طراحی استراتژی فروش

برای موفقیت در کسب و کار و افزایش فروش محصولات یا خدمات باید استراتژی فروش داشته باشید. با طراحی استراتژی فروش خوب این فرصت را پیدا می کنید که بخشی از مشتریان بالقوه صنعت خود را که تا پیش از این از رقبای شما خرید می کردند به مشتری خود تبدیل کنید.

این کار باعث می شود کم کم به مشتریان ثابت شما افزوده شده و کسب و کار شما بزرگ تر شود و در نهایت شما را به یکی از برندهای برتر صنعت خود تبدیل می کند.

بدون داشتن یک استراتژی قوی و مناسب برای فروش شما هیچ شانسی برای رقابت با دیگر کسب و های صنعت خود و جذب مشتریان بالقوه موجود در آن حوزه ندارید. از این روی نمی توانید امیدی به رونق گرفتن کسب و کار و افزایش درآمد داشته باشید. 

اگر نمی دانید استراتژی فروش دقیقا چیست و چرا یک کسب و کار طالب موفقیت به آن نیاز دارد در بخش بعدی این موضوع به خوبی شرح داده شده است. 

استراتژی فروش چیست؟

استراتژی فروش طرح و برنامه ای است که به مالک کسب و کار کمک می کند تا بتواند میزان فروش خود را افزایش دهد و بتواند به هدف تعیین شده دست پیدا کند. در طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی و فروش از علم بازاریابی، روانشناسی و علوم مرتبط با کسب و کار و فروش محصول استفاده می شود. همچنین از الگوها و برنامه های موفق در دنیا نیز در این امر استفاده می شود.

به عنوان مثال تصور کنید که شما مالک یک مغازه کوچک در یک محله هستید. اگر بخواهید فروش خود را افزایش دهید و سود بیشتری کسب کنید چطور باید این کار را انجام دهید؟ مثلا می توانید تصمیم بگیرید که تنوع محصولات خود را بیشتر کنید، قیمت اجناس را به سمت پایین رند کنید، نسیه بدهید و پیک رایگان بگذارید. مجموعه این تصمیمات به صورت منسجم و هدفمند می شود استراتژی فروش شما. به همین سادگی.

این که استراتژی فرضی ما تا چه اندازه مفید باشد و بتواند میزان فروش مغازه را افزایش دهد موضوع بعدی است. تنها داشتن استراتژی فایده ندارد چون باید استراتژی مورد استفاده برای فروش کارایی داشته باشد و عملا باعث افزایش میزان فروش شما شود.

اینجا مشخص می شود که طراحی استراتژی فروش چندان پیچیده نیست اما تدوین و طراحی استراتژی فروش کارا و موثر کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص زیادی در حوزه بازاریابی دارد.

طراحی استراتژی فروش چه اهمیت دارد؟

خب می دانید که اکثر اصناف و مشاغل رقابت زیادی برای فروش محصول و ارائه خدمات وجود دارد. این رقابت هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی و اینترنت به خوبی قابل مشاهده است. در این شرایط مالک یک کسب و کار چطور می تواند با انبوهی از کسب و کارها رقابت کرده و در میان آنها محصول یا خدمت خود را به مشتری بفروشد؟ اصلا یک کسب و کار کوچک چه شانسی برای رقابت با کسب و کارهای قدیمی و مشهور دارد؟

اینجاست که اهمیت استراتژی فروش مشخص می شود. با داشتن یک استراتژی فروش قوی و مناسب می توان با رقبای قوی و قدیمی در یک صنعت یا صنف رقابت کرد و حتی بر آنها پیروز شد. یک کسب و کار تازه وارد و کوچک با طراحی استراتژی فروش خوب می تواند بخشی از مشتریان رقبای خود را به مشتری خود تبدیل کند.

همه این اتفاقات در نهایت یک نتیجه در پی خواهد داشت. افزایش فروش و کسب سود بیشتر که منجر به بزرگ تر شدن کسب و کار می شود.