کاربردهای مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی

نویسنده: تحریریه آرسافت

در سالهای اخیر بحث هوش مصنوعی، جزو بحث های داغ و همیشگی محافل و جمع‌ های مختلف بوده است، به طوری که هر از چند گاهی شاهد ظهور و بروز و حتی شکوفایی این پدیده نوظهور در زمینه های مختلف پزشکی، صنعتی، نظامی، هنری، ورزشی، کسب و کار و ... هستیم.

این پدیده با سرعت تمام در حال رشد است و سعی دارد همینطور در زندگی بشر نفوذ کند و جایگاه خود را در تمام عرصه ها تثبیت کند. در دنیایی که حضور هوش مصنوعی در حوزه های مختلف روز به ‌روز در حال پر رنگ‌ تر شدن است، اگر از این غافله عقب بمانیم و شناختی راجع به آن کسب نکنیم، قطعاً جایگاهی در حیطه کاری و کسب و کار خود نخواهیم داشت.

به همین منظور در این مقاله قصد داریم علاوه بر بیان کلیاتی از این پدیده نوظهور، بخشی از کاربردهای آن را نیز برای شما بیان کنیم تا با شناخت کامل، در حوزه کسب و کار خود از هوش مصنوعی استفاده کنید.

هوش مصنوعی چیست؟

همانطور که مستحضر هستید هوش مصنوعی (AI) به شاخه ای از علوم کامپیوتری گفته می شود که به منظور شبیه سازی به هوش انسان طراحی شده است تا مثل ذهن انسان توانایی یادگیری، حل مسئله، تصمیم گیری و انجام عمل را داشته باشد.

به بیان دیگر هدف از طراحی هوش مصنوعی، تولید انواع ماشین ‌های هوشمندی است که توانایی تقلید از رفتار انسان نظیر فکر کردن، یادگیری و عمل کردن را داشته باشد؛ پس هوش مصنوعی نوعی شبیه سازیِ هوش انسان برای کامپیوتر است.

هوش مصنوعی به دلیل کاهش ضریب اشتباه انسانی، همانطور که اشاره شد تقریباً در تمام زمینه ها از جمله پزشکی، هنری، ورزشی، نظامی و ... کاربرد دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم. هوش مصنوعی داده‌ ها و اطلاعاتی که خواندن آن برای انسان ساعت‌ ها طول می ‌کشد را در عرض چند دقیقه پردازش و تجزیه تحلیل می ‌کند.

کابردهای هوش مصنوعی

به عنوان مثال این قابلیت در ماشین های هوشمند باعث شده تا از آنها به منظور پاسخ دهی به ایمیل ‌ها و تولید انواع فاکتور استفاده کنند. و یا از این ظرفیت در بحث ترجمه متون خارجی استفاده کنند که به عنوان یک ابزار ترجمه خودکار، بسیار کاربردی می باشد. کاربرد دیگر، استفاده در پیش بینی وضع آب و هوای مناطق مختلف در روزهای آینده می باشد که این کار را به کمک الگوریتم های پیشرفته، به صورت دقیق و خودکار انجام می دهد.

بحث دیگر در مورد موضوع تصاویر می باشد که در گذشته طراحان و ایدتورها به منظور ایجاد کوچکترین تغییرات در تصاویر مورد نیاز خود، مجبور به کلی صرف وقت و حذف بک گراند و ... بودند اما امروزه این کار به کمک هوش مصنوعی دچار تحولات زیادی شده که تنها با چند کلیک می توان هر تغییری را روی تصاویر خود ایجاد کرد. این ماشین هوشمند علم پزشکی را صدها پله ترقی داده است و حتی قادر است کارهای خطرناکی مثل اکتشاف دریا و کمک به عملیات نجات بازماندگان از بلایای طبیعی را نیز انجام دهد. پیشرفت این ماشین تا جایی چشمگیر بوده است که حتی توانسته چندین کتاب را نیز بنویسد.

کاربرد و قابلیت های هوش مصنوعی

این موارد تنها نمونه ای از کاربردهای بی نهایتِ هوش مصنوعی می باشد که در زمینه های مختلف استفاده شده است. اما ما در این مقاله قصد داریم کاربردهای هوش مصنوعی در انواع کسب و کارها و در کل دیجیتال مارکتینگ را برای شما توضیح دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید. 

۶ تأثیر فوق العاده هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتنیگ)

اگر بکارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را بلد باشید، قطعاً یک سر و گردن از سایر رقبا بالاتر هستید چراکه توانایی اجرای یک تبلیغات بی ‌نظیر، ایجاد محتوای جذاب و پشتیبانی بی ‌نقص را با کمترین زحمت و زمان ممکن خواهید داشت که چنین امری در نهایت منجر به یک تجربه کاربری متفاوت و رضایت بخش برای مخاطب خواهد شد.

بر همین اساس به منظور ایجاد یک بستر مناسب و رقابتی در فضای دیجیتال مارکتینگ و همچنین یک معامله دو سر بُرد در کسب و کار خود، پیشنهاد می شود حتماً از تکنیک ها و قابلیت های هوش مصنوعی (که نمونه هایی از آن در ذیل بیان شده) را استفاده نمایید تا به هدف نهایی خود برسید. 

۱. جادوی هوش مصنوعی در تبلیغات

به طور قطع به کمک هوش مصنوعی می توان در حوزه تبلیغات یک تحول اساسی و شگفت انگیزی را رقم زد و مخاطبین را به خود جذب کرد چراکه اغلب افراد کم و بیش کاربردهای هوش مصنوعی در عرصه تبلیغات را دیده اند و به آن اذعان دارند. همواره یک تبلیغات عالی و خلاقانه می تواند مخاطب را عمیقاً به خود جذب ‌کند که این امر به لطف ظهور هوش مصنوعی که در عین حال از زحمت و هزینه های بیش از حد نیز جلوگیری می کند، رقم خورده است و می توان گفت در واقع یک تیر و چند نشان زدن است.

به عنوان مثال هوش مصنوعی با جمع ‌آوری اطلاعاتی از قبیل جنسیت، سن و علایق کاربران، تبلیغاتی را بر طبق ذاعقه آنها نشان می ‌دهد که چنین چیزی قطعاً رضایتمندی مخاطب را به همراه خواهد داشت و او را جذب خواهد کرد. گوگل نیز تا به امروز از این ویژگی خارق العاده در تبلیغات خود بهره برده است و طبق همین معیارها، سایت های مورد علاقه هر کاربر را جزو گزینه های اول سرچ او قرار داده است.

بنابراین شما به منظور تبلیغات محصولات و خدمات خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ (نظیر برندهای بزرگ دنیا) می توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید تا با ایده خود بخشی از فرآیند تبلیغ را انجام دهد که در این صورت علاوه بر افزایش سرعت کار، بحث جذابیت و علاقه کاربران را نیز در نظر خواهد گرفت. و یا می توانید با استفاده از داده ها و عکس هایی که خود شما بدست آورده اید، به این ماشین هوشمند بگویید‌ یک بنر تبلیغاتی جدید و یا یک سناریوی تبلیغاتی جذاب را برای شما طراحی کند که با معیارهای روز دنیا برابری داشته باشد. 

۲. پیش بینی کردن نتایج تبلیغات به کمک هوش مصنوعی

همانطور که مطلع هستید تبلیغات همواره جزو مقولات هزینه بر بوده است که اگر از موفقیت آن اطمینان حاصل نکنیم، نه تنها به هدف خود نرسیده ایم بلکه به خود ضرر مالی نیز وارد ساخته ایم. نکته ای که اینجا مطرح می شود بحث تأثیرگذاری تبلیغات است که اگر از کیفیت پایینی برخوردار باشد، اثر مثبت خود را نخواهد داشت و علاوه بر دلسرد شدن مشتری نسبت به کسب و کار شما، کم کم بازار رقابت را نیز از دست خواهید داد و به حاشیه خواهید رفت.

اما اگر این تبلیغات به صورت هدفمند و مؤثر باشد، نه تنها ضرر نخواهید کرد بلکه هزینه های انجام شده شما با افزایش چشمگیر مخاطب، به سرعت نزد شما برخواهد گشت. خوشبختانه هوش مصنوعی در این عرصه نیز ورود کرده و مثل یک فرشته نجات، کمک حال طراحان آمده تا بتوانند اطمینان حاصل کنند که پولشان در حوزه تبلیغات عاقلانه خرج می شود.

روش کار به این صورت است که هوش مصنوعی تمام تبلیغاتی که قبلاً در گوگل انجام شده (اعم از تبلیغات مؤثر و غیرمؤثر) و نتایج آنها را در حافظه خود بایگانی کرده است و با توجه به همین اطلاعات، تبلیغات شما را با این تبلیغات مقایسه می ‌کند و ظرف چند ثانیه به شما گزارش می دهد که طبق تجربه، تبلیغات شما به چه میزان می تواند موفق باشد. 

۳. محتوای هوشمندانه با هوش مصنوعی

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی که در حال حاضر بسیار فراگیر بوده و حسابی سروصدا به پا کرده است، استفاده از ابزارهای این ماشین هوشمند در بحث تولید محتواست. به طوری که وقتی توانایی و وقت کافی برای پیدا کردن کلمات مناسب در حیطه کاری خود را ندارید و یا برای نوشتن مطلبی، چیزی به ذهنتان خطور نمی کند؛ می توانید به سراغ ChatGPT بروید و از او کمک بخواهید تا یک پاراگراف برایتان بنویسد یا چند تیتر به شما پیشنهاد دهد تا بلکه جرقه ای در ذهن شما برای پروار کردن مطلب زده شود.

۴. طراحی سایت بدون نیاز به نیروی انسانی

هوش مصنوعی در حوزه طراحی سایت نیز دستی در قضا دارد، به طوری که به کمک پلتفرم The Grid می توان یک وب سایت را حتی بدون نیاز به یک نیروی انسانی طراحی کرد. بر همین اساس وقتی شما چنین سایتی را طراحی کنید، از هزینه های مختلف طراحی سایت و همچنین صرف زمان برای طراحی سایت خلاص می شوید.

پس با کمی شناخت نسبت به هوش مصنوعی و طرز استفاده از آن می توانید طراحی سایت را انجام دهید که می توان عنوانِ طراحی سایت با هوش مصنوعی را برای آن در نظر گرفت.

۵. معجزه هوش مصنوعی در تحقق خرید به‌یادماندی 

وقتی حرف از بازاریابی به میان می آید، مسئله شخصی سازی همواره جزو موضوعات بسیار مهمی تلقی می شود که در این زمینه مورد توجه مدیران و طراحان قرار می گیرد. بر همین اساس نمی توان هیچ فروشگاه و کسب و کاری را پیدا کرد که برای هر مشتری یک دستیار شخصی قرار دهد که هم سلیقه او را بداند و هم بتواند او را راهنمایی کند. اما امروزه چنین کاری با هوش مصنوعی به راحتی هرچه تمام تر امکان پذیر شده است و شما می‌ توانید تجربه خرید از سایت خود را به همین اندازه جذاب و راحت برای کاربران قرار دهید.

برای درک بهتر این موضوع از یک مثال کمک می گیریم؛ فرض کنید شخصی وارد یک سایت کفش می شود برای خرید کفش مورد نظر خود. هوش مصنوعی در این سایت، با توجه به جستجوهای قبلی این شخص در اینترنت و داده ‌هایی (مثل جنسیت، سن و ...) که از او سراغ دارد، سلیقه و علایق او را حدس می‌ زند و کفش هایی که مطابق با میل او باشد را پیشنهاد می دهد.

چت بات هوش مصنوعی

در این بین یک ربات هم به عنوان دستیار شخصی او در این سایت وجود دارد که به عنوان چت باکس (جعبه گفتگو) با او صحبت می‌ کند و سؤالاتی از او می ‌پرسد تا او را بهتر راهنمایی کند. در چنین شرایطی حتماً آن شخص به میزان بسیار زیادی از آن سایتی که یک تجربه شخصی ‌سازی ‌شده را به او ارائه داده است، لذت خواهد برد و جزو مشتریان دائم آن قرار خواهد گرفت و حتی به دوستان و آشنایان خود نیز چنین سایتی را معرفی خواهد کرد. 

در حال حاضر در زمینه تجربه خرید کاربران، یک قابلیت بسیار جذاب و چشم نواز دیگری به آپشن های هوش مصنوعی نیز اضافه شده است که قادر است انواع پوشاک، مدل مو و حتی عینک را بر روی تن و چهره مشتری نشان دهد و موارد مختلف را روی او امتحان کند تا طبق خواسته مشتری، محصول مورد نظر را تحویل او بدهد.

بنابراین در چنین حالتی مشتری می تواند خیلی راحت الگوهای مختلف اعم از لباس، رنگ، مدل مو و ... را روی خود امتحان کند تا به نتیجه دلخواه برسد که در این صورت ریسک خرید ناموفق و یا تعویض کالا به طور جد از بین خواهد رفت. 

۶. پشتیبانی سریع و عالی با هوش مصنوعی 

یکی از مشکلات شایع که بیشتر سایت ها با آن روبرو هستند و صدای اکثر مخاطبان را در آورده است، بحث پشتیبانی سایت ها می باشد که مخاطب باید مدت زمان زیادی را سپری کند تا به پاسخ سؤال خود برسد. به عنوان مثال مخاطب اگر کالای خریداری شده را معیوب دریافت کند، وقتی بخواهد با پشتیبانی تماس بگیرد تا آن را مرجوع کند، باید حداقل ۱۵ دقیقه پشت خط منتظر بماند تا شاید به نتیجه برسد که چنین مسئله ای قطعاً کاربر را آزرده خاطر خواهد کرد.

برای رفع چنین مشکلی تنها کافی است یک ربات در سایت ها طراحی شود تا وقتی مشتری وارد سایت می ‌شود، در کمترین زمان ممکن مشکل او را بپرسد و برای رفع آن چاره ای بیندیشد. بنابراین به همین راحتی می‌ توان با هوش مصنوعی پشتیبانی عالی و سریعی را به مخاطبین خود ارائه داد که در حال حاضر بعضی از سایت ها از چنین امکاناتی استفاده می کنند.