آپدیت هسته گوگل (Core update) چیست و چه نقشی در سئو دارد؟
گوگل برای حفظ کیفیت نتایج جستجو و رضایت کاربران به صورت مداوم الگوریتم های خود را بروز می کند تا بتواند بهترین و مفیدترین نتایج را به کاربران خود ارائه کند. بروزرسانی الگوریتم های گوگل با عنوان آپدیت هسته گوگل یا Core update شناخته می شوند که هر چند وقت یک بار انجام می شود تاثیر زیادی روی رتبه سایت ها دارد.
با آپدیت شدن الگوریتم های هسته گوگل برخی سایت ها بهبود رتبه پیدا می کنند و برخی دیگر با تنزل رتبه مواجه می شود. در اینجا اطلاعات کاملی در خصوص آپدیت هسته گوگل، جزئیات و حواشی آن ارائه شده که برای سئوکاران تازه کار بسیار مفید خواهد بود.
آپدیت هسته گوگل چیست؟
آپدیت هسته گوگل (به انگلیسی Core update) اشاره به تغییرات عمده در الگوریتم های جستجوی گوگل دارد که توسط این شرکت و با هدف بهبود کیفیت نتایج جستجو اعمال می شود.
شرکت Google در هر سال چندین بار تغییرات گسترده و قابل توجه ای را در الگوریتم های جستجوی خود ایجاد می کند تا بتواند کیفیت جستجوها را بهبود بخشد. گوگل این تغییرات را با عنوان بروزرسانی اصلی یا آپدیت هسته یاد می کند. پس از اعمال چنین تغییراتی در سیستم های جستجو، گوگل آن را به صورت عمومی اطلاع رسانی می کند.
تغییرات اعمال شده روی الگوریتم های هسته گوگل می تواند کم یا زیاد باشد. اکثر تغییرات جزئی اند و تاثیر چندانی روی رتبه سایت ها نمی گذارد لذا خیلی از افراد متوجه آن نمی شوند. اما گاهی هم تغییرات هسته الگوریتم بسیار گسترده است و تاثیرات زیادی روی رتبه بندی سایت ها می گذارد.
چنین بروزرسانی هایی معمولا برای سئوکاران و مدیران سایت ها دردسرساز می شود و آنها را مجبور می کند برای پس گرفتن رتبه قبلی خود بیشتر تلاش کنند. هر چند سال یک بار گوگل چنین بروزرسانی هایی را انجام می دهد و یکسری از سایت ها را صفحات اول جستجو عقب می اندازد.
هدف Google از بروزرسانی هسته الگوریتم
بروزرسانی هسته الگوریتم ها توسط گوگل با هدف حفظ کیفیت نتایج جستجو و ارائه نتایج مفید و قابل اعتماد به کاربران انجام می شود. در این خصوص گوگل می گوید: «همانطور که محتوای وب تغییر می کند، ما سیستم های خود را ارزیابی و به روز می کنیم تا با آن هماهنگ باشیم».
شرکت گوگل تلاش می کند در هر بروزرسانی هسته، نتایج جستجو را بهبود بخشد و آنها را با هدف و نیاز کاربر مرتبط تر کند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:
- رفع مشکلات الگوریتم های قبلی
- بهبود عملکرد الگوریتم ها
- بهبود درک معنای جستجو (هدف کاربر)
- بهبود نحوه رتبهبندی صفحات
بروزرسانی هسته گوگل به طور مستقیم سایتی را هدف قرار نمی دهد بلکه با تغییر در نحوه رتبه بندی سایت ها کیفیت و دقت نتایج ارائه شده را بهبود می بخشد. از این روی آپدیت شدن هسته الگوریتم باعث می شود صفحاتی که تا پیش از این در رتبه های پایین بودند افزایش رتبه پیدا کرده و در صدر نتایج قرار گیرند. در مقابل برخی از صفحات موجود در رتبه های برتر گوگل تنزل رتبه پیدا می کنند.
این رویداد به این معنی است که در آپدیت هسته نحوه رتبه بندی سایت ها تغییر کرده و در آپدیت جدید، گوگل سایت هایی که بهبود رتبه داشته اند را برای کاربران مفیدتر می داند. البته به این معنی نیست که سایت های افت کرده الزاما بد هستند بلکه سایت های دارای رشد رتبه بهتر و مناسب تر هستند.
اهمیت آپدیت هسته الگوریتم های گوگل
این رفتار گوگل (بروزرسانی هسته و تغییر رتبه سایت ها) برای سئوکاران و مدیران سایت اهمیت زیادی دارد. اگر در فضای سئو فعال بوده باشید حتما می دانید که پس از بروزرسانی های هسته جمع کثیری از سایت داران یا سئوکاران تازه کار دچار افت رتبه شده و آه و فغان راه می اندازند. در هر آپدیت هسته این اتفاق رخ می دهد و این باعث شده آپدیت هسته گوگل به یک عامل ترس و وحشت برای سئوکاران تازه وارد بدل شود.
اما سئوکار زیرک باید بتواند از این فرصت برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کند و اگر سایت او دارای رتبه برتر است باید از افت آن جلوگیری نماید. البته شاید پس از آپدیت هسته نتوان به صورت فوری این کار را انجام داد اما می توان قبل از انجام بروزرسانی های هسته طوری سئو سایت را پیش برد که در صورت بروز شدن هسته تنزل رتبه برای سایت در پیش نباشد.
با مشاهده بروزرسانی های مکرر گوگل نکات زیر به خوبی برای ما عیان شده است:
- دقت گوگل در فهم هدف کاربر و تشخیص محتوای مناسب رو به بهبود است
- صفحات اسپم و بی کیفیت در گوگل در حال کاهش است
- اهمیت محتوای باکیفیت در حال افزایش است
از این نکات می توان این نتیجه را گرفت که گوگل در حال پیشرفت است و هرچه بیشتر می گذرد دقت و کیفیت آن افزایش می یابد و امکان فریب دادن آن نیز کاهش پیدا می کند.
بنابراین بهترین راه برای سئو کردن سایت و کسب رتبه های برتر گوگل به صورت اصولی و بی دردسر عبارت است از تولید محتوای باکیفیت و واقعی برای کاربر و رعایت دستورالعمل های گوگل. در این است که می توان با خیال راحت و بدون ترس از بروزرسانی هسته در صفحه اول گوگل باقی ماند.
چکار کنیم Google Core Update سایتمان افت ترافیک نداشته باشد؟
اگرچه گوگل اطلاعات دقیقی از الگوریتم های خود و بروزرسانی آنها ارائه نمی کند و حتی کسی اطلاعاتی در مورد آپدیت های هسته که در آینده انجام خواهد شد ندارد اما بر اساس مفاهیم سئو بهترین راه برای ضدگلوله شده در برابر آپدیت هسته گوگل تبعیت از دستورالعمل های گوگل است. باید تلاش کنید محتوای مناسب و مفید برای کاربران تولید کنند و از روش های فریبنده کاربران و ربات های گوگل استفاده نکنید.
در اینجا به چند نکته کلیدی ذکر شده است:
- تولید محتوای مفید و ارزشمند برای کاربران
- ارائه پاسخ دقیق به پرسش های افراد
- توجه به تجربه کاربری وب سایت
- رعایت نکات فنی و داخلی سئو
- استفاده از کدهای اسکیما جهت نمایش Rich snippet
با رعایت موارد فوق و چند نکته جانبی دیگر می توانید امیدوارد باشید که هم در گوگل رتبه خوبی کسب کنید و هم در بروزرسانی های هسته ضدگلوله در صفحه اول باقی بمانید.
جمع بندی
آپدیت هسته گوگل اتفاقی است که هر ماه یک بار رخ می دهد و نتایج جستجو را زیر و رو می کند. سایت های زیادی افت رتبه پیدا می کنند و مدیران آنها نگران می شوند. اما برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید سئو اصولی و کلاه سفید دنبال کنید تا در چنین رخدادهایی مشکلی برای سایت شما ایجاد نشود و همچنان در صفحه اول باقی بمانید.