محتوای همیشه سبز چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟ + نحوه تولید

نویسنده: تحریریه آرسافت

برخی از درخت ها در تمام طول سال برگ دارند و همیشه سبز هستند. این درخت ها هیچ موقع به خواب نمی روند و همیشه سایه و زیبایی دارد. چقدر خوب است! در دنیای سئو هم چنین چیزی وجود دارد اما آن دیگر درخت نیست بلکه محتوا است. محتوای همیشه سبز! محتوای همیشه سبز هم مثل این درخت ها همیشه زنده و فعال هستند و در هیچ زمانی از سال از بین نمی روند. یعنی در تمام طول سایت برای مخاطبین جذاب هستند و همیشه افرادی وجود دارند که به دنبال آن موضوع باشند. به عبارتی چنین محتوایی تاریخ انقضا ندارد و تکراری نمی شود.

در مورد محتوای همیشه سبز سخن بسیار است و این تازه شروع ماجراست. در اینجا قصد داریم توضیحات کاملی در مورد محتوای همیشه سبز از معرفی آن گرفته تا روش های پیاده سازی آن به شما ارائه کنیم تا شما را به خوبی با این مفهوم مهم سئو آشنا نماییم. پس در این مطلب آموزشی سئو هم همراه ما باشید.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) محتوایی است که در گوگل و دیگر موتورهای جستجو جستجوی دائمی و مداوم دارند و برای آنها تاریخ انقضایی وجود ندارد. یعنی این محتواها هیچ موقع برای کاربران قدیمی نمی شود. معمولا محتواهایی این چنین هستند که به اخبار و زمان وابسته نباشند. به این معنی که جستجوی آن در گوگل با انتشار اخبار و یا زمان بروز اتفاقات ارتباطی ندارد. بنابراین فارغ از اخبار و حوادث گوناگون به صورت مداوم مورد نیاز کاربران می باشد.

اگر با توضیح بالا متوجه موضوع نشده اید با این مثال ساده احتمالا بتوانید متوجه موضوع شوید. درخت ها را در نظر بگیرید که عموما در فصلی از سال رشد می کنند، سرسبز می شوند و نهایتا پس از مدتی سبز بودن خزان می شوند. موضوعات مورد جستجو در اینترنت هم تا حدی چنین هستند. یعنی در یک زمانی ایجاد می شوند و پس از آن رشد می کنند و به اوج می رسند. در این زمان میزان جستجوی آنها به حداکثر میزان خود می رسد. بعد از مدتی هم میزان جستجوی آنها افت می کند و برای همیشه کنار گذاشته می شوند.

این رفتار در درختان و موضوعات جستجو شده در گوگل تقریبا یکسان است. اما برخی از درختان هستند که بر خلاف دیگر درخت ها همیشه سبز و زنده هستند و هیچ خزانی ندارد. همانی که ابتدای مطلب به آن اشاره شد. چنین درختانی در تمام فصول سال حتی در زمستان برگ دارند و سبز هستند. مشابه این درختان هم در سئو وجود دارد. موضوعاتی که همیشه در گوگل جستجو می شوند، هیچ تاریخ انقضایی ندارد و کاربران در تمام طول سال به مطالب آنها نیاز دارند.

چند مثال از محتوای همیشه سبز

برای درک بهتر موضوع و کسب توانایی شناخته محتوای همیشه سبز بیایید چند موضوع را با هم بررسی کنیم. موضوعات زیر بر اساس میزان سبز بودن از کم به زیاد چیده شده اند. محتواهای ابتدایی همیشه سبز نیستند و محتواهای انتهایی همیشه سبز هستند اما دوره حیات آنها با هم تفاوت دارد.

انواع محتوای همیشه سبز

  • هک شدن تمام جایگاه های سوخت ایران: این موضوع یا مطلب غیرسبزترین مطلبی است که می توان نوشت. به این خاطر که کاملا وابسته به اتفاق و خبر است. چند روز پس از واقعه این خبر هم از خبرگزاری ها کنار گذاشته می شود و طبیعتا میزان جستجوی آن هم در گوگل به شدت افت خواهد کرد. 
  • جزئیات حمله موشکی ایران به اسرائیل: این مطلب هم کاملا وابسته به اتفاق است. تا زمانی که خبر حمله موشکی ایران به اسرائیل در خبرگزاری ها داغ باشد این موضوع هم مورد جستجو واقع خواهد شد. اما کاملا واضح است که این خبر پس از چند روز کنار می رود و طبیعتا مطلب نوشته شده برای آن هم کنار گذاشته خواهد شد.
  • علت سقوط تاریخی بورس تهران: این موضوع همچون همچون مطلب قبلی وابسته به یک اتفاق و خبر است اما خبری لحظه ای نیست و دوره آن کمی طولانی تر است. تا زمانی که مردم در تب و تاب سقوط بورس بودند این مطلب هم مورد جستجو واقع می شد مثلا برای چند ماه. به هر صورت نمی توان این موضوع را همیشه سبز دانست.
  • بررسی تخصصی گوشی S5 سامسونگ: مطالبی که مربوط به یک کالا یا محصول هستند دوره حیاتشان تا زمانی است که آن کالا در اختیار مردم باشد. تا زمانی که گوشی S5 تولید می شد جستجوی این موضوع هم زیاد بود اما با توقف تولید آن میزان جستجوی آن هم کاهش پیدا کرده است. پس از آن با گذر زمان رفته رفته میزان جستجو کم و کمتر می شود چون تعداد افرادی که با این گوشی سر و کار دارند همینطور کمتر می شود. این مطلب در زمان خود محتوایی همیشه سبز بوده است.
  • شدیدترین جنایات داعش در سوریه: این موضوع به جنایات داعش در سوریه مربوط می شود. تا زمان فعالیت داعش و ادامه جنایات آن این موضوع هم داغ بود و یک محتوای همیشه سبز به حساب می آمد. با از بین رفتن داعش هم دوره حیات آن به پایان رسیده است.
  • قیمت امروز دلار چقدر است: قیمت دلار یک موضوع همیشه سبز است. به این دلیل که عمر این موضوع به بیش از ده سال می رسد و همچنان مردم به دنبال قیمت روزانه دلار هستند. تا زمانی که دلار در ایران برای مردم جذاب است قیمت دلار هم یک موضوع همیشه سبز است. دقت کنید قیمت دلار یک موضوع همیشه سبز است اما نمی توان به این راحتی برای آن محتوای همیشه سبز تولید کرد. به این خاطر که همه قیمت لحظه ای دلار را می خواهند در حالی که مبنای محتوای همیشه سبز این است که فقط یک بار تولید شده و در صورت نیاز بهینه سازی شود. 
  • آموزش انتخاب بهترین مانتو تابستانی: این موضوع بر خلاف موضوعات دیگر کاملا فصلی است و تنها در فصل تابستان جستجو پیدا می کند اما تاریخ انقضا ندارد و هر سال در تابستان جستجوی آن افزایش پیدا می نماید. لذا می توان این محتوا را همیشه سبز دانست اما از نظر میزان سبز بودن آن کمتر است.
  • پیشنه تاریخی مسجد شیخ لطف الله: کاملا واضح است که پیشینه یک اثر تاریخی ارتباطی به زمان و اتفاقات ندارد و همیشه میزان جستجوی ثابت خود را دارد پس یک محتوای همیشه سبز است؛ البته تا زمانی که مسجد شیخ لطف الله پابرجا باشد!
  • دستور پخت قرمه سبزی: مطالب مربوط به آشپزی و آموزش های تهیه غذا معمولا محتوای همیشه سبز هستند چون دستور تهیه یک غذا همیشه ثابت است و به صورت مداوم کاربران علاقه مند به خود را دارد.
  • با سیاره های منظومه شمسی آشنا شوید: این نوع محتوا جزء همیشه سبزترین محتوایی است که می توان نوشت. چون کاملا فارغ از اتفاقات و خبرها نوشته شده و منظومه شمسی هم همیشه وجود دارد و تا انسان وجود دارد آن از بین نمی رود. 

چند نکته برای درک بهتر محتوای همیشه سبز

برای درک بهتر این موضوع و توان شناخت موضوع و محتوای همیشه سبز چند نکته کلی در خصوص این مسئله عنوان شده است که به شما در این حوزه کمک می کند. 

۱. محتوای همیشه سبز درجه بندی دارد: در مثال های فوق مشاهده کردید که میان محتواهای همیشه سبز هم از نظر کیفیت تفاوت وجود دارد. برخی از محتواها دوره حیات کوتاه تری دارند و برخی از محتواها دوره حیاتشان بلندتر است. به عنوان مثال موضوع بررسی گوشی یک محتوای همیشه سبز است اما دوره حیات آن چند سال بیشتر نبوده است. اما دستور دستور غذا ده ها سال همیشه سبز خواهند ماند و از بین نمی روند. این نشان می دهد که موضوعات همیشه سبز هم از نظر میزان سبز بودن درجه بندی دارد و بهتر این است که میزان آن بیشتر باشد. 

۲. محتوای همیشه سبز با موضوع همیشه سبز تفاوت دارد: موضوع همیشه سبز موضوعی است که برای دوره ای طولانی میزان جستجوی ثابتی در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو داشته باشد و به عبارتی ترافیک آن فصلی و موقت نیست. محتوایی که برای چنین موضوعاتی تولید شده باشد محتوای همیشه سبز است. تفاوت محتوای همیشه سبز با موضوع همیشه سبز در بعضی موضوعات خاص خود را نشان می دهد.

۳. هر موضوع همیشه سبزی محتوای همیشه سبز ندارد: برخی از موضوعات مثل نرخ دلار، قیمت سکه، نتایج مسابقات فوتبال و غیره به همیشه سبز هستند به ظاهر محتوای آنها هم همیشه سبز است اما در واقع اینطور نیست. درست است که موضوع آنها همیشه سبز است و ترافیک دائمی دارد اما محتوای آنها ثابت نیست و باید مرتب بروزرسانی شود. در مورد نرخ لحظه ای که دیگر باید محتوا به صورت لحظه ای بروزرسانی شود. حال آن که شما نمی توانید به صورت لحظه مطالب خود را ویرایش کنید. ضمن این که هدف از تولید محتوای همیشه سبز این است که فقط یک بار نوشته شود و بروزرسانی اندکی نیاز داشته باشد.  

۴. محتوای همیشه سبز الزاما ترافیک زیادی ندارد: یک برداشت اشتباهی که شاید در ذهن مخاطب ایجاد شود این است که محتوای همیشه سبز ترافیک زیادی دریافت می کند اما الزاما اینطور نیست. در تعریف محتوای همیشه سبز گفتیم که موضوعات بدون تاریخ انقضا و دارای ترافیک مداوم همیشه سبز هستند. پس ممکن است یک موضوعی ترافیک مداوم داشته باشد اما میزان آن کم باشد و باز هم محتوای همیشه سبز در نظر گرفته شود. 

۵. موضوعات فصلی هم محتوای همیشه دارند: یک برداشت اشتباه دیگر که برای مخاطبین و علاقه مندان به سئو ایجاد می شود این است که تصور می کنند موضوعات فصلی مثل خرید کاپشن، انتخاب مانتو تابستانی، راهنمای خرید کولر و ... به دلیل فصلی بودن همیشه سبز نیستند در حالی که چنین نیست. درست این این موضوعات در فصل خاصی از سال داغ می شوند اما با این حال تاریخ انقضا ندارد و محتوای نوشته شده برای آن ها هر سال مورد استفاده قرار می گیرد. از این جهت می توان آنها را همیشه سبز دانست.  

۶. محتوای همیشه سبز نیاز به بروزرسانی دارد: بر خلاف تصور عموم محتوای همیشه سبز هم نیاز به بروزرسانی دارد چراکه در رقابت با رقبای خود تضعیف شده و از آنها عقب می ماند. درست است که موضوع همیشه سبز هیچ زمانی کهنه نمی شود و همیشه طرفدار دارد اما محتوای همیشه سبز ممکن است با گذر زمان کمی نیاز به بروزرسانی داشته باشد. مثلا در مورد موضوع «دستور پخت قرمه سبزی» ممکن است سایت های رقیب از نظر قالب نگارش، ارائه مطلب و یا نکات جانبی مطلب تغییراتی را در مطلب خود پیاده سازی کنند که در این صورت شما هم ناچار هستید برای جا نماندن از رقبا مطلب خود را بهبود دهید.

محتوای همیشه سبز چه اهمیتی دارد؟

تا اینجا در مورد محتوا و موضوع همیشه سبز زیاد توضیح دادیم و مثلا های گوناگونی برای آن بیان کردیم. حالا به بخش مهم اهمیت محتوای همیشه سبز رسیده ایم. همه توضیحات فوق به این بخش مربوط می شود که در نهایت محتوای همیشه سبز چه اهمیتی دارد و چرا باید چنین محتوایی را در سایت خود منتشر کنیم. در اینجا چند مورد از مهم ترین فواید محتوای همیشه سبز معرفی شده است.

کسب ترافیک دائمی با محتوای همیشه سبز

۱. ترافیک دائمی دارد

مهم ترین ویژگی و مولفه محتوای همیشه سبز داشتن ترافیک دائمی است. خب ویژگی اصلی محتوای همیشه سبز این است که جستجوی دائمی و مداوم دارد و هیچ موقع تاریخ انقضای آن نمی رسد. همین ویژگی محتوای همیشه سبز باعث می شود سایت هایی که چنین محتوایی را در خود دارند بتوانند از ترافیک دائمی و مداوم آن استفاده کنند. داشتن ترافیک دائمی برای یک سایت مولفه بسیار مهمی است.

این کجا که شما با تولید تعداد محدودی مطلب و نگهداری از آنها به صورت دائمی و همیشگی برای سایت خود بازدیدکننده جذب کنید و آن کجا که هر چند روز یک مطلب جدید در سایت منتشر کنید تا برای چند روز ترافیک دریافت کنید و پس از آن مجدد به سراغ مطلب دیگری بروید. با تولید محتوای همیشه سبز می توانید مطمئن شوید که مطالب شما برای همیشه ترافیک ارگانیک از گوگل دریافت می کنند.

۲. منقضی نمی شود

دیگر ویژگی اصلی محتوای همیشه سبز نداشتن تاریخ انقضا است. محتوایی که تاریخ انقضا نداشته باشد هیچ موقع تکراری نمی شود و همیشه افرادی هستند که می خواهند آن را مطالعه کنند. بر عکس محتوای فصلی و خبری که تاریخ انقضا دارد و پس از مدتی دیگر کسی سراغی از آن نمی گیرد. نداشتن تاریخ انقضا این جهت خوب است که مطالب تولید شده با هزار زحمت شما به راحتی منقضی و بی ارزش نمی شوند و برای چند سال می توان از آنها استفاده کرد.

با تولید محتوای همیشه سبز و انتشار آن در وب سایت خود می توانید مطمئن شوید که سایت شما برای مدت طولانی محتوای مناسب و مورد نیاز کاربران را دارد و به این زودی نیاز به جایگزین کردن آن مطالب نخواهید داشت. از طرف دیگر همیشه کاربران به مطالب شما نیاز دارند و این مطالب برایشان تکراری نمی شود.

۳. می توان برای آن زمان صرف کرد (قابل اعتماد است)

به دلیل این که محتوای همیشه سبز منقضی نمی شود و برای چند سال ترافیک دائمی دارد می توان به راحتی به آن اعتماد کرد و به سبب این اعتماد برای آن زمان و انرژی صرف کرد. وقتی شما می دانید مطلبی که می خواهید تولید کنید تا چند سال (حتی چند دهه) به نیاز کاربران را پاسخ می دهد و کاربران هم به دنبال آن هستند حتما برای تولید چنین مطلبی سرمایه گذاری می کنید و برای بهبود کیفیت آن زمان و انرژی صرف می کنید. 

تولید محتوای همیشه سبز

اینطور هم انرژی صرف شده تباه نمی شود و هم خیال انسان راحت است که محتوای او برای همیشه مورد اقبال کاربران قرار می گیرد و ترافیک طبیعی رایگانی از گوگل را روانه سایتش می کند. این در حالی است که خیلی از مطالب موجود در سایت ها سبز نیستند و پس مدتی دیگر ترافیک دریافت نمی کنند و عملا تمام تلاش و انرژی نویسنده آنها تباه می شود.

تشخیص محتوای همیشه سبز با ابزار گوگل ترندز (Google Trends)

در بخش های قبل اطلاعات جامع و کاملی در مورد محتوای همیشه سبز ارائه شد و در کنار آن دستورالعملی برای تشخیص و شناسایی موضوعات همیشه سبز معرفی گردید که در این راستا به شما کمک می کند. اما برای بررسی دقیق تر محتواهای همیشه سبز می توان از ابزار مخصوص این کار استفاده کرد. ابزار Google Trends (گوگل ترندز) که مخصوص مقایسه میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است می تواند تا حد زیادی به شناسایی محتوای همیشه سبز به ما کمک کند.

روش استفاده به این صورت است که باید موضوع یا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابزار ترندز گوگل وارد کنید تا نمودار میزان جستجوی تاریخی آن نمایش داده شود. سپس دوره زمانی را روی 5 ساله قرار دهید تا وضعیت تغییرات میزان جستجوی این موضوع در گوگل برای شما نمایش داده شود. حالا از روی نمودار بررسی کنید که آیا میزان جستجو روی نمودار مقدار حدودی مشخصی دارد یا پس از یک دوره به کلی افت کرده است.

به کمک این نمودار می توان جستجوهای فصلی مثل خرید کولر، لباس تابستانی و ... را هم تشخیص داد. جستجوهای فصلی در فصل موبوط به خود اوج می گیرند و در فصول دیگر افت پیدا می کنند. 

چطور محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

نحوه تولید محتوای همیشه سبز تفاوت چندانی با تولید دیگر محتواها ندارد. تقریبا همان کاری را باید انجام دهید که برای تولید هر محتوایی انجام می دهید. تنها تفاوت در انتخاب موضوع مناسب است. خب موضوع مورد نظر باید همیشه سبز باشد تا بتوان برای آن محتوای همیشه سبز تولید کرد. 

برای انتخاب موضوع همیشه سبز هم می توان از ابزار گوگل ترندز که در بخش قبل به صورت کامل معرفی شد کمک گرفت. ابتدا در حوزه فعالیت سایت خود موضوعات مناسب را انتخاب کنید. برای این کار می توانید از سایت رقبا کمک بگیرید. یعنی ببینید سایت های رقیب شما برای چه موضوعاتی محتوا تولید کرده اند. شما هم همان موضوعات را در فهرست خود قرار دهید. 

سپس به کمک ابزار Google trends موضوعات موجود در فهرست خود را یک به یک بررسی کنید و موضوعاتی که ترافیک دائمی دارند را از میان آنها انتخاب کنید. البته خودتان هم تا حد زیادی می توانید این کار را بدون ابزار انجام دهید. پس از انتخاب موضوع با قدرت شروع به تولید محتوای غنی و مفید کنید.  

جمع بندی

محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته می شود که همیشه در گوگل جستجو می شود و هیچ زمانی منقضی نمی شود. چنین محتوایی برای کاربران همیشه جذاب است و مدیران سایت می توانند با تولید این نوع محتواها ترافیک دائمی رایگان از گوگل دریافت کنند. به همین دلیل است که می توان با صرف زمان و انرژی زیاد روی محتوای همیشه سبز سرمایه گذاری کرد تا در گوگل رتبه مطلوب را کسب نمود.