سئو و بهینه سازی

سئو چیست و انواع آن کدام است؟ چه فاکتورهای مهمی دارد؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضر هستید امروزه طراحی و ایجاد یک وب سایت برای هر فرد و مجموعه ای که قصد فروش محصولات و یا ارائه خدماتی به مخاطبین را داشته باشد، یک امر بسیار مهم و ضروری محسوب می شود چراکه اگر اینگونه نباشد قطعاً از رقبا عقب می مانند و بازار رقابت را از دست خواهند داد.

اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که مسئله طراحی سایت همه کار نیست، بلکه به همان میزان که ایجاد و راه اندازی یک وب سایت برای مجموعه ها و کسب ‌و کارهای مختلف یک اتفاق مهم و ضروری محسوب می شود، بحث سئو آن سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عبارت دیگر اگر شما یک وب‌ سایت زیبا و با کاربری فوق ‌العاده عالی هم داشته ‌باشید، ولی کسی از وجود آن با خبر ‌نباشد، در واقع انگار هیچ سایتی را طراحی و راه اندازی نکرده ‌اید. اینجاست که بحث سئو سایت به میان می آید و موضوع انجام صحیح آن اهمیت دو چندان پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم سلسله مباحثی را در این باره با شما در میان بگذاریم.

سئو چیست؟

سئو در یک کلام یعنی موتور محرکه انواع سایت. حتماً تا به حال برای شما اتفاق افتاده که عبارتی را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید و بعد دکمه جستجو را بزنید. در چنین حالتی به ‌طور معمول وب سایت‌ های متناسب با عبارت تایپ شده را در صفحه اول نتایج جستجو خواهید دید و احتمالاً روی چند سایت اول هم کلیک کرده باشید؛ اما خیلی کم اتفاق می افتد که شخصی به صفحات بعدیِ گوگل نیز مراجعه کند.

بهینه سازی سایت برای گوگل و موتورهای جستجو

بر همین اساس بحث رتبه وب سایت ها در نتایج جستجوی گوگل اهمیت پیدا می کند چراکه قرار است موقعیت ویژه ‌ای را برای آنها رقم بزند. اما سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که وب سایت‌ ها چگونه به صدر جدول می رسند و از بقیه سبقت می گیرند؟ به طور خلاصه باید گفت که این سایت‌ ها برای موتورهای جستجو بهینه شده ‌اند.

سئو SEO: بهینه سازی موتور جستجو

بنابراین سئو مخفف کلمه (Search Engine Optimization) به معنای بهینه ‌سازی سایت می باشد که به مجموعه تکنیک ها و اقداماتی که باعث ارتقاء رتبه و جایگاه سایت مورد نظر در موتورهای جستجو می شود، نامیده می شود.

در واقع سئوی سایت در راستای افزایش ترافیک سایت انجام می شود که برای تقریب به ذهن می توان عنوان کرد همانطور که یک فروشگاه بزرگِ دو نبش، در یک خیابان پر تردد می تواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند و باعث افزایش فروش فروشگاه شود، سئوی سایت نیز چنین حکمی را برای یک وب سایت پویا خواهد داشت تا مخاطبین او را افزایش دهد. 

اهمیت موضوع سئو

همانطور که اشاره شد سئو به مجموعه ‌ای از اصول و تکنیک ‌ها گفته می شود که سایت ‌ها ملزم به رعایت آن هستند تا شناسایی محتوای سایت و تطبیق‌ آن با جستجوی کاربر راحت تر صورت گیرد و به نوعی عملیات بهینه سازی برای موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام شود. چراکه تمام موتورهای جستجو در نظر دارند بهترین، مرتبط‌ ترین و کاربردی ‌ترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهند.

از طرفی رعایت این قواعد و تکنیک ها باعث می‌ شود سایت مربوطه تجربه کاربری بهتری را نیز داشته باشد که این موضوع می تواند در بحث رضایتمندی کاربران بسیار حائز اهمیت باشد. بنابراین این تکنیک‌ ها به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم همه مواردی که مربوط به طراحی یک سایت می باشد را در برمی‌گیرد؛ از انتخاب یک هاست مناسب برای ارتقاء سرعت سایت گرفته تا ایجاد یک محتوای جذاب و منحصر به فرد، و یا تلاش برای دریافت لینک از سایر سایت ‌ها.

برخی از این اقدامات روی سئوی تمام سایت تأثیر می گذارد که باعث بهبود رتبه در تمام صفحات سایت می ‌شود، و برخی دیگر از اقدامات روی سئوی هر صفحه از سایت اثرگذار است که بهبود رتبه در هر صفحه را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه این تقسیم بندی ها و پارامترهای مختلف در بحث طراحی سایت، اهمیت موضوع سئوی سایت را بر مخاطبین بیش از پیش روشن و نمایان می کند.

انواع سئو

بعد از معرفی و شناخت کامل سئو سایت، حال نوبت به بیان انواع آن می رسد؛ بنابراین باید گفت به طور کلی سئوی سایت را از دو منظر می توان مورد بحث و بررسی قرار داد:

الف) از منظر علمی و فنی
ب) از منظر استراتژی و روش کار.

جزئیات سئوی سایت

الف) سئو از منظر علمی و فنی

 به مجموعه اقداماتی که به منظور برنامه نویسی، کدنویسی، طراحی و تولید محتوای یک سایت توسط متخصص سئو انجام می شود، سئوی فنی می گویند که به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود.

سئوی داخلی

منظور از سئوی داخلی، بهبود کیفیت طراحی، کدنویسی، تولید محتوا و عملکرد ساده سایت می باشد که تمام این موارد به منظور تجربه کاربری بهتر از ‌سایت شناخته می شود. معرفی و توضیحات کامل در مورد سئو داخلی سایت در مطلب «سئو داخلی چیست و چرا مهم است» ارائه شده است که حتما برای شما مفید است. در ذیل به برخی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی معرفی شده است.

ـ ساختار: URLها آدرس صفحات شما محسوب می شوند که سعی کنید همیشه به جای استفاده از شماره و نماد، از کلمات کلیدی استفاده کنید تا برای کاربران و موتورهای جستجو قابل درک باشند.

ـ عناوین صفحه: عناوین صفحات از دیدگاه موتورهای جستجو و کاربران بسیار مهم هستند، بر همین اساس سعی کنید همیشه از کلمات کلیدیِ مرتبط و کارآمد در عنوان صفحه استفاده کنید.

ـ سرتیترها: سرتیترها یا همان تگ های H بخش مفید دیگری از وب‌ سایت ها هستند که باید با دقت انتخاب شوند و از کلمات کلیدی اصلی و فرعی استفاده شوند. این سرتیترها برای جلب ‌توجه کاربر بسیار مفید می باشند و گوگل نیز به برچسب ‌های سرتیتر H1 تا H6 توجه ویژه ای دارد.

ـ لینک ‌سازی داخلی: لینک ‌سازی همواره یکی از مهمترین بخش ‌های سئوی داخلی محسوب می شود که به وسیله آن می توان از هر صفحه به صفحه دیگر یا نوشته های سایت خود لینک شوید.

ـ توضیحات متا: توضیحات یک خطی ای که در زیر هر یک از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می ‌شود را توضیحات متا می گویند که در برقراری بهتر ارتباط کاربر با سایت کمک می کند. در واقع این متن به ‌عنوان یک محتوای تبلیغاتی عمل می‌کند تا کاربران درک بهتری از اطلاعات داخل صفحه شما داشته باشند و احتمال کلیک‌ کردن بر روی لینک شما را افزایش می دهد.

ـ برچسب‌ های متا: این برچسب ها، کدهای HTML هستند که برای هر نوع وب ‌سایتی ضروری می باشد چراکه باعث کارآمدتر شدن سایت می شود. متا تگ ‌ها به گوگل کمک می ‌کنند تا درک بهتری از سایت شما داشته ‌باشد و شما را در رتبه های برتر قرار دهد.

افزایش امنیت سایت برای بهینه شدن

ـ امنیت HTTP: گوگل مدام در تلاش است تا یک بستر وب‌گردی امن و مطمئن را برای کاربران خود فراهم کند، به همین منظور وبمسترها را برای تأمین امنیت سایت های خود تحت ‌فشار قرار داده ‌است. بر همین اساس سعی کنید از گواهینامه SSL در سایت خود بهره ببرید تا علاوه بر اطمینان کاربر، اطمینان گوگل را نیز جلب کنید.

ـ بهینه ‌سازی تصویر: به منظور نمایش محصولات و خدمات خود و همچنین برای ایجاد تعامل با کاربران، از تصاویر جذاب، کم حجم و با نام مناسب استفاده کنید. البته از ویژگی متن جایگزین تصویر (تگ alt) برای تصاویر خود نیز غافل نشوید.

ـ تغییر مسیر (ریدایرکت): برخی مواقع ممکن است به دلایلی صفحات سایت شما از دسترس خارج شوند یا آدرس آنها تغییر کرده ‌باشند که در این صورت شما دارای یک آدرس بدون محتوا در سایت خود هستید. در چنین مواقعی خطای ۴۰۴ در آن صفحه نمایش داده‌ خواهد شد که برای کاربر و گوگل اصلاً خوشایند نیست و جایگاه سایت شما را پایین خواهد آورد. بنابراین اگر چنین صفحاتی در سایت خود دارید، بلافاصله آنها را به آدرس جدید یا صفحه‌ ای با محتوای مشابه ریدایرکت کنید.

ـ نام دامنه: در انتخاب نام دامنه سعی کنید از کلمات کلیدی در حوزه مربوط به کسب و کار یا خدمات خود استفاده کنید چراکه چنین کاری می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت از ناحیه گوگل برای شما در نظر گرفته شود.

سئوی خارجی

به مجموعه اقدامات بهینه ‌سازی که در خارج از وب‌ سایت انجام می ‌شود، سئو خارجی (Off-Page Seo) گفته می شود که این نوع سئو بر رتبه ‌بندی صفحات وب سایت در نتایج موتورهای جستجو بسیار تأثیرگذار است. بر همین اساس بخش بزرگی از الگوریتم های مهم و پیچیده گوگل بر روی چگونگی ارتباط وب سایت ها با دنیای بیرونی متمرکز هستند که اگر وب ‌سایت شما روی سئوی خارجی کار نکند، در صورتی که بهترین محتوایات را هم داشته باشید، باز نمی ‌تواند در نتایج گوگل رتبه بالایی کسب کند.

این الگوریتم ها یکسری کدهای برنامه نویسی هستند که به شدت بر روی سیگنال های بیرونی نظیر لینک سایر سایت ها، مقاله ها و ... به منظور تعیین ارزش اطلاعات وب سایت ها متکی و استوار هستند.

برای نمونه فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر، فعالیت در رسانه‌ های ویدئویی نظیر تلوبیون، دریافت لینک سایت ‌های معتبر، فعالیت در انجمن ‌ها، وبلاگ نویسی در مورد سایت، برخی از برجسته ترین فعالیت های سئوی خارجی سایت محسوب می شوند.

ب) سئو از منظر استراتژی

به طور کلی استراتژی و روش سئوی سایت به ۳ بخش سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری تقسیم می ‌شود که در ادامه به توضیحاتی در رابطه با انواع استراتژی سئو خواهیم پرداخت.

سئوی کلاه سیاه

۱. سئو کلاه سفید

به مجموعه اقدامات و تکنیک های اصولی و قانونی (مانند تمام فعالیت ها و اقداماتی که در این مقاله اشاره شد) که به منظور کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو انجام می شود سئو کلاه سفید می گویند.

این اقدامات منطقی و کلاسیک نه ‌تنها توسط گوگل جریمه نمی شود بلکه مورد تشویق هم قرار خواهد گرفت؛ چراکه کمک شایانی به گوگل می کند تا صفحات وب هرچه بهتر و سریعتر شناسایی شوند و در اختیار کاربر قرار بگیرند. البته یادآور می شویم که در مواردی خود گوگل هم راهنمایی های لازم را در ارتباط با انجام سئو کلاه سفید به کاربران ارائه می‌ دهد.

۲. سئو کلاه سیاه

در واقع سئوی کلاه سیاه را می توان نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار داد و به مجموعه فعالیت‌ های سئویی گفته می شود که از منظر گوگل غیرمجاز محسوب می شود، به طوری که اگر گوگل متوجه انجام چنین فعالیت‌ هایی از سوی سئوکار شود، سایت شما را به شدت مجازات خواهد کرد. در مواردی مشاهده شده که گوگل نه ‌تنها رتبه سایت مربوطه را پایین آورده، بلکه به اصطلاح سایت خاطی را پنالتی هم کرده و از نتایج جستجوی گوگل به کلی خارج کرده است.

بنابراین به مجموعه اقداماتی نظیر استفاده مکرر از کلمات کلیدی در متن، خرید لینک های خارجی و لینک ‌سازی صوری که سئوکار سعی دارد با دور زدن گوگل رتبه سایت را بالا ببرد، سئوی کلاه سیاه می گویند که باید به شدت از آن پرهیز کرد چراکه گوگل مرتب مراقبت چنین فعالیت هایی می باشد.

۳. سئو کلاه خاکستری

در بین دو استراتژی اول، روش دیگری هم برای سئوی سایت وجود دارد که می ‌توان از آن بهره برد و آن استراتژی استفاده همزمان از هر دو روش کلاه سفید و کلاه سیاه می باشد که به سئوی کلاه خاکستری معروف است.

در این مدل، روش کار به این صورت است که علاوه بر رعایت کامل اصول سئوی کلاه سفید، با احتیاط کامل برخی از تکنیک ‌های سئوی کلاه سیاه را هم در دل کار استفاده می کنند. البته بکارگیری سئو کلاه خاکستری نیاز به مهارت و تجربه فراوان در این زمینه دارد چراکه سئوکار باید بتواند قوانین گوگل را به صورت زیرکانه نقض کند تا گوگل متوجه این کار نشود.

یکی از شایع ترین مثال هایی که می ‌توان برای سئو کلاه خاکستری بیان کرد، خرید رپورتاژ است که با پرداخت هزینه به برخی از سایت ‌ها، می توان مقاله ‌ای از سایت خود را در آنها منتشر کرد تا کاربران به وسیله آن به صفحات مربوط به سایت شما لینک شوند. چنین کاری اگر به صورت کاملاً حرفه ای و طبیعی انجام شود، به هیچ وجه گوگل نمی ‌تواند متوجه آن شود که شما هزینه ای در قبال این کار پرداخت کرده اید.

اما همواره گوگل روی این تکنیک‌ ها حساسیت داشته و با به روزرسانی ‌های پی در پی سعی دارد با چنین مواردی مقابله کند. بر همین اساس ممکن است در ابتدا به کمک روش سئو کلاه خاکستری رتبه خوبی در گوگل بدست آورید اما در به روزرسانی های بعدی این جایگاه را از دست بدهید.

کلام آخر

با توجه به شناختی که در این مقاله از سئو پیدا کردید، باید متذکر شویم که همواره برای ارتقاء و کسب نتیجه بهتر وب سایت خود در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل، باید سئوی داخلی را به همراه سئوی خارجی سایت در نظر بگیرید و این کار را به یک تیم متخصص و مجرب بسپارید چراکه بدون در نظر گرفتن یکی از دو سئوی داخلی و خارجی، عملیات بهینه سازی سایت به سرانجام نخواهد رسید و در نتیجه سایت شما رتبه خوبی را در بین دیگر سایت ها کسب نخواهد کرد. در ضمن استفاده از روش سئو کلاه سفید را نیز در حین طراحی و سئوی سایت فراموش نکنید.