آدمخواری کلمات کلیدی چیست و چطور می توان آن را رفع کرد؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

بسیاری از سئوکارها بر این باورند که داشتن صفحات متعدد در مورد یک موضوع، موتورهای جستجو را گیج می کند و آنها را به رتبه بندی صفحه "اشتباه" سوق می دهد و در نتیجه آن شما شاهد رتبه بندی های غیرمنتظره یا نامطلوب خواهید بود. این موارد در سئو تحت عنوان آدمخواری کلمات کلیدی شناخته می شود. احتمالا در مطالب سئویی با این عنوان عجیب برخورد کرده ایم.

در اینجا توضیحات مفید و کاملی در مورد آدمخواری کلمات کلیدی در سئو ارائه شده و روشی مناسب جهت شناسایی و حل مشکل ارائه کرده ایم. بیایید آنها را با هم بررسی کنیم.

آدمخواری کلمه کلیدی چیست؟

آدمخواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن (Keyword cannibalization) یک مشکل سئو است و زمانی اتفاق می افتد که چندین صفحه در یک وب سایت کلمات کلیدی یکسان یا مشابهی را هدف قرار می دهند. این منجر به وضعیتی می شود که صفحات سایت برای رتبه بندی موتورهای جستجو با یکدیگر رقابت می کنند. این می تواند توانایی وب سایت برای رتبه بندی موثر برای کلمات کلیدی هدفمند را کاهش دهد.

به عنوان مثال، فرض کنید دو صفحه در مورد «سئوی فنی» داریم. اگر بتوانیم به طور کلی ترافیک ارگانیک بیشتری را با ترکیب دو صفحه در یک صفحه به دست آوریم، این یک مسئله آدمخواری است. وجود آن دو صفحه، عملکرد ارگانیک ما را می خورد.

آیا آدم خواری کلمات کلیدی بد است؟

آدمخواری کلمات کلیدی بد است. اما بسیار مهم است به یاد داشته باشید که شما تنها زمانی با یک مشکل آدمخواری روبرو می شوید که چندین صفحه یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهند و به عملکرد ارگانیک سایت آسیب برساند.

با توجه به اینکه صفحات برای بسیاری از کلمات کلیدی رتبه بندی می شوند، همیشه اینطور نیست.

به عنوان مثال، فرض کنید که ما دو صفحه داریم که یک کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند. یکی از آنها رتبه 1 را دارد، اما صفحه دیگر (که ما ترجیح می دهیم رتبه بندی کنیم) جایی دیده نمی شود. شما می توانید استدلال کنید که این آدم خواری کلمه کلیدی است زیرا یک صفحه ظاهراً ترافیک صفحه دیگر را "آدم خوار" می کند.

اما حتی اگر این برای ترافیک از این کلمه کلیدی درست باشد، اگر این صفحات هر کدام برای صدها کلمه کلیدی دیگر رتبه بندی کنند، چه؟ در این صورت، چرا نگران ترافیک فقط یک کلمه کلیدی باشید؟

واقعیت این است که ما در اینجا مشکل آدمخواری واقعی نداریم زیرا وجود این دو صفحه احتمالاً به عملکرد کلی سایت ما آسیب نمی رساند. اگر بخواهیم یکی از آنها را ادغام یا حذف کنیم، احتمالاً برخی از رتبه بندی کلمات کلیدی دیگر خود را از دست خواهیم داد و شاهد کاهش خالص ترافیک خواهیم بود.

نحوه تشخیص آدمخواری کلمات کلیدی

آدم خواری سئو می تواند به رتبه بندی و تبدیل شما آسیب برساند. بنابراین مهم است که مسائل را در اسرع وقت شناسایی کنید. ترفندی برای یافتن آدمخواری واقعی این است که به دنبال صفحاتی بگردید که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار می دهند و هدف یکسان یا بسیار مشابه را برآورده می کنند.

در اینجا سه ​​راه برای یافتن آدمخوار کلمات کلیدی وجود دارد:

۱. ابزارهای آنالیز سئو

برای تشخیص آدمخواری کلمات کلیدی بهترین و کاربردی ترین روش استفاده از ابزارهای آنالیز سئو هستند. سئوکارهای خارجی از ابزارهایی مثل Ahrefs و Semrush استفاده می کنند. اما نمونه های ایرانی آن مثل میزفا تولز، جت سئو و ... هم برای زبان فارسی ساخته شده اند.

این ابزارهای به صورت حرفه ای و دقیق کار آنالیز صفحات را انجام می دهند و به آسانی وجود هرگونه آدمخواری را در سایت به شما اطلاع می دهند. البته باید در نظر داشته باشید که این سایت ها همگی پولی هستند و استفاده از آنها مستلزم صرف هزینه است که برای سئوکارهای تازه کار و مبتدی به صرفه نیست.

۲. سرچ کنسول گوگل

کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزاری رایگان است که می تواند به شما در شناسایی مشکلات سئوی آدمخواری کلمات کلیدی کمک کند. اما نیاز به کار دستی دارد.

وارد گوگل کنسول شوید، سپس روی «نتایج جستجو» در منوی «عملکرد» کلیک کنید.  به پایین پیمایش کنید تا فهرستی از عبارت‌های جستجو (کلمات کلیدی) را ببینید که سایت شما از آن‌ها بازدیدها و کلیک‌هایی کسب کرده است.

روی کلمه کلیدی که می خواهید بررسی کنید کلیک کنید. این یک فیلتر «Query» اعمال می کند. به برگه «PAGES» بروید تا ببینید کدام URL برای این پرس و جو رتبه بندی می شود. اگر بیش از یک URL کلیک و بازدید زیادی به دست آورد، این می تواند نشانه ای از آدمخواری کلمه کلیدی باشد. 

صفحات را به صورت دستی تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا قصد جستجوی همپوشانی دارند یا خیر. سپس راه حل مناسب را اجرا کنید.

۳. جستجوی سایت در گوگل

با جستجوی سایت خود از طریق گوگل، صفحات همپوشانی را به روش دستی پیدا کنید. اپراتور جستجوی "site:[domain]" نتایج دامنه شما را فیلتر می کند. از آن در ترکیب با یک کلمه کلیدی برای یافتن صفحات مرتبط استفاده کنید.

نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. آیا هیچ صفحه ای به هدف جستجوی یکسانی پاسخ می دهد؟ اگر چنین است، یک مشکل بالقوه آدمخواری کلمه کلیدی برای حل آن دارید. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکته: جستجوهای «site:» گوگل همیشه همه چیز را پیدا نمی کنند. گزینه دیگر این است که سایت خود را از طریق سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) جستجو کنید.

نحوه رفع مشکلات آدم خواری کلمات کلیدی

اگر مطمئن هستید که مشکل آدم خواری را به درستی شناسایی کرده اید، اغلب می توانید با ادغام صفحات مشکل را حل کنید. این ممکن است به معنای تغییر مسیر یک صفحه قدیمی به چیزی مرتبط تر باشد که از قبل دارید؛ یا چندین صفحه را با یک صفحه جدید ترکیب کنید.

هر یک از گزینه ها معمولاً تأثیر مثبتی خواهند داشت زیرا سیگنال های رتبه بندی شناخته شده مانند بک لینک ها و پیوندهای داخلی را به جای رقیق کردن آنها در چندین صفحه در یک صفحه یکپارچه می کنند.

برای حل مشکل موارد زیر را انجام دهید:

  • مطلبی جدید بنویسید که محتوای هر دو مطلب را داشته باشد. 
  • مطلب را در یکی از URL های موجود منتشر کنید. 
  • مطلب قدیمی را حذف کنید
  • مطلب قدیمی را به مطلب جدید هدایت کنید. 

یکپارچه‌سازی دو صفحه آدم‌خوار گاهی تاثیر فوق العاده ای روی ترافیک دریافتی از گوگل دارد. یعنی تا قبل از ادغام، هر دو صفحه کمی از ترافیک دریافت می کنند اما از ادغام و تغییر مسیر، تنها یکی ترافیک دریافت می کند اما ترافیکی بسیار بیشتر از آنچه هر دو صفحه قبلا دریافت می کردند. 

آیا واقعا راه حل آدمخواری کلمات کلیدی به این سادگی است؟

بیشتر اوقات، بله. اما همانطور که خوانندگان با تجربه تر ما می دانند، این بستگی زیادی به سئو دارد. بنابراین زمان هایی وجود دارد که همه چیز کمی ظریف تر است.

به عنوان مثال، دو مطلب بسیار مشابه را در نظر بگیرید:

  • چگونه وب سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کنید
  • چگونه وب سایت خود را به گوگل ارسال کنید

هر دوی این صفحات با وجود هدف قرار دادن کلمات کلیدی کمی متفاوت، اهداف بسیار مشابهی دارند. بنابراین به نظر می رسد که این یک مسئله آدمخواری است و احتمالاً باید صفحات را با هم ادغام کنیم. درسته؟

شاید. اما باز هم نمی توان با قطعیت گفت که با ادغام صفحات مشکل حل شده و حتی ترافیک جهش پیدا می کند. چنین مواردی نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

جمع بندی

آدمخواری کلمات کلیدی واقعاً آنطور که تصور می شود نیست. گوگل با صفحات متعدد درباره چیزهای مشابه یا صفحاتی که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، "گیج" نمی شود. می داند چه چیزی در آن صفحات وجود دارد و آنها را بر اساس آن رتبه بندی می کند. بلکه این صفحات سایت شما هستند که در حال مبارزه با هم اند. با بهبود صفحات رقیب هم در سایت و بهینه سازی آنها مشکل آدمخواری هم حل می شود.