سئو و بهینه سازی

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر چطور کار می کنند؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

هر زمان که بخواهید سوال یا مشکلتان را در گوگل می نویسید و سریعا به جواب می رسید. در اکثر جستجوها هم گوگل جواب مناسبی به شما ارائه می کند. اصلا به همین خاطر است که کل مردم دنیا هر مشکلی را سریعا گوگل می کنند. راستی گوگل چطور پاسخ همه سوالات ما را با این سرعت از سایت ها پیدا می کند؟ 

پاسخ به این سوال نیاز به توضیح عملکرد گوگل که یک موتور جستجو است دارد. در این مطلب به صورت کامل نحوه عملکرد گوگل و دیگر موتورهای جستجو توضیح داده شده و نحوه رتبه بندی صفحات در آن به خوبی بیان شده است. 

اگر علاقه مند به یاد گرفتن این موضوع هستید تا پایان با ما همراه باشید.

 موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو (به انگلیسی Search Engine) سایت یا ابزاری است که کارش جستجو در میان صفحات و سایت های موجود در اینترنت و دریافت اطلاعات آنها است تا بتواند بهترین آنها را به کاربران نمایش دهد. موتور جستجو این داده ها را کنکاش می کند و مطالب مناسب و مورد نیاز کاربران را در میان آنها پیدا می کند. زمانی که کاربر موضوعی را جستجو کند موتور جستجو محتوای مناسب را به او نمایش می دهد.

گوگل یک موتور جستجو است. در دنیا ده ها موتور جستجو وجود دارد که گوگل یکی از آنها است. البته Google بهترین و مشهورترین آنها است که درصد بالایی از جستجوهای کاربران در دنیا از طریق گوگل انجام می شود.

اما بخش مهم در موتورهای جستجو نحوه دریافت و دسته بندی داده ها است تا بتوانند بهترین پاسخ را به جستجوی کاربران خود ارائه کنند. در بخش بعد به این موضوع پرداخته شده است.

گوگل Google چطور کار می کند؟

گوگل و به طور کلی موتورهای جستجو برای ارائه نتیجه صحیح و مفید به کاربران خود اقدامات بسیاری را انجام می دهند اما مهم ترین اقدامات آنها در سه مورد خلاصه می شود. در ادامه این اقدامات تشریح شده است. 

- اقدامات پیش از انجام جستجو: دریافت اطلاعات صفحات، تحلیل آنها و ...

گوگل برای این که بتواند در هنگام جستجوی کاربر به سرعت پاسخ او را بدهد باید از قبل داده های مورد نیازش را حاضر کرده باشد اگر نه نمی تواند در همان لحظه در میان میلیون ها صفحه مطلب مورد نظر را پیدا کند. لذا همه موتورهای جستجو از جمله گوگل که قوی ترین آنها است پیش از جستجوی کاربر اطلاعات صفحات وب را دریافت کرده و آنها را تحلیل می کنند.

خزش صفحات سایت ها توسط ربات های گوگل

ربات های گوگل به صورت لحظه به لحظه صفحات اینترنتی را بررسی می کنند و اطلاعات جدید را در سامانه خود ثبت می نمایند. سپس داده های دریافت شده تجزیه و تحلیل می شود تا موضوع و کیفیت آن مشخص شود. 

- اقدامات حین انجام جستجو: تحلیل معنی کلمات جستجو شده، نیاز کاربر و ...

وقتی کاربر در گوگل عبارتی را می نویسد و دکمه جستجو را می زند گوگل ابتدا باید بفهمد کاربر دنبال چه چیزی است. لذا باید عبارت جستجو شده را تحلیل کند تا معنی عبارات آن را متوجه شود. ضمن این که باید بتواند معنی کلی عبارت را پیدا کند نه معنی تحت الفظی. در این صورت است که می تواند از نیاز کاربر آگاه شده و نتیجه مورد نیازش را برای او نمایش دهد.

با مشخص شده نیاز کاربر، Google در میان داده های از قبل ذخیره شده مرتبط ترین آنها با نیاز کاربر را جستجو می کند و آنها را برای او نمایش می دهد. 

- اقدامات پس از انجام جستجو: بررسی میزان رضایت کاربر

گوگل برای حفظ کیفیت نتایج خود فقط به صورت رباتی کار نمی کند بلکه از واکنش کاربران به نتایج هم کمک می گیرد. طبق اظهارات خود گوگل مهم ترین مولفه برای رتبه بندی صفحات رضایت کاربران است. پس از نمایش نتایج به کاربران گوگل عملکرد آنها را بررسی می کند.

اگر عملکرد کاربران طوری باشد که نارضایتی از نتایج را نشان دهد گوگل نتایج را کم کم تغییر می دهد. Google این کار را تاجایی نتایج را جابجا می کند که کاربران از نتایج جدید رضایت پیدا کنند. 

مراحل رتبه بندی صفحات توسط الگوریتم های گوگل

در بخش قبل به خوبی تشریح شد که گوگل چطور نتایج را برای کاربران خود فراهم می کند. در این بخش به صورت دقیق تر روی رتبه بندی صفحات توسط الگوریتم های گوگل متمرکز شده ایم تا بتوانیم این بخش از گوگل را به خوبی برای شما تشریح کنیم.

۱. خزش صفحات وب

گوگل اولین کاری که برای رتبه بندی صفحات و نمایش آنها به کاربر انجام می دهد خزش سایت ها است. خزش سایت ها توسط ربات های گوگل در واقع مواد اولیه گوگل را حاضر می کند. متون و داده های صفحات سایت ها مثل مواد اولیه برای گوگل هستند که می خواهد روی آنها کار کند. 

ربات های گوگل به صورت لحظه ای هزاران یا میلیون ها صفحه وب را بررسی می کنند و اطلاعات مفید و باارزش آنها را در سامانه خود ذخیره می کنند تا برای فرآیندهای بعدی از آنها استفاده کنند. ربات های گوگل هم سایت های جدید را به صورت خودکار پیدا می کنند و هم سایت های از قبل موجود را برای مشاهده تغییرات احتمالی مجدد بررسی می کنند.

۲. بررسی و تحلیل داده ها

مهم ترین کاری که گوگل برای رتبه بندی صفحات انجام می دهد دقیقا همین است. بررسی و تحلیل داده ها اصلی ترین مرحله رتبه بندی صفحات است چون دقیقا در این بخش است که مشخص می شود کدام صفحه محتوای مفیدی دارد و باید در رتبه برتر قرار گیرد و کدام صفحه به دلیل داشتن محتوای بی ارزش باید در رتبه پایین قرار گیرد.

رتبه بندی صفحات توسط الگوریتم های گوگل

گوگل این کار را با استفاده از الگوریتم های خود انجام می دهد. الگوریتم های گوگل بر اساس تعدادی مولفه مهم تحت عنوان «فاکتورهای رتبه بندی گوگل» صفحات کیفیت صفحات را می سنجند. بر اساس این مولفه ها گوگل تشخیص می دهد که کدام محتوا خوب است و کدام محتوا و صفحه مناسب نیست.

۳. تحلیل عبارت جستجو

عملیات مهم دیگری که گوگل برای ارائه نتایج مفید به کاربران خود انجام می دهد تحلیل عبارت جستجو است. به این معنی که گوگل تلاش می کند معنی و مفهوم پشت کلمات و عبارات جستجو را پیدا کند و در نتیجه آن متوجه شود که کاربر به دنبال چه چیزی است و تمایل دارد چه نتیجه ای را مشاهده کند.

اهمیت این بخش در این است که گوگل هرچقدر هم که در تحلیل محتوای سایت ها دقیق عمل کند ولی اگر نتواند خواسته کاربر را به درستی متوجه شود باز هم تلاش هایش نتیجه نمی دهد و نتایج نامناسب به کاربر نمایش داده می شود.

۴. رتبه بندی صفحات

با وجود محتوای ساختار یافته سایت ها و تشخیص دقیق نیاز کاربر از طریق عبارات جستجو گوگل می تواند به خوبی نتایج مناسب را به کاربر نمایش دهد. در اینجا الگوریتم های گوگل محتواهایی که قبلا آنها را ساختارمند کرده است رتبه بندی می کند و مواردی که بیشترین نزدیکی را با نیاز کاربر دارند در اولویت نمایش به او قرار می دهد.

حالا کاربر سایت یا مطلب مورد نظر خود را در گوگل مشاهده می کند و روی موارد مورد پسند خود کلیک می کند. اما این پایان کار رتبه بندی نیست.

۵. دریافت بازخورد کاربران

گوگل رتبه بندی سایت ها را با نمایش آنها به کاربر پایان نمی دهد بلکه تلاش می کند از رفتار کاربران هم بازخورد بگیرد تا بتواند به کمک آن رتبه بندی سایت ها را بهتر کند. به این صورت اگر کاربر با کلیک روی یکی از نتایج از آن رضایت داشت پس یعنی رتبه بندی آن صفحه خوب بوده و اگر رضایت نداشت یعنی رتبه بندی خوب نبوده و باید اصلاح شود.

استفاده از بازخورد کاربران برای رتبه بندی سایت ها

به این صورت گوگل می تواند بر اساس رفتار کاربران خود به صورت مداوم رتبه بندی سایت ها را اصلاح کند و بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. 

مهم ترین مولفه های رتبه بندی الگوریتم های گوگل

در بخش قبل ذکر کردیم که الگوریتم های گوگل با استفاده از چند مولفه مهم سایت ها را رتبه بندی می کنند. برخی از این مولفه ها که به عنوان فاکتورهای رتبه بندی گوگل شناخته می شوند تاثیر زیادی روی رتبه بندی سایت ها دارد. به این معنی که سایت های دارای این مولفه ها امتیاز بیشتری نسبت به دیگر سایت ها کسب کرده و در رتبه بهتری قرار می گیرند.

  • محتوای مفید و غیرتکراری
  • ارتباط موضوعی با عبارت جستجو
  • هم راستا بودن با هدف جستجو
  • مرجعیت موضوعی سایت
  • تازه و به روز بودن محتوا
  • بک لینک صفحه
  • ارائه تجربه کاربری خوب
  • لینک سازی داخلی

هر یک از مولفه های فوق تاثیر متفاوتی روی رتبه سایت دارد اما جمیع آنها باعث می شود یک سایت صفحه بتواند در رتبه های برتر گوگل قرار گیرد.

جمع بندی

موتورهای جستجو از جمله گوگل روش مشخصی برای رتبه بندی سایت ها دارند. آنها از قبل صفحات سایت ها را بررسی می کنند و آنها را به صورت ساختار یافته ذخیره سازی می نمایند. با جستجوی کاربر ابتدا هدف کاربر از جستجو را تشخیص می دهند و سپس بر اساس مولفه های خاصی به صفحات از قبل تحلیل شده امتیاز دهی می کنند. صفحه ای که بیشترین امتیاز را داشته باشد در رتبه بهتر قرار می گیرد.