سئو و بهینه سازی

کلمات کلیدی دم بلند چیست و چرا در سئو اینقدر اهمیت دارد؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

سئوکارهای تازه وارد و کلا کسانی که به تازگی وارد عرصه سئو شده اند تصورشان این است که چون کلمات کلیدی پرجستجو ترافیک بیشتری روانه سایت می کنند برای تولید محتوا مناسب تر هستند. از این روی دائما به دنبال کلمات کلیدی هستند که ترافیک ماهانه زیادی دارد. اما این کار کاملا غلط است. علت غلط بودن آن به موضوع این مطلب باز می گردد یعنی «کلمات کلیدی دم بلند». چیزی که این عزیزان از آن اطلاع ندارند همین کلمات کلیدی دم دراز است.

چون اگر از آن مطلع بودند هیچ وقت به دنبال کلمات پرترافیک نمی رفتند بلکه برعکس روی کلمات کلیدی کم جستجو و دم دراز متمرکز می شدند. در این مطلب توضیحات مفصل و کاملا کاربردی ارائه شده تا شما را با کلمات کلیدی دم و کاربرد آن به خوبی آشنا کند تا با مطالعه آن بتوانید همچون سئوکارهای حرفه ای کلمات کلیدی مناسب خود را انتخاب کنید و بدون گرفتار شدن در رقابت سایت های قوی ترافیک ارگانیک خوبی را از گوگل بگیرید. 

پس تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه باشید.

کلمات کلیدی دم بلند یا طولانی دقیقا چیست؟

کلمات کلیدی دم بلند (Long-tail keywords) یا دم دراز یا کلمات کلیدی طولانی آن دسته از کلمات کلیدی هستند که جستجوی ماهانه آنها مقدار کمی است. این کلمات کلیدی نسبت به کلمات کلیدی اصلی یا «سَر» خاص تر هستند و توسط کاربر به صورت هدفمند جستجو می شوند لذا نرخ تبدیل آنها نیز بالاتر است. 

برای درک بهتر یک مثال می زنیم. کلمه کلیدی «طراحی سایت» یک کلمه کلیدی پرجستجو است که ماهانه ترافیک زیادی دارد. اما کلمه کلیدی «طراحی سایت ارزان در قم» یک کلمه کلیدی دم بلند است که ماهانه ترافیک زیادی ندارد اما در مقابل بسیار هدفمند جستجو می شود و کاربر دقیقا به دنبال نتایج واقعی است و از این جهت نرخ تبدیل آن بسیار بالا است. در اینجا «طراحی سایت» کلمه کلیدی سر و «طراحی سایت ارزان در قم» کلمه کلیدی دم دراز است.

علت نام گذاری «دم بلند» یا «دم دراز» 

علت نام گذاری کلمات کلیدی دم بلند به نمودار ترافیک عبارت جستجو در گوگل مربوط می شود. بر خلاف تصور عموم که در نگاه اول فکر می کنند علت نام گذاری کلمات کلیدی دم دراز به طولانی بودن این کلمات کلیدی مربوط می شود. حتی برخی به آنها کلمات کلیدی طولانی هم می گویند اما واقعا اینطور نیست. یعنی علت نام گذاری دم بلند برای این نوع از کلمات کلیدی به طول آنها ربطی ندارد بلکه به نمودار ترافیک کلمات کلیدی در گوگل مربوط می شود.

اگر تمام کلمات کلیدی یا همان عباراتی که در گوگل جستجو می شوند در نموداری بر اساس تعداد کلمات کلیدی و میزان ترافیک ماهانه جمع بندی شوند نموداری منحنی شکل ایجاد می شود که در آن هرچه از ترافیک کاسته می شود به تعداد کلمات کلیدی افزوده می شود. این ها دقیقا همان کلمات کلیدی دم بلندی هستند که ترافیک کمی دارند اما تعداد آنها بسیار زیاد است.

کلمات کلیدی دم بلند الزما طولانی نیستند

عبارت دم بلند یا دم دراز در ظاهر به معنی طولانی بودن است و حتی خیلی از افراد هم در نگاه اول تصور می کنند منظور از کلمات کلیدی دم بلند کلمات کلیدی است که طولانی است و از چند کلمه تشکیل شده است. این درست اما اما همیشه نه. یعنی کلمه کلیدی دم بلند الزاما طولانی نیست و می تواند کوتاه هم باشد.

مبنای بلند بلند یا دم کوتاه بودن کلمات کلیدی ترافیک ماهانه آن ها است. کلمات کلیدی که ترافیک زیادی دارند به عنوان کلمات کلیدی کوتاه یا سر شناخته می شوند و کلمات کلیدی که ترافیک آنها در گوگل کم باشد به عنوان کلمات کلیدی دم بلند در نظر گرفته می شوند چه طول آنها کوتاه باشد و چه بلند.

اما به طور طبیعی اکثر کلمات کلیدی دم بلند طول زیادی دارند و از چند کلمه تشکیل شده اند. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که در اکثر موارد یک کلمه کلیدی طولانی دم بلند است اما برای بهتر است برای اطمینان بیشتر میزان ترافیک ماهانه آن بررسی شود.  

اهمیت کلمه کلیدی دم بلند در سئو

چرا کلمات کلیدی دم دراز برای سئو خوب هستند؟

کلمات کلیدی دم دراز بخش جدایی ناپذیر از استراتژی سئو هستند که استفاده از آنها به خصوص در سایت های جدید و تازه تاسیس که توان رقابتی زیادی ندارند تاثیر زیادی روی بهبود رتبه سایت و کسب ترافیک از گوگل دارد. 

در اینجا اهمیت کلمات کلیدی دم بلند در سئو را با چند دلیل بیان کرده ایم. 

دلیل ۱. کلمات کلیدی دم بلند رقابت کمی دارند

در تحقیق کلمات کلیدی رقابت اهمیت زیادی دارد به خصوص برای سایت های جدید و تازه تاسیس که توان رقابت با سایت های قدیمی و قوی را ندارند. کلید واژه های دم بلند رقابت کمی دارند یعنی سایت های کمتری برای کسب رتبه در این کلید واژه ها رقابت می کنند و این بهترین فرصت برای سایت های ضعیف است.

درست است که این کلمات کلیدی جستجوی کمی دارند اما رقابت کم آنها کار را برای سایت های جدید و ضعیف تر آسان کرده است. این سایت ها می توانند از این فرصت ایجاد شده در کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنند و بدون حضور سایت های قوی و معتبر با زحمت کمتری رتبه بگیرند و ترافیک ارگانیک دریافت کنند.

بر خلاف کلمات کلیدی کوتاه که ترافیک زیادی دارند اما رقابت در آنها بسیار زیاد است و سایت های تازه تاسیس که همگی ضعیف هستند هیچ شانسی برای موفقیت در این کلمات کلیدی و کسب رتبه های برتر آن را ندارند.

دلیل ۲. پرداختن به آنها آسان تر است

یک قاعده کلی در تولید محتوا وجود دارد این که هرچه یک موضوع عمومی تر باشد نیاز به توضیحات بیشتری دارد و باید در مطلب جزئیات بیشتری مطرح شود. اما در موضوعات خاص اینطور نیست بلکه باید به طور اختصاصی روی همان موضوع خاص توضیح داده شود. با یک مثال مسئله برای شما روشن خواهد شد.

مثلا کلید واژه «آموزش طراحی سایت» را در نظر بگیرید. تولید محتوا برای این کلید واژه نیازمند توضیحات مفصلی در حوزه های مختلف طراحی سایت است. در مقابل کلید واژه «آموزش طراحی سایت صفحه اول وردپرس» یک موضوع خاص است که برای تولید مطلب برای آن تنها باید روی آن موضوع خاص متمرکز شد.  

به عبارت دیگر، کلمات کلیدی دم بلند به دلیل نیاز به محتوای کمتر انرژی کمتری از شما می گیرند و در نتیجه آسان تر هستند.

دلیل ۳. تعداد کلمات کلیدی دم دراز زیاد است

کلمات کلیدی دم بلند به تنهایی ترافیک زیادی را برای سایت ایجاد نمی کنند. حتی در نگاه اول جستجوی ماهانه آنها به قدری کم است که افراد رقبتی برای کار روی آن را ندارند. اما با توجه به این که تعداد بی شماری از آنها وجود دارد شما هیچ محدودیتی برای تولید محتوا برای آنها ندارید. حتی تعداد زیادی کلمه کلیدی مشابه می توانید پیدا کنید که برای همه آنها محتوای یکسانی تولید کنید و از همه آنها مقداری ترافیک کسب نمایید.

موضوع این است که شما با تولید محتوا برای یک کلمه کلیدی دم بلند احتمالا برای تعداد زیادی کلمه کلیدی دم بلند مشابه هم رتبه می گیرید و از آنها هم ترافیک ارگانیک دریافت می کنید. این کلمات کلیدی مشابه تا حد زیادی با کلمه کلیدی مورد نظر تشابه دارند و از این جهت است که در تمام آنها می توان رتبه کسب کرد.

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند

برای یافتن کلمات کلیدی دم بلند چند روش وجود دارد که بعضی از آنها آسان و بعضی هم سخت هستند. در عین حال کیفیت نتایج هر یک از روش ها هم با دیگری یکسان نیست و تفاوت دارد.

بهترین روش ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند

رایج ترین روش ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی دم دراز به شرح زیر است.

- استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

بهترین روش برای تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند استفاده از ابزارهای مخصوص آن است. این ابزارهای مخصوص که به ابزار تحقیق کلمات کلیدی معروف هستند اطلاعات کاملی از کلمه کلیدی به شما می دهند که میزان جستجوی ماهانه و میزان سختی دو مورد از آنها هستند. با این روش می توانید کلمه کلیدی طولانی مورد نظر خود را در ابزارهای مذکور جستجو کنید و با بررسی جستجوی ماهانه و سختی آن از دم بلند بودن آن مطمئن شوید.

تعداد زیادی از ابزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که مشهورترین آنها عبارتند از:

  • ابزار Google keyword planner (گوگل کیورد پلنر)
  • ابزار Ahrefs (آچرفز یا آچرف)
  • ابزار Semursh (سمراش)
  • ابزار Ubersuggest

نکته لازم به ذکر این است که همه ابزارها در نسخه رایگان خدمات محدودی ارائه می کنند و اطلاعات کامل کلمات کلیدی را ارائه نمی دهند. علاوه بر این اطلاعات ارائده شده برای زبان فارسی دقت پایینی دارد و بعضا با واقعیت متفاوت است. در هر صورت با وجود این محدودیت ها و مشکلات همچنان بهترین و دقیق ترین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده از ابزارهای مخصوص آن است.

- بررسی کلمات کلیدی رقبا

شاید تا الان متوجه شده باشید که یکی از اصول سئو بررسی رقبا و تقلید از آنها است که می تواند نتایج خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. در ساخت بک لینک، تولید محتوا، انتخاب کلمات کلیدی و ... بررسی رقبا اهمیت زیادی دارد. برای یافتن کلمات کلیدی مخصوصا کلمات کلیدی دم بلند هم می توان از رقبا کمک گرفت. باید سایت رقبای خود را نگاه کنید و کلمات کلیدی پر تکرار آنها که شامل چند کلمه است را انتخاب کنید.

سپس آنها را در گوگل جستجو کنید و نتیجه را بررسی کنید. اگر تعداد نتایج کم باشد یا خیلی قوی نباشد به این معنی است که رقابت کلمه کلیدی زیاد نیست و احتمالا دم بلند است. ما می دانیم که همه کلمات کلیدی چند کلمه ای دم بلند نیستند اما کلمات کلیدی طولانی معمولا دم بلند هم هستند و ما چاره ای جز انجام این کار نداریم. این روش چندان خوب نیست و دقت بالایی ندارد اما در نبود ابزارهای مخصوص این بهترین کار است. 

استخراج کلمات کلیدی دم بلند از پیشنهادات گوگل

- استفاده از پیشنهادات گوگل (روش بد)

یک روش هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده از پیشنهادات گوگل است. همان فهرستی که زمان تایپ کردن در گوگل نمایان می شود. علاوه بر آن پیشنهادات آخر صفحه گوگل هم هست. این دو بخش عبارت مرتبط به جستجو را نمایش می دهد که برخی از آن برای یافتن کلمات کلیدی استفاده می کنند. استفاده از پیشنهادات گوگل اگرچه برای تهیه پیش نویس تحقیق کلمات کلیدی مناسب است اما شاید بدترین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی نهایی باشد.

دلیلش هم این است که با این روش شما صرفا کلمات کلیدی طولانی و چند کلمه ای را پیدا می کنید و هیچ اطلاعاتی در مورد میزان جستجوی آن در ماه ندارید و این ممکن است به ضرر شما تمام شود. اگر ناچار به استفاده از این روش هستید بهتر است قبل تولید محتوا کلمه کلیدی دم بلند پیدا شده در پیشنهادات را در گوگل جستجو کنید و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید که آیا قوی هستند یا خیر.  

جمع بندی

کلمات کلیدی دم بلند بخش جدایی ناپذیر از سئو و تولید محتوای سئو شده هستند که توجه به آن می تواند شما را در رسیدن به رتبه های برتر گوگل و کسب ترافیک زیاد کمک کند. برای استفاده حداکثری از کلمات کلیدی دم بلند لازم است آنها را به خوبی بشناسید و بتوانید به دقت بهترین آنها را شناسایی کنید تا در نهایت با تولید محتوای مفید و مناسب در مورد آنها در گوگل رتبه های خوبی کسب نمایید.