سئو و بهینه سازی

آموزش سئو خارجی به همراه فاکتورهای مهم و تکنیک های کاربردی

نویسنده: تحریریه آرسافت

تصور کنید محتوای باکیفیت و ارزشمندی تولید کرده ‌اید، اما هیچ کس نمی تواند آن را ببیند! در چنین شرایطی چه حالی به شما دست می دهد؟ می شود گفت تمام زحماتی که برای سایت خود کشیدید، بی فایده بوده و هدر رفته است؛ چراکه به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید. در چنین موقعیتی بحثی مطرح می شود به عنوان سئو و بهینه سازی سایت که باعث افزایش رتبه و بازدید سایت شما می شود.

به طور کلی سئو را می توان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد که در این مقاله قصد داریم به طور مفصل روی سئو خارجی، تکنیک ها و ترفندی های آن بحث کنیم. سئو خارجی مانند دروازه ‌ای است که شما را به دنیای مخاطبین وصل می ‌کند و باعث شناخته شدن برند و نماد شما می شود. با استفاده از این استراتژی می ‌توانید مخاطبین خود را شناسایی، اعتماد آنها را جلب، و ترافیک سایت خود را افزایش دهید تا به سودی سرشار برسید.

البته در این بین تکنیک های غیرمتعارف هم وجود دارد که به سئو کلاه سیاه معروف است. استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه نه تنها باعث ارتقاء سایت شما نخواهد شد، بلکه امکان تحریم و پنالتی شدن سایت توسط گوگل را هم افزایش می دهد.

پس با ما همراه باشید تا در این مقاله با تکنیک های ناب و اصیل سئو خارجی آشنا شوید.

سئو خارجی (Off-Page SEO) چیست؟

سئو خارجی که به عنوان off page seo نیز شناخته می ‌شود، به مجموعه ‌ای از اقدامات استراتژیک در بیرون از ‌سایت اشاره دارد که با هدف افزایش رتبه و اعتبار آن در موتورهای جستجو انجام می ‌شود. این فرآیند نقشی حیاتی در معرفی و شناساندن ‌سایت شما به دنیای دیجیتال دارد و تأثیر مستقیمی بر ارتقای جایگاه سایت شما در نتایج جستجو خواهد داشت.

سئو خارجی در کنار سئو داخلی و سئو تکنیکال

در واقع سئو خارجی، بازتابی از دیدگاه جهان (اعم از وب ‌سایت ‌های دیگر و کاربران) نسبت به وب‌ سایت شما می باشد. بر همین اساس وب‌ سایتی که به طور مداوم محتوای باکیفیت و سئو شده تولید و منتشر می ‌کند، به طور طبیعی جذب کننده بک‌ لینک از سایر وب‌ سایت‌ های مرتبط خواهد بود. این بک‌ لینک ‌ها مانند رأی اعتماد عمل می‌ کنند و رتبه ‌سایت شما را در موتورهای جستجو ارتقا می ‌دهند.

بنابراین سئو خارجی، مکمل سئو داخلی است که با معرفی سایت شما در رسانه ‌های اجتماعی و دیگر سایت ها، باعث افزایش ترافیک و ارتقاء رتبه سایت شما خواهد شد.

چرا سئو خارجی سایت مهم است؟

گوگل برای رتبه ‌بندی نتایج جستجو، از حدود ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می‌ کند. این فاکتورها مانند معیارهایی عمل می ‌کنند که گوگل بر اساس آنها تصمیم می ‌گیرد کدام وب‌ سایت را در صفحه اول قرار دهد و کدام یک را به صفحات بعدی منتقل کند.

جالب است بدانید که حدود ۵۰ درصد از این فاکتورها، مربوط به سئو خارجی هستند. این موضوع نشان می ‌دهد که گوگل اهمیت زیادی به عوامل بیرونی در رتبه ‌بندی ‌سایت‌ ها قائل است. اما این همه ماجرا نیست! گوگل به دنبال محتوای باکیفیت، معتبر و قابل اعتماد نیز می باشد. اینجاست که مفهوم E-A-T (Trustworthiness ـ Authoritativeness ـ Expertise) نیز اهمیت پیدا می ‌کند.

گوگل در کتابچه راهنمای خود صراحتاً به ارزیاب ها دستور می دهد که به E-A-T (تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) وب‌ سایت منتشرکننده محتوا، نویسنده آن مطلب و حتی شهرت و آوازه آن برند توجه کنند. بنابراین یکی از راه ‌های نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئو خارجی است.

تفاوت سئو خارجی با سئو داخلی

سئو دنیای پیچیده‌ ای است که از دو رکن اصلی یعنی سئوی داخلی و خارجی تشکیل شده است. درک تفاوت این دو رکن، کلید موفقیت در رتبه‌ بندی گوگل و جذب ترافیک بیشتر به وب ‌سایت شماست. برای درک بهتر به تعریف این دو رکن می پردازیم.

بخش های مختلف سئو سایت

سئو داخلی سایت به مجموعه ‌ای از اقدامات در داخل ‌سایت اشاره دارد که شامل سئوی داخلی و تکنیکال می شود و با هدف بهینه‌ سازی محتوا و ساختار آن برای موتورهای جستجو انجام می ‌شود. در این فرآیند، شما به طور کامل بر اصول، ابزارها و تکنیک ‌های آن تسلط دارید و می‌ توانید آنها را به طور دلخواه تغییر دهید.

اما سئو خارجی به مجموعه‌ ای از اقدامات که در خارج از ‌سایت انجام می شود، اشاره دارد و با هدف افزایش اعتبار و محبوبیت سایت در موتورهای جستجو صورت می گیرد. در این فرآیند شما کنترل کاملی بر تمام عوامل ندارید، اما می ‌توانید با استراتژی ‌های دقیق و مناسب، رتبه سایت خود را ارتقاء دهید. برخی از مهمترین ترفندها که کاربرد زیادی هم دارند، بحث رپورتاژ آگهی، تبادل لینک، و حضور در شبکه‌ های اجتماعی است.

مهمترین فاکتورهای سئو خارجی

آیا می ‌خواهید وب ‌سایت خود را به قله رتبه ‌بندی گوگل برسانید؟ آیا به دنبال جذب ترافیک بیشتر و افزایش فروش هستید؟ حال وقت آن رسیده که با دنیای شگفت ‌انگیز سئو خارجی آشنا شوید. در این سفر هیجان ‌انگیز، شما را با لیست کاملی از تکنیک‌ های سئو خارجی آشنا خواهیم کردیم. پس با ما همراه باشید.

- بک لینک

همانطور که می‌ دانید بک‌ لینک ‌ها از ارکان اصلی سئو خارجی محسوب می شوند. اما نکته ‌ای که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که کیفیت بک ‌لینک‌ ها، حرف اول را در سئو می ‌زنند، نه کمّیت آنها. پس سعی کنید همواره به دنبال روش های ارگانیک دریافت بک لینکِ معتبر باشید، نه خرید بک لینک. به عبارت دیگر دریافت ۱۰ بک‌ لینک با کیفیت، به ‌مراتب ارزشمندتر از ۱۰۰۰ تا بک ‌لینک بی کیفیت یا باکیفیتِ متوسط است.

در روش بک ‌لینک‌ سازی، با ایجاد لینک ‌هایی به یک وب ‌سایت خاص، تلاش می‌ شود تا بازدیدکنندگان برای مراجعه به آن سایت ترغیب شوند. هر بازدیدکننده‌ ای که از طریق این لینک ‌ها وارد ‌سایت می ‌شود، در واقع یک رأی مثبت به آن ‌سایت داده است. این رأی ‌ها به ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک می‌ کند و باعث می ‌شود تا آن ‌سایت از رقبای خود پیشی گرفته و رتبه بالاتری را کسب کند.

- برندسازی

موتورهای جستجو به برندها اهمیت زیادی می ‌دهند؛ به همین دلیل برندسازی باید جزء اساسی از استراتژی و اهداف سئو خارجی شما باشد. برندسازی قوی، منجر به اعتبار آنلاین برای سایت شما در نزد کاربران و موتورهای جستجو می شود. اما چگونه می‌ توان این برندسازی را انجام داد؟ و چه معیارهایی برای سنجش موفقیت در این زمینه وجود دارد؟

برند سازی با سئو خارجی

یکی از قوی ‌ترین نشانه‌ های برندسازیِ موفق، افزایش جستجوی نام برند شما است. این جستجو می ‌تواند شامل نام برند، نام محصول و یا آدرس دامنه باشد. شما با تولید محتوای ارزشمند، فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی، تهیه رپورتاژ آگهی و جذب بک ‌لینک‌ های معتبر می توانید به فرآیند برندینگ و افزایش جستجوی نماد خود کمک کنید.

البته به یاد داشته باشید که موفقیت در عرصه برندینگ، نیازمند صبر و حوصله زیاد است که باید خودتان را برای آن آماده کنید.

- شبکه های اجتماعی

برخلاف تصور رایج، شبکه ‌های اجتماعی به طور مستقیم بر رتبه سایت ها در موتورهای جستجو تأثیرگذار نیستند. تحقیقات نشان داده است که فعالیت زیاد در شبکه ‌های اجتماعی، به تنهایی نمی ‌تواند رتبه سایت شما را در نتایج جستجوی محلی ارتقاء دهد. اما این به معنای بی ‌اهمیت بودن شبکه‌ های اجتماعی در سئو خارجی نیست.

شما به کمک شبکه های اجتماعی می ‌توانید برای ارتباط با کاربران و مشتریان بالقوه، برندسازی نماد و جلب اعتماد آنها استفاده کنید. شما با انتشار محتوای باکیفیت واشتراک‌گذاری لینک ‌های ‌سایت خود در این شبکه ها می توانید تعامل خوبی با کاربران برقرار کنید و با استفاده از هشتک های مرتبط، آنها را به سایت خود هدایت کنید.

البته نباید از ربات ‌ها و ابزارهای تقلبی برای افزایش فالوور یا لایک گرفتن استفاده کنید. چراکه چنین حرکاتی از نظر گوگل مضر می باشد و باعث افت رتبه سایت می شود. بنابراین با استفاده صحیح از شبکه ‌های اجتماعی می‌ توانید به مرور زمان شاهد افزایش ترافیک ‌سایت و ارتقاء برند خود باشید.

تکنیک ‌های بهبود سئو خارجی سایت

بسیاری از سئوکاران تازه‌کار تصور می‌ کنند که سئو خارجی صرفاً به معنای دریافت بک ‌لینک است. آنها فکر می ‌کنند که اگر از هزاران وب ‌سایت مختلف لینک بگیرند، گوگل رتبه سایت آنها را در نتایج جستجو به رتبه اول ارتقاء می ‌دهد. اما این تصور کاملاً اشتباه است.

سئو خارجی علاوه ‌بر لینک ‌سازی، شامل بخش ‌های مهم دیگری نیز می ‌شود که در ادامه به آنها می‌ پردازیم:

۱. ساخت بک لینک با کیفیت

لینک‌ ها مانند تار و پود شبکه جهانی وب عمل می ‌کنند و صفحات وب را به هم متصل می‌ کنند. موتورهای جستجو از این لینک ‌ها برای ارزیابی صفحات و وب ‌سایت ‌ها استفاده می‌ کنند. به عبارت دیگر تعداد و کیفیت لینک ‌هایی که به یک صفحه یا وب ‌سایت ارجاع داده می ‌شوند، نشان ‌دهنده ارزش و اعتبار آن صفحه یا وب ‌سایت است.

ساخت بک لینک برای سایت

بنابراین در سئو خارجی، تمرکز بر دریافت لینک ‌های باکیفیت از ‌سایت ‌های معتبر و مرتبط، نقشی کلیدی در افزایش رتبه و ترافیک ‌سایت شما خواهد بود. حال برای ساخت بک لینک باکیفیت یکسری فاکتورها را باید مد نظر قرار داد که مهمترین آنها در ذیل بیان شده است:

  • از انکرتکست‌ های متنوع، مرتبط و بامعنی استفاده کنید.
  • به ارتباط موضوعی بین لینک و محتوای اطراف آن توجه کنید.
  • برای لینک‌سازی، از لینک ‌های فالو (Dofollow) استفاده کنید.
  • به دنبال دریافت بک ‌لینک از ‌سایت ‌های معتبر و مرتبط با موضوع خود باشید.
  • از روش ‌های غیرطبیعی و تقلبی (سئو کلاه سیاه)، برای دریافت بک ‌لینک استفاده نکنید.
  • محل قرارگیری لینک ها باید داخل محتوا باشد، چراکه ارزش چنین لینک هایی از لینک‌ های حاشیه‌ای بیشتر است.

۲. انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات غیرمستقیم است که در قالب خبر یا مصاحبه در وب‌ سایت ‌های علمی و خبریِ معتبر و پربازدید منتشر می ‌شود. این روش، راهی موثر برای معرفی برند، محصولات و خدمات شما به مخاطبین گسترده است. بک لینک گرفتن از چنین سایت هایی به کمک انتشار رپورتاژ آگهی، می تواند ارزش و اعتبار بالایی را به سایت شما منتقل کند.

بنابراین خرید رپورتاژ آگهی، راهی سریع و آسان برای دریافت بک ‌لینک ‌های باکیفیت و افزایش ترافیک ‌سایت است. این روش تبلیغاتی، به دلیل جلب اعتماد مخاطب و تأثیرگذاری بالا، به یکی از بهترین روش‌ های معرفی برند و محصولات در دنیای امروز تبدیل شده است.

۳. تلاش برای کسب بک لینک طبیعی از دیگران

لینک ‌هایی که افراد مختلف به صورت خودجوش به سایت شما می ‌دهند، از جمله باارزش‌ترین و تأثیرگذارترین بک‌ لینک‌ ها محسوب می شوند. برخلاف آن دسته از لینک‌ های غیرطبیعی که خود شما در وبلاگ‌ ها یا سایت ‌های فُرمالیته ساخته ‌اید. بک ‌لینک ‌های خودجوش، نشان‌ دهنده کیفیت و اعتبار محتوای شما هستند و به موتورهای جستجو این پیغام را می دهند که ‌سایت شما مورد اعتماد و مفید بوده است.

شما با ترفندهایی مثل تولید محتوای جامع و کامل، اشتراک آنها در شبکه های اجتماعی، تبادل اطلاعات با دیگران، استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب، و برقراری ارتباط با انجمن ها و هم صنف های خود، می توانید شرایطی را فراهم آورید تا افراد به صورت خودجوش (بدون دریافت هزینه) به شما لینک بدهند. 

۴. فعالیت در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه ‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده ‌اند. ما از آنها برای ارتباط با دیگران، کسب اطلاعات، سرگرمی و حتی خرید محصول استفاده می‌ کنیم. نقش شبکه‌ های اجتماعی در سئو خارجی، غیرمستقیم اما تاثیرگذار است. اینکه شما در شبکه ‌های اجتماعی حضور داشته باشید و مخاطبین هدف را پیدا ‌کنید، باعث معرفی محصولات و خدمات شما به آنها می شود.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

از آنجایی که ارتباط با مشتریان‌ در شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم است، می ‌توانید نیازها و سوالات آنها را به راحتی پاسخ دهید. چنین حضور فعال و قدرتمندی در شبکه های اجتماعی باعث می ‌شود با کاربران تعامل دوستانه و صمیمانه ای برقرار کنید، و از این پلتفرم ها به عنوان کانالی برای معرفی برند خود استفاده کنید. بنابراین شبکه‌ های اجتماعی می ‌توانند به افزایش ترافیک سایت، جذب مخاطبین جدید و ارتقاء برند شما کمک کنند.

۵. انتشار پست مهمان

ثبت پست مهمان، روشی موثر برای دریافت بک لینک، افزایش ترافیک و بهبود سئو سایت است. در این روش شما محتوای ارزشمند و مرتبط با فعالیت خود را در سایت‌ های معتبر که مخاطبان هدف شما را تشکیل می دهند، منتشر می‌ کنید. برای این کار می توانید با استفاده از استراتژی خاص، وب سایت هایی که امکان درج پست مهمان دارند را انتخاب کرده و لااقل یک پست در سایت آنها قرار دهید تا بتوانید از آن سایت بک لینک کسب کنید.

باید دقت داشته باشید که بک لینک سایت مورد نظر ترجیها فالو باشد و مدیر سایت پست یا لینک شما را حذف نکند. به هر حال با انجام چنین کاری می توانید سایت خود را به عنوان یک منبع معتبر در حوزه فعالیت خود معرفی و شاخص نمایید و در نتایج جستجو رتبه بالاتری را کسب کنید.

در ضمن متذکر می شویم که برای تهیه پست مهمان باید نکاتی همچون ارزشمند و کاربردی بودن پست، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری، مرتبط بودن موضوع پست با فعالیت و مخاطبان هدف شما، استفاده از لینک های داخلی و توجه به نظرات و پیشنهادات کاربران را رعایت فرمایید.

۶. ثبت کامنت در سایت های دیگر

درج کامنت در صفحات دیگر سایت ها یک استراتژی قدیمی برای برندسازی و کسب بک لینک رایگان است که تقریبا همه افراد مرتبط با موضوع سئو با آن آشنا هستند؛ حتی سئوکاران تازه وارد. اگر دقت کرده باشید برخی از سایت های وردپرسی در بخش نظرات خود کامنت های زیادی دارند که دارای نام های تبلیغاتی است که بعضا از آنها به سایتی دیگر لینک شده است.

این کامنت ها با هدف تبلیغ و کسب بک لینک رایگان ایجاد شده است؛ همان چیزی که ما در مورد آن صحبت می کردیم. شما می توانید سایت ها و صفحات هم موضوع با سایت خود را که در بخش نظرات خود امکان ثبت نظر به همراه بک لینک را قرار داده اند پیدا کرده و در آنها نظر ثبت کنید. برای این که مدیر سایت نظر شما را نمایش دهد باید نام و متن نظر شما حالت طبیعی داشته باشد.

اگر در نظرات امکان درج لینک وجود داشته باشد از این امکان می توان برای لینک سازی و دریافت ترافیک ارجاعی استفاده کرد. اگر بک لینک وجود نداشته باشد می توان از آن صرفا برای برندسازی و شهرت سایت خود (که بسیار اندک است) استفاده کرد. 

کلام آخر

به طور کلی سئو خارجی، مکمل سئو داخلی است و نقش مهم و حیاتی را در تضمین سرنوشت و بازدهی ‌سایت شما ایفا می‌ کند. همانطور که سئو داخلی، بهینه ‌سازی محتوا و ساختار ‌سایت شما را برای موتورهای جستجو به ارمغان می ‌آورد، سئو خارجی هم با تمرکز بر عوامل بیرونی، قدرت و اعتبار ‌سایت شما را در دنیای آنلاین به نمایش می ‌گذارد.

به بیان دیگر سئو خارجی به عنوان بازوی قدرتمند برای سئو داخلی عمل می‌ کند و جلوه ‌های ویژه ‌سایت شما را به کاربران هدف نمایش می ‌دهد. پس در استفاده از تکنیک ها و ترفندهای سئو خارجی، از اصول و استاندارهای آن سرپیچی نکنید تا برندینگ و اعتبار را برای شما به ارمغان بیاورد.