهای مرتبط می باشد که به صورت متن، صوت، تصویر و ویدئوهای باکیفیت انجام می شود. معرفی و راهنمایی صحیح و دقیق این قسمت به همراه نحوه استفاده از خدمات، تا حد زیادی می ‌تواند اعتبار و ارزش سایت شما را دو چندان کند که چنین امری تأثیر بسزایی در جذب مشتری و افزایش سوددهی شرکت خواهد داشت.

ـ صفحه‏ رزومه (نمایشی از نمونه کارها):

در سایت شرکتی یک صفحه مجزا اختصاص داده می شود به نمونه کارها و پروژه های انجام شده توسط شرکت، همراه با توصیفات مشتری که به نوعی می توان گفت سابقه و میزان تخصص شرکت را به رخ مخاطب می کشد. نمایش پروژه های قبلی، رزومه شرکت محسوب می شود که علاوه بر کسب اعتبار برای شرکت، تأثیر قابل توجهی نیز بر روی کاربر گذاشته و اعتماد او را بیش از پیش جلب می کند.

بنابراین هر نوع از کارهای قبلی که به نمایش در می آید باید به صورت جداگانه، همراه با نظرات و توصیفات مشتری باشد تا کاربر به راحتی بتواند به خدمات و محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

ـ صفحه درباره ما:

یکی دیگر از صفحات مهم در سایت شرکتی صفحه «درباره ما» است که باید توجه ویژه ای به آن داشت چراکه این صفحه به منظور معرفی تکمیلی شرکت و فعالیت های مربوط به آن می باشد. در این صفحه اطلاعات دقیقی درباره شرکت، تاریخچه، سوابق، اهداف و مأموریت ها، مدیر عامل، تعداد کارمندان، آدرس و ... قرار می‌گیرد که چنین اطلاعاتی از جهت اعتمادسازی و جلب مشتری بسیار حائز اهمیت است.

ـ صفحه ارتباط با مشتریان:

با اختصاص دادن یک صفحه به عنوان وبلاگ یا بخش خبری، می توان بینش شرکت های مشابه، اخبار مرتبط با شرکت، به روز رسانی های شرکت، پیشنهادات، انتقادات، پرسش و پاسخ ها و ... را با مشتریان و حتی شرکت های دیگر به اشتراک گذاشت.

ارتباط با مشتریان در سایت شرکتی

این کار در کنار نمایش لوگوی مشتریان، شرکا و شرکت های برجسته باعث معرفی شرکت شما به عنوان یک مرجع و منبع آگاه در این زمینه خواهد شد که به تقویت اعتبار شرکت کمک کرده و باعث جذب مخاطبان بیشتری خواهد شد.

کاربران باید بتوانند از طریق سایت و روش‌ های دیگر مثل چت، فکس، شبکه های اجتماعی، تماس تلفنی و آدرس حضوری با شما ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل نیاز است تا اطلاعات دقیقی در این زمینه به مخاطب ارائه دهید.

ـ واکنشگرا بودن سایت (ریسپانسیو):

واکنشگرا بودن سایت به معنای نمایش صحیح و سازگار بودن سایت در تمام دستگاه ها نظیر موبایل و تبلت می باشد که در چشم انداز دیجیتال امروزی، امری بسیار مهم محسوب می شود.

به عنوان مثال در حالت موبایل، چیدمان المان ‌ها باید به گونه ای باشد که برای مشاهده اطلاعات تمام صفحه نیاز به اسکرول چپ و راست نباشد، یا فونت محتوا بیش از اندازه ریز و درشت نباشد، یا لینک ‌ها قابل کلیک کردن باشند و ... .  

ـ پشتیبانی مشتریان به صورت آنلاین:

برخی شرکت ها ممکن است در کنار ارائه خدمات، درگاهی را نیز برای سفارش گیری و فروش محصولات خود نیاز داشته باشند که به آنها پیشنهاد می کنیم از سایت شرکتی فروشگاهی استفاده کنند. این سایت‌ ها علاوه بر امکان اتصال به درگاه پرداخت آنلاین، معمولاً از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند که می تواند خاطره خوبی از شرکت شما در ذهن مخاطب بجا بگذارد.

ـ دارای فونت رسمی و سازمانی:

در سایت شرکتی باید اطمینان حاصل کنید که وب‌ سایت شما شامل سیاست ‌های حقوقی و حفظ حریم خصوصی لازم نظیر شرایط استفاده، خط ‌مشی حفظ حریم خصوصی، خط‌ مشی کوکی‌ ها، و هرگونه سلب مسئولیت یا اعلامیه‌ های قانونی قابل اجرا است. رعایت چنین نکاتی به ایجاد اعتماد در بین بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد.

مزایای وب سایت شرکتی

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی شدن اغلب فعالیت ها، وجود یک وب سایت برای هر شرکتی تضمین کننده و حکم شناسانامه را دارد چرا که کاربران سریع ‎تر و راحت تر به چنین شرکت هایی اعتماد می‌کنند و در نهایت علاوه بر جذب مشتریان جدید، اعتبار و سودآوری شرکت نیز چند برابر خواهد شد.

بنابراین یکی از مهمترین مزیت های وب سایت شرکتی، دادن اعتبار به شرکت یا مجموعه مورد نظر شما می باشد. از دیگر مزایای سایت شرکتی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتبار شرکت
  • افزایش قدرت برندسازی یا تقویت برند
  • معرفی دقیق خدمات و محصولات
  • معرفی دستاوردها و ارائه رزومه جذاب
  • امکان معرفی شعب شرکت و ارسال آنلاین فرم برای دریافت نمایندگی
  • سهولت تعامل با مشتری و جذب مشتریان وفادار
  • بهبود بازاریابی و افزایش فروش
  • فعالیت بدون محدودیت زمانی و مکانی (دسترسی ۲۴ ساعته حتی در خارج از کشور)
  • افزایش بازار داخلی و خارجی می شود
  • مقرون به صرفه بودن به دلیل کاهش هزینه های تبلیغی و نیروی کار انسانی
  • کسب درآمد از طریق دریافت تبلیغات
  • دوستدار محیط زیست بودن به دلیل عدم استفاده از مواد نظیر کاغذ

طراحی سایت شرکت برای شرکت خود

کلام آخر

امروزه عدم استفاده از سایت برای هر نوع از خدمات و کسب و کارها، به منزله عقب ماندگی و بی هویتی آن مجموعه محسوب می شود چراکه جستجو در اینترنت اولین اقدامی است که هر کاربری برای یافتن اطلاعات، خدمات و یا محصولات مورد نظر خود انجام می‌دهد.

بنابراین اگر شرکت، سازمان، ارگان و یا هر مجموعه‏ دیگری قصد تحول و رشد مضاعف در این عرصه را پهناور را دارد، ناگزیر است تا از یک سایت شرکتی مناسب و باکیفیت بهره ببرد. در غیر این صورت اگر کاربر هنگام ورود به سایت شما با یک چهره نامطلوب مواجه شود، طبیعتاً در وهله اول خاطره ناخوشایندی از شرکت شما در ذهن او حک خواهد شد و در مجموع او را از ادامه بازدید و یا احیاناً خرید محصول از شرکت شما منصرف خواهد کرد.

به همین دلیل سایت شرکتی باید به‌ گونه ‌ای طراحی شود که علاوه بر استانداردهای گوگل، مورد قبول و پسند کاربران نیز از نظر پویایی قرار بگیرد تا فرآیند برندسازی، اعتمادسازی، افزایش بازدیدکنندگان و در نهایت افزایش فروش و سودآوری شرکت تحقق پیدا کند.

مطلب بعدی مدت زمان تحویل سایت شرکتی می باشد که بسته به پیچیدگی و دامنه پروژه می تواند متغیر باشد. این تفاوت زمان به عواملی همچون تعداد صفحات، ویژگی های سمعی و بصری، ایجاد محتوا متنی و ... بستگی دارد که معمولاً از چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد.

بالتبع هزینه طراحی سایت شرکتی نیز به همین منوال تعیین می گردد که آیا سایت مد نظر شما اختصاصی است، نیمه اختصاصی است و یا سایت شرکتی آماده می باشد. بنابراین قیمت طراحی وب سایت شرکتی نیز به عوامل مختلفی نظیر پیچیدگی طراحی، سفارشی سازی و عملکرد، طراحی گرافیک و برندسازی، جدول زمانی و الزامات تحویل بستگی دارد.