
انکر تکست: بررسی انواع آن و نحوه بهینه سازی برای سئو
متن لنگر یا انکر تکست (Anchor Text) متن قابل مشاهده و قابل کلیک یک لینک است که معمولاً با رنگی متفاوت از متن اطراف ظاهر می شود و گاهی زیر آن خط کشیده می شود. متن لنگر بخش مهمی از SEO است و اگر انکر تکست به درستی نوشته شود به خواننده می گوید که اگر روی پیوند کلیک کند باید منتظر چه چیزی باشد.
در این راهنما هر چه در مورد متن لنگر نیاز داشته باشید آموزش داده شده است تا به شما در بهینه سازی متن لنگر و بهبود سئو کمک کند.
انکر تکست (Anchor Text) چیست؟
انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر یا متن لینک متن قابل کلیک یک لینک HTML است. همان متن رنگی در داخل متن مطالب سایت ها که با ضربه زدن به آن (یا کلیک) وارد صفحه دیگری می شوید.
هدف متن لنگر توضیح محتوای صفحه یا منبع لینک شده برای بازدیدکنندگان وب سایت و موتورهای جستجو است تا بتوانند درک صحیحی از صفحه هدف داشته باشند.
اصطلاح «لنگر» به نسخههای قدیمیتر مشخصات HTML بر می گردد که در آن تگ «لنگر» نامیده می شد اما اکنون به آن لینک یا پیوند گفته می شود.
چرا انکر تکست در سئو مهم است؟
انکر تکست (متن لنگر) باید زمینه مطالب مرتبط شده را فراهم کند تا بازدیدکنندگان بدانند وقتی روی یک پیوند کلیک می کنند چه انتظاری داشته باشند. به آن مانند یک تابلوی جاده فکر کنید که به شما میگوید کجا میروید.
از نظر سئو، به گفته گوگل، متن لنگر زمینه اضافی را برای موتورهای جستجو در مورد صفحه یا منبع پیوند داده شده فراهم می کند تا بر رتبه بندی کلی صفحه تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، صفحه می تواند توسط گوگل ایندکس شود، اما فقط به دلیل متن لنگر و URL خزیده نشده است! این اهمیت متن لنگر را نشان می دهد.
هنگامی که به محتوای دیگری لینک می دهید، گوگل از متن پیوند به عنوان نشانگر موضوع صفحه لینک شده استفاده می کند. اگر متن پیوند با عبارت کلیدی شما مطابقت داشته باشد، گوگل نمیتواند تشخیص دهد که کدام مقاله برای آن موضوع مرتبطتر است و باید برای آن عبارت کلیدی رتبهبندی کند. بنابراین متن لنگر یک عامل موثر در رتبه بندی صفحات در گوگل است.
انواع انکر تکست
Anchor text هم برای پیوندهای داخلی و هم برای پیوندهای خارجی استفاده می شود. سئوکارها هفت نوع اصلی انکر تکست را به صورت زیر طبقه بندی می کنند:
- تطابق دقیق (Exact match): کلمه کلیدی یا عبارت دقیقی که در صفحه هدف قرار گرفته و سعی در رتبه بندی برای آن دارید.
- تطبیق عبارت (Phrase match): عبارت کلیدی حاوی کلیدواژه هدف برای یک صفحه.
- مطابقت جزئی (Partial match): یک کلمه کلیدی یا عبارت است که ارتباط نزدیکی با کلمه اصلی دارد.
- برند (Branded): نام برند یا شرکتی که صفحه هدف در آن وجود دارد.
- عنوان مقاله یا صفحه (Page title): مطابقت دقیق با عنوان صفحه
- عمومی (Generic): عبارات عمومی مانند اینجا، لینک، کلیک کنید و ... .
- URL برهنه (Naked URL): URL هدف واقعی همانطور که در نوار آدرس مرورگر وب ظاهر می شود.
نحوه بهینه سازی متن لینک ها (انکر تکست)
با توجه به اهمیت متن لینک ها لازم است آنها را مطابق با اصول سئو بهینه سازی کنید. در اینجا نحوه بهینه سازی متن لنگر در چند مرحله آمده است. بیایید آن را با هم بررسی کنیم.
۱. طبیعی بودن متن را حفظ کنید
نوشتن به طور کلی باید جریان طبیعی داشته باشد. همین امر در مورد متون پیوند نیز صادق است. هنگام افزودن پیوندها، مطمئن شوید که به خوبی با بقیه متن مطابقت دارند. اینطور به آن نگاه کنید. اگر در تلاش هستید که یک پیوند را به زور در یک جمله بگنجانید، پیوند احتمالاً به آنجا تعلق ندارد.
بهتر است آن را در جای دیگری قرار دهید و از غیرطبیعی و دشوار خواندن متون خودداری کنید. بنابراین، در حالی که لینکها برای سئو مهم هستند، باید مطمئن شوید که مانعی برای پیامی که میخواهید منتقل کنید، نشوند.
۲. متن لینک را با محتوای صفحه مقصد مطابقت دهید
یک تمرین خوب برای نوشتن متن پیوند، تطبیق متن پیوند با محتوای صفحه ای است که به آن لینک می دهید. هنگامی که یک خواننده متن پیوند شده را می بیند، باید بلافاصله بداند که اگر روی آن کلیک کند چه صفحه ای در انتظار اوست.
بنابراین نباید از عبارات نامفهوم یا غیرمرتبط و یا هر عبارتی که کاربر را سردرگم کند برای انکر تکست استفاده کنید.
۳. کاربران خود را فریب ندهید
این خیلی مهم است که متون پیوند به طور صحیح و مسئولانه استفاده شده باشد. به هیچ عنوان نباید سعی کنید خوانندگان خود را با پیوندها فریب دهید. به عنوان مثال، اگر متن پیوند شما میگوید «چیپس سیبزمینی»، عمل بدی است که این پیوند خواننده را به صفحه نمایندگی خودرو ببرد.
۴. از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید
استفاده از کلمات کلیدی هدف در داخل متن لنگر به طور کلی توصیه میشود، اما استفاده از عبارت مطابقت دقیق برای هر پیوند ایده بدی است. به عبارتی نباید زیاد از این روش استفاده کنید.
ممکن است گوگل آن را بیش از حد بهینه سازی شده تشخیص دهد. حتی اگر بعید است که منجر به جریمه شود، گوگل ممکن است تصمیم بگیرد که این پیوندهای تطابق دقیق را نادیده بگیرد و شما این فرصت بهره مندی از لینک ها را از دست بدهید.
۵. مشخص کنید که متن پیوند قابل کلیک است
باید برای خواننده روشن کنید که متن پیوند قابل کلیک است. می توانید این کار را با استفاده از رنگ متفاوت پیوند با متن زمینه انجام دهید، زیر آن خط بکشید یا از هر دو استفاده کنید.
معمولا در سایت ها رنگ متن لینک آبی است شما هم می توانید به همین صورت عمل کنید.
جمع بندی
انکر تکست یا متن لنگر هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا یک لینک ارزش بازدید را دارد یا خیر. برخی از افراد سعی می کنند با این سیستم بازی کنند، اما موفق نمی شوند. این روزها، گوگل در تشخیص لینک هایی که غیرطبیعی و حتی مضر هستند بسیار خوب عمل می کند. بنابراین، آن را طبیعی و مرتبط نگه دارید تا از این فرصت بهره حداکثری ببرید.