
سئو کلاه سفید چیست؟ بررسی تکنیک ها و نحوه بهینه سازی
برای سئو کردن سایت ها چند روش و رویکرد وجود دارد که یکی از آن روش ها روش کلاه سفید است که در آن سئوکار فرآیند سئو و بهینه سازی سایت را کاملا مطابق با قوانین و دستورالعمل های گوگل انجام می دهد.
اگر شما هم جزء کسانی هستید که به دنبال سئو کردن بدون نگرانی هستید و می خواهید بدون جریمه های احتمالی گوگل سایت خود را در نتایج جستجو بالا بیاورید این روش مخصوص شماست.
شما در این پست یاد می گیرد که سئو کلاه سفید چیست و با تکنیک های سئو کلاه سفید برای بهینه سازی سایت آشنا می شوید. بیایید با هم شروع کنیم.
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید (White hat SEO) روشی برای سئو کردن سایت است که در آن از تکنیک هایی استفاده میشود که مطابق با شرایط و ضوابط موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل است.
گوگل و دیگر موتورهای جستجوی معروف برای نمایش سایت ها در نتایج خود دستورالعمل هایی دارند و از سایت ها می خواهند تا برای حضور در نتایج جستجو این قوانین را رعایت کنند. اگر سئوکار سایت را طوری سئو کند که این قوانین نقض نشود در واقع به روش کلاه سفید سایت را سئو کرده است.
تمرکز سئو کلاه سفید بر روی کاربر است. سئوکارهای کلاه سفید با ارائه محتوای مرتبط و با کیفیت به جای محتوای طراحی شده برای «فریب دادن» موتورهای جستجو، کاربران را در اولویت قرار می دهند.
سئو کلاه سفید برعکس سئو کلاه سیاه است. در ادامه در مورد سئو کلاه سیاه هم توضیحات خوبی ارائه شده است.
سئو کلاه سیاه؛ ۱۸۰ درجه مخالف سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه (Black hat SEO) روشی برای سئو و بهینه سازی است که در آن از تکنیک هایی استفاده میشود که قوانین و ضوابط گوگل نقض می شود. در واقع تمرکز سئو کلاه سیاه بر استفاده از حفره های موجود در الگوریتم های گوگل است تا بتواند با این کار گوگل را فریب دهد.
گاهی اوقات، این تاکتیکهای کلاه سیاه میتواند کاملاً غیراخلاقی باشد - ما در مورد سئوکاران صحبت میکنیم که رقبا را با پیوندهای مخرب اسپم میکنند، به وبسایتهای دیگر کد مخرب تزریق میکنند و از این دست موارد.
سئو کلاه سیاه در نقطه مقابل سئو کلاه سفید قرار دارد. هر چقدر در روش کلاه سفید قوانین رعایت می شود، در روش کلاه سیاه قوانین نقض می شوند.
در مطلب «روش های اجرای سئو: کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری» توضیحات کامل روش های اجرای سئو را مطالعه کنید.
چرا سئو کلاه سفید مهم است؟
برخی سئو کردن به روش کلاه سفید را سوسول بازی می دانند و می گویند سایت های سئو شده به روش کلاه سفید سوگولی گوگل هستند. اما واقعیت این است که سئو کلاه سفید فوایدی دارد که حتی خود همان افراد هم از آن استفاده می کنند.
در اینجا سه فایده و دلیل اصلی آورده شده:
۱. به ساخت برند بلند مدت کمک می کند
پیروی از قانون هیچ پاداشی ندارد. اما رعایت نکردن آنها تبعات منفی درپی دارد، مانند جریمه نقدی و حبس.
همین امر در مورد سئو کلاه سفید نیز صدق می کند. فقط به این دلیل که دستورالعملهای Google را دنبال میکنید به این معنی نیست که به طور خودکار رتبههای بالاتر را تضمین میکنید. اما درست مانند دنیای واقعی، پیروی نکردن از "قوانین" همیشه خطر گرفتار شدن را دارد. در این مورد، مجری قانون نیست، بلکه گوگل است.
اگر گوگل متوجه شود که از تاکتیک های کلاه سیاه استفاده می کنید، می تواند شما را جریمه کند. وقتی این اتفاق بیفتد، ترافیکی سایت شما سقوط ناگهانی خواهد داشت.
بنابراین، اگر هدف شما ایجاد یک برند بلند مدت و ایجاد ترافیک ثابت است، باید از تاکتیک های سئو کلاه سفید استفاده کنید.
۲. اجرای آن مقرون به صرفه تر است
با بهروزرسانیهای مکرر الگوریتم Google، تاکتیکهای هرزنامه کمهزینه مانند پر کردن کلمات کلیدی، دیگر کار نمیکنند.
بنابراین، اگر می خواهید سئو کلاه سیاه را دنبال کنید، ممکن است تاکتیک هایی مانند ایجاد یک شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) را انتخاب کنید. اما ساخت یک PBN واقعا گران است (به عنوان مثال، خرید دامنه های منقضی شده، هاست اختصاصی، Whois خصوصی و غیره) و موفقیت را تضمین نمی کند و حتی می تواند منجر به جریمه شود.
در این صورت، میتوانید آن پول، زمان و تلاش را برای سئو کلاه سفید سرمایهگذاری کنید، که در واقع میتواند ترافیک بلندمدت و ارزش برند را مانند شرکت ما به ارمغان بیاورد.
۳. برای همه مفید است
اگرچه شما یک سئوکار هستید، اما قبل از هر چیز یک کاربر موتور جستجو هستید. شما احتمالاً روزانه به دنبال چیزهایی هستید. اگر شما بتوانید نتایج اسپم خود را وارد گوگل کنید، حتما دیگر هم می توانند این کار را انجام دهند.
بنابراین همانطور که ممکن است نتایج اسپم شما دیگر کاربران را آزار دهد، نتایج اسپم دیگر سئوکارهای کلاه سیاه هم شما را آزار خواهد دارد. لذا در نهایت شما هم به عنوان کاربر بازنده خواهید بود.
تکنیک های ضروری سئو کلاه سفید
حالا برای برای سئو کردن سایت به روش کلاه سفید باید از کجا شروع کرد؟ در اینجا روش های آن به صورت مرحله به مرحله نوشته شده است که می توانید از آنها استفاده کنید.
۱. تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید
یکی از ملزومات جستجوی گوگل این است که «از کلماتی استفاده کنید که افراد برای جستجوی محتوای شما از آنها استفاده کنند». برای رعایت این نکته باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. به این معنی که کلمات کلیدی مورد توجه کاربران را پیدا کنید.
برای این کار باید از ابزارهای مخصوص تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. ابزارهای ایرانی و خارجی مخصوص این کار وجود دارد که به شما در رسیدن به هدف کمک می کند. البته این ابزارها پولی هستند اما ابزارهای رایگانی هم وجود دارد که Keyword Planner گوگل یکی از آنها است.
۲. محتوای مفید، قابل اعتماد و برای مردم ایجاد کنید
در صفحه ملزومات گوگل بیان میکند که ما باید محتوای مفید، قابل اعتماد و برای مردم ایجاد کنیم. اما در واقع این به چه معناست؟ در اینجا مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید:
- محتوای خود را با هدف جستجو مطابق کنید
گوگل می خواهد محتوای مرتبط را به کاربران خود ارائه دهد. یکی از جنبه های کلیدی ارتباط این است که آیا جستجوگران نتایج جستجو را مفید می یابند یا خیر. برای اینکه نتایج جستجو مفید باشد، گوگل باید بفهمد که چرا جستجوگران به دنبال یک پرس و جو هستند تا بتواند نتایج مناسب را ارائه دهد.
این به عنوان هدف جستجو شناخته می شود. اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، باید هدف جستجو را کشف کنید. ما می توانیم این کار را با تجزیه و تحلیل نتایج گوگل برای سه C انجام دهیم:
- نوع محتوا (Content type): آیا آنها پست های وبلاگ، صفحات محصول، صفحات فرود یا چیز دیگری هستند؟
- فرمت محتوا (Content format): آیا آنها آموزش ها، فهرست ها، راهنماهای نحوه کار، دستور العمل ها، ابزارهای رایگان یا چیز دیگری هستند؟
- زاویه محتوا (Content angle): آیا نقطه فروش غالبی مانند قیمت های پایین یا سهولت انجام وجود دارد؟
توضیحات کامل تر در این خصوص در مطلب «بهینه سازی برای هدف جستجو» ارائه شده است.
- موضوع را به طور کامل پوشش دهید
بهترین نتیجه برای یک پرس و جو شامل همه چیزهایی است که جستجوگران می خواهند بدانند. بنابراین، اگر موضوعات فرعی وجود دارد که صفحات با رتبه برتر پوشش می دهند، لازم است آنها را نیز در محتوای خود بگنجانید.
برای یافتن این موضوعات فرعی هم تنها کافیست به نتایج برتر در کلمه کلیدی هدف دقت کنید. مواردی که در اکثر آنها وجود دارد احتمالا جزء این موارد است.
- مطلبی منحصر به فرد و اصلی ایجاد کنید
راهنمای گوگل در مورد ایجاد محتوای مفید از شما می خواهد که محتوای منحصر به فرد و اصلی ایجاد کنید.چگونه این کار را انجام می دهید؟ در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از بقیه متمایز شوید:
- آزمایش: داده های جدیدی ایجاد کنید که برای شما اختصاصی است. نظرسنجی های صنعتی را اجرا کنید، داده های تولید شده توسط شرکت یا محصولات آن را تجزیه و تحلیل کنید، یا آزمایش هایی را اجرا کنید.
- تجربه: دستان خود را کثیف کنید و تجربه شخصی خود را اضافه کنید یا با کارشناسان مصاحبه کنید.
- تلاش: فراتر از دیگران بروید و محتوایی را ایجاد کنید که بیش از کلمات در یک صفحه باشد. ویدیوهای یوتیوب (یا حتی یک سری)، کتاب ها، ابزارهای رایگان، آزمون ها و تصاویر همه خوب هستند.
- مطمئن شوید محتوا توسط شخصی با تخصص و تجربه ایجاد شده است
گوگل همچنین قصد دارد به محتوایی که E-E-A-T را نشان می دهد پاداش دهد:
- تجربه (Experience): تجربه دست اول یا زندگی در موضوع.
- تخصص (Expertise): سطح بالای دانش یا مهارت در یک زمینه خاص.
- اقتدار (Authoritativeness): شهرت، به ویژه در میان دیگر کارشناسان و تأثیرگذاران در صنعت.
- قابل اعتماد بودن (Trustworthiness): مشروعیت، شفافیت و دقت وب سایت و محتوای آن.
پیچیده به نظر می رسد، اما چیزی است که انتظار دارید محتوای خوب باشد. اگر در حال خواندن چیزی هستید، احتمالاً می خواهید آن را از شخصی با تجربه دست اول یا دانش تخصصی ارائه کند. شما نمیخواهید مربوط به نویسندهای باشد که صرفا در گوگل رتبه خوبی کسب کرده است.
نشان دادن این امر می تواند به سادگی استفاده از محصولی باشد که در حال بررسی آن هستید. اگر تجربه یا تخصص لازم را ندارید، شخصی را استخدام کنید که محتوای شما را ایجاد یا بررسی کند.
- مطمئن شوید که مطالب شما خوانا است
هیچ کس نمی خواهد با متنی ناقص یا ناخوانا مواجه شود. محتوای شما باید برای کاربران قابل خواندن باشد. من توصیه می کنم موارد زیر را رعایت کنید:
- حاشیه نویسی: از عناصری مانند یادداشت های جانبی و نقل قول ها برای شکستن پست استفاده کنید.
- جملات و پاراگراف های کوتاه: جملات طولانی را به جملات کوتاه تر تقسیم کنید.
- چند رسانه ای: شامل فیلم ها، تصاویر و فایل های GIF برای حذف کلمات اضافی.
- متن خود را با صدای بلند بخوانید: بخش هایی را که روان و خوانا نیست را اصلاح کنید
۳. به سئو داخلی صفحه توجه کنید
رعایت نکات سئوی داخلی جزء سئو کلاه سفید است. مهم ترین بخش آن قرار دادن کلمات کلیدی در بخش های مهم سایت است. به قول خود گوگل:
از کلماتی استفاده کنید که افراد برای جستجوی محتوای شما استفاده میکنند و آن کلمات را در مکانهای برجسته صفحه قرار دهید، مانند عنوان و عنوان اصلی صفحه، و مکانهای توصیفی دیگر مانند متن جایگزین و متن پیوند.
شما بخش اول را از طریق تحقیق کلمات کلیدی انجام داده اید. اکنون زمان آن رسیده است که مطمئن شوید که گوگل می تواند محتوای شما را درک کند. برای این کار باید:
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را در عنوان، URL، H1، سرفصلها و پاراگراف مقدمه قرار دهید
- از تگ های هدینگ (H1 تا H6) برای ساختار صفحه خود استفاده کنید
- تگ های عنوان و توضیحات متا قانع کننده و درگیر کننده بنویسید
- در صورت لزوم پیوندهای داخلی را به صفحه خود اضافه کنید
- متن جایگزین مختصر و دقیق را به تصاویر خود اضافه کنید
۴. ارائه یک تجربه کاربری خوب
گوگل می خواهد به صفحاتی با تجربه کاربری خوب پاداش دهد. گوگل می گوید که تجربه صفحه عالی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید تا رتبه خوبی کسب کنید.
برای ارائه یک تجربه کاربری خوب، باید:
- از HTTPS استفاده کنید: سایت خود را با SSL رمزگذاری کنید و از داده های خوانندگان خود محافظت کنید.
- سایت خود را با موبایل سازگار کنید: این روزها اکثر مردم در موبایل جستجو می کنند. وب سایت شما باید روی همه دستگاه ها کار کند.
- از سرعت سایت خود مطمئن شوید: صفحات آهسته دردسرساز هستند. از ابزاری مانندPageSpeed Insights برای بررسی عملکرد صفحات خود استفاده کنید.
- از تبلیغات مزاحم خودداری کنید: تبلیغات بینابینی تبلیغات تمام صفحه هستند که قبل از بارگیری محتوای صفحه وب ظاهر می شوند. هیچ کس، از جمله گوگل، آنها را دوست ندارد.
- Core Web Vitals خود را بهبود بخشید: این معیارهای سرعت هستند که بخشی از سیگنالهای تجربه صفحه Google هستند که برای اندازهگیری تجربه کاربر استفاده میشوند. آنها روی سئو اثر نمی گذارند اما بهبود آنها میتواند به تجربه بهتر کاربر کمک کند.
۵. از داده های ساخت یافته استفاده کنید
بخش عمده سئو کمک به گوگل برای درک محتوای صفحات شما است. با استفاده از داده های ساختاریافته می توانید سرنخ های صریح در مورد معنای صفحه برای گوگل ارائه دهید.
داده های ساختاریافته یک روش استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه وب است. با فرمت خاصی مطابقت دارد که به طور جهانی به عنوان نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما (Schema) شناخته می شود.
به عنوان مثال، اگر بخواهم به موتورهای جستجو نام نویسنده را اعلام کنیم، باید از ویژگی givenName استفاده کنیم و آن را به شکل دقیق خود در کد استفاده کنیم.
۶. لینک های با کیفیت بالا بسازید
لینک ها یک عامل مهم رتبه بندی گوگل هستند. اما خرید بک لینک برخلاف دستورالعمل های گوگل است. در عوض چه کاری باید انجام دهید؟
در اینجا ۲ ایده در مورد چگونگی به دست آوردن بک لینک به روش کلاه سفید وجود دارد:
- طعمه پیوند ایجاد کنید
- وبلاگ نویسی مهمان
جمع بندی
سئو کلاه سفید درباره طرز فکر صحیح است: اولویت دادن به کاربران، ایجاد محتوای مفید و عدم ارسال هرزنامه به افراد. برخی از سئوکاران کلاه سیاه ممکن است بتوانند در کوتاه مدت به نتیجه برسند، اما سئو کلاه سفید برای موفقیت بلندمدت ضروری است. به یاد داشته باشید، سئو کلاه سفید یک ماراتن است، نه یک سرعت.