
آموزش نحوه بهینه سازی تگ های هدینگ (H1 تا H6) برای سئو
در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، تک تک جزئیات مهم است. استفاده مناسب از تگ های هدینگ یا هدر (H1 تا H6) هم یکی از همین جزئیات است. تگ های Heading بخش مهمی از محتوای سایت هستند که به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای شما را به خوبی درک کنند در حالی که اغلب نادیده گرفته می شوند.
این مطلب نحوه استفاده از تگهای هدر را به صورت کامل آموزش داده است تا بتوانید با بهینه سازی تگ های Heading محتوای خود، رتبه صفحه را بهبود دهید.
تگ هدینگ (Heading) چیست؟
تگهای هدینگ (Heading) یا هدر (Header) تگهای HTML هستند که برای جدا کردن سرفصلها و زیرعنوانها از بقیه محتوای یک صفحه وب استفاده می شوند.
از تگ های هدینگ برای عنوان یا معرفی محتوای زیر آنها استفاده می شود. تگ های هدینگ HTML از یک سلسله مراتب برخوردارند و به ترتیب اهمیت از H1 تا H6 استفاده میشوند.
اغلب، شما فقط به H1 تا H4 نیاز دارید، که در آن:
- H1 هدینگ اصلی و عنوان صفحه است
- H2 هدینگ فرعی و پشتیبان است
- H3 زیربخش یا آیتم فهرست تحت H2 است
- H4 زیربخش یا آیتم فهرست تحت H3 است
همچنین باید توجه داشته باشید که تگ h1 و تگ عنوان عناصر یکسانی در HTML نیستند. همه تگهای هدینگ آنچه را که در خود صفحه ظاهر میشود توصیف میکنند، اما تگ عنوان (title)، عنوان صفحه را برای پنجره مرورگر و برای قطعه صفحه نتایج موتور جستجو فراهم می کند.
بنابراین، هنگامی که یک صفحه وب خاص را مشاهده می کنید، H1 را در بالای خود صفحه پیدا می کنید، در حالی که "عنوان" در پنجره یا برگه مرورگر قابل مشاهده است.
اهمیت تگ های هدینگ در سئو
تگهای هدینگ به کاربران کمک میکنند تا صفحه را مرور و بررسی کنند. آنها اطلاعات را تجزیه می کنند تا خوانندگان بتوانند آن را بررسی کرده و به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند. این به شدت روی تجربه کاربری اثرگذار است. تفاوت آن زمانی احساس می شود که صفحه ای پر از متن های یک شکل و یک اندازه را مشاهده کنید که در آن از هیچ هدینگی استفاده نشده باشد.
در مقابل متنی که بخش های مختلف آن با هدینگ عنوان گذاری شده اند و کاملا مشخص است که هر بخش از متن مربوط به چه موضوعی است.
با این حال، استفاده از Heading ها برای کمک به موتورهای جستجو هم مفید است. موتورهای جستجو برای درک بهتر بخشهای صفحه به سربرگها متکی هستند. به طور کلی، تگهای هدر کمک میکنند تا محتوا ساختار یافته و مصرف آن برای موتورهای جستجو و خوانندگان آسان باشد.
بهترین روش ها برای استفاده از تگ های هدینگ
تگ های هدینگ هم همچون دیگر بخش های سایت نیاز به بهینه سازی دارند و تنها در صورتی باعث بهبود رتبه سایت می شوند که بهینه سازی شده باشند.
در اینجا بهترین روش ها برای استفاده صحیح از تگ های هدینگ و یا بهینه سازی آنها ارائه شده است.
۱. از تگ های هدر برای ارائه ساختار استفاده کنید
تگهای هدر به ایجاد ساختار منطقی در محتوای شما کمک میکنند و باعث میشود کاربران و موتورهای جستجو راحتتر از آن استفاده کنند.
از تگ H1 برای عنوان اصلی صفحه استفاده کنید، H2 را به عنوان سرفصل یا عنوان هر بخش از مطلب، H3 تا H6 را به عنوان زیربخش در هر فصل یا بخش در نظر بگیرید.
هر بخش از مطلب را که به موضوع خاصی می پردازد با یک تگ هدینگ عنوان گذاری کنید و متن مناسبی برای آن بنویسید تا مخاطب با مطالعه عنوان متوجه محتوای متن بشود.
۲. شکستن بلوک های متن با عنوان فرعی
برای افزایش خوانایی، بلوک های طولانی متن را با عنوان های فرعی مربوطه جدا کنید. این باعث می شود محتوای شما کاربرپسندتر باشد و به موتورهای جستجو کمک می کند موضوعات تحت پوشش را شناسایی کنند.
یک مطلب قابل درک در موتورهای جستجو عملکرد خوبی دارد زیرا گوگل به محتوای کاربرپسند پاداش می دهد. علاوه بر این، مطلب قابل درک معمولا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند که می تواند احتمال کسب بک لینک طبیعی را افزایش دهد.
۳. کلمات کلیدی را در تگ های سربرگ خود قرار دهید
در صورت امکان، کلمات کلیدی مورد نظر خود را در تگ های Header قرار دهید، اما از استفاده بیش از حد از آنها خودداری کنید. روی ایجاد هدرهای آموزنده و جذاب تمرکز کنید که به دقت محتوای زیر آنها را منعکس کند.
هدینگ ها قبلاً فاکتورهای مهم رتبه بندی بودند، اما اکنون الگوریتم گوگل هوشمندتر شده است. در نتیجه، کلمات کلیدی در هدرها مانند گذشته تاثیرگذار نیست اما بی تاثیر هم نیست.
هنوز هم ایده خوبی است که کلمات کلیدی را در تگ های Heading خود قرار دهید. با این حال، این روزها باید روی افزودن آنها به صورت عاقلانه و طبیعی تمرکز کنید.
گوگل از تگ های هدینگ برای جمع آوری زمینه صفحه شما استفاده می کند، بنابراین کلمات کلیدی را به طور طبیعی ترکیب کنید. در حالی که استفاده از کلمات کلیدی ضروری است، مهم است که آنها را به قیمت از بین رفتن خوانایی متن در آن نگنجانید.
همیشه ایجاد ارزش را در اولویت قرار دهید و از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید، که می تواند منجر به تجربه ضعیف و مجازات های احتمالی شود.
۴. تگ های هدینگ را با کلمات کلیدی پر نکنید
در گذشته پر کردن متن و هدینگ ها از کلمات کلیدی روی رتبه بندی تاثیر داشت اما الان دیگر اینطور نیست. گوگل هوشمندتر شده و دیگر فریب این ترفندها را نمی خورد.
شاید فکر کنید این کار اگر فایده نداشته باشد ضرر هم ندارد اما همیشه اینطور نیست. ممکن است تداوم این کار یعنی پر کردن هدینگ ها از کلمات کلیدی آن هم در مطالب مختلف سایت به گوگل این پیام را بدهد که شما به دنبال دستکاری نتایج جستجو هستید.
در این صورت نه تنها بهبود رتبه بندی عاید شما نمی شود بلکه ممکن است حتی مطلب شما به عنوان هرزنامه شناسایی شده و سایت شما جریمه شود.
۵. متن سربرگ ها را مختصر و مفید نگه دارید
یکی دیگر نکات مفید در نوشتن heading ها این است که در صورت امکان، آنها را مختصر و مفید نگه دارید. سعی کنید سرصفحه های خود را به ۳-۵ کلمه محدود کنید و آنها را به گونه ای ساختار دهید که خواندن آنها برای خوانندگان آسان باشد.
به یاد داشته باشید که هدینگ ها طوری طراحی شده اند که دیواری از متن را به بخش های منظم و مرتب تقسیم کنند، بنابراین منطقی است که چرا سرصفحه ها و زیر سربرگ های بیش از حد طولانی به سادگی در صفحات خوب به نظر نمی رسند.
این سربرگهای کوتاه علاوه بر آسانتر کردن کار برای خوانندگان، به گوگل کمک میکنند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کند.
۶. تگ های هدینگ را جذاب بنویسید
تگ های هدینگ جالب و جذابی بنویسید که خوانندگان را تشویق به ادامه خواندن مطالب شما کند. به H1 خود توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا باعث می شود که آیا بازدیدکنندگان تصمیم بگیرند که در صفحه شما بمانند یا به نتایج جستجو برگردند.
یک H1 متقاعد کننده باید موضوع اصلی صفحه شما را به اشتراک بگذارد و با هدف جستجوی کاربر هماهنگ باشد.
زمانی را به ایده پردازی اختصاص دهید و تگهای هدینگ خود را اصلاح کنید، مطمئن شوید که آنها به طور دقیق محتوا را منعکس میکنند و کاربران را به ادامه خواندن تشویق میکنند.
۷. از تگ های Heading برای سلسله مراتب مناسب استفاده کنید
آیا می دانید چرا تگ های هدر در وهله اول وجود دارند؟ هدف اصلی تگ های هدر، حفظ سلسله مراتب محتوای مناسب در صفحه HTML است.
مجدداً، H1 عنوان اصلی است، H2 سرفصل فرعی، H3 در H2 زیر سرفصل آن بخش است و غیره. در هر بخش به ترتیب نزولی، می خواهید با مهم ترین و مرتبط ترین اطلاعات شروع کنید و از آنجا ادامه دهید.
برای نمونه می توانید به سلسله مراتب هدینگ ها در همین مطلب نگاه کنید.
۸. بهینه سازی برای فیچر اسنیپت
تگهای هدینگ که با دقت ساخته شدهاند میتوانند شانس شما را برای برنده شدن قطعههای برجسته (فیچر اسنیپت) افزایش دهند. برای این مورد راهکار مناسبی وجود دارد.
- پاراگراف اسنیپت (Paragraph Snippets): برای بهینهسازی قطعههای پاراگراف، یک کلمه کلیدی طولانی مرتبط را شناسایی کنید و از آن در H2 خود استفاده کنید. سپس، مستقیماً در زیر H2، یک پاسخ واضح و مختصر به سؤال ارائه دهید، و متن را در تگهای پاراگراف
قرار دهید. این ساختار به گوگل کمک می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را شناسایی و استخراج کند.
- لیست اسنیپت (List Snippets): برای بهینهسازی قطعههای ویژه فهرستی، از زیرعنوان (H2 تا H6) برای ترسیم موارد یا مراحل مختلف در یک فرآیند استفاده کنید. گوگل میتواند زیرعنوانها را از متن بیرون بکشد تا یک لیست گلولهدار یا شمارهدار در قطعه برجسته ایجاد کند.
۹. فقط از یک H1 استفاده کنید
در حالی که چندین H1 از نظر فنی مجاز است، استفاده از تنها یک H1 در هر صفحه بهترین است. این یک سلسله مراتب واضح را حفظ می کند و از سردرگمی کاربران و موتورهای جستجو جلوگیری می کند.
استفاده از H1 های متعدد می تواند صفحه شما را نامرتب نشان دهد. در عوض، تگ H1 را برای عنوان اصلی خود رزرو کنید و از تگ های H2 تا H6 برای عنوان های فرعی استفاده کنید.
برای اطمینان از اینکه سایت شما چندین H1 ندارد، دامنه خود را از طریق ابزارهای آنالیز سئو چک کنید.
۱۰. طراحی تگ های هدینگ در CSS را بررسی کنید
به طور پیش فرض، HTML کار خوبی برای ایجاد یک سلسله مراتب بصری برای یک صفحه وب انجام می دهد. در بسیاری از سایت ها و پوسته های وردپرس هم این به خوبی دیده می شود.
معمولاً از اندازه فونتهای بزرگتر و وزنهای سنگینتر برای تگهای H1 و H2 استفاده می شود و از اندازه فونتهای کوچکتر برای تگهای H3 و H4 استفاده می شود.
در حالی که هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد، اما گاهی اوقات وب سایت هایی دیده می شوند که در آنها H3 و H4 آنها بزرگتر از H2 است. یا برای طراحی صفحه اصلی از تگ H4 با اندازه بسیار بزرگ استفاده شده است.
در وب سایت خود، می توانید تغییراتی را در صفحه سبک CSS خود ایجاد کنید تا طراحی سربرگ ها بهینه سازی ش ود.
جمع بندی
تگ های Heading عناصر کلیدی در طراحی وب سایت و سئو هستند که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند. در عین حال، این تگ ها در خصوص محتوای صفحه به موتورهای جستجو سیگنال دهی می کنند و موتورهای جستجو به کمک آن درک بهتری از محتوا پیدا می کند.
حتی جان مولر، یکی از مدیران شرکت گوگل گفته که تگ های هدینگ "سیگنال واقعا قوی" هستند که به درک گوگل از موضوعات صفحه اطلاع می دهند. پس اگر تا پیش از این به تگ های هدینگ و استفاده از آنها در محتوا توجه نداشتید از این پس دیگر ضروری است که آن را وارد استراتژی سئو خود کنید.