سئو و بهینه سازی

پنالتی گوگل چیست؟ بررسی دلایل پنالتی شدن سایت و نحوه رفع آن

نویسنده: تحریریه آرسافت

پنالتی گوگل بدترین کابوس برای هر مدیر سایتی است. زمانی که سایتی پنالتی می شود ترافیک آن افت پیدا می کند و رتبه صفحات در نتایج گوگل تنزل می یابد. این وضعیت ادامه می یابد و کم کم صفحات سایت از ایندکس گوگل خارج می شوند و سایت به زوال نزدیک می شود.

 پنالتی شدن سایت در گوگل آن را جلوی چشم وب مستر آب می کند و بعضا هیچ کاری هم از دست او بر نمی آید. اما این پایان دنیا نیست. روش هایی وجود دارد که به کمک آن بتوان از شر پنالتی گوگل خلاص شد. پیش از آن باید به خوبی با پنالتی گوگل آشنا شوید و از علت پنالتی شدن سایت اطلاع یابید.

در اینجا هر آنچه در مورد Google Penalty نیاز دارید ارائه شده است. 

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل (به انگلیسی Google Penalty) یا جریمه گوگل مجازاتی است که به دلیل نقض دستورالعمل های گوگل روی وب سایت ها اعمال می شود.

Google به کمک بازبین های انسانی خود در تیم وب اسپم، سایت هایی را که قوانین و دستورالعمل های کیفیت وب مستر را رعایت نکنند جریمه می کند که این جریمه همان پنالتی گوگل است. البته در اسناد گوگل از عنوان اقدامات دستی (Manual actions) برای پنالتی گوگل استفاده شده است.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که پنالتی گوگل که از آن با عنوان اقدامات دستی هم یاد می شود توسط الگوریتم های گوگل اعمال نمی شود بلکه این کارمندان گوگل که در بخش اسپم کار می کنند هستند که سایت ها را پنالتی می کنند. 

شایع ترین نشانه دریافت اقدام دستی و جریمه شدن سایت توسط گوگل تنزل ناگهانی رتبه سایت و ترافیک ارگانیک آن است. البته این در صورتی صادق است که سایت دچار مشکلات نفی و سئوی نشده باشد و گوگلی بروزرسانی الگوریتمی هم انجام نداده باشد. 

جریمه سایت ها؛ ابزار گوگل برای حفظ کیفیت نتایج جستجو

گوگل مهم ترین وظیفه خود را ارائه بهترین نتیجه به کاربران می داند و تلاش می کند کیفیت نتایج جستجو را حفظ کند. از این جهت است که برای حفظ و بهبود کیفیت نتایج جستجو قوانین و دستورالعمل هایی را برای آن وضع کرده و از مدیران سایت ها خواسته تا آنها را رعایت کند.

جریمه گوگل

صفحاتی که در آنها برای دستکاری عوامل رتبه بندی تلاش شده باشد یا به دنبال پنهان کاری یا فریب کاربران باشند در تضاد با قوانین گوگل است و اسپم یا هرزنامه نامیده می شود.

گوگل روزانه میلیاردها صفحه هرز را به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که در الگوریتم ها مورد استفاده قرار داده شناسایی می کند. این تقریبا ۹۹% درصد از محتوای اسپم و هرز است. سیستم های گوگل این صفحات را در همان مرحله ابتدایی خزیدن شناسایی می کنند و پای آنها نتایج گوگل باز نمی شود.

صفحات هرزنامه که توسط الگوریتم شناسایی نشود ناخواسته وارد نتایج گوگل شده و رتبه بندی می شود اما عموما رتبه پایینی خواهند داشت. این صفحات اسپم ۱% از کل صفحات اسپم را تشکیل می دهند که باید توسط بازبین های انسانی گوگل بررسی می شود.

گوگل ارتش سایبری گسترده ای دارد که به صورت مداوم صفحات ایندکس شده را بازبینی می کنند تا بتوانند صفحات هرز را تشخیص داده و از گردونه نتایج جستجو خارج کنند. طبق آمار گوگل تنها در سال ۲۰۲۰ بازبین های گوگل ۲.۹ میلیون پیام مربوط به اقدامات دستی  را برای مدیران سایت در کنسول جستجو ارسال کردند.

مهم ترین دلایل حذف شدن سایت ها از گوگل (ناشی از پنالتی)

خب گوگل دلایل مختلفی برای پنالتی کردن سایت ها دارد. اما آنچه که بیش از همه رواج دارد و سایت های زیادی را درگیر خود کرده است در اینجا معرفی شده است.

  • لینک های غیر طبیعی: هر لینک خروجی و ورودی سایت که به صورت غیرطبیعی و با تعداد زیاد ایجاد شده باشد.
  • خرید و فروش لینک: دریافت یا پرداخت هزینه برای ایجاد پیوند.
  • محتوای کم ارزش: محتوایی که ارزش ناچیزی دارد یا بی ارزش است و از آن با محتوای نازک یاد می شود.
  • پر کردن کلمه کلیدی: استفاده زیاد و غیرطبیعی از کلمات کلیدی
  • محتوای تکراری: انتشار زیاد محتوای تکراری در سایت

هیچ آمار و گزارشی در مورد شایع ترین عوامل پنالتی شدن سایت ها وجود ندارد و موارد فوق تنها بر اساس تجربه و مشاهده سایت های مختلف ارائه شده است.

فهرست دلایل پنالتی شدن سایت ها در گوگل

در بخش قبل مهم ترین دلایل پنالتی شدن سایت معرفی شد اما آنها تمام دلایل نیتند. بلکه دلایل دیگری هم برای جریمه سایت ها وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به این مسئله بی اندازیم که چه اقدامات نامناسبی منجر به دریافت جریمه Google می شود.

اقدامات کلاه سیاه سئو که جریمه گوگل را به همراه دارند

در اینجا برخی از دلایل پنالتی شدن سایت ها معرفی شده است. 

  • لینک های غیر طبیعی
  • خرید و فروش لینک
  • محتوای کم ارزش (محتوای نازک: Thin content)
  • پر کردن کلمه کلیدی (Keyword stuffing)
  • وب سایت های وابسته نازک
  • محتوای تکراری
  • محتوای هرزنامه (تولید شده توسط کاربر یا به صورت خودکار)
  • صفحات درگاه (Doorway pages)
  • پنهان کردن محتوا (Cloaking)
  • داده های ساختاریافته نادرست
  • پاپ آپ ناگهانی
  • محتوای گمراه کننده یا نامناسب
  • هاست رایگان اسپم
  • محتوای هک شده

پرواضح است که گوگل با مشاهده یکی از این اقدامات سایت هدف را جریمه نمی کند بلکه سایت هایی توسط گوگل پنالتی می شوند که موارد متعددی از این نقض قوانین را داشته باشند و عملا ضرر آنها برای کاربران بیش از فایده آنها باشد. 

چطور پنالتی شدن سایت را تشخیص دهیم؟ (دستی و الگوریتمی)

پنالتی شدن سایت دو حالت دستی و الگوریتمی دارد. پنالتی شدن دستی یا اقدام دستی به راحتی قابل تشخیص است اما پنالتی شدن الگوریتمی کمی چالش برانگیز است.

با این وجود در ادامه برای هر دو روشی مناسب ارائه شده است. 

- نحوه تشخیص جریمه دستی

زمانی که روی سایت شما اقدامی دستی انجام شود این اقدام به راحتی از طریق سرچ کنسول قابل تشخیص است. در بخش «Security & Manual Actions» منو گزینه «Manual Actions» را انتخاب کنید تا اقدامات دستی اعمال شده روی سایت شما نمایش داده شود.

جریمه دستی سایت

هر آنچه که لازم باشد تا مدیر سایت در مورد اقدام دستی انجام شده بداند در این بخش نوشته می شود از جمله علت اعمال این جریمه دستی، میزان اثرگذاری و ...

جریمه های دستی بر اساس نوع اثرگذاری روی سایت دو نوع هستند: 

  • اقدامات دستی که بر کل سایت تأثیر می گذارد.
  • اقدامات دستی که فقط بر URL یا بخش خاصی از سایت تأثیر می گذارد.

اقدام دستی اعمال شده روی صفحه یا کل سایت باعث می شود رتبه آن صفحه یا سایت در نتایج جستجو افت یدا کرده و ترافیک آن کاهش یابد یا این که به طور کامل از نتایج جستجو حذف شود.

- نحوه تشخیص جریمه الگوریتمی

بر خلاف اقدامات دستی اما اعمال محدودیت های ناشی از الگوریتم ها به این آسانی نیست. در جایی وجود ندارد که گوگل اعلام کند ما روی این سایت جریمه الگوریتمی انجام داده ایم. اصلا چیزی به عنوان جریمه الگوریتمی وجود ندارد بلکه الگوریتم های جدید گوگل بر اساس ساختار خود یک صفحه را اسپم یا کم ارزش شناسایی می کنند و آن را در رتبه های پایین تر می گذارند. این اتفاق با انجام بروزرسانی های الگوریتمی هم زمان می شود.

در حال حاضر بهترین راه جهت تشخیص اقدامات الگوریتمی توجه به ترافیک ارگانیک دریافتی از Google است. باید ببینید آیا ترافیک دریافتی سایت شما از گوگل همچون گذشته است یا همزمان با بروزرسانی جدید گوگل دچار افت شده است.

در کنار این کار باید از دیگر سئوکاران و مدیران سایت هم بپرسید که آیا آنها هم این مشکل را داشته اند یا خیر. بسیاری از اوقات بروزرسانی الگوریتم های گوگل طیف گسترده ای از سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد که این الزاما به معنی اسپم بودن سایت ها نیست بلکه نحوه رتبه بندی سایت ها است که تغییر می کند.

اگر پس از بروزرسانی اصلی گوگل رتبه سایت شما ضربه دید اصلا آن را به عنوان پنالتی در نظر نگیرید. شاید شما اصلا کار غلطی انجام نداده باشید بلکه سایت های دیگر هستند که کار بهتری انجام داده اند و گوگل با بروزرسانی جدید آنها را در رتبه بهتری قرار داده است. 

روش برداشتن جریمه دستی گوگل

برای برداشتن اقدام دستی و برطرف کردن پنالتی سایت باید روش کار خود را تغییر دهید. ابتدا باید مشکلات اعلام شده در اقدام دستی را رفع کنید و سپس گزینه «درخواست بررسی» را انتخاب کنید. برای این که با درخواست شما موافقت شود گاهی لازم است حسن نیت خود را هم به گوگل ثابت کنید. یعنی چطور؟

پنالتی شدن سایت با خرید و فروش بک لینک

به عنوان مثال اگر علت لینک های غیرطبیعی باشد که در سایت های دیگر ایجاد کرده اید به این راحتی نمی توانید آنها را حذف کنید چون در دسترس شما نیستند.

اینجاست که سخن از حسن نیت به میان می آید. در یکی از اسناد گوگل نوشته شده:

پیش از آنکه از ابزار Disavow استفاده کنید باید با حسن نیت تلاش کنید تا بک لینک ها را حذف کنید. صرفاً رد کردن همه بک لینک ها با ابزار ذک شده بدون تلاش برای حذف آنها ممکن است منجر به رد درخواست شما شود. در عین حال مستند کردن تلاش های انجام شده برای حذف پیوندهای غیرطبیعی هم می تواند مفید باشد.

خلاصه نقل قول فوق این است که باید بک لینک هایی که به آنها دسترسی دارید را خودتان حذف کنید. برای بک لینک هایی که امکان حذف مستقیم آنها وجود ندارد هم از مدیر سایت لینک دهنده درخواست کنید تا لینک را حذف کند. باید تصویر یا سند مربوط به درخواست خود از مدیر سایت ها را هم به گوگل بدهید.

تازه بماند این که خیلی از مدیران سایت اصلا به پیام های این چنینی توجهی نمی کنند. شاید هم برخی از شما بخواهند که برای حذف کردن بک لینک هزینه بپردازید!

اما هدف گوگل این است که سئوکار کلاه سیاه واقعا از کار خود پشیمان شود و دیگر سراغ اقدامات کلاه سیاه سئو نرود.

اقدام دستی مربوط به محتوای کپی یا صفحات نازک هم تاحدودی به همین صورت است. اولین مرحله حذف محتواهای اسپم یا جایگزین کردن آنها با محتوا مناسب است. اما مرحله بعد این است که تمام این اقدامات را به صورت جزء جزء مستند کنید تا بازبین انسانی گوگل قانع شود که شما از کار خود پشیمان هستید و برای خروج از پنالتی تلاش می کنید.

تنها زمانی درخواست بازنگری را ارسال کنید که تمام مشکلات ذکر شده در گزارش اقدام دستی رفع شده باشد و مستندات مناسبی برای تلاش های خود از جمله جزئیات رفع مشکلات ارائه کرده اید. به یاد داشته باشید که درخواست بازنگری شما توسط یک انسان بررسی می شود و شما باید بتوانید او را قانع کنید که صادقانه به دنبال رفع مشکل هستید.

نکته مهم: این است که هیچ محدودیتی در تعداد دفعات ارسال درخواست بررسی مجدد وجود ندارد و اگر یک درخواست شما رد شد می توانید مجدد تلاش کنید و درخواست دیگری ارسال نمایید.

نحوه برطرف کردن جریمه الگوریتمی گوگل

اگر در سایت خود با اقدامات الگوریتمی مواجه شده اید برای رفع آن لازم نیست همچون اقدامات دستی حسن نیت خود را اثبات کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید از برطرف کردن دلایل جریمه شدن است.

جان مولر یکی مدیران ارشد گوگل در بخش اسپم در این خصوص اینطور گفته:

در اقدامات الگوریتمی درخواست تجدید نظر وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید رفع مشکلاتی است که احتمالا کاهش رتبه وب‌سایت شما شده است. پس از آن منتظر خزش و بررسی مجدد صفحه توسط Google بمانید. تنها پس از آن متوجه خواهید شد که آیا مشکل حل شده یا خیر

ممکن است با یک بار تلاش نتوانید جریمه را بردارید اما ناامید نشوید. لازم است با دقت بیشتری تلاش کنید و البته از یک متخصص سئو هم مشاوره بگیرید.

جمع بندی

مشاهده کردید که گوگل به چه دلایلی سایت ها را جریمه می کند و آنها را از رتبه های برتر و ترافیک رایگان محروم می کند. در صورتی که می خواهید در برابر خشم و غضب گوگل ایمن باشید بهترین کار توجه به دستورالعمل های گوگل و اجرای سئوی کلاه سفید است. اگر هم سایت شما به واسطه اقدامات قبلی جریمه دریافت کرده است با روش های فوق می توانید از لیست سیاه گوگل خارج شوید و مجدد رتبه های برتر گوگل را تجربه نمایید.