سئو و بهینه سازی

مهم‌ترین الگوریتم های گوگل تا سال ۲۰۲۴ + فهرست کامل

نویسنده: تحریریه آرسافت

همواره اغلب متخصصین سئو هنگام مشاهده کاهش غیرمعمولِ ترافیک سایتشان، دنبال مسائلی همچون سئو داخلی، اسپم بودن، بررسی بک لینک ‌ها و ... می گردند، در حالی که یکی از عوامل اصلی کاهش ترافیک سایت، می تواند به روزرسانی الگوریتم های سئوی گوگل باشد. چراکه امروزه این تغییر و تحولات دائمی در روش ‌ها و الگوریتم های سئو باعث شده، تفاوت های زیادی بین بهینه سازی سایت در سال های اخیر با مثلاً ۱۰ سال پیش باشد. اغلب این تغییرات هم در راستای ارائه بهترین و مناسب ترین نتایج و خدمات باب میل کاربر در نظر گرفته شده است.

به همین منظور گوگل علاوه بر آپدیت الگوریتم ‌های قدیمی خود، دست به معرفی ‌الگوریتم ‌های جدیدی نیز زده است که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. شما با مطالعه این مقاله به اهمیت موضوع به روزرسانی الگوریتم ‌های گوگل و همچنین بررسی دائمی آن خواهید رسید.

الگوریتم گوگل چیست؟

به طور کلی الگوریتم به فهرستی از دستورات و قوانین گفته می شود که یک کامپیوتر برای اجرا یا تکمیل یک وظیفه ناچار است آنها را انجام بدهد. الگوریتم‌ های گوگل نیز سیستم ‌های پیچیده ای هستند که به منظور انجام رتبه بندی و یافتن مرتبط ‌ترین صفحات با عبارت جستجو شده توسط کاربر، مورد استفاده قرار می گیرند و هر از چند گاهی با به روزرسانی های مختلف دچار تغییر و تحول اساسی می شوند.

بر همین اساس به ‌روزرسانی الگوریتم های گوگل را به دو بخش بزرگ و کوچک می توان تقسیم کرد که دومی تأثیر چندانی در امتیازدهی ندارد و ما متوجه تغییرات آن نمی شویم. اما به روزرسانی های بزرگ که معمولاً به صورت سالیانه انجام می شود، با سر و صداهای زیاد روانه بازار می شوند به طوری که حتی گوگل در مواردی نام جدیدی را ‌برای آنها انتخاب می ‌کند.

الگوریتم های گوگل

بنابراین برخی الگوریتم های گوگل دارای اسامی حیوانات هستند که همین موضوع باعث شده تا الگوریتم های گوگل را به باغ وحش مجازی گوگل نیز تعبیر کنند. 

لیست کامل الگوریتم های گوگل

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم دزد دریایی
  • الگوریتم رقص گوگل
  • سندباکس گوگل
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم فِرد
  • الگوریتم مدیک یا طبی
  • الگوریتم برت
  • الگوریتم پیج رنک
  • الگوریتم هیلتاپ
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم تازگی محتوا
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس
  • الگوریتم EMD
  • الگوریتم Page Layout
  • الگوریتم Payday Loan
  • الگوریتم E-A-T
  • الگوریتم MUM

اهداف الگوریتم ‌های گوگل

همانطور که مطلع هستید روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات در سایت ‌های مختلف جهان در حال بارگذاری شدن است که شبکه جهانی وب را به یک کتابخانه عظیم و مرجع تبدیل کرده است. بر همین اساس گوگل نیز به‌ عنوان متصدی این کتابخانه باید بتواند تمام این مطالب را دسته‌ بندی کند تا بر اساس نیاز مخاطبین، آنها را در معرض نمایش قرار دهد. آنچه گوگل را در این امر کمک می ‌کند، الگوریتم‌ ها هستند که این فرآیند را در عرض چند ثانیه انجام می دهند.

رتبه بندی سایت ها با الگوریتم های گوگل

بنابراین هدف این الگوریتم‌ ها، علاوه بر دسته ‌بندی مطالب سایت ‌ها و کمک رسانی به مخاطبین در جهت یافتنِ مطالب مورد نیاز، شناسایی و حذف فایل های بی ارزش و اسپم نیز می باشد. چنین کاری باعث قرار گرفتن مطالبی در اختیار کاربر خواهد شد که بیشترین کارایی و بازدهی را داشته باشد و بتواند رضایت او را جلب کند.

مهم‌ترین الگوریتم های گوگل

هیچ گاه با قاطعیت نمی توان گفت تمام الگوریتم ‌های گوگل به طور مستقیم با بهینه سازی و سئو سایت در ارتباط هستند و تأثیر مستقیمی روی ترافیک سایت دارند، اما برخی از آنها دارای اهمیت زیادی هستند که به ترتیب سال تولیدشان برای شما فهرست کاملی از مهمترین الگوریتم های گوگل تهیه کردیم:

- الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) ـ سال تولید: ۱۹۹۸

پیج رنک جزو اولین الگوریتم ‌های گوگل محسوب می شود که هدف آن بررسی لینک های داده شده به هر دامنه یا هر صفحه وب است. به همین منظور هر سایتی که دارای لینک ‌های بهتر و بیشتری بود را در رتبه ‌های برتر قرار می داد. رفته ‌رفته گوگل این الگوریتم را توسعه داد تا از ساخت بک لینک‌ های انبوه و یا پولی توسط متخصصین سئو جلوگیری کند.

- الگوریتم تپه (Hilltop Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۰۴

یکی دیگر از قدیمی ‌ترین الگوریتم ‌های گوگل، الگوریتم تپه است که هدف آن شناخت صفحات معتبر گوگل است. در گذشته وقتی که کاربر کلمه ‌ای را جستجو می‌ کرد، امکان داشت این کلمه نقطه اشتراک بسیاری با موضوعات دیگر داشته باشد که همین موضوع باعث می شد تا گوگل نتواند به طور صحیح صفحه هدف و معتبری را به کاربر نشان دهد.

با پیدایش الگوریتم تپه، شناسایی صفحات تخصصی و دارای اعتبار برای گوگل آسان شد که در نتیجه رضایت کاربر را هم در پی داشت. در حال حاضر هم این الگوریتم در کنار الگوریتم Page Rank، از این جهت نقش مهمی در رتبه‌ بندی سایت ها دارند.

- الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۰

الگوریتم کافئین به نوعی ایندکس کردن سایت ها با سیستم نوین را فراهم کرد، چراکه ربات های گوگل در گذشته تنها به محتویات نو و تازه سایت ها اهمیت می ‌دادند و برای فهرست بندی دوباره مطالب گذشته آن، با مشکل مواجه می شدند.

با پیدایش این الگوریتم تغییر اساسی در نحوه ایندکس کردن بوجود آمد چراکه باعث شد سایت ‌هایی که محتویات قدیمی‌ خود را بیشتر آپدیت می ‌کنند، در جایگاه بهتری نزد گوگل قرار بگیرند.

- الگوریتم پاندا گوگل (Panda Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۱

گوگل از گذشته نسبت به ارائه خدمات به تمام افراد و سایت ها مشغول بوده است اما پاندا اولین الگوریتمی است که به صورت رسمی در دنیای مدرن سئو ‌معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ جزو الگوریتم های اصلی و مرکزی گوگل قرار گرفت. تمرکز این الگوریتم بیشتر روی مباحث درون صفحه، محتوای تکراری و تطبیق دادن عبارت سرچ شده توسط کاربر با موضوع کلی صفحه است.

از این رو علاوه بر تهیه محتویات نو و منحصر به فرد برای سایت خود، باید از ایجاد سایت های با محتویات کم و همچنین سایت هایی که فقط به منظور لینک دهی به سایت های دیگر طراحی می شوند، پرهیز کرد؛ چراکه این موارد باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد. بنابراین هدف از الگوریتم پاندا، پایین آوردن رتبه سایت‌ های بی‌ کیفیت از نظر محتوا می باشد.

- الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۲

گوگل با ایجاد این الگوریتم سعی کرد تا با سایت هایی که محتویات خود را از طریق دیگر سایت ها کپی ‌برداری و یا دزدی ادبی می کنند، مقابله کند. از طرفی سایت ‌هایی که در زمینه دانلود کتاب، فیلم یا موزیک فعالیت دارند نیز تحت تأثیر این الگوریتم قرار دارند.

البته باید یادآور شد که میزان دقت الگوریتم دزد دریایی در حدی نیست که بتواند به دنبال تک تک سایت ‌های نوظهوری که دست به دزدی ادبی می زنند، برگردد اما به هر حال سایت‌ هایی که محتویات تکراری را منتشر می‌ کنند، از گوگل امتیاز منفی خواهند گرفت.

- الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۲

زمانی که گوگل اعلام کرد استفاده از بک لینک ها می تواند در کسب رتبه های برتر اثر مثبتی داشته باشد، بعضی طراحان سایت شروع به ساخت یا خرید بک لینک‌ های مصنوعی کردند که گوگل به منظور مقابله با چنین کاری الگوریتم پنگوئن را راه اندازی کرد. گوگل با یک به ‌روزرسانی به موقع، توانست تمام صفحات متخلف در این زمینه را شناسایی کند و جریمه های سنگینی مثل کاهش رتبه و یا حذف سایت از نتایج گوگل را برای آنها در نظر بگیرد.

توجه به بک لینک ها توسط الگوریتم پنگوئن

آخرین آپدیت پنگوئن در سال ۲۰۱۶ انجام شد که طی آن قرار شد بک لینک ‌های هر صفحه مورد بررسی قرار گیرد تا اگر تخلفی صورت گرفته بود، همان لندینگ جریمه شود. اما از آن‌ جایی که عملکرد تک تک صفحات روی رتبه سایت تأثیرگذار است، کاهش رتبه یا جریمه چند صفحه، باعث تأثیرات منفی روی کل سایت خواهد شد.

- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۳

در گذشته هنگامی که کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل سرچ می ‌کرد، ابتدا لینک‌ هایی نمایان می شد که حتماً این عبارت در داخلش موجود باشد. اما امروزه به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار این فرآیند به طور جدی تغییر کرده و بهینه سازی شده است. چراکه وقتی عبارتی توسط کاربر سرچ می شود، لزوماً نیاز نیست تا تمام عبارت یا آن کلمه خاص داخل محتوای سایت موجود باشد. بلکه همین مقدار که نتیجه جستجو با موضوع یا مترادف جستجو مرتبط باشد، کفایت می کند.

از سوی دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار در اصل به منظور سرچ صوتی پایه‌گذاری شده بود که با گذشت زمان و مجهز شدن دستگاه ها به تایپ صوتی، اهمیت این به روزرسانی بیشتر احساس شد. بر همین اساس حتی اگر عبارت یا کلمه ای به طور اشتباه تایپ و سرچ شود نیز، گوگل به کمک این الگوریتم نتایج مناسب و همگون را ارائه خواهد داد که با خواسته کاربر تطابق داشته باشد، چراکه در چنین حالتی گوگل تک تک کلمات را در نظر نمی گیرد، بلکه کل عبارت سرچ شده را مورد توجه قرار می دهد.

- الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۴

الگوریتم کبوتر مانند الگوریتم ونیز بر روی سئو محلی تمرکز دارد اما با این تفاوت که علاوه بر تأثیرگذاری بر صفحات نتایج گوگل، بر نقشه گوگل نیز توجه ویژه ‌ای دارد چراکه در نهایت منجر به ارائه نزدیکترین نتایج به کاربران خود می شود.

- الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۵

رنک برین در میان الگوریتم ‌های جستجو گوگل، یکی از سه الگوریتم مهم به منظور رتبه ‌بندی سایت ‌ها محسوب می شود؛ چراکه گوگل در این به ‌روزرسانی خود، برای مدیریت کلمات سرچ شده توسط کاربر، از ماشین یادگیری استفاده کرده است.

بر همین اساس گوگل از این پس می ‌تواند معانی کلماتی که شناختی روی آنها ندارد را حدس بزند و یا کلمات با معنای مشابه را پیدا کند و بر اساس آن بهترین و مرتبط ترین نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد.

نکته اینجاست که از این پس شما نمی ‌توانید به روش ‌های قدیمی سئو سایتتان را انجام دهید، بلکه باید به روز باشید و از محتوای با کیفیت استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

- الگوریتم فرد (Fred Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۷

الگوریتم فرد به کابوسی برای سایت‌ های بی‌کیفیت (خصوصاً سایت ‌هایی که از افیلیت مارکتینگ استفاده می ‌کنند) در گوگل تبدیل شده است، به طوری که با تشخیص و تأیید یک سایت اسپم و بی کیفیت، آن را تا نازل ترین رتبه در گوگل هدایت می کند تا راه را برای سایت های خوب و باکیفیت باز کند.

فاکتورهایی که این الگوریتم به آنها حساسیت دارد، مواردی همچون تبلیغات بیش از حد، محتویات کوتاه، محتویات بی کیفیت، ارتباط نگرفتن مخاطب با محتوا، پایین بودن کیفیت لینک و وجود تعداد زیادی لینک افیلیت می باشد که باید از چنین اشتباهاتی پرهیز کرد.

به هر حال این الگوریتم در کنار الگوریتم E-A-T قصد دارد با چنین کنترل هایی، مرتبط ترین و با کیفیت ترین نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد تا از وب گردی لذت کافی را ببرد.

- الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۸

تنها الگوریتمی که تا به امروز به صورت تخصصی در یک حوزه و موضوع خاص (آن هم حوزه پزشکی) مورد استفاده قرار گرفته است، الگوریتم مدیک است که احتمالاً دلیل آن هم حفظ کاربران در برابر اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه باشد. این به‌ روزرسانی به طور گسترده در تمام کشورها و به همه زبان ها در سال ۲۰۱۸ اعمال شد و همه وبلاگ ‌ها، سایت ‌های پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را دربر گرفت.

این الگوریتم یک الگوریتم وسیع و هسته ‌ای می باشد که سایت‌ های بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داده و منجر به تغییرات اساسی در رتبه‌ بندی گوگل شده است؛ به طوری که حتی بخشی ‌از سایت ‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند نیز از حوزه پزشکی و سلامت نیز خارج بودند. لذا برای سئو کردن سایت پزشکی باید به این الگوریتم توجه داشت. 

- الگوریتم برت (BERT Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۸

الگوریتم برت همانند الگوریتم رنک برین یک ماشین یادگیری محسوب می شود که به نوعی یک تکنیک وابسته به شبکه عصبی برای پردازش زبان های طبیعی می باشد؛ با این تفاوت که این الگوریتم بسیار پیشرفته تر از نمونه مشابه خود است. این الگوریتم از چنان احاطه و پردازشی برخوردار است که با توجه به کلمات قبلی و بعدی خود می تواند به معنای کلمه پی ببرد.

به بیان دیگر برای تشخیص معنی کلمه، از متن و روابط بین کلمات موجود در جمله استفاده می ‌کند. الگوریتم برت به عنوان بزرگترین تغییر در گوگل طی دهة اخیر معرفی شده است که توانسته از هر ۱۰ سایت، بر روی یک سایت اثر بگذارد.

- الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index Algorithm) ـ سال تولید: ۲۰۱۹

در گذشته کاربران تنها از طریق نسخه دسکتاپِ گوگل، اقدام به سرچ مطالب می کردند اما با گذشت زمان اهمیت این موضوع کمرنگ شد تا حدی که امروزه شاهد هستیم درصد بالایی از مخاطبان به استفاده از نسخه موبایلی سایت‌ ها روی آورده اند.

اهمیت نسخه موبایل پس از الگوریتم mobile first گوگل

همین مسئله گوگل را به فکر انداخت تا تمرکز خود را بر روی نسخه های موبایلی سایت‌ ها بگذارد و از طریق به روزرسانی خود، الگوریتم موبایل فرست ایندکس را معرفی کند. این موضوع تا حدی جدی شد که گوگل رسماً اعلام کرد اگر سایتی نسخه موبایلی نداشته باشد از اولویت های من خارج است.

- الگوریتم E-A-T ـ سال تولید: ۲۰۱۹

همواره سایت‌ هایی که در حوزه مالی و سلامت فعالیت دارند، به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با جان و مال کاربران داشته اند، برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این مسئله گوگل را مجاب کرد تا نهایتاً در سال ۲۰۱۹ با به روزرسانی ای که در ربات های خود انجام می دهد، الگوریتیمی به نام E-A-T را منتشر کند. در واقع نام این الگوریتم از مخفف کلماتی همچون Expertise Authoritativeness Trustworthiness گرفته شده است که صراحتاً بر روی تخصص، اعتبار و اعتماد تأکید دارد.

تمرکز این الگوریتم ابتدا بر روی سایت ‌های (YMYL) بود که با سرمایه و زندگی افراد سروکار داشت اما در حال حاضر گوگل قصد دارد آن را در تمامی حوزه ها تعمیم دهد. البته سایتی که می خواهد از این الگوریتم نمره بالایی بگیرید باید علاوه بر تولید محتوای جدید، تخصصی و کاربردی، در بین هم صنفی های خود نیز از اعتبار و اعتماد کافی برخوردار باشد. 

- الگوریتم (Multitasking United Model Algorithm) MUM ـ سال تولید: ۲۰۲۱

این الگوریتم برخلاف دیگر الگوریتم ‌ها که تسک‌ ها را یکی پس از دیگری انجام می‌ دهند، می تواند چندین کار را با هم انجام ‌دهد، به طوری که همزمان قابلیت خواندن متن، درک مفهوم و تقویت آن با ویدئو و صوت را دارد. این الگوریتم همچنین به بیش از ۷۵ زبان روز دنیا مسلط است که این قابلیت سبب دریافت صحیح اطلاعات و داده ها می شود که در نهایت منتهی به پاسخ دادنِ پیچیده ترین سؤالات خواهد شد.