
رتبه بندی صفحه اشتباه در گوگل؛ بررسی علت و روش رفع آن
رتبه بندی صفحه اشتباه و غیرمرتبط با کلمه کلیدی در نتایج گوگل جزء اتفاقات بسیار آزار دهنده در سئو است طوری که خستگی را بر تن سئوکار می نشاند. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید خیلی نگران نباشید چون این مشکل مختص شما نیست بلکه خیلی از سئوکارهای حتی حرفه ای هم با آن مواجه هستند و به دنبال رفع آن می باشند. مهم این است که بتوانید مشکل را حل کنید.
در این مطلب روش حل مشکل و جایگزین کردن صفحه صحیح و مرتبط با کلمه کلیدی در گوگل آموزش داده شده است. البته پیش از ارائه راه حل باید ابتدا علت رتبه بندی اشتباه یک صفحه در گوگل را بدانید.
چرا گوگل صفحه اشتباه از سایت را در نتایج جستجو نشان می دهد؟
الگوریتم های گوگل طوری طراحی شده اند که بهترین محتوا را به کاربران ارائه کنند. پس احتمالا رتبه بندی صفحه اشتباه در گوگل خطای الگوریتمی نیست و حتما دلیلی برای آن وجود دارد.
وقتی صفحه ای اشتباه و غیرمرتبط با کلمه کلیدی در صفحات جستجوی گوگل ظاهر می شود به این معنی است که گوگل تصور می کند که این صفحه مناسب است. یعنی گوگل صفحه رتبه بندی شده را مناسبتر از صفحات دیگر می داند حتی صفحه ای که شما در نظر دارید.
شاید صفحه مورد نظر ظاهرا با کلمه کلیدی مرتبط باشد و شما آن را لایق رتبه بندی بدانید اما الگوریتم های این نظر را ندارند. الگوریتم گوگل بر اساس نیاز کاربران و مطالب سایت های دیگر به این نتیجه رسیده که صفحه فعلی مناسب ترین صفحه از سایت شما است که می توان آن را در نتایج جستجو نمایش داد.
حالا چرا گوگل به این نتیجه رسیده است؟ در ادامه دلایل آن را ذکر کرده ایم.
دلایل رتبه بندی صفحه اشتباه در گوگل
رتبه بندی صفحات اشتباه در گوگل یک باگ الگوریتمی نیست بلکه یک ناهماهنگی میان سئوکار و گوگل است که این مشکل را ایجاد کرده است. متخصصان سئو برای رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل زیر را مطرح کرده اند:
- عدم تطابق با هدف جستجو
گاهی اوقات در یک سایت چند صفحه مرتبط با کلمه کلیدی وجود دارد اما مرتبط ترین صفحه هدف جستجو را تامین نمی کند. گوگل هم - که اهمیت زیادی به هدف جستجو می دهد - آن صفحه را کنار می گذارد و صفحه ای را رتبه بندی می کند که هدف کاربر را تامین کند.
به عنوان مثال در جستجوی «کفش پیاده روی» به طور واضح هدف کاربر از جستجو خرید محصول است. همانطور که نتایج صفحه اول گوگل نشان می دهد. حالا اگر شما مقاله ای در مورد «فواید کفش پیاده روی» تولید کنید شانس کمی برای رتبه بندی در صفحه اول گوگل را دارید.
- عدم تمرکز روی موضوع
برخی اوقات هم رتبه بندی اشتباه صفحه در گوگل به عدم تمرکز روی موضوع باز می گردد. ساده ترین حالت استفاده از کلمه کلیدی و عبارت مرتبط با آن در محتوا است. حالت پیشرفته تر آن پرداختن به جوانب مختلف موضوع است. در این صورت است که گوگل به خوبی متوجه موضوع صفحه می شود و می تواند آن را به خوبی رتبه بندی کند.
به عنوان مثال برای کلیدواژه «سئو داخلی» تنها یک تعریف کلی کافی نیست و لازم است به جوانب مختلف آن همچون اهمیت سئو داخلی و مولفه های سئو داخلی هم پرداخته شود.
راه حل: خودتان گوگل را به صفحه درست هدایت کنید
با این اوصاف تنها راه حل برای این مشکل هدایت گوگل به سمت مسیر صحیح است.
اگر شما با تصمیم گوگل در مورد رتبه بندی صفحه اشتباه مشکل دارید باید خودتان تلاش کنید تا او را قانع کنید که صفحه مورد نظر شما مناسب تر از صفحه رتبه بندی شده است.
در این صورت گوگل از رتبه بندی صفحه اشتباه در نتایج دست بر می دارد و صفحه صحیح را به جای صفحه اشتباه جایگزین می کند.
حالا چطور باید این کار را انجام دارد؟ در ادامه یاد می گیرد.
نحوه جایگزین کردن صفحه اشتباه در نتایج گوگل
برای حل مشکل رتبه بندی اشتباه صفحه در گوگل باید اصطلاحا بهینه سازی منفی انجام دهید. یعنی سئو صفحه رتبه بندی شده را به نحوی تضعیف کنید که از نتایج جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر حذف شود و سئو صفحه جدید را تقویت کنید تا به جای صفحه قبلی رتبه بندی شود.
برای انجام این کار یک راهنمای گام به گام وجود دارد. بیایید با هم آن را بررسی کنیم.
مرحله ۱: انتخاب صفحه مورد نظر برای رتبهبندی
قبل از انجام هر کاری، باید صفحه مورد نظر خود برای رتبه بندی در کلمه کلیدی هدف را انتخاب کنید. باید صفحه ای را انتخاب کنید تا با هدف جستجو هم راستا باشد. برای این کار لازم است به نتایج گوگل نگاهی بیندازید و آنها را تحلیل کنید.
ببینید چه نوع نتایجی در جستجوی گوگل غالب هستند. اگر نتایج گوگل پر از مقالات است، شما هم باید مقاله بنویسید تا با هدف جستجو تطابق داشته باشید. اگر هم صفحات محصول در نتایج گوگل جاگیر شده اند باید تمرکز شما روی ساخت صفحه فروش محصول باشد.
خلاصه این که باید صفحه شما هدف جستجو را تامین کند تا شانس حضور در گوگل را داشته باشد.
مرحله ۲: اختصاص کلمات کلیدی به صفحات
از نظر گوگل اولین نتیجه جستجو مفیدترین صفحه در اینترنت است. پس برای کسب بالاترین شانس رتبه بندی هر صفحه ای باید مفیدترین صفحه در اینترنت باشید.
مطمئن شوید که موضوع مورد نظر را به طور کامل پوشش میدهید. برای اطلاع از جزئیات موضوع باید به صفحات رقیب دقت کنید. صفحات برتر گوگل در کلمه کلیدی هدف را نگاه کنید و از آنها برای بهینه سازی صفحه خود الهام بگیرید. میتوانید کلمات کلیدی مرتبط - که باید در صفحه شما گنجانده شود - را از طریق همین بررسی مطالب سایتهای رقیب پیدا کنید.
نکته مهم در گنجاندن کلمات کلیدی مختلف در صفحه این است که حتما باید به صورت طبیعی در سراسر مطلب قرار گیرند. یعنی پوشش جوانب مختلف موضوع نباید باعث کاهش کیفیت مطلب شما شود. فراموش نکنید که شما قرار است برای انسان ها محتوا تولید کنید نه ربات ها!
در کنار این موارد نگاهی هم به اصول اولیه سئو داخلی داشته باشید و مطمئن شوید که در عنوان اصلی صفحه و آدرس URL هم از کلمه کلیدی اصلی به صورت منطقی استفاده شده باشد.
مرحله ۳: مقایسه محتوا صفحه رتبهبندی شده با صفحه مورد نظر خود
صفحهای که میخواهید رتبهبندی کنید را با صفحاتی که در حال حاضر رتبهبندی می شود مقایسه کنید.
چه عناصری را رقبایتان مورد استفاده قرار داده اند که صفحهی شما ندارد؟ باید صفحه شما از نظر مفید و رقابتی بودن در بالاترین سطح باشد. اگر صفحات رتبهبندی شده در گوگل از تصاویر باکیفیت استفاده میکنند، شما نیز باید از آنها استفاده کنید. اگر صفحات رقابتی شامل ویدیو هستند، شما هم یک ویدیو به صفحهی خود اضافه کنید.
هدف، انجام هر کاری ات که رقبایتان انجام داده اند، اما در تقلید از رقبا نباید آنقدر زیاده روی شود که کاربران و مشتریانتان را فراموش کنید.
خیلی خوب می شود اگر بتوانید کاری فراتر از رقبا انجام دهید. چیزی اضافه کنید که واقعاً برای کاربران شما مفید باشد و رقبا آن را نداشته باشند. با کمی دقت و تفکر احتمالا می توانید ایده ای جدید پیدا کنید.
مرحله ۴: حذف کلمات کلیدی از صفحه قدیمی
یکی از مولفه های رتبه بندی گوگل که باعث شده صفحه شما اشتباهی رتبه بندی شود استفاده از کلمات کلیدی است. حذف آنها از صفحه قدیمی می تواند به حل مشکل کم کند.
به صفحهای که نمیخواهید رتبهبندی شود نگاه کنید و در صورت امکان، کلمات کلیدی که ممکن است به رتبهبندی کمک کنند را حذف کنید. به عنوان مثال، اگر از کلمه کلیدی در عنوان خود استفاده میکنید، آن را با یک کلمه کلیدی بهتر که مناسب این صفحه است، عوض کنید تا صفحه جدید - که می خواهید رتبه بگیرد - بتواند رتبهی کلمه کلیدی مورد نظر را کسب کند.
کاملا طبیعی است که شما نمیخواهید همه کلمات کلیدی را از صفحه حذف کنید مخصوصا اگر نقش مهمی در عبارات و جملات دارند. اشکالی ندارد، به جای آن کلمات کلیدی را حذف کنید که امکان آن وجود دارد.
مرحله ۵: بهینه سازی لینک های داخلی
لینک سازی داخلی جزء قدرتمندترین ابزارها برای کمک به رتبهبندی محتوا است. از این فرصت ایده آل می توان برای حل مشکل رتبه بندی غلط صفحه در گوگل استفاده کرد. برای این کار ابتدا باید لینکهای داخلی صفحه رتبه بندی شده و صفحه ای که می خواهید رتبهبندی شود را بررسی کنید.
سپس مراحل زیر را انجام دهید:
- از صفحه ای که رتبه بندی می شود به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی شود لینک ایجاد کنید و در متن لنگر از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کنید. اگر طبیعی بودن متن حفظ می شود بهتر است از یک تطابق دقیق در متن لنگر استفاده کنید.
- لینکهای داخلی صفحه ای که رتبه بندی شده است را با لینک صفحه جدید جایگزین کنید. البته زمانی که همچنان ارتباط زمینه ای متن حفظ شود.
- در صورت امکان از دیگر مطالب سایت برای صفحه ای که می خواهید رتبه بندی شود لینک های داخلی ایجاد کنید که حاوی کلمه کلیدی هدف باشد. در این مورد اعتدال را رعایت کنید.
مرحله ۶: درخواست بررسی صفحات در Google Search Console
پس از تکمیل تمام موارد فوق، برای صفحات ویرایش شده در سرچ کنسول گوگل درخواست بازبینی ارسال کنید و منتظر بمانید تا گوگل کار خود را انجام دهد. ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا تغییرات شما اعمال شود.
پس از ثبت درخواست خود در کنسول به صورت منظم وضعیت صفحات هدف را در جستجوی گوگل و سرچ کنسول نگاه کنید. اگر بعد از گذشت مدتی احساس کردید نتیجه دلخواه را کسب نکرده اید مراحل بهینه سازی منفی را مجدداً بررسی کنید یا نگاهی به مسائل احتمالی دیگر بی اندازید.
جمع بندی
سئوکارها زیاد با رتبه بندی صفحات اشتباهی در گوگل مواجه می شوند. حرفه ای ها با روش های اصولی تلاش می کنند تا گوگل را به سمت صفحه صحیح هدایت کنند و در نهایت موفق می شوند مشکل را حل کنند.
اگر گرفتار این مشکل سئویی هستید و تلاش های شما نتیجه نداده است خوب است روش آموزشی این مطلب را هم امتحان کنید چون بر پایه اصول سئو تهیه شده است. اگر هم با همین روش ها نتیجه نگرفته اید لازم است تمام موارد را از ابتدا با دقت بیشتری بررسی کنید و یا برای بررسی دقیق تر به یک متخصص سئو مراجعه کنید.