
اقداماتی که باید پس از بهروزرسانی هسته گوگل انجام دهید
گاهی با آپدیت شده هسته گوگل نتایج جستجو هم زیر و رو می شوند و مدیران سایت های تنزل یافته از ترس و دلهره دق می کنند. همین باعث شده سئوکارهای تازه کار از اسم بروزرسانی هسته گوگل هم بترسند. اما واقعیت این نیست. نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند پس از بروزرسانی هسته گوگل رتبه سایت خود را جبران کنید.
در این مطلب اقدامات لازم پس از بروزرسانی هسته گوگل معرفی شده که اگر سایت شما به دلیل بروزرسانی هسته دچار افت رتبه شده باید آنها را انجام دهید و منتظر برگشت سایت به رتبه های برتر باشید.
چرا بعد از آپدیت هسته گوگل رتبه سایت ها تغییر می کند؟
بهطور کلی، بروزرسانی های الگوریتم گوگل که به آپدیت هسته گوگل معروف شده با هدف بهبود کیفیت نتایج جستجو و ارائه محتوا بهتر و دقیق تر توسط گوگل انجام می شود. گوگل در هر بروزرسانی تغییراتی در معیارهای رتبه بندی سایت ها ایجاد می کند و این باعث می شود رتبه سایت ها در گوگل هم دستخوش تغییر شود. بنابراین کاملا طبیعی است که پس از هر بروزرسانی هسته گوگل شاهد تغییر در رتبه بندی سایت ها باشیم.
در حقیقت این اتفاق نشان می دهد برخی سایت ها با معیارهای جدید رتبه بندی گوگل رتبه پایین تری کسب می کنند و گوگل آنها را در نتایج به عقب می برد و در عوض برخی دیگر از سایت ها با معیارهای جدید امتیاز بیشتری می گیرند و گوگل آنها را در نتایج به جلو می آورد.
این تغییرات در نتایج جستجو الزاما به معنی بد یا خوب بودن سایت نیست. نه سایتی که با آپدیت شدن هسته به عقب می رود الزاما بد است و نه سایتی که جلو می آید الزاما خوب است. تغییرات معمولا نسبی است یعنی با معیارهای جدید سایت هایی که بهبود رتبه کسب کرده اند نسبت به سایت هایی که دچار افت رتبه شده اند نسبتا بهتر هستند.
البته اگر بروزرسانی هسته سایت های اسپم و هرز را هدف قرار داده باشد موضوع متفاوت خواهد بود.
مهم ترین اقدمات بعد از بروزرسانی الگوریتم گوگل
در عین حال که نباید از بروزرسانی هسته گوگل ترسید اما پس از بروزرسانی هسته مدیران سایت ها باید به وضعیت سایت خود توجه داشته باشند چراکه ممکن است در نتیجه بروزرسانی جدید جایگاه سایت آنها تغییر کرده باشد.
در ادامه اقدامات مهم و لازم پس از بروزرسانی هسته گوگل ذکر شده است.
۱. عجله نکنید و برای شروع تغییرات صبر داشته باشید
اولین کاری که باید پس از بروزرسانی الگوریتم های گوگل انجام دهید حفظ صبر و حفظ خونسردی است. با عجله کردن چیزی درست نمی شود. باید صبور باشید و منتظر بمانید تا جزئیات موضوع به خوبی مشخص شود. شاید تصور کنید اگر سریعا تغییرات را اعمال کنید زودتر به نتیجه می رسید اما باید در نظر داشته باشید که شاید اصلا نیازی به اعمال تغییرات نباشد و یا این که تغییرات لازم آن چیزی که شما تصور می کنید نباشد.
به این خاطر است که می گوییم منتظر بمانید تا جوانب مختلف موضوع برای شما مشخص شود. با گذشت زمان هم اهداف بروزرسانی جدید مشخص می شود و هم سایت های تحت تاثیر قرار گرفته از این بروزرسانی. اینطور به خوبی متوجه می شوید که آیا سایت شما هم از این بروزرسانی جدید تاثیر پذیرفته یا رتبه آن تغییری نکرده است.
علاوه بر این موارد با گذشت مدت کوتاهی حرفه ای های سئو بروزرسانی جدید هسته را تحلیل کرده و برای آن راهکارهای خوبی ارائه می کنند.
۲. تاثیر آپدیت جدید روی سایت را بررسی کنید
حالا باید سایت خود را بررسی کنید که آیا پس از بروزرسانی جدید هسته در ترافیک و رتبه صفحات آن افت ایجاد شده است یا خیر. اگر با بروزرسانی جدید وضعیت سایت شما بهتر شده باشد که خیلی خوب است. اگر هم تغییری ایجاد نشده باز هم جای شکرش باقی است.
اما اگر ترافیک و رتبه سایت شما با بروزرسانی جدید گوگل افت کرده در حالی که شما هیچ تغییر عمده ای در سایت اعمال نکرده اید احتمالا این افت مربوط به بروزرسانی هسته است. باید به صورت اصولی اقدام به رفع مشکل کنید.
۲. گزارش رسمی گوگل و منابع معتبر دیگر را مطالعه کنید
بعد از اعمال بروزرسانی جدید در الگوریتم های گوگل این شرکت به صورت رسمی گزارشی مبنی بر هدف از بروزرسانی جدید و سایت های هدف آن ارائه می کند. در عین منابع معتبر سئو و شرکت های بزرگ این حوزه هم تحلیل هایی در این خصوص ارائه می کنند و راهکارهای مناسبی برای تازه کارها ارائه می کنند که بسیار مفید و کمک کننده است.
این گزارش ها را بررسی کنید تا درک صحیحی از آپدیت جدید هسته گوگل و اهداف آن پیدا کنید و بتوانید در مرحله بعد به رفع مشکل احتمالی در سایت خود بپردازید.
۳. صفحات یا محتوای مخالف با آپدیت جدید را اصلاح کنید
باید بر اساس گزارش گوگل و منابع معتبر در سایت خود به دنبال هرگونه محتوا یا صفحه مخالف با معیارهای جدید گوگل باشید. دقت کنید که در بخش ابتدایی گفتیم که در هر آپدیتی از گوگل معیارهای رتبه بندی سایت ها دچار تغییر می شوند. این را هم گفتیم که این تغییرات برای برخی سایت ها نتیجه مثبت و برای برخی هم نتیجه منفی در پی دارد. اگر بروزرسانی روی سایت شما اثر منفی گذاشته الزما به معنی بد بودن سایت یا محتوای شما نیست بلکه سایت و محتواهای دیگر نسبت به شما بهتر هستند.
شاید قبلا محتوای شما با معیارهای گوگل هم راستا بوده اما با تغییر این معیارها میزان تطابق آن کاهش یافته و سایت های دارای تطابق بیشتر به جای شما در رتبه برتر قرار گرفته اند. باید این مشکل را در صفحات درگیر حل کنید تا مجدد بتواند به جایگاه قبلی خود در گوگل بازگردند.
۴. منتظر بررسی تغییرات از جانب گوگل باشید
پس از اعمال تغییرات درخواست خزش مجدد صفحه را از طریق سرچ کنسول گوگل اعلام کنید تا ربات گوگل سریع تر صفحه را بررسی کنید و متوجه تغییرات آن شود. پس از این کار باید صبر کنید و منتظر بمانید تا گوگل تغییرات ایجاد شده روی سایت را بررسی کند و بازتاب آن را در نتایج جستجو مشاهده کنید.
اگر با اعمال تغییرات رتبه توانستید رتبه قبلی را پس بگیرید که خیلی خوب است. اما اگر موفق به انجام این کار نشدید احتمالا در تشخیص مشکل و رفع آن به خوبی عمل نکردید. لازم است با دقت بیشتری صفحات دارای مشکل را پیدا کرده و آنها را اصلاح کنید. یقینا با رفع شدن مشکل گوگل شما را به رتبه برتر خود باز می گرداند.
مولفه هایی که تحت تاثیر آپدیت هسته گوگل قرار می گیرند
آپدیت هسته گوگل بخش های مختلف سایت و سئو را هدف قرار می دهد و باعث می شود سایت هایی که در هر یک از این بخش ها دچار مشکل و عدم تطابق هستند در نتایج جستجو به عقب بروند. بر اساس بروزرسانی های قبلی هسته گوگل بیشترین تغییرات در بروزرسانی هسته روی بخش های زیر اعمال می شود.
- تغییر در الگوریتمهای تطابق جستجو
- تغییر معیارهای رتبه بندی
- کیفیت محتوا
- تجربه کاربردی
- وضعیت بک لینک ها
- قوانین هرزنامه گوگل
- مشکلات فنی سایت
جمع بندی
بروزرسانی هسته گوگل آنقدر هم که برخی سئوکاران تصور می کنند ترسناک نیست. گوگل قوائد و قوانینی دارد که با رعایت آنها می توان به صورت تضمین شده در رتبه های برتر قرار گرفت و از بروزرسانی های متعدد آینده هم ترسی نداشت. در عین حال دقت به گزارشات رسمی گوگل در مورد بروزرسانی های هسته می تواند به شما کمک کننده باشد. اگر می خواهید سئویی دائمی و استاندارد داشته باشید و نگران آپدیت های الگوریتم نباشید تنها راه همین است.