۷ راه سریع و تضمینی جهت افزایش ترافیک ارگانیک سایت از گوگل
سئو و بهینه سازی سایت هدفی جز افزایش میزان فروش سایت ندارد که آن هم تنها با افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت قابل دستیابی است. یک روش استاندارد و اصولی برای افزایش بازدیدکننده سایت افزایش ترافیک ارگانیک سایت از گوگل است. ترافیک ارگانیک همان بازدیدکنندگانی هستند که با جستجو در گوگل سایت شما را پیدا می کنند. این هدفمندترین نوع دریافت کاربر است.
برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت از گوگل و دیگر موتورهای جستجو چند روش خوب و کاربردی وجود دارد که به کمک آنها می توان سریع و کاملا تضمینی ترافیک دریافتی از گوگل را افزایش داد.
در اینجا چند روش در این خصوص معرفی شده که حتما برای شما مفید است. پس تا پایان با ما همراه باشید.
منظور از ترافیک ارگانیک سایت چیست؟
ترافیک ارگانیک، به جریان ورودی کاربران از طریق جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو گفته می شود. وقتی کاربران در گوگل چیزی را جستجو می کنند و سپس روی یکی از سایت ها کلیک می کنند و وارد سایت می شود برای آن سایت ترافیک ارگانیک ایجاد کرده اند.
خوبی ترافیک ارگانیک این است که کاملا رایگان است و لازم نیست همچون تبلیغات برای آن به صورت مستقیم هزینه ای صرف شود. حتی خیلی از اوقات نیاز نیست کار پیچیده ای انجام شود. گاهی تنها با تولید محتوای مناسب و بهینه سازی آن برای کاربر می توان در رتبه های برتر گوگل جای گرفت و ترافیک ارگانیک رایگان را روانه سایت خود کرد.
از این جهت خوب است روش های دریافت ترافیک ارگانیک برای سایت را آموزش ببینید و به کمک آن برای سایت خود ترافیک رایگان از گوگل دریافت کنید. اما مهم تر از آن افزایش ترافیک دریافتی از گوگل است چراکه خیلی از سایت ها با تولید محتوا و انجام برخی نکات سئو نیمی از راه را رفته اند.
روش های افزایش ترافیک ارگانیک سایت از گوگل
اگر پیش از این برای دریافت ترافیک از گوگل تلاش کرده اید و نتیجه خوبی کسب نکرده اید احتمالا راه را اشتباه رفته اید. در اینجا چند روش برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت در گوگل معرفی شده که می توانید از آنها برای افزایش ورودی گوگل استفاده کنید.
- نوشتن عناوین بهتر برای مطالب پربازدید برای افزایش احتمال کلیک کاربران
- ایجاد لینک های داخلی هدفمند: برای بهبود سئو و افزایش تجربه کاربری
- بروزرسانی محتواهای قدیمی برای مرتبط نگه داشتن آن
- بهینه سازی برای Featured snippets برای رفتن به رتبه یک گوگل
- ادغام صفحات دارای کلمه کلیدی و هدف یکسان برای جلوگیری از آدمخواری
- تغییر مسیر صفحات مرده دارای بک لینک برای حذف ارزش بک لینک ها
- استفاده از نشانه گذاری اسکیما برای بهبود دید جستجو و جذب کلیک بیشتر
در ادامه یک یک موارد فوق به صورت کامل و جامع توضیح داده شده است.
۱. به کمک هوش مصنوعی عناوین بهتری برای صفحات پربازدید بنویسید
عنوان صفحه این خوبی را دارد که با بهینه سازی آن می توانید با سایت های دیگر در نتایج گوگل حتی آنهایی که بالاتر از شما قرار دارند رقابت کنید و از آنها پیشی بگیرید؛ بدون این که به محتوای صفحه دست بزنید. این تکنیک به جای تمرکز روی بهبود رتبه روی بهینه سازی تبدیل تمرکز می کند. یعنی با کمترین تلاش برای افزایش رتبه ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می دهد.
برای پیدا کردن صفحات پربازدید از سایت خود با استفاده از سرچ کنسول گوگل مراحل زیر را طی کنید:
- وارد ابزار Google search console شوید.
- از منوی Performance گزینه Search results را انتخاب کنید.
- از بالای نمودار بخش Average position را فعال کنید.
- در بالای جدول روی سرستون Position دو بار کلیک کنید تا چینش جدول بر اساس جایگاه باشد.
حالا فهرست کلمات کلیدی که در آنها رتبه خوب دارید پیش روی شماست. آنهایی که در جایگاه ۲ به بعد قرار دارند را بردارید و عنوان آنها را جذاب تر کنید.
برای جذاب کردن محتوا می توانید از ذهن خود یا سایت های دیگر کمک بگیرید اما آسان ترین راه استفاده از هوش مصنوعی است. به کمک ChatGPT یا Gemini می توانید عنوانی جالب تر و فریبنده تر از آنچه دارید ایجاد کنید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد هوش مصنوعی مورد نظر خود شوید و از او بخواهید که عنوان بهتری تولید کند. مثل نمونه زیر:
چند عنوان جذاب برای موضوع "آموزش سئو برای مبتدی ها" بده
از میان عناوین پیشنهاد شده بهترین مورد را انتخاب کنید. اگر هیچ یک را دوست نداشتید می توانید درخواست خود را طور دیگری مطرح کنید. همچنین می توانید یکی از عناوین داده شده را خودتان بهینه سازی کنید.
۲. صفحات را با لینک سازی داخلی تقویت کنید
لینک داخلی لینکی است درون سایتی یعنی از یک صفحه از سایت به صفحه ای دیگر در همان سایت (همان دامنه). لینک داخلی در سئو نقشی کلیدی دارد که باعث می شود بخشی از اعتبار یک صفحه به واسطه پیوند به صفحه هدف منتقل شود. با استفاده از پیوندهای داخلی می توان اعتبار صفحات را افزایش داد و به سئوی آنها کمک کرد.
بنابراین اگر می خواهید صفحه از سایت خود را که برای شما اهمیت دارد سئو کنید و رتبه آن را بهبود دهید باید برای آن لینک های داخلی بیشتری ایجاد کنید. در مطالب مختلف به صورت کاملا هدفمند و منطقی به صفحه مورد نظر خود لینک دهید.
برای ایجاد لینک داخلی باید به متن لنگر (متنی که لینک می شود) و متن اطراف لینک توجه داشته باشید چون این دو برای گوگل بسیار مهم است و در نتیجه نهایی لینک سازی داخلی اثرگذار است.
۳. صفحات با اطلاعات قدیمی را بروز کنید
کاربران گوگل تمایل دارند در جستجوی خود بهترین و تازه ترین محتوا را دریافت کنند. هیچ کسی دوست ندارد از گوگل وارد صفحه ای شود که محتوای آن برای چند سال پیش است. در برخی جستجوها ممکن است این زمان به چند ماه یا حتی چند روز کاهش پیدا کند.
صفحات قدیمی که زمان زیادی از نگارش محتوای آنها می گذرد احتمالا گرفتار قدیمی شدن محتوا باشند. گوگل چنین صفحاتی را به رتبه های پایین تر تنزل می دهد و صفحات با محتوای جدیدتر را جایگزین آنها می کند.
صفحات دارای محتوای قدیمی اگرچه از بخش تاریخ انتشار و بروزرسانی قابل شناسایی هستند اما برای بررسی دقت بیشتر باید از روی میزان کاهش ترافیک ارگانیک آنها را شناسایی کرد. صفحاتی که نسبت به ۶ ماه قبل خود افت قابل توجهی در جایگاه و ترافیک گوگل داشته اند احتمالا مستعد این مشکل باشند.
برای شناسایی آنها تنها باید مراحل زیر را طی کنید:
- وارد ابزار سرچ کنسول گوگل شوید.
- از منوی Performance گزینه Search results را انتخاب کنید.
- در بالای صفحه گزینه Date را انتخاب کنید.
- در صفحه باز شده تب Compare را انتخاب کنید.
- گزینه Compare last 6 months to previous period را انتخاب کنید و Apply را بزنید.
از جدول نتایج مواردی که جایگاه (Position) و تعداد کلیک آنها افت کرده احتمالا مشکل قدیمی شدن محتوا را دارند. جدول به صورت پیش فرض بر اساس عبارات جستجو (Queries) است. در صورت تمایل می توانید تب Pages را انتخاب کنید تا مبنای نمایش صفحات باشد.
باید صفحات قدیمی را ویرایش و بهینه سازی کنید تا ترافیک آنها مجدد افزایش یابد. محتواهای قدیمی گاهی با یک ویرایش ساده به جایگاه قبلی خود باز می گردند و گاهی برای بهبود رتبه نیاز به ویرایش های اساسی دارند. کشف این مسئله به عهده خود شماست. ممکن است اطلاعات صفحه مورد نظر کلا قدیمی شده باشد و یا ممکن است سایت های دیگر با ارائه چند روش یا نکته جدید از شما پیشی گرفته باشند.
۴. کلمات کلیدی بیشتری را پوشش دهید
هر صفحه از سایت به طور طبیعی بسته به محتوای موجود در صفحه در تعدادی کلمه کلیدی رتبه بندی می شود. گوگل بر اساس نوع و کیفیت مطلب صفحه آن صفحه را در تعدادی کلمه کلیدی رتبه بندی می کند. بسیار پیش می آید که یک صفحه به طور ناخواسته در کلمات کلیدی متعددی رتبه بندی شده و حتی از آنها ترافیک ارگانیک دریافت می کند.
گاهی هم یک کلمه کلیدی هیچ ارتباطی با موضوع صفحه نداد و حتی در صفحه از آن استفاده نشده است اما گوگل آن صفحه را در کلمه کلیدی مربوطه نمایش می دهد. زیر گوگل تصور می کند آن صفحه با هدف کاربران تطابق دارد.
یک سئوکار حرفه ای باید از این فرصت به نفع خود استفاده کند تا باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود شود. باید به کمک ابزار کنسول گوگل کلماتی که هر صفحه در آنها رتبه بندی می شود را بررسی کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.
- وارد ابزار Google search console شوید.
- از منوی Performance گزینه Search results را انتخاب کنید.
- از بالای نمودار بخش Average position را فعال کنید.
- در بالای جدول تب Pages را انتخاب کنید.
حالا فهرست صفحات سایت بر اساس تعداد نمایش و کلیک برای شما قابل مشاهده است. روی اولین مورد کلیک کنید تا فهرست کلمات کلیدی که آن صفحه در آنها رتبه بندی شده است را مشاهده کنید. اگر صفحه تعداد نمایش قابل قبولی داشت باشد حتما تعدادی کلمه کلیدی برای شما نمایش داده می شود.
با کمی دقت متوجه می شوید که همه کلمات کلیدی نمایش داده شده در صفحه شما وجود ندارد و حتی برخی از آنها کمی بی ربط به موضوع صفحه است. شما باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که با مطلب مرتبط است اما در محتوا از آن استفاده نشده است.
اگر تصور می کنید کلمه کلیدی ارزشمند است یا سوالی است کاربر به دنبال جواب آن است مثل «علت کندی سایت» می توانید یک بخش جدیدی در محتوا مختص آن ایجاد کنید و به آن بپردازید. این بهترین کار است. اما اگر کلمه کلیدی عادی است کافیست در بخش های مختلف متن حداقل ۲ بار از آن عبارت به صورت منطقی استفاده کنید.
نکته مهم: برخی اوقات ارزش کلمه کلیدی به قدری زیاد است که می توان یک محتوای مجزا برای آن تولید کرد. از طرفی چون موضوع آن ارتباط نزدیکی با محتوای موجود ندارد بهتر این است که یک صفحه جدید با محتوای جدید در مورد کلمه کلیدی جدید تولید کنید تا با رتبه و ترافیک ارگانیک بهتر به جای مطلب قبلی در گوگل ظاهر شود.
۵. برای Featured snippets بهینه سازی کنید
فیچر اسنیپت یا قطعات برجسته همان متنی است که در بالای صفحه گوگل و قبل از سایت ها قرار دارد و به عنوان پاسخی کوتاه به جستجوی کاربر ارائه شده است. فیچر اسنیپت به دلیل قرار گیری در بالای نتایج دیگر و قالب نمایشی متفاوت نسبت به دیگر نتایج تاثیر سریع و قابل توجهی بر رشد ترافیک ارگانیک سایت دارد.
بیشترین شانس شما برای قرار گرفتن در بخش فیچر اسنیپت زمانی است که اولا گوگل برای جستجوی مورد نظر فیچر اسنیپت را نمایش دهد و ثانیا صفحه شما در آن جستجو در صفحه اول قرار داشته باشد. در این صورت می توان امیدوار بود با تلاش های سئویی در آن جایگاه قرار گیرید.
برای پیدا کردن صفحاتی از سایت خود که در صفحه اول گوگل رتبه بندی شده اند باید با استفاده از سرچ کنسول گوگل مراحل زیر را طی کنید:
- وارد ابزار Google search console شوید.
- از منوی Performance گزینه Search results را انتخاب کنید.
- از بالای نمودار بخش Average position را فعال کنید.
- در بالای جدول روی سرستون Position دو بار کلیک کنید تا چینش جدول بر اساس جایگاه باشد.
در جدول به دنبال نتایجی باشید که جایگاه بالاتر از ۱ و کمتر از ۱۰ دارند. این ها مستعد قرارگیری در Featured snippets هستند. اولویت با آنهایی است که تعداد نمایش (Impressions) آنها بیشتر است.
بهینه سازی برای فیچر اسنیپت هیچ قانون مشخصی ندارد. در اینجا سایتی برنده رقابت می شود که ارائه اطلاعات بهتر و مفیدتری ارائه کند. ابتدا باید هدف جستجو را پیدا کنید و بر اساس آن به نیاز کاربر پاسخ دقیق و خوبی ارائه کنید. هرچه پاسخ شفاف تر و دقیق تر باشد احتمال قرار گرفتن آن در فیچر اسنیپت بیشتر است.
۶. صفحات دارای کلمه کلیدی و هدف یکسان را ادغام کنید
اگر دو یا چند صفحه از سایت یک کلمه کلیدی و هدف جستجوی یکسانی داشته باشند احتملا به سئوی آنها آسیب می رسد. از چنین اتفاقی به آدمخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) یاد می شود. زمانی که در سایت شما حداقل دو مطلب در مورد یک موضوع وجود داشته باشد و گوگل هر دو صفحه را در آن عبارت رتبه بندی کند یعنی سایت شما گرفتار کنیبالیزیشن شده است.
در کنیبالیزیشن یا آدمخواری دو صفحه مشابه از سایت شما با هم رقابت می کنند و به نوعی همدیگر را می خورند و اجازه نمی دهند یکی از آنها رتبه بهتری کسب کند. این رقابت به ضرر سایت تمام می شود. رقابت دو صفحه از سایت به این دلیل است که به دلیل شباهت زیاد دو صفحه گوگل نمی داند دقیقا باید کدام یک از صفحات را در آن جستجو قرار دهد لذا هر دو را قرار می دهد.
اگر مشکل آدمخواری صفحات حل شود ممکن است سایت شما در آن عبارت جستجو رتبه بهتری کسب کند و در نتیجه ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت نماید.
کشف آدمخواری بدون ابزارهای مخصوص کمی سخت است. با این حال چاره ای نیست جز استفاده از سرچ کنسول گوگل به صورت زیر:
- وارد ابزار Google search console شوید.
- از منوی Performance گزینه Search results را انتخاب کنید.
- در جدول نتایج روی اولین کلمه کلیدی را انتخاب کنید.
- در جدول جدید روی تب Pages کلیک کنید.
حالا تمام صفحاتی که برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بندی می شود نمایش داده می شود. در اینجا طبیعی است که برای هر کلمه کلیدی چند صفحه نمایش داشته باشد. علتش هم الگوریتم های گوگل است. اما تنها یک صفحه باید کلیک یا Impressions زیادی داشته باشد که صفحه اصلی در آن کلید واژه است.
اگر چند صفحه کلیک و نمایش زیادی داشته باشند احتمالا نشان دهنده آدمخواری کلمه کلیدی است. برای بررسی دقیق تر خودتان کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید و نتایج را مشاهده کنید. اگر دو صفحه از سایت شما در نزدیکی هم باشند به معنی کنیبالیزیشن است اما اگر با فاصله زیادی از هم قرار دارند مشکلی نیست.
صفحات مشابه را باید با هم ادغام کنید تا با هم هم افزایی کنند. صفحه ای که محتوای مرتبط تری دارد یا گوگل آن را در اولویت قرار داده را صفحه مبنا قرار دهید و آن دیگری را به صفحه مبنا هدایت کنید. اگر محتوای صفحه فرعی باارزش است می توانید آن را در صفحه مبنا قرار دهید.
پس از رفع مشکل باید همین کار را برای تک تک صفحاتی که در آنها رتبه بندی می شوید انجام دهید. مجدد به گوگل کنسول بازگردید و همین مراحل را برای کلمه کلیدی دیگری انجام دهید.
۷. صفحات مرده دارای بک لینک را تغییر مسیر دهید
صفحاتی که از سایت حذف شده اند با عنوان صفحات مرده (Dead pages) شناخته می شوند. ممکن است برخی از این صفحات دارای بک لینک باشند که در این صورت این یک خسارت عظیم است چون آب پیوند آنها هدر می رود و اعتباری را به سایت هدایت نمی کند.
دریافت بک لینک کار چندان آسانی نیست. ساخت بک لینک به روش کلاه خاکستری گاهی زمان بر و سخت است دیگر به روش کلاه سفید که جای خود دارد. پس باید از بک لینک های موجود بیشترین استفاده را کرد. با هدایت صفحات مرده به صفحه زنده هم اعتبار بک لینک ها به صفحه جدید هدایت می شود و هم کاربران در صورت ورود به صفحه مرده سردرگم نمی شوند.
برای پیدا کردن صفحات مرده دارای بک لینک باید از ابزارهای پولی مخصوص سئو استفاده کنید. اما راه ساده تر استفاده از سرچ کنسول گوگل است.
برای پیدا کردن صفحات مرده با سرچ کنسول مراحل زیر را طی کنید:
- وارد ابزار Google search console شوید.
- از منوی Indexing گزینه Pages را انتخاب کنید.
- در جدول گزینه Not found (404) را انتخاب کنید.
تمام لینک های شکسته در این صفحه نمایش داده می شود. مواردی که مربوط به صفحات مرده هستند را پیدا کنید و از طریق مدیریت سایت آنها را به صفحه ای جدید هدایت کنید.
۸. از نشانه گذاری اسکیما (Schema) استفاده کنید
نشانه گذاری اسکیما (Schema markup) قطعه کدی است که به گوگل کمک می کند اطلاعات داخل صفحه را بهتر درک کند. این باعث می شود گوگل از آن برای نمایش ریچ اسنیپت (Rich snippet) یا نتایج غنی استفاده کند.
تاثیر استفاده از کدهای اسکیما روی افزایش ترافیک ارگانیک سایت از این جهت است که ریچ اسنیپت ها از نظر بصری جذاب تر هستند و ظاهری چشم نواز دارند. همین باعث می شود کاربران رغبت بیشتری روی کلیک روی چنین نتایجی داشته باشند.
برای فعال سازی اسکیما روی سایت خود می توانید از افزونه های مخصوص وردپرس و دیگر CMS ها استفاده کنید. پس از نصب این افزونه ها و انجام پیکربندی، به صورت استاندارد کدهای اسکیما روی صفحات قرار می گیرد و پس از مدتی گوگل احتمالا آنها را نمایش خواهد داد.
در ضمن صفحاتی که از نشانه گذاری اسکیما استفاده کرده باشند و گوگل آنها را شناسایی نموده باشد در ابزار گوگل سرچ کنسول بخش Enhancements نمایش داده می شوند.
جمع بندی
انجام موارد فوق می تواند تاثیر شگرفی روی ترافیک ارگانیک سایت شما داشته باشد و آن را به شدت افزایش دهد. اما در صورتی که با انجام این روش ها شاهد افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود نبودید ضرر نکرده اید چون رفع مشکلات سئویی سایت نه تنها ضرری ندارد بلکه سودمند نیز می باشد مخصوصا اگر سایت قبلا در اختیار شما نبوده و به تازگی آن را تحویل گرفته اید.