دیجیتال مارکتینگ

ویژگی های مهم سایت فروشگاهی برای رونق کسب و کار

نویسنده: تحریریه آرسافت

در گذشته کسب و کارهای مختلف زمان زیادی را صرف اجاره یا خرید مکانی به عنوان محل کسب، أخذ پروانه کسب، تهیه ابزار و لوازم کار، تبلیغات و ... می کردند که تازه تمام این سختی ها فقط بابت فروش کالا در محدوده خود بود. اما امروزه نه تنها کسب و کارها بلکه اکثر فعالیت های بزرگ و کوچکِ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تجاری، آموزشی، درمانی، بهداشتی و ... نیز با ورود به دنیای مجازی دچار تحول عظیمی شدند، به طوری که اینترنت جزو اولین ابزار تحقیق و بررسی افراد برای انواع کالاها و خدمات محسوب می شود.

بر این اساس تقریباً نیمی از کسب و کارهای امروزی بر خلاف گذشته دارای مکانی برای فروش محصولات خود نیستند، بلکه صرفاً به صورت مجازی فعالیت دارند و محصولات و خدمات خود را تنها از طریق وب سایت عرضه می کنند.

به هر حال با توجه به این تفاسیر و اینترنتی شدن اغلب فعالیت ها، بهترین راه برای فروش محصولات، ایجاد یک سایت فروشگاهی است که با برندسازی و کسب اعتبار لازم و همچنین با کمترین هزینه و زمان ممکن، می توان یک کسب و کار راه انداخت و به راحتی محصولات آن را حتی به مرزهای آن طرف تر نیز به فروش رساند. در ادامه بیشتر راجع به موضوع سایت فروشگاهی توضیح خواهیم داد.  

تعریف سایت فروشگاهی

وب سایت فروشگاهی یا فروشگاه اینترنتی به بستری در اینترنت گفته می شود که فروش کالا و خدمات در آن انجام می گیرد. با ایجاد سایت فروشگاهی علاوه بر صرفه جویی در هزینه هایی همچون نیروی کار، خرید محصولات فراوان، انبارداری و ... امکان عرضه محصولات به آسان ترین و سریع ترین شکل ممکن نیز فراهم آمده است؛ به طوری که مشتری می تواند کالای مورد نظر خود را در سبد خرید مجازی بایگانی کند و به کارهای دیگر مشغول شود تا در زمان مقتضی اقدام به خرید کند.

از طرفی شخصِ دارای سایت فروشگاهی نیز اوقات فراغت بیشتری پیدا می کند که در این صورت می تواند در کنار آن، به کسب و کار دیگری هم مشغول شود.

موارد استفاده‏ از سایت فروشگاهی بسیار گسترده است به طوری که می توان در تمام صنایع از آن بهره جست. به عنوان نمونه در صنعت خوراک، پوشاک، لوازم خانگی، دکوراسیون، تجهیزات ورزشی و پزشکی، لوازم آرایشی و خانگی، اسباب بازی، ابزارآلات، سخت افزار، نرم افزار، رستوران ها و ... می توان از وب سایت فروشگاهی استفاده کرد.

ویژگی های سایت فروشگاهی

وجود فروشگاه اینترنتی به گونه ای است که تمام افراد اعم از مرد و زن، دانشجو و خانه دار، کاسب و کارمند و ... می توانند در کنار دیگر کارهای خود، به مدیریت و فروش محصولات سایت بپردازند و اقدام به کسب درآمد ‌کنند. بر این اساس می توان گفت امکان مدیریت سایت فروشگاهی در هر زمان و مکانی فراهم است.

ویژگی های فروشگاه آنلاین

از دیگر ویژگی های وب سایت فروشگاهی انعطاف پذیری بالای آن می باشد که با استفاده از یکسری ترفندها و خلاقیت ها، می توان چشم مخاطب را به سایت دوخت و او را جزو مشتریان ثابت خود قرار داد. در ذیل به برخی از این ترفندها اشاره می شود:  

ـ نمایش محصولات در قالب خاص

در فروشگاه اینترنتی امکان تمرکزِ فروش بر روی بخشی از محصولات خاص وجود دارد که می توان با استفاده از رنگ بندی های جذاب، تصاویر حرفه ‌ای و متحرک، و قرار دادن بازه محدود برای خرید، مخاطب را ترقیب به خرید آنی کنید.

ـ دسته بندی محصولات

با دسته بندی محصولات و قرار دادن فیلتر، می توان دسترسی کاربر به محصولات مورد نظر خود را آسان تر کرد که این امر تأثیر بسزایی در رضایتمندی مشتری از سایت خواهد داشت.

ـ مقایسه قیمت محصولات

در سایت فروشگاهی می توان این امکان را قرار داد که کاربر بتواند به راحتی قیمت انواع محصولات را با یکدیگر مقایسه کند.

ـ تخفیفات ویژه

در طول سال می توان به مناسبت های مختلف طرح های گوناگونی نظیر مسابقه، حراج ویژه، تخفیف تغییر فصل و ... را در سایت خود اجرا کرد تا با تخفیف های استثنائی و حمل رایگان مخاطبان خود را سوپرایز کرد. 

ـ تعیین زمان ارسال سفارش

همواره نحوه ارسال و زمان تحویل سفارشات بزرگ و کوچک، یکی از دغدغه های مشتریان محسوب می شود که دوست دارند مرسوله آنها به بهترین شکل (بدون آسیب) و زودترین زمان به دستشان برسد. بنابراین هنگام ثبت سفارش به این نکته دقت کنید و در زمان اعلام شده سفارش را تحویل دهید.  

ـ ارائه خدمات پس از فروش

یکی از نکات مهمی که در سایت فروشگاهی باید رعایت شود ارائه خدمات پس از فروش است که باعث جلب اعتماد کاربر و مراجعه بیشتر او به سایت خواهد شد. هر چند شاید کمتر پیش بیاید که چنین خدماتی ارائه شود اما رعایت همین نکته برای کاربر جنبه روانی دارد و او را برای خرید از سایت شما ترقیب می کند. بنابراین شما می توانید طبق قوانین خود ضوابطی را اتخاذ کنید که در صورت وجود یا بروز مشکل در کالا، ظرف چند روز مشتری کالا را مرجوع کند.

اهداف سایت فروشگاهی

دانستن این مطلب خالی از لطف نیست که داشتن یک سایت فروشگاهی نمی تواند به تنهایی باعث فروش زیاد و موفقیت شما شود؛ بلکه وب سایت فروشگاهی نیز مانند کسب و کارهای عادی بر پایه اصول و قواعدی استوار است که رعایت آن می تواند برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این عرصه بسیار حائز اهمیت باشد.

اهداف و ویژگی های فروشگاه آنلاین

به عنوان مثال همانطور که آراسته بودن و خوش روییِ فروشنده در فروشگاه حضوری مهم است، جذاب بودن ظاهر و امکانات سایت نیز برای اعتمادسازی و جذب مشتری بسیار اهمیت دارد. به هر ترتیب موارد زیر برخی از مهمترین اهداف سایت فروشگاهی می باشند:

ـ ایجاد شعبه مرکزی

در واقع بهره گیری از سایت فروشگاهی به نوعی شعبه مرکزی برای مجموعه شما محسوب می شود، از این جهت که در آنجا عمده اطلاعات، محصولات و فعالیت ها در معرض دید همگان قرار می گیرد و محل رجوع تمام افراد از هر مکان (شهرها یا حتی کشورهای مختلف) و هر زمان (۲۴ ساعته) می باشد و می توانند ثبت سفارش کنند.

ـ پوشش دادن نیازهای جامعه هدف

وب سایت شما باید به گونه ای باشد که امکانات کافی جهت پوشش نیازهای جامعه هدف را داشته باشد؛ به طوری که مثلاً یک سایت فروشگاهی لوازم خانگی باید جنس، مدل، برند، ابعاد و دیگر مشخصات کالا را به طور کامل در اختیار مشتری قرار دهد تا کاربر با تحقیق و دید باز اقدام به خرید کند. در غیر این صورت سایت فروشگاهی شما استاندارد لازم را نخواهد داشت.

وب سایت شما باید به گونه ای باشد که امکانات کافی جهت پوشش نیازهای جامعه هدف را داشته باشد؛ به طوری که مثلاً یک سایت فروشگاهی لوازم خانگی باید جنس، مدل، برند، ابعاد و دیگر مشخصات کالا را به طور کامل در اختیار مشتری قرار دهد تا کاربر با تحقیق و دید باز اقدام به خرید کند. در غیر این صورت سایت فروشگاهی شما استاندارد لازم را نخواهد داشت.

ـ صفحه اصلی، ویترین شعبه مجازی

همواره فروشگاه ها به ویترین جذاب نیاز دارند که فروشگاه های اینترنتی نیز از این امر مستثنی نیستند. در چنین سایت هایی صفحه اصلی به عنوان ویترین فروشگاه محسوب می شود که چیدمان آن باید به نحوی باشد که باعث جذب مشتری شود. به عنوان مثال محصولات پرفروش، محصولات جدید، جشنواره های فروشگاه و ... به طور اجمالی در این صفحه قرار می گیرند.

مزایای سایت فروشگاهی

در حال حاضر استفاده از سایت فروشگاهی بسیار لازم و ضروری می باشد چراکه این موضوع نه تنها باعث افزایش اعتبار و جذب مشتری می شود بلکه مدیریت فروشگاه را نیز برای صاحبان آن تا حد زیادی آسان می کند.

مزیت های سایت فروشگاهی

در این بخش به مهمترین مزایای سایت فروشگاهی می پردازیم:

ـ صرفه جویی در زمان

امروزه با تغییر سبک زندگی، مشغله زیاد افراد، صف های طولانی مراکز خرید، ترافیک خیابان و مشکلات دیگری نظیر کمبود جای پارک؛ خرید حضوری برای برخی از افراد را زمانبر و حتی غیر ممکن کرده است. فروشگاه‌ های آنلاین به دلیل دسترسی سریع و آسان، همواره بهترین گزینه برای چنین افرادی محسوب می شود چراکه در هر زمان و مکانی می توانند سفارش خود را ثبت کنند.

ـ عدم محدودیت زمانی

طبق قوانین دولتی، مشاغل حضوری بسته به نوع فعالیت خود در بعضی از روزها و ساعت ها موظف به تعطیلی محل کار خود هستند. اما این محدودیت به هیچ وجه در فروشگاه های اینترنتی وجود ندارد و شما می توانید در ۷ روز هفته (حتی روزهای خاص) و در هر ساعت از شبانه روز به فعالیت خود ادامه دهید در حالی که مشغول تخمه شکستن و تماشای تلویزیون هستید.

ـ عدم محدودیت جغرافیایی

اگر شما بهترین فروشگاه فیزیکی را هم در سطح شهر داشته باشید، مشتریان شما تنها محدود به محیط اطراف خود می باشد. حال تصور کنید یک فروشگاه مجازی نیز در کنار فروشگاه فیزیکی داشته باشید، بدون شک علاوه بر بیشتر دیده شدن، مشتریان بیشماری را از سطح شهر و حتی کشور می توانید داشته باشید. البته بسته به نوع محصول و فعالیت، حتی می توان مشتریان خارج از کشور را هم جذب سایت و کالای خود کرد و در صورت لزوم ارسال سفارش داشت.    

ـ کاهش و حذف برخی از هزینه ها

در کسب و کارهای سنتی صرف هزینه هایی برای تهیه پروانه کسب، اجاره یا خرید محل، دکوراسیون، استخدام نیرو، بیمه کردن نیرو، خرید لوازم، تعمیرات، مالیات، قبوض آب و برق و ... امری ضروری محسوب می شود. اما با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی شما می توانید تا حد زیادی این هزینه ها را کاهش دهید و در راستای پیشبرد اهداف خود صرف کنید.

ـ هماهنگ شدن میزان عرضه و تقاضا

در یک فروشگاه فیزیکی، مراجعه کنندگان انتظار مشاهده و بررسی اکثر محصولات را دارند که فروشگاه دار نیز موظف است موجودی مناسبی از انواع کالاها با میزان تقاضای نامشخص را ارائه دهد تا رضایت مشتری جلب شود، هرچند که مشتری قصد خرید محصولات او را نداشته باشد و یا بالکل از خرید منصرف شود.

اما در فروشگاه مجازی با ارائه تصاویر و کاتالوگ مناسب از هر محصول و در نظر گرفتن بخشی به عنوان انتقادات و پیشنهادات در مورد کالا، می توانید ضمن ارائه اطلاعات دقیق به کاربر جهت تصمیم گیریِ درست در خرید، آمار دقیقی نیز از موجودی کالا، میزان رضایتمندی و اقبال به کالا و همچنین خدمات ارائه شده بدست آورید که در این صورت ابتدا می توان سفارش محصول را دریافت کرد و سپس اقدام به تهیه آن کرد.

ـ تسهیل و تسریع در انبارگردانی و حسابداری

یک سایت فروشگاهی می تواند امکاناتی همچون سیستم حمل و نقل، سیستم حسابداری و مدیریت مالی، سیستم انبارداری و ... را دارا باشد که با چنین امکاناتی شما می توانید به نحو احسن کسب و کار خود را مدیریت کنید و در جریان کم و کیف ماجرا قرار بگیرید. به عنوان مثال در موضوع انبارگردانی، در لحظه می تواند میزان ورود و خروج، تعداد و حتی اتمام موجودی محصول را به شما اطلاع دهد تا بر طبق آن سفارشات لازم را انجام دهید.

ـ توانایی پردازش و مدیریت تعداد زیادی سفارش

با ایجاد یک وب سایت فروشگاهی می توان به صورت همزمان هزاران سفارش از جاهای مختلف را مدیریت کرد تا سر موعد مقرر مرسوله ها به دست صاحبانشان برسد. به عبارتی با سیستمی شدن کارها، روند کاغذ بازی حذف می شود و می توانید با ارسال پیامک به مشتری، او را از روند سفارش خود مطلع کنید.   

فواید فروش آنلاین محصول

ـ امکان آنالیز بازدیدکنندگان

در سایت فروشگاهی برخلاف تبلیغات تلویزیونی و شهری، می توان تبلیغات دقیق، هدفمند و ارزانی را برای محصول خود در نظر گرفت و با تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب، به نتایج آن استناد کرد چراکه معمولاً کاربرانی که در اینترنت به سایت شما رجوع می کنند از جمله افرادی هستند که شناخت کافی به چنین محصولاتی دارند و قصد خرید آن را دارند.

بنابراین با تحلیل داده های آماری شما متوجه می شوید که مخاطبین به کدام دسته از محصولات شما علاقه مندی بیشتری نشان می دهند و با پرورش آن بخش، کسب درآمد میلیونی خواهید کرد.

ـ حذف واسطه ها

با طراحی سایت فروشگاهی، حذف واسطه ها اتفاق می افتد که عمده فروشان به راحتی می توانند به طور مستقیم با مشتری در ارتباط باشند و پول حاصله به طور مستقیم میان فروشنده و خریدار تقسیم شود.

کلام آخر

امروزه به دلیل وجود مشغله های فراوان نزد افراد، تمایل به سفارشات آنلاین از سایت های فروشگاهی بیش از پیش گسترش پیدا کرده است. شما با طراحی یک سایت فروشگاهی، در ابتدای امر شاید هزینه‌ بالایی را پرداخت کنید و یا در بحث پرداخت مالیات دچار چالش شوید اما نهایتاً این پرداختی ها با عدم هزینه برای اجاره محل، عدم هزینه بابت تعمیرات، عدم هزینه برای تغییر دکوراسیون، عدم پرداخت قبوض آب و گاز، جذب نیروی کار کمتر و ... جبران خواهد شد.

از طرفی نباید توقع داشت که با راه اندازی سایت فروشگاهی از همین فردا بتوانید پول پارو کنید بلکه این روش هم مانند دیگر کسب و کارها نیاز به صبر و تلاش دارد مضاعف دارد. قدم اول در چنین مواقعی، کسب اعتبار و جلب اعتماد مشتری است که با درج اطلاعات مفید، راهنمایی های دلسوزانه، خدمات پس از فروش و ... در سایت فروشگاهی خود می توانید به این مهم دست یابید.