
لینک دادن به سایت های معتبر چه تاثیری در سئو دارد؟
در خیلی از آموزش های سئو لینک دادن به سایت های معتبر به عنوان یک روش برای افزایش اعتبار مطلب و بهبود رتبه آن در گوگل معرفی می شود. لینک دادن به منابع معتبر بی تاثیر نیست اما معجزه هم نمی کند. با این اوصاف چرا توسط سئوکارها به شما پیشنهاد می شود؟
در این مطلب لینک دادن به منابع و سایت های معتبر به صورت کامل بررسی شده و نحوه انجام آن و تاثیر آن در سئوی سایت شرح داده شده است.
بیایید وارد جزئیات شویم.
اهمیت لینک دادن به منابع معتبر در سئو
لینک دادن به منابع سایتهای معتبر به عنوان منبع در مطالب روشی است که در سئو زیاد مطرح می شود و می تواند منجر به بهبود رتبه مطلب در گوگل شده شود. اما این نتیجه چطور بدست می آید؟
در اینجا چند دلیل در خصوص اهمیت لینک دادن به سایتهای معتبر برای سئو آمده است:
- افزایش اعتبار محتوا
لینکدهی صحیح به منابع معتبر به درک تجربه، تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری (E-E-A-T) از محتوای شما کمک میکند. به عبارت دیگر لینک دادن صحیح و اصولی به منابع قابل اعتماد باعث می شود E-E-A-T محتوای شما بهبود پیدا کند. زیرا به موتورهای جستجو نشان میدهد که شما از اطلاعات صحیح و معتبر برای ایجاد محتوا استفاده کرده اید.
بنابراین زمانی که شما به وبسایتهای معتبر و شناخته شده لینک می دهید و آنها را به عنوان منبع خود معرفی می کنید نه تنها چیزی از ارزش های شما کم نمی شود بلکه ارزش و اعتبار شما نزد گوگل و کاربران افزایش پیدا می کند. گوگ و کاربران هر دو تمایل دارند با محتوایی مواجه شوند که به منابع معتبر استناد می کند.
- بهبود تجربه کاربری
قرار دادن لینک مرتبط با زمینه در مطلب به طور کلی برای کاربران ارزشمند است و باعث عمق بخشیدن به مطلب و بهبود تجربه کاربری می شود. اگر این یک لینک خارجی معتبر باشد می تواند تجربه بهتری برای کاربران ایجاد کند. زیرا شما با ارائه منابع و اطلاعات اضافی، نیاز کاربر را بهتر رفع می کنید و او را با موضوع درگیر نگه میدارید.
- بهبود رتبه سایت
رتبه بندی صفحات و سایت ها در گوگل مبتنی بر تجربه کاربری و اعتبار آنها است. صفحه ای رتبه بهتر را کسب می کند که اعتبار بالاتری داشته باشد و تجربه کاربری بهتری ایجاد نماید. لینک دادن به منابع معتبر هر دو مولفه را برای شما ایجاد می کند و سایت یا صفحه شما را مستعد قرارگیری در رتبه های برتر گوگل می کند.
بهترین روش برای لینک دادن به سایت های معتبر
لینک دادن به منابع معتبر چیز صفر و صدی نیست. این که صرفا یک لینک به یک سایت قوی خارجی در مطلب خود قرار دهید هیچ تاثیری روی سئوی مطلب نمی گذارد. اگر اینطور کار می کنید و انتظار نتیجه دارید، دیگر خودتان را خسته نکنید. لینک دادن به سایت های معتبر قرار نیست معجزه کند.
این موضوع ریزه کاری هایی دارد که باید به آن توجه کنید. در ادامه فوت کوزه گری مربوط به این کار آمده است.
- لینک به منابع معتبر
اولویت اول لینک دهی در این روش معتبر و قوی بودن سایت هدف است. حتما سایت های قوی و معتبر را برای لینک دهی خارجی انتخاب کنید. سایت های ضعیف گزینه مناسبی برای منبع محتوا شدن نیستند. برای این کار می توانید از سایت های خارجی هم استفاده کنید.
- لینک به صفحه مرتبط
صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید حتما باید مرتبط با موضوع صفحه مبدا باشد. شما قرار است به کاربران و گوگل منبع مطلب خود را اعلام کنید، پس شرط لازم برای این کار مرتبط بودن است. البته لازم نیست مطلب صفحه مبدا و مقصد به صورت کامل مرتبط باشند. همین که زمینه لینک در سایت شما با موضوع صفحه هدف مرتبط باشد کافیست.
- استفاده از متن لنگر مناسب
سعی کنید از متن لنگر مرتبط با موضوع استفاده کنید. البته می توانید از متن عمومی «منبع» یا نام سایت و یا لینک صفحه هدف استفاده کنید. بهترین متن لنگر آن است که برای کاربر مفید و قابل استفاده باشد.
- پرهیز از لینک دادن به رقبا
در لینک دادن به منبع معتبر ممکن است وسوسه شوید که به رقبای خود لینک دهید مخصوصا زمانی که محتوای کاملا مرتبط با شما دارند. اما این کار در سئو ممنوع است. فکرش را از سر بیرون کنید. لینک دادن به رقبا به معنای انتقال ترجیه دادن آنها بر خود است. شما با این کار به گوگل و کاربران می گویید که «این رقیب از من بهتر است سراغ او بروید!»
لینک دادن به سایت های هم صنف و صنعت خود ایده خوبی است مخصوصا این که موضوع آنها با شما یکسان است. برای این کار بهتر است به سایت های رقیب مستقیم خود لینک ندهید و سایت هایی را انتخاب کنید که رغیب غیرمستقیم شما هستند.
به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه کاغذ دارید، به جای لینک دادن به یک رقیب مستقیم، میتوانید به محتوای مرتبط از وبسایت یک شرکت چاپ لینک بدهید.
- لینک nofollow در شرایط خاص
اگر از منابع زیادی برای تولید محتوای خود استفاده کرده اید یا به هر صورت تعداد زیادی لینک خروجی در مطلب دارید بد نیست که آنها را نوفالو کنید تا از اعتبار صفحه شما کاهش پیدا نکند.
- باز شدن لینک در برگه جدید
خوب است لینک های خارجی را در برگه جدید باز کنید تا کاربران برای بررسی محتوای لینک شده، صفحه شما را از دست ندهند و همچنان در سایت شما باقی بمانند.
با رعایت این نکات و دستورالعملها، میتوانید به طور مؤثر از لینکهای خارجی برای بهبود سئو، ایجاد اعتبار و ارائه تجربه کاربری بهتر استفاده کنید.
جمع بندی
لینک دادن کردن منابع معتبر در مطالب سایت روشی رایج در سئو کردن مطلب است که خیلی از سئوکارها از آن استفاده می کنند. اما مهم است که در استفاده از این روش به اصول و نکات فنی آن توجه شود تا نتیجه مورد نظر که بهبود اعتبار و رتبه مطلب است حاصل شود. در غیر این صورت صرفا یک لینک خروجی در سایت قرار می گیرد که تاثیر مثبتی روی سئو ندارد.
منبع: yoast و enginescout