سئو و بهینه سازی

کاربردی‌ترین چک لیست سئو برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مطلع هستید روزانه به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهای مختلف خود را جستجو و برطرف می‌ کنند، اضافه می ‌شود که طبق آمار رسمی سایت گوگل، این افزایش کاربر روزانه به بیش از ۸ میلیارد سرچ کننده رسیده است. بر همین اساس اگر ارائه دهندگان خدمات و یا کسب و کارهای مختلف وارد محیط وب سایت نشود، به زودی از صحنه رقابت حذف خواهد شد.

حال باید بدانید که تنها، راه اندازی و ایجاد یک وب سایت نمی تواند شما را در این عرصه دیجیتال مارکتینگ موفق کند بلکه علاوه بر طراحی یک سایت جذاب، نیاز به یکسری ملزومات دیگر نیز دارید تا بتوانید مراحل دیده شدن و جلب اعتماد کاربر را به درستی تکمیل کنید و کاربر را از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اینجاست که بحث سئو و بهینه سازی سایت، تکنیک ها و ترفندهای سئو و همچنین بحث تهیه چک لیست سئو پیش می آید؛ زیرا با وجود یک چک لیست کاربردی می توان در رتبه های برتر موتورهای جستجو قرار گرفت که این امر در بهتر دیده شدن شما بسیار تأثیرگذار است. 

چگونه بهترین چک لیست سئو را تهیه کنم؟

همانطور که مستحضر هستید در مقاله «سئو چیست» انواع سئو را برای شما توضیح دادیم که طبق یک نظر، بهینه سازی سایت به سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود که در این مقاله قصد داریم با بررسی کامل مراحل سئوی داخلی و خارجی، به شما کمک کنیم تا یک چک لیست جادوئی را در اختیار داشته باشید؛ پس با ما همراه باشید. 

۱. شاخصه های چک ‌لیست سئو داخلی 

قبل از ورود به این بحث یک تعریف اجمالی از سئوی داخلی برای شما می کنیم. در واقع به مجموعه اقداماتی که به منظور ترفیع رتبه یک سایت برای موتورهای جستجو، در صفحات داخلی سایت (اعم از محتویات و مسائل فنی) انجام می شود، سئوی داخلی یا On-page SEO می گویند که البته برخی ها این بخش را به دو قسمت سئوی داخلی و سئوی تکنیکال تقسیم کردند. به هر حال از مهمترین موارد این بخش می ‌توان به مباحث فنی، کدنویسی، ربات ها، ظاهر سایت، تولید محتوا و رابط کاربری اشاره کرد. 

خب، حال به بحث اصلی خودمان برگردیم و بگوییم برای انجام سئوی داخلی چه کار باید کرد؟ تیم ما که متشکل از افراد برجسته در سئوی قم می باشد، چک لیستی را برای سئوی داخلی در نظر گرفته است که شامل دو بخش تکنیکال و داخلی می شود.

البته توضیحات بخش تکنیکال در مقاله «سئو و بهینه سازی سایت چیست» به طور مفصل بیان شده که در این بخش تنها اشاره ای به آن خواهیم کرد. 

الف) سئوی تکنیکال

ـ ایجاد ساختار بهینه برای ربات ‌ها

اصولاً خزنده‌ ها برای یافتن صفحات جدید وب، از لینک ‌ها کمک می ‌گیرند که شما می توانید با ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کننده در سایت، صفحات را به طور استاندارد لینک سازی داخلی کنید. 

استفاده از فایل robots.txt برای هدایت ربات ها

ـ استفاده از فایل robot.txt

با استفاده از این فایل می توانید نسبت به رفتار خزنده ‌ها در سایت، کنترل داشته باشید؛ به این صورت که با کدنویسی از خزنده ها درخواست می کنید تا صفحاتی همچون صفحه پرداخت سایت شما را ایندکس نکند.

ـ استفاده از کدهای نشانه‌ گذاری اسکیما

به فرآیند نشانه ‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو، نشانه ‌گذاری اسکیما می ‌گویند که این عمل به ادراک گوگل نسبت به محتویات داخل صفحه سایت شما و همچنین رتبه بندی نتایج مرتبط کمک شایانی می کند. 

ـ تغییرات در صفحات ۴۰۴ و لینک ‌های شکسته

صفحات ۴۰۴ به صفحاتی می گویند که محتوای داخل آن به طور کامل حذف شده باشد‌ که شما برای جبران این نقص باید از ریدایرکت ها کمک بگیرید تا ربات ‌ها و کاربرانی که وارد این صفحات می ‌شوند را به صفحه اصلی سایت هدایت کند.

ـ تهیه گواهی SSL

با تهیه این گواهی از شرکت ارائه دهند هاست، می‌ توانید در صفحات مهم سایت خود به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن استفاده نمایید. 

ـ تعبیه سایت مپ

در سایت مپ، لینک تمام صفحات سایت شما قرار می گیرد، لذا با در نظر گرفتن این بخش، می توانید به راحت بررسی کردن و یافتنِ لینک صفحات خود توسط ربات ‌ها کمک شایانی کنید.

ـ جلوگیری از وجود صفحات تکراری

حدالامکان باید از وجود صفحات تکراری جلوگیری کنید اما در بعضی مواقع که مجبور به قرار دادن صفحه تکراری می شوید، حتماً از تگ کنونیکال استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید کدام نسخه اصلی و کدام غیر اصلی است. 

ـ ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو بودن سایت یعنی صفحه یک سایت متناسب با دستگاه مورد نظر (کامپیوتر، گوشی، تبلت) به صورت استاندارد تغییر کند و ساختار ظاهری آن بهم نریزد که اگر سایتی چنین ویژگی ای را نداشته باشد در رتبه گوگل اثر منفی دارد. 

ب) سئوی داخلی

ـ بهینه سازی آدرس (URL) تمام صفحات 

بهینه سازی آدرس صفحات مختلف سایت، یکی از بخش‌ های مهمی است که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد، چراکه تجربه نشان داده هر چقدر آدرس این صفحات خواناتر، کوتاه ‌تر و متناسب با محتوای مورد نظر باشد، تأثیر مضاعفی روی سئو سایت خواهد داشت.

ـ تحقیق کلمات کلیدی 

تحقیق کلمات کلیدی را به نوعی می توان سنگ بنای موفقیت هر سایتی در نظر گرفت چراکه اگر این بررسی ها به درستی و صحیح انجام گیرد، هم به شناخت بهتر مخاطبین خود خواهیم رسید و هم به نحوه ساختار و وضعیت سئوی سایت رسیدگی بهتری خواهد شد.

تحقیق و بررسی کلمات کلیدی

بنابراین تحقیق کلمات کلیدی به این معنا است که با بررسی دقیق بتوان به این نتیجه رسید که مخاطبین ما چه اهدافی را دنبال می کنند و برای رسیدن به آن اهداف، چه کلماتی را جستجو می کنند.

ـ رعایت چگالی کلمات کلیدی

این استراتژی را به یاد داشته باشید که همواره در صد کلمه اول محتویات خود، حرف آخر را با استفاده از کلمات کلیدیِ هدف بزنید و در ادامه مقاله نیز آنها را به طور حرفه ای و زیرکانه در بین متن بگنجانید تا هم گوگل به راحتی منظور شما را درک کند و هم لطمه ای به مفهوم مقاله وارد نشود. بنابراین پر کردن متن با کلمات کلیدی، بدون در نظر گرفتن بار معنایی آنها نه تنها سودی برای سایت نخواهد داشت بلکه به ضرر آن هم خواهد بود. 

ـ بهینه سازی عنوان سئو 

عنوان سئو یا عنوان مطلب، همان عبارتی است که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می ‌شود، بر همین اساس سعی کنید همواره این عناوین را جذاب، مختصر، مفید و مرتبط با بحث انتخاب کنید. از این رو رعایت نکات زیر در این بخش می تواند بسیار کمک کننده نیز باشد:

  • تعداد کلمات عنوان کمتر از ۵۵ کاراکتر باشد.
  • حدالامکان سعی شود کلمات کلیدی هدف در ابتدای عنوان سئو صفحه قرار گیرد.
  • به این عناوین، صفات و جزئیات دیگری نظیر راهنما، بررسی، برترین و ... هم اضافه کنید.
  • این عناوین را حتماً داخل تگ قرار دهید. 

ـ بهینه ‌سازی انکر تکست ‌ها

انکر تکست همان عناوین لینک ها می باشد که معمولاً با رنگ آبی مشخص می شوند. برای بهینه کردن انکر تسک ها اولاً باید استراتژی مناسب داشت، دوماً از کلمات کلیدی در آنها استفاده شود و ثالثاً از کلمات مرتبط با موضوع صفحه ‏ی لینک نیز باید بهره گرفت. 

ـ بهینه سازی توضیحات متا 

مراد از توضیحات متا، متن یک خطی ای است که در زیر هر یک از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می ‌شود. این متن باید ساده و روان باشد، به طوری که هم گوگل و هم کاربر به راحتی متوجه محتویات داخل صفحه سایت شوند. از طرفی تعداد کاراکترهای این متن نباید بیش از ۱۶۵ حرف باشد و میزان و دفعات استفاده از کلمات کلیدی نیز باید به نحو احسن مدیریت شود. 

رعایت ساختار سربرگ ها

ـ رعایت ساختار در نوشتار متن

رعایت ساختار یعنی مقسم و قسیم ها که به مثابه H1، H2 و H3 هستند، باید به طور دقیق رعایت شوند و در جای خود قرار گیرند. برای مثال هنگام تولید محتوایی برای وبلاگ سعی کنید ساختار عنوان را با سربرگ (H1)، تیترهای اصلی را با سربرگ (H2) و زیر شاخه‌ های آنها را با H3، H4 و ... به طور دقیق و کامل مشخص نمایید. 

ـ بهینه سازی تصاویر و کلیپ ها 

با بهینه سازی حجم تصاویر و کلیپ ها می ‌توان به طور چشمگیری سرعت بارگذاری صفحات سایت را بهبود بخشید؛ چراکه همواره کاربران وقت کمتری را صرف سایت های کُند می کنند و با بستن زود هنگام آن، به طور غیرمستقیم به گوگل پیام می دهند که این سایت مناسب نبود.

مطلب بعدی در این خصوص، انتخاب نام مناسب برای تصاویر است که به کمک تگ Alt انجام می شود. این تگ به موتورهای جستجو در متوجه شدنِ موضوع عکس و ارتباط آن با متن موجود کمک شایانی می کند. جالب است که بدانید پست‌ هایی که حداقل یک عکس در آنها به ‌کار رفته نسبت به پست‌ هایی که بدون عکس هستند، جایگاه بهتری را در رتبه بندی گوگل بدست آوردند. 

ـ لینک‌ سازی داخلی 

لینک سازی در بخش سئو، به دو دسته ‏ی لینک دهی به سایر مطالب و محصولات سایت خود و لینک دهی به وب سایت های دیگر و معتبر تقسیم می شود که دسته دوم مربوط به سئوی خارجی می باشد. اما در بخش اول سعی شود در هر مقاله بین ۲ تا ۳ لینک به سایر مطالب خود داشته باشید، چراکه با این کار مدت زمان گردش کاربر در سایت خود را بیشتر خواهید کرد و به طور غیرمستقیم به گوگل این پیام را می دهید که سایت شما از نظر کاربر مفید و جذاب بوده است، پس به رتبه سایت من در افزایش ترافیک کمک کن.

در بخش دوم هم خساست به خرج ندهید و گمان نکنید با این کار تنها ارزش سایت رقیب است که بالا می رود. بله در وهله اول ممکن است چنین تصوری داشته باشید که تمام مزیت ها و منفعت ها برای او رقم می خورد اما بدانید که شما با چنین کاری به گوگل می فهمانید محتوای صفحه شما، با صفحه فلان سایت خوب و معتبر، مرتبط است.

لینک سازی داخلی برای سایت

در ثانی با این کار می توانید بین هم نوعان و هم صنفان خود، یک تعامل دوستانه ای برقرار کنید که در آینده نه چندان دور قطعاً از نظر کاری به نفع شما خواهد بود.

۲. فاکتورهای چک‌ لیست سئو خارجی

سئو خارجی (Off-page SEO) همانطورکه از نامش پیداست به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در بیرون از سایت (مثل سایر سایت ها و شبکه های اجتماعی) انجام شود و به نوعی مکمل سئوی داخلی محسوب می شود. در این قسمت به بررسی بخش‌ های مختلف سئو خارجی خواهیم پرداخت تا به بروزترین چک لیست سئو دست پیدا کنید.

ـ لینک ‌سازی خارجی

لینک ‌سازی خارجی به معنای دریافت لینک از سایت ‌های دیگر به منظور شناخت سایت خود می باشد که این کار به روش های مختلفی نظیر رپورتاژ آگهی، بک لینک متنی، بک لینک بنری و ... انجام می شود. همانطور که مطلع هستید گوگل از لینک ‌ها به منظور تعقیب وب ‌سایت ‌ها استفاده می‌ کند، بر همین اساس به کمک لینک سازی خارجی می تواند لینک ‌های موجود در بین تک ‌تک صفحات سایت‌ شما را دنبال و ایندکس کند و در مواقع نیاز به کاربر نمایش دهد.

روش ‌های متنوعی برای لینک‌ سازی خارجی وجود دارد که برخی از آنها مربوط به تکنیک ‌های کلاه سفید، برخی مربوط به کلاه سیاه و برخی دیگر مربوط به سئو کلاه خاکستری می باشد. به عنوان مثال رپورتاژ جزو روش های کلاه خاکستری محسوب می شود که شما با ثبت آن، در حقیقت چند بک لینک دائمی از سایت های معتبر دریافت می کنید و گوگل هم به خاطر معرفی شدن شما توسط این رسانه های معتبر، جایگاه بهتری را در رتبه بندی در نظر می گیرد.

ـ فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی

حضور و فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی همواره دارای مزیت های بی شماری بوده است که مهمترین آنها معرفی، شناخت، برندسازی و لینک دهی می باشد. در واقع شما با فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی، در حال معرفی و برند سازی برای خود هستید؛ به طوری که با ارائه یک مطلب مفید و با ارزش از سایت خود می توانید علاوه بر گفتگو و نظر خواهی از مخاطب، توجه او را جلب کنید و در مواقع رضایتمندی او، آن را با دیگران به اشتراک بگذارد که چنین کاری، لینک دهی به سایت شما را فراهم می آورد.