فیچر اسنیپت چیست؟ بهینه سازی برای رتبه صفر گوگل!

نویسنده: تحریریه آرسافت

اگر می‌خواهید به بالای نتایج جستجوی Google جهش کنید، ممکن است بهینه‌سازی برای فیچر اسنیپت بهترین گزینه باشد. Featured snippet نتایج برجسته‌شده‌ای هستند که در بالای نتایج اصلی در مکانی به نام «موقعیت صفر» قرار دارند. گوگل بخش هایی از سایت ها را که برای پاسخ دادن به درخواست های جستجو مفید باشد در قالب قطعه‌های برجسته نمایش می‌دهد.

اما برای قرار گرفتن در رتبه صفر گوگل و فعال شدن فیچر اسنیپت برای سایت شما باید چه کاری انجام دهید؟ در ادامه به شما می گوییم. ابتدا باید اطلاعات بیشتری در مورد Featured snippet کسب کنید. 

فیچر اسنیپت (Featured snippet) چیست؟

فیچر اسنیپت که به آن قطعه های برجسته هم گفته می شود بخش های از محتوای سایت ها است که در بالای نتایج جستجوی Google ظاهر می‌شوند تا به سرعت به درخواست جستجوگر پاسخ دهند.

محتوایی که در داخل یک قطعه برجسته ظاهر می‌شود، به‌طور خودکار از صفحات سایت های در فهرست گوگل استخراج می‌شود.

بنابراین مدیر سایت به صورت مستقیم نمی تواند کاری کند یا از گوگل درخواستی کند تا سایت او را در بخش برجسته نمایش دهد.

انواع فیچر اسنیپت در گوگل

به طور کلی چهار نوع رایج Featured Snippet وجود دارد که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود.

  • قطعات پاراگراف: قطعات پاراگراف تعریف یا پاسخ مختصری را برای یک موضوع ارائه می کنند. آنها یکی از متداول‌ترین قطعه‌هایی هستند که در گوگل می‌بینید. آنها همچنین شروع به برجسته کردن محتوای مهم با رنگ آبی کرده اند تا نکته کلیدی قطعه را نشان دهند.
  • قطعات لیست: قطعات فهرست به‌عنوان فهرست‌های مرتب یا نامرتب - فهرست‌های شماره‌دار یا گلوله‌دار نشان داده می‌شوند. آنها بیشتر برای محتوای گام به گام هستند که به شما نشان می دهد چگونه کاری را انجام دهید.
  • قطعات جدول: قطعات جدول نسبت به قطعه‌های قبلی کمتر رواج دارد، اما می‌بینید که برای موضوعات خاصی که جدول بهترین راه برای ارائه داده‌ها است، نشان داده می‌شوند.
  • قطعه های ویدئویی: تکه های ویدیویی از ویدیوی شما اسکرین شات می گیرند و مستقیماً در نتایج جستجو قرار می دهند.

چرا Featured snippet برای سئو مهم است؟

فیچر اسنیپت از دو طریق بر سئو تاثیر می گذارد.

اول، قطعات برجسته فرصتی برای دریافت کلیک‌های بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک است، بدون رتبه‌بندی بالاتر گوگل. در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو کادر Featured Snippet را با عنوان "موقعیت شماره صفر" می نامند، زیرا بالای نقطه ۱ سنتی ظاهر می شود.

بر اساس گزارش سایت Search Engine Land، یک قطعه ویژه تقریباً ۸٪ از کل کلیک ها را دریافت می کند. بنابراین، اگر بتوانید محتوای خود را در قسمت ویژه دریافت کنید، می‌توانید نرخ کلیک ارگانیک خود را تقویت جدی کنید.

دوم، قطعه‌های ویژه تعداد «جستجوهای بدون کلیک» را افزایش می‌دهند یعنی باعث می شود کاربر گوگل روی هیچ یک از نتایج جستجو کلیک نکند. به این دلیل که قطعه ویژه اغلب پاسخ مستقیمی به کاربر می دهد.

بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد یک کلمه کلیدی خاص، مهم است که توجه داشته باشید که آیا نتایج جستجو دارای یک قطعه ویژه هستند یا خیر. اگر چنین است، طبق مطالعه سایت Ahrefs، در مقایسه با حالت بدون قطعه ویژه، کلیک های کمتری دریافت خواهید کرد.

نحوه بهینه سازی برای فیچر اسنیپت

اگرچه هیچ راه مستقیمی برای قرار گرفتن در بخش فیچر اسنیپت گوگل وجود ندارد و گوگل به صورت خودکار محتوای آن بخش را از سایت ها بر می دارد اما تلاش برای برنده شدن آن ارزشش را دارد. 

در اینجا مراحل بهینه سازی برای فیچر اسنیپت آموزش داده شده است. 

۱. پیدا کردن فرصت های فیچر اسنیپت

اولین قدم شما این است که به دنبال صفحه نتایج جستجو بگردید دارای یک قطعه ویژه است. به عبارت دیگر، فرصت های فیچر اسنیپت را پیدا کنید. به این ترتیب، می‌دانید که گوگل می‌خواهد یک قطعه ویژه برای آن عبارت نشان دهد.

همچنین، می‌توانید ببینید که گوگل می‌خواهد چه نوع Featured Snippet را برای آن عبارت نشان دهد (تعریف، فهرست نامرتب، و غیره). که بهینه سازی صفحه شما را برای آن نوع خاص از Featured Snippet بسیار ساده می کند.

دو راه برای جستجوی SERPهایی که دارای یک قطعه ویژه هستند وجود دارد. یکی استفاده از ابزارهای سئو مثل Ahrefs. اما راه ساده تر جستجوی عبارت در گوگل است. 

ابتدا می توانید تعدادی از کلمات کلیدی را یک به یک جستجو کنید. بنابراین اگر لیستی از کلمات کلیدی بالقوه برای هدف دارید، می توانید هر یک را جستجو کنید و یادداشت کنید که آیا نتایج مربوط به آن عبارت دارای یک قطعه ویژه هستند یا خیر.

۲. بررسی هدف جستجو (نیاز کاربران)

برای برنده شدن فیچر اسنیپت باید پاسخ بهتری نسبت به پاسخ موجود به نیاز کاربران بدهید تا گوگل قانع شود که پاسخ شما از پاسخ فعلی فیچر اسنیپت بهتر است و برای شما را جایگزین قبلی کند. برای این کار باید هدف جستجو و نیاز کاربر را به خوبی درک کنید تا بتوانید پاسخ مناسب به آن دهید. 

با رعایت موارد زیر می توانید پاسخ خوبی به نیاز کاربران ارائه دهید.

  • هدف جستجو در پشت جستجو را درک کنید
  • اطلاع از نوع قالب قطعه موجود (پاراگراف، لیست، جدول، ویدئو)
  • تجزیه و تحلیل اسنپت فعلی و نحوه ارائه آن (تا بفهمید چرا گوگل این محتوا را به عنوان قطعه ویژه خود انتخاب کرده است)

برای درک نیاز کاربر می خوب است از خود بپرسید:

  • چه چیزی برای کسی که این موضوع را جستجو می کند مفید خواهد بود؟
  • چگونه می توانید محتوای وب سایت خود را بهتر از رقبای خود بسازید؟
  • رقبای شما در مقایسه با پست شما به سوال قطعه برجسته چگونه پاسخ می دهند؟
  • آیا ترفندهایی وجود دارد که بتوانید در مقاله خود برای بهبود آن ایجاد کنید، به عنوان مثال، اضافه کردن یک جدول، مختصرتر کردن محتوای خود، تحقیق بهتر در مورد آن، قالب بندی بهتر آن

۳. بهینه سازی محتوا

وقتی فرصت فیچر اسنیپت را پیدا کردید که فکر می‌کنید می‌توانید آن را بگیرید، وقت آن است که آن را بدزدید. اگرچه هیچ تضمینی برای برنده شدن یک اسنیپت وجود ندارد، اما می توانید تغییراتی در محتوای خود ایجاد کنید تا احتمال برنده شدن آنها را افزایش دهید.

به عنوان مثال، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مقاله خود را تا حد امکان برای Google و خوانندگان خود در دسترس قرار دهید.

  • مطابقت با قالب قطعه موجود (پاراگراف، لیست، جدول، ویدئو)
  • موضوع خود را به طور خلاصه در دو تا سه جمله برای قطعات پاراگراف تعریف کنید چیزی حدود ۴۰-۶۰ کلمه
  • استفاده از عنوان «X چیست» دقیقا بالی متن تعریف به درک بهتر توسط گوگل کمک می کند. اگرچه استفاده از آن الزامی نیست.  
  • از زبان اول شخص خودداری کنید
  • محتوای خود را عینی و مبتنی بر واقعیت نگه دارید
  • با استفاده از سرفصل های H1–H6 محتوای خود را به صورت سلسله مراتبی قالب بندی و ساختار دهید 
  • جملات ساده بنویسید
  • از زبان مخاطبان خود استفاده کنید - Google از قطعات برجسته به عنوان پاسخ در جستجوی صوتی استفاده می کند.
  • برای بهینه سازی قطعات فهرست و جدول باید عینا آنها را در صفحه داشته باشید.  
  • مطمئن شوید که قطعه‌های برجسته را در سایت مسدود نمی‌کنید
  • بر ارائه بهترین تجربه برای خوانندگان خود تمرکز کنید و نه فقط Google

پس از اینکه محتوای خود را با استفاده از این نکات بهبود دادید، باید شروع به برنده شدن چند قطعه ویژه برای وب سایت خود کنید.

جمع بندی

بهینه‌سازی برای قطعه‌های برجسته بر ارائه پاسخی مختصر اما ارزشمند به درخواست جستجو در مناسب‌ترین قالب مورد انتظار گوگل و جستجوگران بر می گردد. درک هدف اصلی جستجوی کاربر مهم است، شما باید روی نوشتن برای کاربران تمرکز کنید. اگر با انجام تمام موارد فوق موفق به کسب رتبه صفر گوگل نشدید ناامید نشوید. احتمالا نیاز به دقت و تلاش بیشتری دارد.