محتوای تکراری چیست؟ بررسی دلایل ایجاد و تاثیر آن در سئو

نویسنده: تحریریه آرسافت

به دنبال این هستید که بدانید محتوای تکراری چیست و چگونه ممکن است به سئو سایت شما آسیب برساند؟ محتوای تکراری عامل نگرانی همیشگی بسیاری از مالکان سایت ها است.

خیلی از مطالبی که در مورد محتوای تکراری در سایت ها منتشر می شود این باور را القا می کند که سایت شما مثل یک بمب ساعتی حاوی محتوای تکراری است که جریمه گوگل بسیار نزدیک به آن است. خوشبختانه، این دیدگاه درست نیست، اما محتوای تکراری همچنان می‌تواند باعث مشکلات سئو شود.

در این مطلب می آموزید که محتوای تکراری چه دلیلی دارید و چطور می توان آن را رفع کرد.

محتوای تکراری (Duplicate content) چیست؟

محتوای تکراری محتوایی است که نسخه دیگری شبیه به آن یا دقیقا یکسان با آن در مکان دیگری در وب وجود دارد. این می تواند در یک وب سایت یا در چندین وب سایت وجود داشته باشد.

طبق آمار ۲۵ تا ۳۰ درصد وب را محتوای تکراری تشکیل می دهد. با این اوصاف محتوای تکراری همچنان می‌تواند باعث مشکلات سئویی شود. داشتن حجم زیادی از محتوای تکراری در یک وب سایت می تواند بر رتبه بندی گوگل تأثیر منفی بگذارد.

محتوای تکراری در نگاه اول با محتوای کپی اشتباه می شود در حالی که این دو الزاما یکی نیستند. محتوای کپی حتما محتوای تکراری به حساب می آید اما محتوای تکراری همیشه محتوای کپی نیست. ضمن این که محتوای تکراری برای محتوایی که شبیه به محتوای دیگر است نیز صدق می‌کند، حتی اگر کمی بازنویسی شده باشد.

چرا محتوای تکراری برای سئو مضر است؟

به طور کلی، گوگل نمی خواهد صفحاتی را با محتوای تکراری رتبه بندی کند. در واقع گوگل بیان می کند که:

گوگل تلاش زیادی می کند تا صفحاتی را با اطلاعات متمایز نمایه و نمایش دهد.

بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود بدون اطلاعات متمایز دارید، می تواند به رتبه بندی موتور جستجوی شما آسیب برساند. به طور خاص، در اینجا سه ​​مشکل اصلی وجود دارد که سایت هایی با محتوای تکراری زیاد با آن مواجه می شوند.

  • ترافیک کمتر ارگانیک: این بسیار ساده است. گوگل نمی خواهد صفحاتی را که از محتوای کپی شده از صفحات دیگر در فهرست گوگل استفاده می کنند رتبه بندی کند. حتی اگر از صفحات سایت خودتان کپی شده باشد. 
  • جریمه (بسیار نادر): گوگل گفته است که محتوای تکراری می تواند منجر به جریمه (پنالتی) یا حذف کامل یک وب سایت شود. با این حال، این بسیار نادر است. این کار فقط در مواردی انجام می شود که سایتی عمداً محتوای سایت های دیگر را خراش یا کپی می کند. 
  • ایندکس صفحات کمتر: این امر به ویژه برای وب سایت هایی با صفحات زیاد (مانند سایت های تجارت الکترونیک) مهم است. گاهی اوقات گوگل فقط محتوای تکراری را کاهش نمی دهد. در واقع از ایندکس کردن آن خودداری می کند. بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود دارید که ایندکس نمی شوند، ممکن است به این دلیل باشد که بودجه خزیدن شما برای محتوای تکراری تلف می شود.

رایج ترین دلایل ایجاد محتوای تکراری

هیچ دلیل واحدی برای محتوای تکراری وجود ندارد. بلکه به دلایل زیادی ممکن است محتوای یک صفحه تکراری شناخته شود. در اینجا رایج ترین دلایل بروز مشکلات محتوای تکراری ذکر شده است. 

- فیلتر کناری سایت

فیلتر کناری که به آن ناوبری وجهی هم گفته میش ود جایی است که کاربران می توانند موارد موجود در صفحه را فیلتر و مرتب کنند. وب سایت های تجارت الکترونیک بسیار از آن استفاده می کنند. این نوع پیمایش پارامترهایی را به انتهای URL اضافه می کند.

از آنجا که معمولاً ترکیب‌های زیادی از این فیلترها وجود دارد، پیمایش وجهی اغلب منجر به محتوای تکراری یا تقریباً تکراری زیادی می‌شود. در چنین مواردی URL ها منحصر به فرد هستند، اما محتوا تقریباً یکسان است.

- WWW در مقابل غیر WWW

این یکی از قدیمی‌ترین موارد در کتاب است، اما گاهی اوقات موتورهای جستجو هنوز اشتباه می‌کنند: WWW در مقابل محتوای تکراری غیر WWW، زمانی که هر دو نسخه سایت شما در دسترس هستند. یکی دیگر از موقعیت‌های کمتر رایج اما یکی از مواردی که من نیز دیده‌ام، محتوای تکراری HTTP در مقابل HTTPS است، که در آن محتوای یکسان روی هر دو ارائه می‌شود.

- صفحه بندی نظرات

در سایت های وردپرسی و حتی در برخی دیگر از سی ام اس ها گزینه ای برای صفحه بندی نظرات شما وجود دارد. فعال سازی این ویژگی باعث می شود نظرات طولانی یک مطلب در چند صفحه نمایش داده شود و این منجر به تکرار محتوا در تمام صفحات نظرات می شود. 

- کپی کردن محتوا از صفحات دیگر

کپی کردن محتوا از سایت های دیگر روش رایج تولید محتوا برای خیلی از فعالیت اینترنت است. کسانی که حوصله تولید محتوا ندارند یا نمی خواهند برای آن زمان صرف کنند به راحتی سراغ سایت های رقیب خود می روند و محتوای آنها را در سایت خود کپی می کنند.

جمع بندی

زیاد روی محتوای تکراری استرس نداشته باشید. معمولاً این موضوع بسیار کمتر از آن چیزی است که تصور می شود. اگر تعداد انگشت شماری از صفحات تکراری یا تقریباً تکراری دارید، بعید است که مشکل زیادی وجود داشته باشد. همین امر در هنگام نقل قول مطالب از یک وب سایت دیگر یا صفحات دیگر در سایت شما صادق است. مقدار کمی از محتوای تکراری نباید مشکلی داشته باشد. گوگل سیستم هایی برای مقابله با چنین مواردی دارد.

چیزی که باید مراقب آن باشید، اشتباهات فنی سئو است که منجر به تولید صدها یا هزاران صفحه محتوای تکراری می شود، مانند اجرای نادرست ناوبری وجهی در سایت های تجارت الکترونیک. اینها می توانند بودجه خزیدن شما را از جمله چیزهای دیگر خراب کنند.