۱۶ ترفند طلایی برای تولید محتوای جذاب (کاملا عملی و تضمینی)

نویسنده: تحریریه آرسافت

الان دیگر مثل قدیم نیست که بتوان با تولید یک مطلب ۲۰۰۰ کلمه ای آبکی در رتبه اول گوگل قرار گرفت! دنیای سئو دیگر تغییر کرده و برای کسب رتبه های برتر گوگل باید رضایت مخاطبین خود را کسب کنید. یکی از مهم ترین مولفه ها برای کسب رضایت مخاطبین جذابیت محتوا است.

جذابیت محتوا در کنار مفید و کاربردی بودن آن باعث می شود بتوانید رضایت حداکثری مخاطبین خود را کسب کنید و این دقیقا همان چیزی است که گوگل از سایت ها انتظار دارد. یک تولید کننده محتوا باید با ذائقه مخاطبین خود آشنا باشد و بتواند برای آنها مطلب مفید و جذاب تولید کند تا در رقابت با سایت های دیگر قافیه را نبازد. 

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد محتوای جذاب و نحوه تولید آن سخن به میان آمده است. اگر علاقه مند به این موضوع هستید که حتما هستید، با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. حتما برای شما مفید خواهد بود.

اهمیت تولید محتوای جذاب؛ چرا باید محتوای جذاب تولید کنیم؟

چرایی تولید محتوای جذاب به دو عامل «رقابت سایت ها» و «ذائقه مخاطب» بر می گردد. با وجود این دو عامل تولیدکنندگان محتوا محکوم به تولید محتوای جذاب هستند. چراکه در صورت عدم انجام این کار و اکتفا به محتوای معمولی، در رقابت با دیگر سایت ها به سرعت می بازند. چون این سایت های رقیب هستند که مخاطبین خود را افزایش داده و محصولات خود را به آنها می فروشند.

تا چند سال پیش که تعداد وب سایت ها کم بود و مدیران سایت ها محتوای ضعیف تری از نظر کمی و کیفی تولید می کردند وضعیت سئو نسبت به حالا خیلی ساده بود. به راحتی می شد در موضوعات مختلف مطالب معمولی و حتی ضعیف منتشر کرد و به کمک آنها سایت خود را سئو کرد. حتی برخی زحمت تولید مطلب کوتاه را هم به خود نمی دادند و صرفا مطالب دیگران را کپی کرده و منتشر می کردند و با همان مطالب هم رتبه می گرفتند!

اما الان دیگر اینطور نیست. مخاطبین فعلی ما در دنیای مجازی در موضوعات گوناگون ذائقه های متفاوتی دارند و عموما حوصله و تحمل مطالعه زیاد را ندارند. تولیدکننده محتوا باید بتواند با هنر و ظرافت این مخاطب کم صبر و عجول که می خواهد سریع جواب خود را بگیرد و صفحه را ببندد را پای مطلب خود نگه دارد و مجبور به مطالعه کامل آن نماید. این جز با تولید محتوای جذاب مبتنی بر هنر و روانشناسی میسر نمی شود. 

نکات و ترفندهای کاربردی جهت تولید محتوای جذاب

تولید محتوای جذاب و کاربرپسند هنری است که تا حدودی مرتبط با علم روانشناسی است. اگر چه دستیابی به این هنر جز با تلاش و ممارست بدست نمی آید اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توان همچون افراد حرفه ای در این حوزه مطالب جذاب تولید کرد. در ادامه چند مورد از این نکات و ترفندهای کاربردی برای تولید محتوای جذاب ارائه شده است.

۱. مقدمه قوی و قانع کننده

بعد از عنوان مطلب، مهم ترین مولفه که باعث جذابیت مطلب و نگه داشتن مخاطبین می شود مقدمه قوی است. اولین بخشی از متن که کاربر اقدام به مطالعه آن می کند مقدمه است. مقدمه قوی و قانع کننده باعث می شود خواننده جذب مطلب شده و به مطالعه ادامه متن رغبت پیدا کند. بنابراین مقدمه نقش مهمی در حفظ مخاطبین دارد. نگارش مقدمه قوی و جذاب می تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

جذب مخاطبین با مقدمه قوی

برعکس اگر مقدمه ضعیف و سست نوشته شود تاثیر معکوس روی خواننده می گذارد و باعث می شود فرد همان ابتدا از مطالعه ادامه مطلب صرف نظر کند. مقدمه ضعیف مشکل رایجی است که در خیلی از مطالب سایت ها مشاهده می شود. مقدمه ای سنتی و قالبی تکراری نظیر «امروز بر کسی پوشیده نیست...»، «همانطور که مستحضر هستید...»، «در دنیای امروز نقش...» و از این دست عبارات تکراری که صرفا برای پر کردن مقدمه است و فرد با مطالعه آن مقدمه هیچ چیزی عایدش نمی شود.

مقدمه، خلاصه یا پاراگراف اول به عنوان نماینده کل متن، چکیده متن را در چند خط به مخاطب عرضه می کند. قوی بودن آن نقش کلیدی در جذابیت کل مطلب دارد. 

۲. تناسب میان محتوا و هدف مخاطب (توجه به هدف مخاطب)

مطلب و محتوای ما باید با هدف مخاطب از مطالعه و بررسی مطلب ما تطابق داشته باشد. در سئو هم دقیقا به همین موضوع پرداخته شده است که محتوای تولید شده باید با هدف جستجو تطابق داشته باشد. کاملا طبیعی است که کاربر به دنبال نیاز و هدفی وارد سایت ما شده است و ما هم باید نیاز او را مرتفع کنیم، به سوالش پاسخ دهیم و او را به هدف برسانیم. در غیر این صورت فرد سایت ما را می بندد و سراغ سایت دیگری می رود. به همین راحتی!

بسیار دیده می شود که سایت ها برای تولید محتوا بیش از توضیح موضوع اصلی به موضوعات حاشیه ای می پردازند تا بتوانند صفحه را پر کنند و به طول محتوا را به حداقل قابل قبول برسانند در حالی که این کار مخاطب را سردرگرم و خسته می کند. توضیحات اضافی به هیچ عنوان نباید موضوع اصلی را به حاشیه ببرد و تنها زمانی می توان از آن استفاده کرد که با موضوع اصلی ارتباط داشته باشد و به درک بهتر آن کمک کند.

محتوای جذاب باید به صورت کامل متناسب با هدف مخاطب باشد و دقیقا به نیاز و هدف او پاسخ دهد.

۳. تناسب محتوا با شخصیت مخاطب (توجه به جامعه هدف)

مخاطبین مجازی هم همان افراد در جامعه هستند که شخصیت های متفاوتی با هم دارند و درک شان از موضوعات مختلف با هم یکسان نیست. پر واضح است که اقشار مختلف جامعه در مواجهه و برخورد با موضوعات مختلف واکنش و برداشت های یکسانی ندارند. به عنوان مثال کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، کارگران، اساتید، مهندسین و ... هر یک قشر خاصی از جامعه هستند که با توجه به سن و دانش خود درک متفاوتی نسبت به موضوعات مختلف دارند.

از طرفی موضوعات مختلف همچون سرگرمی، علمی، منطقی، آموزشی، خبری و ... هم به تناسب موضوع نیاز به بیان و نگارش خاص خود دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. در تولید محتوا باید به جامعه هدف توجه ویژه ای شود. اگر جامعه هدف دانش آموزان هستند و موضوع آموزشی است باید مطالب به صورت ساده و با توجه به جزئیات نگارش شود. در مقابل اگر مخاطبین شما قشر تحصیل کرده مثل مهندسین یا دانشجویان هستند باید از نوشتار ساده پرهیز کرد. 

در هر صورت محتوا باید کاملا مطابق با جامعه هدف شما تولید شود تا مخاطبین بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را به خوبی درک کنند. در این صورت است که محتوای شما می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

۴. پرداختن به مباحث کاربردی و عملی

معمولا مباحث و موضوعاتی که عملی و کاربردی هستند برای اکثر افراد جذاب است. چراکه به صورت واضح کاربرد آن موضوع را در زندگی خود احساس می کند و می داند که آن موضوع زمانی برایش کاربرد خواهد داشت. منظور از موضوعات عملی و کاربردی آن موضوعاتی است که به صورت عملی قابل انجام است و در زندگی افراد کاربرد دارد. 

برای درک بهتر موضوع یک مثال قابل درک می زنیم. فرض کنید می خواهیم در مورد گل شمعدانی مطلبی تولید کنیم. این مطلب می تواند یکی از این دو مورد باشد. «تاریخچه گل شمعدانی» یا «نحوه نگهداری گل شمعدانی در خانه». هر دو مطلب با موضوع گل شمعدانی هستند اما از نظر کاربرد و جذابیت بسیار متفاوت هستند.

مطلب اول کاملا غیرکاربردی است و تقریبا برای هیچ کس جذابیتی ندارد اما مطلب دوم یک مطلب عملی و کاربردی است که برای خیلی از افراد جذابیت دارد. چون فرد می خواهد با مطالعه مطلب نحوه نگهداری این گل در خانه را آموزش ببیند.

به طور کلی افراد محتوایی که خاصیت عملی داشته باشد و در زندگی آنها قابل استفاده باشد را دوست دارند و این یک نکته کاربردی برای تولید محتوای جذاب و جذب کاربران است. 

۵. استفاده از لحن صمیمانه

بکارگیری لحن صمیمانه و خودمانی در متون مطالب باعث می شود مخاطب نسبت به شما احساس راحتی و نزدیکی پیدا کند و شما را از خودش به حساب آورد. نکته ای که در نگارش با لحن صمیمانه وجود دارد این است که این صمیمیت موجود در نگارش باعث می شود فرد راحت تر با موضوع و محتوا ارتباط برقرار کرده و راحت تر به شما اعتماد کند.

دقیقا همانطور که یک فرد به دلیل لحن دوستانه و جذابش سریعا دیگران را جذب خود می کند. صمیمانه و خودمانی بودن نگارش مطالب تاثیر زیادی روی احساسات فرد خواننده دارد. می توانید خودتان این موضوع را بررسی کنید. تنها کافیست یک مطلبی که نگارش عامیانه و خودمانی دارد را مطالعه کنید و در کنار آن یک مطلب رسمی و خشک را هم مطالعه کنید. قطعا تفاوت را در احساسات خود متوجه می شوید.

با کمی تلاش و دقت روی عبارات مورد استفاده در متون خود می توانید محتوای صمیمانه و جذاب برای مخاطبین خود تولید کنید.

۶. بکارگیری طنز و شوخ طبعی

نوشته های رسمی و خشک برای هیچ کس جذاب نیستند و بعید می دانم کسی پیدا شود که به خواندن این نوع نوشته ها علاقه مند باشد. در مقابل نوشته های غیررسمی که در بخش هایی از خود دارای طنز و شوخی هستند برای خیلی از افراد جالب و جذاب است. علاقه مردم به کانال های جوک و ارسال پیامک های جوک و لطیفه به یکدیگر موید همین مسئله می باشد.

بکارگیری شوخی و طنز در بخش هایی از متن باعث می شود نوشته شما وجهه رسمی خود را کنار بگذارد و صورتی جذاب پیدا کند. علاوه بر این شوخ طبعی در نوشتار باعث جذاب تر شدن متن شده و به ارتباط گرفتن بهتر مخاطب با محتوا کنم می کند. تقریبا همان کاری که لحن خودمانی انجام می دهد. البته این دو مورد یعنی «بکارگیری شوخی» و «استفاده از لحن خودمان» در کنار هم کارکرد بهتری دارند. 

نباید از این موضوع غافل شد که شوخ طبعی و استفاده از طنز تا حد زیادی به موضوع متن و ظرفیت مخاطب بستگی دارد. در موضوعاتی مثل خبر، مطالب علمی، آموزش های تخصصی و از این دست موضوعات که ذاتا رسمی هستند و مخاطبین آنها را با رسمی بودنشان می پذیرند استفاده از شوخی و طنز بر خلاف موضوعات دیگر به کیفیت و جذابیت آنها لطمه می زند.

داستان سرایی باعث جذاب شدن متن می شود

۷. استفاده از داستان و قصه

قصه و داستان برای خیلی از مردم جذاب است. شاید به صورت مستقیم علاقه ای به آن نشان ندهند و حتی علاقه به آن را نفی کنند اما واقعیت این است که درصد بالایی از مردم که مخاطبین ما هم جزء آنها هستند به قصه و داستان علاقه دارند. تجربه نشان داده مخاطبین مجازی داستان سرایی نویسنده ها را به خوبی می پذیرند و با مطالعه آن نشان می دهند که به آن علاقه مند هستند.

جذابیت داستان و قصه برای خواننده از این جهت است که مطالعه داستان (هر چند کوتاه) باعث می شود ذهن فرد خواننده سریعا آن داستان و اتفاقات مرتبط به آن را در ذهن خود تصور کند و فرد را وارد دنیایی دیگر کند. ایجاد این تصور در ذهن مخاطب در واقع یک محتوای چند رسانه ای چند بعدی و قوی است که با هیچ یک از محتواهای دیگر حتی ویدیوهای جذاب هم نمی توان به این کیفیت مخاطب را درگیر کرد. 

درگیر شدن مخاطب با داستان و تصویر سازی ذهن باعث جذابیت محتوا می شود و در نتیجه خواننده گذر زمان را متوجه نمی شود. لذا می بینیم که فرد یک مطلب طولانی داستان گونه را انتها مطالعه کرده است بدون این که احساس خستگی پیدا کند. داستان سرایی در متن باید ساده و قابل فهم باشد و عناصر داستان طوری کنار هم چیده شوند که قوه تخیل خواننده وادار به تصویر سازی کند.

در این صورت است که می توانید با داستان سرایی یک مطلب جذاب و خواندنی تولید کنید و خواننده را مجبور کنید تا انتهای مطلب شما را مطالعه کند. 

۸. استفاده از داده ها و گزارشات آماری

سعی کنید در صورت امکان در مطلب خود داده ها و گزارشات آماری را بگنجانید و به آنها استناد کنید. این کار باعث می شود محتوای شما اعتبار بیشتری پیدا کند و مخاطب راحت تر بتواند به آن اعتماد کند. منظور ما از داده و گزارش آماری نتایج بررسی های آماری است که افراد متخصص در این حوزه در موضوعات مختلف منتشر می کنند. مثلا «بیش از 92 درصد کاربران اینترنت از موبایل استفاده می کنند» که نتیجه یک بررسی آماری است و شما می توانید از آن در راستای تایید مطالب خود استفاده کنید.

زمانی که شما از گزارش یا داده آماری استفاده می کنید علاوه بر این که می دهد سخن شما در آن موضوع خاص صرفا یک ادعا نیست و بر پایه بررسی های آماری مطرح شده است، اطلاعات جدید و جالبی را به خواننده ارائه می کند که می تواند برای او جالب باشد. در واقع شما با گنجاندن داده های آماری در محتوای خود و استناد به آنها هم محتوای خود را معتبر نشان می دهید و هم با ارائه اطلاعات به صورت خلاصه در یک جمله کوتاه حس خوبی را در مخاطب ایجاد می کنید.

استفاده از گزارشات آماری به صورت خلاصه در محتوا این دو ویژگی را دارد و به افزایش جذابیت مطلب شما و همراهی مخاطب با شما کمک بسیاری می کند. البته که داده آماری تنها جملات متنی کوتاه نیست و جداول، نمودارها و اینفوگرافی ها هم جزئی از داده های آماری هستند که از قضا جذابیت بیشتری نسبت به متن دارند.

۹. استفاده محتوای چند رسانه ای

همه می دانیم که مشاهده تصویر یا ویدیو خیلی راحت تر از مطالعه متن است. کاربران دنیای مجازی و سایت ها هم رغبت بیشتری برای مشاهده محتوای چند رسانه ای دارند تا این که بخواهند متون طولانی را خط به خط مطالعه کنند. خب با وجود این رغبت به محتواهای چند رسانه ای بهتر است ما در مطالب خود از چنین محتواهایی بیشتر استفاده کنیم.

قرار دادن محتواهای چند رسانه ای در مطلب

البته محتوای چند رسانه ای تنها ویدیو و تصویر نیست بلکه صوت، اینفوگرافی و کتاب الکترونیک (پی دی اف) هم جزء محتواهای چند رسانه ای به حساب می آید. کلا هر نوع محتوایی که ویژگی سمعی و بصری بودن را داشته باشد محتوای چند رسانه ای به حساب می آید.

خیلی از موضوعات قابلیت این را دارند که جهت تولید محتوا به کلی به جای متن و نوشته از ویدیو یا اینفوگرافی در آنها استفاده شود و به کمک این نوع محتواها اطلاعات به مخاطب انتقال داده شود. این کار که دقیقا مصداق تولید محتوای جذاب است، تاثیر زیادی روی تجربه کاربری و رضایت مخاطبان دارد.

۱۰. استفاده از متون و عناصر ادبی

به طور کلی استفاده از عبارات ادبی ساده و قابل درک، کلمات جدید و ترکیبات متنوعی از کلمات و عبارات در متن تا حد زیادی باعث جذاب تر شدن آن می شود. متنی ساده با قالبی تکراری را در نظر بگیرید که از عبارات و ترکیبات تکراری تشکیل شده و این ترکیبات تکراری در بسیاری از متون مورد مطالعه به چشم شما می خورد. در مقابل متنی با نگارشی متفاوت را در نظر بگیرید که در آن از عبارات جدید و متنوع استفاده شده که در کمتر متنی از آن استفاده می شود.

این دو متن هرگز با هم یکسان نیستند و تاثیر یکسانی روی خواننده نمی گذارند. چه بسا متن اول باعث خستگی خواننده شده و حتی فرد آن را تا انتها مطالعه نکند. برای جذاب تر شدن متن می توان از عناصر ادبی همچون شعر، تشبیه، استعاره و ... استفاده کرد.

دقت کنید که استفاده از عناصر و ترکیبات ادبی کاملا وابسته به موضوع مطلب و میزان درک مخاطب است. اگر مخاطبین شما عموم افراد جامعه هستند باید در بکار بردن این عناصر دقت شود تا مطلب نهایی برای آنها غیرقابل درک نباشد.

۱۱. پرسیدن سوال از مخاطب

کلا هر کاری که باعث شود خواننده به فکر فرو رود و بیشتر با مطلب شما درگیر شود باعث جذاب شدن مطلب می شود. پرسیدن سوال از مخاطب در میانه محتوا یکی از این کارها است. شما می توانید در بخش های مختلف متن متناسب با آن بخش و موضوع آن سوالاتی را مطرح کنید و با این کار ذهن مخاطب را به چالش بی اندازید. مطرح کردن سوال در متن در واقع پرسیدن سوال از مخاطب است. شما با این کار ذهن مخاطب را با مسئله درگیر می کنید و باعث می شوید او در ذهن خود سوال را بررسی کرده و حتی به آن پاسخ دهد.

انجام این کار در وهله اول باعث می شود خواننده درگیری بیشتری با مطلب پیدا کند. این درگیر شدن با مطلب می تواند باعث شود مخاطب علاقه بیشتری به مطالعه ادامه متن پیدا کند و با انرژی بیشتری ادامه متن را مطالعه نماید. این در صورتی است که سوال به خوبی مطرح شده باشد.

پرسیدن سوالات کاربردی از مخاطب در متن

کارکرد دیگر پرسش سوال از مخاطب ارائه دید بهتر به آن است. با پرسش سوال و تفکر بیشتر مخاطب روی موضوع، او دید بهتری نسبت به موضوع پیدا کرده و با این دید بازتر ادامه مطلب را مطالعه می کند.

۱۲. استفاده از مثال 

استفاده از مثال و مثال زدن یکی از پیش پا افتاده ترین روش ها برای تفهیم یک موضوع به مخاطب است. همانطور که همه ما برای توضیح یک موضوع به دیگری در مواقعی از مثال استفاده می کنیم. آن مواقع زمانی است که موضوع برای مخاطب کمی گنگ است و ما برای ساده سازی موضوع و امکان درک آن از مثال استفاده می کنیم. همین کار در نوشته هم قابل انجام است.

شما می توانید به فراخور نیاز در متن خود از مثال استفاده کنید. زمانی که توضیح یک موضوع کمی سخت است یا حس می کنید خواننده با آن توضیح نمی تواند به خوبی مطلب را درک کند باید از مثال استفاده کنید. در شرایط باید یک یا چند مثال خوب و کاربردی بزنید تا مسئله برای خواننده به خوبی جا بی افتند. 

مثال زدن و استفاده از مثال های مرتبط به درک بهتر مطلب کمک می کند و متنی که توسط خواننده به خوبی درک شود قطعا یک متن جذاب به حساب می آید.

۱۳. برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب

احساسات انسانی نقش مهمی در تولید هدفمند محتوا دارد. با برانگیختن احساسات فردی می توان فرد را همراه با محتوا به سمت و سوی مورد نظر خود هدایت کرد. حس کنجکاوی یکی از احساسات انسانی است که تولیدکننده محتوا می تواند به خوبی از آن بهره برداری کند. با برانگیختن حس کنجکاوی فردی می توان او را نسبت به متن مشتاق نگه داشت و وادار کرد تا برای ارضای حس کنجکاوی خود مطلب را تا انتها مطالعه کند. 

مثلا برای موضوع «تولید محتوای جذاب» می توان در بخشی از متن اینطور نوشت: «در بخش بعد ۱۰ ترفند تولید محتوای جذاب که نویسندگان حرفه ای از آنها استفاده می کنند معرفی شده است». این عبارت باعث می شود فرد کنجکاو شود تا ترفندهای نویسندگان حرفه ای دنیا را ببیند! ایجاد حس کنجکاوی در سایت های سرگرمی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. «واکنش جالب فلان بازیگر به...»، «عکس جنجالی از...» و «افشاگری تازه...» همگی با هدف کنجکاو کردن بیننده نوشته می شوند.

این حس کنجکاوی به قدری قوی است که حتی کسی که علاقه ای به این موضوعات ندارد برای آرام کردن این حس مجبور می شود روی آن لینک کلیک کند. برای برانگیختن حس کنجکاوی فرد باید دقت به خرج داد و دقیقا روی جایی دست گذاشت که به نوعی نقطه ضعف مخاطب است و باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی وی می شود. دقیقا همین کاری که سایت های سرگرمی انجام می دهند.

برانگیختن حس کنجکاوی فرصتی مناسب برای جذاب کردن مطلب است که در صورت استفاده صحیح از آن می توان مخاطبین جدیدی را جذب محتوای خود کنید. 

۱۴. نقل قول از افراد مطرح یا منابع معتبر

توصیه می شود در متن خود آن جاهایی که یک ادعا یا پیشنهادی مطرح کرده اید در صورت امکان از تجربیات، پیشنهادها و توصیه‌های افراد مطرح یا منابع معتبر استفاده کنید. استفاده از نقل قول و استناد به سخن دیگران یکی از راه های اعتباربخشی به مطلب است. شما با نقل قول دیگران به مخاطب خود می گویید که این ادعا یا پیشنهاد صرفا برای شما نیست و منابع معتبر یا افراد شناخته شده هم این پیشنهاد را داده اند. این کار در اعتبار بخشی به نوشته شما تاثیر زیادی دارد.

نقل قول افراد مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب

مثلا در موضوع تولید محتوا می توان از نظرات نویسندگان برتر دنیا در قالب نقل قول استفاده کرد. با این قید که نقل قول باید کاملا مرتبط با موضوع مطلب و در راستای تایید آن باشد. اگر غیر از این باشد نه تنها به جذابیت محتوا کمک نمی کند بلکه به دلیل بی ربط بودن مخاطب را آزار می دهد.  

استناد به منابع معتبر علاوه بر افزایش اعتبار مطلب به درک بهتر محتوا هم کمک می کند. چراکه موضوع مورد نظر را از زاویه ای جدید (که نگاه آن فرد معروف است) بیان می کند و همین باعث می شود خواننده بتواند درک بهتری از مطلب داشته باشد. این کار در نهایت به جذاب شدن محتوا کمک می کند. 

۱۵. هم‌ذات‌پنداری با مخاطب

هم ذات پنداری یکی از روش های روانشناسی است که از آن برای نفوذ به ذهن و اندیشه افراد و جلب اعتماد آنها استفاده می شود. از این روش در تولید محتوا هم می توند استفاده خوبی کرد. برای این کار باید در نوشتار تلاش کنید به خواننده بفهمانید که او را درک می کنید و از شرایط او آگاه هستید و با این آگاهی و درک این مطلب را تولید کرده اید. اینطور خواننده به شما اعتماد می کند و علاوه بر این که مطلب شما را تا انتها مطالعه می کند ممکن است درخواست های شما در متن نظیر کلیک روی لینک، خرید محصول، بازدید از صفحه و ... را هم اجرا کند.

همه این ها به میزان جلب اعتماد مخاطب بستگی دارد که می توان آن را با هم ذات پنداری قوی جلب کرد. به عنوان مثال برای همین موضوع خودمان می توان اینطور نوشت: «می دانم که تولید محتوای جذاب کار آسانی نیست. خودم سال ها برای آن تلاش کردم. هرچقدر هم که خوب می نویسیم باز هم در گوگل رتبه نمی گیرد. اما سایت رقیب با یک محتوای عادی رتبه بهتر می گیرد.»

فرد با مطالعه این چند جمله حس می کند نویسنده کاملا شرایط او را درک می کند و اصلا انگار شرایط او را قبلا زندگی کرده است. اینطور به راحتی به او اعتماد کرده و او را همچون خود می پندارد. لذا با مطلبش ارتباط بهتری می گیرد و آن را تا انتها مطالعه می کند. 

۱۶. بکارگیری روش PAS (مشکل، بزرگ نمایی، راه حل)

روش PAS مخفف عبارت «Problem ،Agitate ،Solution» و به معنی «مشکل، بزرگ نمایی، راه حل» است. حالا این روش دقیقا چیست. این روش هم همچون برخی از روش های دیگر بر پایه روانشناسی ساخته شده است. روش کار به این صورت است که شما در محتوای خود ابتدا یک مشکل را که اتفاقا مشکل مخاطب شما هم هست مطرح می کنید. سپس با فضاسازی و بزرگ نمایی آن مشکل سعی می کنید در دل خواننده تشویش و اضطراب نسبت به آن مشکل ایجاد کنید. در نهایت هم که مخاطب را تشنه یافتن راه چاره کردید، یک راه حل مناسب ارائه می کنید.

به عنوان مثال برای همین موضوع خودمان «تولید محتوای جذاب» می توان اینطور از تکنیک PSA استفاده کرد. «رتبه سایت شما افت کرده است و نمی دانید چطور آن را بهبود دهید؟ (مشکل) هرچه مطلب جدید می نویسید تاثیری روی رتبه سایت شما ندارد و همچنان رقبا بر شما پیشی می گیرند (بزرگ نمایی)، باید از ترفندهای تولید محتوای جذاب استفاده کنید (راه حل)». 

دیگر تکنیک های تولید محتوای جذاب

در بخش قبل تعدادی از مهم ترین تکنیک های تولید محتوای جذاب معرفی شد و توضیحات کاملی در خصوص هر یک ارائه شد. در این بخش چند مورد دیگر از ترفندهای کاربردی برای تولید محتوای جذاب به صورت خلاصه معرفی شده اند که حتما برای شما مفید است.

  • برانگیختن احساسات انسانی
  • استفاده از جملات کوتاه و ساده
  • شکستن و کوتاه تر کردن پارارگراف ها
  • استفاده از صفات تفضیلی (بهترین، محبوب ترین، جدیدترین و ...)
  • عدم استفاده از عبارات تکراری و  کلیشه ای
  • استفاده از قالب محتوایی متنوع
  • پاسخ به نظرات مخالف احتمالی مخاطبین
  • آگاه سازی مخاطب به نیازهایش
  • مشکل یا نیاز بتراشید و راه حل ارائه کنید
  • آوردن دلیل برای ادعاهای خود
  • تکرار موضوعات مهم مورد نظر خود (برای جا افتادن در ذهن خواننده و هدایت او به سمت مورد نظر)

جمع بندی

تولید محتوای مفید و جذاب در دنیای مجازی یک هنر است و برای فعالیت دائمی در این فضا باید این هنر را کسب کرد. البته این هنر یک شبه بدست نمی آید و برای کسب آن باید به صورت مداوم تلاش کرد. ما در این مطلب تعدادی از روش های کاربردی برای تولید محتوای جذاب را خدمت شما معرفی کردیم تا با آموختن آنها بتوانید هنر تولید محتوای جذاب را در خود پرورش داده و به کمک آن برای مخاطبین خود محتوای مفید و جذاب تولید کنید.