سئو و بهینه سازی

اسکیما چیست؟ معرفی انواع اسکیما و نحوه اضافه کردن آن به سایت

نویسنده: تحریریه آرسافت

اسکیما کدهایی است که به گوگل کمک می کند محتوای صفحات سایت را بهتر درک کند و سایت را به بهترین شکل در نتایج نمایش دهد. سئوکارانی که می خواهند گوگل محتوای آنها را بهتر بفهمد و در نتایج جستجو متفاوت ظاهر شوند از قطعه کدهای Schema استفاده می کنند.

اگر به درستی نمی دانید اسکیما چیست و چه کاری انجام می دهد اما دوست دارید سایت خود را شکیل تر در گوگل نمایش دهید با ما همراه باشید. در ادامه اطلاعات کامل تری در خصوص داده های ساختاریافته اسکیما ارائه شده و انواع آن معرفی شده است تا به کمک آن بتوانید سایت خود را در گوگل بهتر سئو کنید.

اسکیما (Schema) چیست؟

نشانه گذاری اسکیما (Schema markup) مجموعه ای از کدها است که محتوای صفحه را ساختارمند می کند و باعث می شود موتورهای جستجو از جمله گوگل بتوانند درک بهتری از محتوای صفحه پیدا کنند و اطلاعات دقیق‌تری از آن ارائه دهند.

کدهای اسکیما در واقع نوعی از داده های ساختاریافته (Structured Data) هستند که بخش های مختلف محتوا را معرفی کرده تا ربات ها بهتر بتوانند آن را درک کنند. 

درست است که همه اطلاعات مورد نیاز ربات ها در صفحه وجود دارد اما ربات ها حتی ربات های گوگل آنقدر هوشمند نیستند که بتوانند این اطلاعات را به صورت کامل تحلیل کرده و موارد مورد نیاز خود را از آن استخراج کنند.

دقت کنید که منظور از محتوا صرفا متن اصلی صفحه نیست بلکه نوع محتوا، تاریخ انتشار و بروزرسانی آن، نام نویسنده، تصویر اصلی محتوا، سلسله مراتب صفحات و ... همگی جزء اطلاعات یک صفحه هستند که گوگل نمی تواند همه را به راحتی از صفحه استخراج کند.

علاوه بر این، موارد دیگری همچون امتیازدهی ستاره ای (نقد و بررسی)، سوالات متداول، قیمت محصولات و ... که گوگل آنها را با شکل و شمایل متفاوت در نتایج نشان می دهد هم بر اساس کدهای اسکیما ایجاد می شوند.

درک تمام این داده ها به صورت صحیح و استفاده دقیق از آنها نیازمند یاری مدیران سایت است که آن هم به وسیله کدهای اسکیما انجام می شود. 

ریچ اسنیپت چیست و چه ارتباطی با اسکیما دارد؟

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) یا نتایج غنی همان نتایج متفاوتی است که در گوگل نمایش داده می شود. قبل تر ذکر شد که گوگل برخی نتایج را با شکل و شمایل متفاوت در نتایج ظاهر می کند مثل داشتن ستاره، نمایش قیمت محصول، سوالات متداول و از این دست موارد که با نتایج عادی متفاوت هستند. این نتایج متفاوت ریچ اسنیپت نام دارند.

ریچ اسنیپت

گوگل برای این که بتواند نتایج سایت ها را در قالب ریچ اسنیپت نمایش دهد به اطلاعات بیشتری نیاز دارد که این اطلاعات از طریق کدهای اسکیما بدست می آید. سایت هایی که از اسکیما استفاده می کنند این شانس را دارند که گوگل سایت آنها را در نتایج متفاوت از دیگر سایت ها نمایش دهد.

بنابراین اسکیما عامل ایجاد Rich Snippets است و گوگل تنها زمانی ریچ اسنیپت را برای یک سایت نمایش می دهد که آن سایت از نشانه گذاری اسکیما به صورت صحیح استفاده کرده باشد.

انواع کدهای نشانه گذاری اسکیما

کدهای نشانه گذاری Schema انواع مختلفی دارند که در سایت Schema.org یا توسعه دهنده گوگل معرفی شده اند. اما همه کدهای اسکیما برای ما مفید و کاربردی نیست یا استفاده زیادی ندارد. تنها برخی از آنها هستند که پراستفاده اند و در اکثر سایت ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

در اینجا برخی از پرکاربردترین کدهای اسکیما معرفی شده است.  

- امتیازدهی (بررسی یا Review): رایج ترین کد اسکیما که در اکثر سایت ها مورد استفاده قرار گرفته اسکیما Review است که باعث می شود. اسکیما بررسی همان ستاره های امتیازدهی هستند که در زیر مطالب قرار می گیرد و در نتیجه آن گوگل در زیر لینک سایت در جستجو ستاره قرار می دهد.

- محصول (Product): اسکیما محصولات در صفحات محصول فروشگاهی قرار می گیرد و به گوگل کمک می کند قیمت محصول و میزان رضایت مشتریان از محصول را درک کند. در نتیجه استفاده از اسکیما Product گوگل در زیر نتیجه صفحات محصول در جستجو قیمت محصول و ستاره امتیازدهی قرار می دهد.

- سوالات متداول (FAQ): اسکیما سوالات متداول (Frequently Asked Questions) در صفحات بلاگ قرار می گیرد و به پرسش های رایج کاربران پاسخ می دهد. گوگل هم پرسش و پاسخ ها را در قالب مشخیص در میان نتایج جستجو نمایش می دهد.

- لوکال بیزینس (Local Business): اسکیما لوکار بیزینس یا کسب و کار محلی بهتر است در صفحه اول سایت یا درباره ما قرار گیرد و اطلاعات حیاتی سایت مثل شماره تماس، آدرس شرکت، تصاویر شرکت، ساعات باز و بسته شدن، آدرس سایت و شبکه های اجتماعی و… را در خود جای دهد. گوگل از این اطلاعات برای نمایش دادن بخش کسب و کار محلی در میان نتایج جستجو استفاده می کند.

- Sitelinks Search Box: این کد اسکیما آدرس و نحوه جستجو در سایت را در اختیار گوگل قرار می دهد تا گوگل آن را در زیر نتایج اختصاصی سایت (Sitelinks) قرار دهد و کاربران بتوانند به صورت مستقیم از طریق گوگل در سایت مورد نظر جستجو انجام دهند.

چرا اسکیما در سئو مهم است؟ استفاده از آن چه فایده ای دارد؟

خب در مورد اهمیت کدهای Schema در سئو مطالب مختلفی می توان بیان کرد. خیلی ها هم از جوانب مختلف این موضوع را بررسی کرده اند. اما ما برای استفاده از نشانه گذاری اسکیما در سئو دو فایده و اهمیت در نظر داریم که عبارت است از:

- بهبود رتبه سایت در گوگل

در مورد کارکرد کدهای نشانه گذاری اسکیما در ابتدای مطلب ذکر شد که این کدها با ساختارمند کردن محتوا به درک بهتر آن توسط گوگل کمک می کنند. وقتی گوگل بتواند محتوای سایت را بهتر درک و تحلیل کند طبیعتا آن را به صورت دقیق تر در جستجوی کاربران نمایش می دهد و این یعنی کاربران با محتوا بهتری مواجه می شوند.

پر واضح است که هرچه محتوا بهتر و دقیق تر باشد میزان کلیک آن در گوگل افزایش داشته و رضایت کاربران از آن بیشتر خواهد بود. این دو به صورت مستقیم باعث می شود رتبه سایت در نتایج بهبود پیدا کند و به اعتبار سایت در گوگل افزوده شود.

- افزایش نرخ کلیک نتایج

فارغ از مورد قبلی نمایش ریچ اسنیپت یا نتایج غنی در گوگل به خودی خود باعث جذاب تر شدن سایت در گوگل و افزایش کلیک کاربران می شود. حتما ستاره های رنگی، لینک های مرتبط، پاسخ به سوال کاربران و از این دست موارد نسبت به نتایج عادی و تکراری گوگل جذاب تر است و احتمالا کلیک بیشتری نسبت به آن نتایج در پی خواهد داشت.

نتایج غنی یا Rich snippets هم که با استفاده از اسکیما قابل نمایش هستند. پس در صورت استفاده کدهای اسکیما از این جهت هم افزایش نرخ کلیک دریافت خواهید کرد. 

- افزایش رتبه سایت در گوگل

با استفاده از کدهای اسکیما هم نرخ کلیک سایت افزایش می یابد و هم گوگل محتوای سایت را بهتر درک می کند و آن را به صورت دقیق تر در جستجوها نمایش می دهد. این دو باعث می شود رتبه سایت در گوگل بهبود یافته و سایت در رتبه های بالاتری از گوگل قرار گیرد.

بهبود رتبه سایت در گوگل

البته در نظر داشته باشید که این افزایش رتبه معلول افزایش کلیک و درک بهتر محتوا توسط گوگل است و استفاده از اسکیما صرفا به بهبود رتبه منجر نمی شود. به عبارت دیگر Schema عامل رتبه بندی گوگل نیست.

نحوه قرار دادن کدهای Schema markup در سایت

برای قرار دادن کدهای نشانه گذاری اسکیما ابتدا باید این کدها را متناسب با صفحه و سایت خود بسازید. برای ساخت و فعال سازی کدهای اسکیما در سایت روش های زیر مناسب است:

۱. استفاده از افزونه ساخت اسکیما

اگر از وردپرس یا دیگر CMS ها استفاده می کنید استفاده از افزونه مخصوص ساخت و فعال سازی اسکیما در سایت گزینه مناسبی است. در مخزن وردپرس افزونه هایی وجود دارد که می توانید با نصب و پیکربندی آنها در صفحات مختلف سایت اسکیماهای مناسب را فعال سازی کنید بدون این که درگیر کدنویسی و آموزش کدهای اسکیما شوید.

مشهورترین افزونه های ساخت اسکیما در وردپرس عبارت اند از:

  • افزونه Yoast SEO
  • افزونه Schema & Structured Data for WP
  • افزونه Schema

۲. استفاده از ابزارهای مخصوص: اگر از سایت های غیر CMS استفاده می کنید ناچار باید خودتان کدهای اسکیما را در صفحات سایت قرار دهید. اما پیش از آن باید این کدها را به کمک ابزارهای مخصوص تولید اسکیما بسازید. در اینترنت ابزارهای مخصوص این کار وجود دارد که با انتخاب نوع اسکیما پارامترهای مربوط به آن نمایش داده می شود و شما با پر کردن اطلاعات آن در نهایت نشانه گذاری کامل را دریافت می کنید.  

برخی از این ابزارهای ساخت اسکیما عبارت اند از:

انواع قالب های کد اسکیما

سایت Schema.org که متولی و سیاست گذار کدهای اسکیما است برای ساخت این کدها ۳ قالب را در نظر گرفته است. یعنی می توان در ۳ فرمت این کدها را ساخت و در سایت قرار داد. اگرچه از نظر کارایی و نتیجه همه یکسان هستند اما از نظر نوع سایت و چینش با هم تفاوت دارند.

انواع قالب های اسکیما به شرح زیر است:

  • جی سون ال دی (JSON-LD): مخفف عبارت «Javascript Object Notation for Linked Objects» است که در حال حاضر بهترین و رایج ترین قالب برای ساخت اسکیما است. در این قالب ساخت اسکیما با استفاده از کدهای جیسون انجام می شود و این کدها در تگ Script قرار گرفته و در سایت جایگذاری می شود. خوبی این قالب این است که همه کدهای اسکیما صفحه به صورت یکجا در کنار هم قرار می گیرند.
  • میکرودیتا (Microdata): در این قالب نشانه گذاری اسکیما به صورت مستقیم روی تک های HTML انجام می شود. این کار با استفاده از Attribute های اچ تی ام ال انجام می شود. به عنوان مثال برای مشخص کردن تاریخ انتشار مطلب باید Attribute مربوط به آن را در تگ حاوی تاریخ انتشار قرار داد.
  • RDFa: این قالب شبیه به قالب میکرودیتا است و ساخت اسکیما با استفاده از صفات HTML انجام می شود اما نام صفات مورد استفاده در این قالب با قالب میکرودیتا تفاوت دارد. 

نکته: معرفی قالب های ساخت اسکیما صرفا برای اطلاع از کلیات موضوع است. مدیران سایت یا سئوکاران نیازی به یادگیری جزئیات قالب های Schema ندارند و در اکثر سایت ها با افزونه وردپرس یا نهایتا ابزارهای آنلاین ساخت اسکیما را انجام می دهند.

جمع بندی

اهمیت نشانه گذاری طرح واره یا اسکیما در سئوی امروز غیرقابل چشم پوشی است و سایتی که از این قابلیت استفاده نکرد عملا یک فرصت استثنایی برای بهبود رتبه سایت را از دست داده است. با یادگیری استفاده از اسکیما و فعال سازی صحیح آن روی سایت می توانید از این فرصت بی بدیل جهت افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه در گوگل استفاده کرده و سایت خود را راحت تر سئو کنید.