طراحی سایت

۹ معیار مهم برای انتخاب شرکت مناسب طراحی سایت

نویسنده: تحریریه آرسافت

اولین گام برای راه اندازی وب سایت انتخاب شرکت طراحی سایت است. گامی که بر خلاف تصور چندان آسان نیست. چون در صورت انتخاب نادرست ممکن است زمان و هزینه شما از بین برود و در نهایت یک سایت زشت و ضعیف به دست شما برسد که هیچ یک از اهداف شما را محقق نمی کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید با چشم باز به دنبال شرکت مناسب برای طراحی سایت گشت.

در بازار شرکت های طراحی سایت زیادی وجود دارد که حتما همه آنها مناسب نیستند. برخی از شرکت ها خوب هستند و برخی هم معمولی. برخی دیگر هم کلا به درد نمی خورند و اصلا نباید سمت آنها بروید. برای تشخیص خوب یا بد بودن شرکت طراحی سایت باید با معیارهای یک شرکت خوب طراحی سایت آشنا باشید. اینجا ما می خواهیم همین را به شما آموزش دهیم.

در این مطلب مهم ترین معیارها برای انتخاب بهترین شرکت های طراحی سایت معرفی شده که به شما در انتخاب شرکت مناسب طراحی سایت کمک می کند. پس با ما همراه باشید تا با همراهی هم این مطلب آموزشی را به پایان برسانیم.   

معیارهای لازم برای شرکت طراحی سایت

برای این که بتوانید شرکت های معتبر و کاربلد در حوزه طراحی سایت را شناسایی کنید باید به خدمات، محصولات، ویژگی ها و نظر مشتریان آنها توجه کنید. به این صورت می توان از کیفیت طراحی سایت شرکت ها اطلاع پیدا کرده و شرکت مناسب برای طراحی سایت را انتخاب کنید. در اینجا تعدادی از مهم ترین مولفه ها برای شناسایی چنین شرکت هایی معرفی شده است. 

۱. ظاهر جذاب سایت خود شرکت

وب سایت شرکت اولین چیزی است که شما به آن دسترسی دارید. پس می توانید از آن به عنوان اولین معیار برای تشخیص کیفیت کار آنها استفاده کنید. کسی که ادعا می کند طراحی سایت حرفه ای انجام می دهد باید وب سایت خودش هم حرفه ای باشد و حداقل ظاهر جذاب و زیبایی داشته باشد. درست است که ضرب المثل می گوید که کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد اما در اینجا وضعیت فرق می کند.

طراح سایت نباید سایت ضعیف و زشت داشته باشد بلکه باید بهترین سایت را برای خودش طراحی کند. پس ظاهر سایت اولین معیار ما برای شناسایی شرکت قوی و حرفه ای در حوزه طراحی سایت است. اگر سایت خود شرکت خوب، جذاب و کامل بود شرکت مورد نظر این مرحله را با موفقیت پشت سر می گذارد. ولی اگر سایت خود شرکت طراحی قدیمی و بی روح داشت قیدش را بزنید چون آنها این کاره نیستند. چه معنی دارد که شرکت طراحی سایت خودش سایت قدیمی داشته باشد!

۲. داشتن نمونه کارهای قابل قبول

در صنف طراحی سایت همه چیز تقریبا به نمونه کار مرتبط است. نمونه کار یا پروژه های انجام شده همان وب سایت هایی هستند که شرکت برای دیگر مشتریان طراحی کرده است. نمونه کارها تا حد زیادی می تواند گویای توانایی شرکت در طراحی سایت و نشان دهنده کیفیت کار آنها باشد. حتی خود شرکت ها برای استخدام برنامه نویس از او نمونه کار می خواهند تا سطح کیفی کارش را بسنجند. شما هم باید برای سنجش کیفیت کار شرکت طراحی سایت نمونه کارهای آن را بررسی کنید.

معمولا بیشتر طراحان سایت در وب سایت خود بخشی با عنوان «نمونه کار» دارند که بخشی از وب سایت های طراحی شده را در آن قرار می دهند. به بخش مذکور مراجعه کنید و وب سایت های قبلا طراحی شده را ببینید. اگر از نظر ظاهری مناسب بود و امکانات خوبی داشت می توان گفت که شرکت وب سایت های خوبی طراحی می کند. ضمنا برای مشاهده نمونه کارها به عکس موجود در سایت شرکت اکتفا نکنید و حتما از طریق لینک ارائه شده وارد سایت مشتری شوید تا دقیقا سایت پیاده سازی شده را مشاهده کنید.

۳. داشتن تخصص لازم برای طراحی سایت شما

همانطور که برای تعمیر ماشین های خارجی یا مدل بالا به مکانیک های مخصوص مراجعه می شود، برای طراحی سایت های ویژه و خاص هم به شرکت های توانمند مراجعه نمود. شرکت طراحی سایت باید تخصص کافی برای راه اندازی سایت شما را داشته باشد. اگر سایت عادی وردپرسی می خواهید که مشکلی نیست چون اکثر شرکت ها در وردپرس متخصص هستند.

ولی اگر وب سایت با کدنویسی اختصاصی می خواهید یا خدماتی که ارائه می کنید خاص است و نیاز به طراحی ویژه ای دارد باید به تخصص شرکت مورد نظر توجه کنید. حتما باید شرکت مورد نظر تعدادی نمونه کار مشابه داشته باشد تا بتوانید نسبت به توانایی داشتن برای پیاده سازی سایت شما اطمینان پیدا کنید. تجربه نشان داده بی توجهی به این موضوع به شدت به ضرر مشتری تمام می شود.

۴. ارائه آدرس و اطلاعات تماس 

شرکت واقعی برنامه نویسی و طراحی سایت حتما اطلاعات ارتباطی کامل از قبیل شماره تماس، نشانی، ایمیل و حتی اطلاعات شرکت ثبت شده را در وب سایت خود قرار می دهد تا مشتریان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. شرکت های جعلی و کلاهبردار اطلاعات ناقصی را در سایت می گذارند و یا اطلاعاتی در سایت قرار می دهند که جعلی است و مربوط به آنها نیست.

این مورد برای اطلاع از واقعی بودن شرکت بسیار اهمیت دارد. حتما باید اطلاعات کامل شرکت را در وب سایت ببینید و در صورت امکان قبل از انعقاد قرارداد و پرداخت وجه به صورت حضوری از شرکت بازدید کنید. حضور در محل شرکت باعث می شود بتوانید با خیال آسوده وب سایت خود را سفارش دهید و بدانید در صورت بروز مشکلی می توانید به محل مورد نظر مراجعه نمایید.

۵. قیمت مناسب برای طراحی سایت 

شرکت های معتبر طراحی سایت نرخ های مناسبی برای راه اندازی وب سایت می دهند. قیمت های خیلی ارزان صرفا برای جلب مشتری است و سایت پیاده شده اصلا قابل استفاده نیست. با مبالغ بسیار کم طراحی سایت کامل اصلا صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل برخی افراد وب سایت های ضعیف و ناقص را با جنجال قیمت های ارزان به مشتری می فروشند و عملا سر او کلاه می گذارند. 

البته قیمت های خیلی گران هم به معنی جامع و کامل بودن سایت نیست. برخی دیگر از شرکت ها که به شهرت رسیده اند مبالغ زیادی برای طراحی سایت ساده می گیرند که کیفیت و امکانات آن تفاوت چندانی با دیگر سایت ها ندارد. مشخص است نرخ بالای طراحی سایت شرکت های مشهور در واقع هزینه خدمات نیست و سرقفلی یا نرخ شهرت شرکت است که از مشتری دریافت می شود.

۶. استفاده از تکنولوژی های جدید

دنیای برنامه نویسی به سرعت در حال پیشرفت است و هر چند وقت یک بار فناوری یا امکانات جدیدتری معرفی می شود. شرکتی خوب است که با تکنولوژی بروز کار کند و در پروژه های خود از فناوری های جدید طراحی سایت بهره مند شود. به عنوان مثال برای طراحی سایت های روتین از جمله سایت شرکتی، شخصی یا بلاگی وردپرس بهترین گزینه است. برای سایت های اختصاصی استفاده از فریم ورک های بک اند مثل لاراول خوب است.

همچنین طراحی وب اپلیکیشن هم باید با فریم ورک های فرانت اند مثل ری اکت، آنگولار یا ویو انجام شود که جزء فناوری های بروز این حوزه هستند. حواستان باشد که کسی استفاده از HTML5 و CSS3 یا ریسپانسیو بودن سایت را به عنوان فناوری برتر به شما  معرفی نکند چون این فناوری ها تقریبا جزء فناوری های پایه هستند که همه سایت ها از آن استفاده می کنند و داشتن آنها مزیتی به حساب نمی آید.

استفاده از نسخه های قدیمی برنامه یا فناوری های منسوخ شده به معنی ضعف شرکت و قدیمی بودن تفکر مدیریتی آن است که حتما مشارکت با آن به ضرر شما تمام خواهد شد. 

۷. نظر مشتریان قبلی شرکت

یکی از بهترین منابع برای اطلاع از توانمندی شرکت و کیفیت کار آن تجارب مشتریان قبلی است. افرادی که قبلا مشتری شرکت بوده اند و از شرکت وب سایت تحویل گرفته اند می توانند به خوبی ویژگی های شرکت را برای شما تشریح کنند. البته نه آن نظراتی که در سایت خود شرکت طراحی سایت نوشته می شود. اگر بتوانید از میان نمونه کارهای شرکت چند سایت را باز کنید و با مالکان آنها به صورت کوتاه صحبت انجام دهید می توانید اطلاعات خوبی از آنها بدست آورید.

در صورت تماس از کیفیت سایت آنها بپرسید و این که آیا از سایت طراحی شده راضی هستند یا خیر. آیا پس از پایان کار مشکلی در سایت مشاهده کرده اند یا خیر. و این که آیا هزینه پرداخت شده برای طراحی سایت در زمان خود نسبت به رقبا بیشتر بوده یا کمتر. همچنین در مورد میزان انجام تعهدات شرکت هم از مالک سایت بپرید. با جمع بندی پاسخ ها می توانید از اعتبار و تخصص شرکت اطلاعات خوبی کسب کنید.

۸. موقعیت مکانی نزدیک به شما

در طراحی سایت خیلی رایج است که افراد به شرکت های واقع در شهرهای دیگر سایت سفارش دهند و صرفا با تماس مجازی کارها را پیش ببرند. اگر از شرکت اطمینان کامل دارید هیچ مشکلی ندارد و می توانید به صورت مجازی این کارها را انجام دهید. اما در اولین انتخاب این کار قابل انجام نیست چون هیچ اطمینانی وجود ندارد. در این مواقع خوب است شرکت هایی را برای سفارش سایت انتخاب کنید که در شهر خودتان واقع هستند یا حداقل به شما نزدیک هستند.

اینطور می توانید پیش از انعقاد قرارداد با آنها حضوری صحبت کنید و هم پس از پایان کار در صورت بروز مشکل به دفتر شرکت مراجعه نمایید. نزدیک بودن شرکت این خوبی را دارد که شما مطمئن هستید که در صورت بروز مشکل یک جا از شرکت را می شناسید که بتوانید به آنجا مراجعه نمایید. 

۹. پشتیبانی از سایت

بخش مهمی از خدمات شرکت پشتیبانی از سایت است که به نوعی همان خدمات پس از فروش است. شرکت خوب آنی است که پس از راه اندازی سایت و تحویل به شما از آن پشتبیانی کند. پشتیبانی از سایت به معنی این است که اولا به شما برای راه اندازی اولیه سایت و قرار دادن داده ها روی آن کمک کند یا حداقل شما را راه نمایی کند.

در مرحله بعد باید مشکلات و معایب احتمالی وب سایت طراحی شده را رفع نماید. همچنین باید تا حدی تغییرات مورد نظر شما را روی سایت اعمال کند که البته این مورد به نوع قرارداد، مبلغ طراحی سایت و صحبت های قبل از طراحی بر می گردد که آیا در آنها این مورد لحاظ شده یا خیر.

هنگام انتخاب شرکت به چه مواردی نباید توجه کرد؟

همانطور معیارهای مهمی برای شناسایی و انتخاب شرکت مناسب طراحی سایت وجود دارد که در بخش قبل معرفی شد معیارهایی هم وجود دارد که اصلا نباید آنها را ملاک انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت قرار دارد. این ملاک ها در واقع نشان دهنده برتری یک شرکت طراحی سایت نیستند و شرکتی که آنها را داشته باشد الزاما بهترین وب سایت را طراحی نمی کند. موارد مذکور به شرح زیر است.

۱. قرار گرفتن در رتبه برتر گوگل

راحت ترین راه برای پیدا کردن شرکت های طراحی سایت جستجوی «طراحی سایت» در گوگل است. با این کار گوگل سریعا فهرستی از سایت ها را به شما نمایش می دهد. اتفاقا خیلی از شرکت های بزرگ از همین راه شرکت مورد نظر خود را برای طراحی سایت انتخاب می کنند. اما واقعیت این است که رتبه برتر گوگل بودن هیچ تضمینی برای کیفیت خدمات نیست. شرکت هایی که در رتبه برتر قرار گرفته اند صرفا با سئو و بعضا به خاطر شهرت خود در این جایگاه قرار گرفته اند.

اما خیلی از همین سایت ها مهم ترین فاکتور یک شرکت خوب یعنی وب سایت تمیز و جذاب را ندارند. سایت این شرکت ها بعضا ظاهری ۱۰ سال پیش را دارد. اگر نگاهی به نمونه کارهای این شرکت ها هم بی اندازی متوجه می شوید که وب سایت های طراحی شده هم از نظر ظاهری دست کمی از سایت خودشان ندارند. پس چطور می توان چنین شرکتی را برای سفارش طراحی سایت انتخاب کرد؟!

۲. قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین

در میان شرکت های برنامه نویسی و طراحی سایت قیمت های خیلی بالا و خیلی پایین رایج است. شرکت های مشهور که با کارخانه های بزرگ و برندهای مشهور تلویزیونی کار می کنند قیمت های خیلی بالایی دارند و شرکت های انفرادی یا آنهایی که در شهرستان ها هستند و یا کلا مشتری کمی دارند قیمت های خیلی پایین را برای طراحی سایت پیشنهاد می کنند. هر دو این موارد دارای مشکل است. 

نه قیمت خیلی بالا به معنی کیفیت عالی سایت و درجه یک بودن آن است و نه قیمت خیلی پایین به معنی ارزان کار بودن آن شرکت است. قیمت های بسیار بالا به دلیل شهرت شرکت است و قیمت های خیلی کم برای جلب مشتری می باشد. 

۳. نظرات مشتریان در سایت خودشان

شاید بتوان گفت بدترین کار برای اعتماد کردن به یک شرکت طراحی سایت خواندن نظرات مشتریانی است که در سایت شرکت منتشر شده است. خود شرکت می تواند به دروغ از افرادی ناشناس نظرات جذابی را منتشر کند و با آنها مشتری را گمراه کند. با این بسیار رایج شده و سایت های زیادی این کار را انجام می دهند اما هیچ اعتباری به این نظرات نیست و نباید به آنها اعتماد کرد. 

به جای آن بهتر است با مشتریان قبلی به صورت مستقیم تماس بگیرید و نظر واقعی آنها را از خودشان دریافت کنید.

۴. شعارهای منتشر شده در سایت 

خب در هر کسب و کاری مدیر کسب و کار شعار و ادعاهای متعددی را مطرح می کند و در سایت خود قرار می دهد. هیچ تضمینی وجود ندارد که آن شعار یا ادعا واقعی باشد و شرکت به ادعای خود عمل کند. از طرفی ممکن است آن ادعا واقعی باشد اما ارزش چندانی نداشته باشد ولی شرکت سعی دارد با آن مسئله کم ارزش مشتری را فریب دهد. مثلا در صنف طراحی سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سازگاری کامل با موبایل (طراحی واکنش گرا)
  • استفاده از فناوری جدید HTML5 و CSS3
  • طراحی مدرن و بروز
  • بهینه سازی برای گوگل و موتورهای جستجو 
  • رعایت استانداردهای برنامه نویسی
  • پشتیبانی ۶ ماهه
  • سرعت بالا

موارد فوق همگی ادعاهای واقعی هستند اما هیچ کدام ارزشمند نیست چون الان دیگر همه اینها جزء پیش نیازهای وب سایت هستند و در اکثر سایت های طراحی شده حتی در تم های عمومی وردپرس رعایت می شوند. اما شرکت با مطرح کردن این موارد سعی در گمراه کردن مشتری دارد.

ویژگی های ضروری که سایت طراحی شده باید داشته باشد

در کنار معیارهای مهم و غیرمهم که برای شرکت های طراحی سایت مطرح است باید به ویژگی های سایت طراحی شده هم توجه داشته باشید. سایتی که شرکت برای شما یا دیگر مشتری ها طراحی می کند باید ویژگی های زیر را که در اکثر سایت ها وجود دارد به عنوان ویژگی های حداقلی داشته باشد.  

  • سازگار با موبایل (ریسپانسیو بودن)
  • ظاهر جذاب  
  • بهینه سازی اولیه برای گوگل
  • رعایت استانداردهای برنامه نویسی
  • استفاده از وردپرس (ترجیحا)

این موارد همگی جزء پیش نیازهای هر سایتی هستند که باید بدون دریافت هزینه اضافی توسط شرکت در سایت طراحی شده برای شما لحاظ شوند.

نتیجه گیری

انتخاب شرکت مناسب برای طراحی سایت به راحتی جستجو در گوگل و کلیک روی لینک اول و دوم نیست. باید معیارهای مهم شرکت به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین شرکت برای سفارش سایت انتخاب شود. در این صورت می توان بهترین گزینه را از میان شرکت های مختلف انتخاب کرد و سایتی جذاب و کارا را از شرکت مورد نظر تحویل گرفت. در غین این صورت باید منتظر عواقب ناگوار آن مثل از دست دادن پول، زمان و تحویل وب سایت ضعیف و ناقص باشید.