قیمت طراحی سایت چطور و بر اساس چه مولفه هایی تعیین می شود؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

شرکت های طراحی سایت و برنامه نویسان خیلی از اوقات برای یک پروژه یکسان طراحی سایت قیمت های متفاوتی اعلام می کنند. در برخی از موارد اختلاف قیمت قدری زیاد است که اصلا فرد شک می کند که آیا واقعا این دو قیمت برای یک پروژه یکسان است؟! همین باعث شده مشتریان دچار سردرگمی شده و ندانند که قیمت طراحی سایت دقیقا چطور محاسبه می شود و چه مولفه هایی در محاسبه آن دخیل است. 

از سوی دیگر افرادی هم به کلی به قیمت دهی برای طراحی وب سایت بی اعتماد هستند و برای اطلاع از قیمت یک پروژه طراحی وب سایت از چند فرد یا شرکت قیمت می گیرند. البته این کار هم احتمالا چندان گره ای از کارشان باز نمی کند. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح داده شده است. در اینجا زیر و بم قیمت دهی شرکت های طراحی سایت بررسی شده و عوامل اثرگذار در تعیین نرخ یک پروژه طراحی سایت را معرفی کرده ایم.  

اگر می خواهید بدانید که برنامه نویس ها چطور هزینه طراحی سایت را محاسبه می کنند حتما با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

عوامل تاثیرگذار روی قیمت نهایی وب سایت

در بخش قبل با محاسبه دقیق ثابت شد که در پلن های عادی (غیراقتصادی) مبلغ هاست و دامنه و پوسته وردپرس چندان زیاد نیست که قیمت نهایی وب سایت بخواهد از آن تاثیر بپذیرد. بنابراین باید عوامل دیگری وجود داشته باشد که قیمت یک وب سایت بر اساس آنها تعیین شود. در این جا مهم ترین مولفه های موثر در تعیین قیمت تمام شده وب سایت بررسی شده است.

- هزینه هاست و دامنه

خرید هاست (میزبان یا سرور) و دامنه اولین هزینه ای است که طراح سایت برای وب سایت شما باید هزینه کند. هاست فضایی در اینترنت است که قرار است سایت شما روی آن قرار گیرد و دامنه آدرسی است که قرار است کاربران با آن سایت شما را در اینترنت پیدا کنند. فراهم کردن دامنه و هاست برای سایت نیازمند صرف هزینه است که طراح سایت در صورت صرف هزینه آن را به مبلغ نهایی پروژه اضافه می کند.

خرید هاست و دامنه مبلغ زیادی به خود اختصاص نمی دهد؛ مخصوصا سایت های عادی شخصی و شرکتی که برای شروع به کار خود نیاز به هزینه اضافی ندارند و با دامنه ir و هاست ایرانی معمولی هم می توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اما در هر صورت این هم بخشی از هزینه هایی است که روی قیمت نهایی سایت موثر است. 

- هزینه قالب وردپرس یا طراح گرافیک (طراحی اختصاصی)

بیشتر طراحان سایت برای مشتریان معمولی خود از وردپرس استفاده می کنند و برای وردپرس هم از قالب های عمومی موجود در بازار استفاده می کنند. مگر این که مشتری بخواهد سایت خاصی داشته باشد یا تمایل به ایجاد تغییرات در بخش هایی از سایت داشته باشد که در این صورت نیاز است برای او طراحی اختصاصی انجام شده یا بخشی از سایت باز طراحی شود.

با توجه به این که در بازار هزاران قالب کاربردی و زیاد وجود دارد که می توان از آن برای تمام صنوف استفاده کرد خرید قالب وردپرس هزینه زیادی نمی برد. اما طراحی اختصاصی نیازمند صرف هزینه زیادی است چون باید گرافیست (طراح گرافیک) از صفر ظاهر سایت را طراحی کند.   

- زمان صرف شده برای طراحی وب سایت

یک مولفه بسیار مهم و اساسی در محاسبه و تعیین قیمت طراحی وب سایت زمانی است که برنامه نویس صرف طراحی و پیاده سازی سایت می کند. برنامه نویسان هم همچون تمام مشاغل زمانی را صرف طراحی و حاضر کردن محصول خود که همان وب سایت است می کنند و در ازای انجام این کار دستمزد دریافت می کنند. پس هرچه زمان بیشتری صرف طراحی سایت شود قیمت تمام شده آن هم افزایش خواهد داشت.

تاثیر زمان صرف شدن روی قیمت وب سایت

به عنوان مثال یک سایت ساده شخصی یا شرکتی را می توان در زمانی کوتاه با وردپرس پیاده سازی کرد. در مقابل برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی بزرگ زمانی بیشتر مورد نیاز است. این دو نوع سایت اصلا با هم یکسان نیستند و نمی تواند هر دو را در زمانی برابر طراحی کرد. پس طبیعتا برای طراحی سایت فروشگاهی بزرگ زمان بیشتر و هزینه بیشتری نسبت به طراحی سایت شخصی دریافت می شود.

یا طراحی سایت شرکتی به صورت کدنویسی اختصاصی نسبت به طراحی سایت با وردپرس. در این مورد به دلیل کدنویسی اختصاصی حتما زمان بیشتری نسبت به طراحی سایت با وردپرس صرف می شود و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. هرچه پروژه بزرگتر یا پیچیده تر باشد زمان بیشتری صرف خود می کند و هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

- هزینه امکانات جانبی اضافی

سایت های معمولی شرکتی یا شخصی تنها با خرید هاست، دامنه و قالب می توانند شروع به کار کنند. نهایتا برای یک سری امکانات جانبی خود می توانند از افزونه های رایگان وردپرس استفاده کنند. اما سایت هایی که نیاز به امکانات اضافی دارند هزینه تمام شده آنها بیشتر است چون باید برای فراهم شدن آن امکانات هزینه بیشتری پرداخت شود. معمولا سایت های فروشگاهی از این دست موارد هستند. در بخش زیر برخی امکانات اضافی در سایت که مشمول پرداخت هزینه اضافی می شود معرفی شده است.

  • سامانه پیامک
  • گواهی SSL (غیررایگان)
  • فروشگاه آنلاین
  • پاسخ دهی آنلاین
  • سیستم نوبت دهی
  • درگاه پرداخت آنلاین
  • ثبت نام کاربران
  • چند زبانه بودن سایت

علاوه بر موارد فوق هر افزونه یا ویژگی خاصی که در سایت های عمومی وجود ندارد و مشتری بخواهد آن را داشته باشد مشمول هزینه بیشتر است. به این دلیل که طراح سایت برای فراهم کردن آن ویژگی باید زمان بیشتری صرف کند و احتمالا افزونه ای را خریداری نماید.

- هزینه پشتیبانی

در برخی موارد سایت مشتری نیاز به پشتیبانی دارد و طراح سایت مجبور است تا مدتی معین برای موارد مختلف از سایت پشتیبانی کند. پشتیبانی از سایت می تواند پشتیبانی کیفی، پشتیبانی محتوایی یا پشتیبانی مدیریتی باشد. ساده ترین نوع پشتیبانی کیفی است که البته باید به صورت رایگان ارائه شود. پشتیبانی کیفی چیزی شبیه به گارانتی است. به این معنی که طراح سایت تا مدتی معین ضمانت می کند تا مشکل فنی برای سایت ایجاد نشود و در صورت بروز مشکل آن را رایگان رفع می کند.

پشتیبانی محتوایی دیگر نوع از پشتیبانی است که در آن طراح سایت برای دوره ای مشخص محتوای سایت را تامین می کند و به نوعی برای آن تولید محتوا انجام می دهد. مالکین سایت که مشتریان زیادی دارند و می خواهند به صورت مداوم با مشتریان خود در ارتباط باشند از پشتیبانی مدیریتی استفاده می کنند. شرکت طراحی سایت، سایت را در دست می گیرد و به صورت مداوم با مشتریان آن ارتباط برقرار کرده و پاسخ آنها را می دهد. 

قیمت دهی بر اساس ارزش وب سایت؛ روش دیگر تعیین قیمت

علاوه بر مولفه های مهمی که در تعیین قیمت طراحی سایت موثر هستند یک مولفه مهم دیگر هم وجود دارد که آن ارزش محصول است. ارزش یا ارزش افزوده وب سایت همان قیمت وب سایت در بازار است. یعنی وب سایت طراحی شده در بازار چه قیمت و ارزشی دارد و دیگران با چه قیمتی این سایت را طراحی می کنند. در ارزش افزوده وب سایت دیگر هزینه های هاست، دامنه، قالب، زمان صرف شده و ... مورد توجه قرار نمی گیرد و صرفا ارزش محصول مورد توجه است.

تاثیر ارزش وب سایت روی هزینه تمام شده طراحی سایت

به عنوان مثال در بازار طراحی سایت ایران برای طراحی ساده ترین سایت شرکتی با وردپرس بالای ۱۰ میلیون تومان هزینه دریافت می شود. دقت کنید که منظور ما طراحی سایت واقعی است یعنی سایتی که بتوان آن را با افتخار به مشتریان شرکت عرضه کرد نه سایتی که صرفا نصب وردپرس و قالب رایگان باشد! پس ارزش یک سایت ساده وردپرسی در بازار  حدودا ۱۰ میلیون تومان است.

در این جا دیگر طراح سایت یا شرکت برنامه نویسی کاری به زمان صرف شده برای پیاده سازی سایت و هزینه های جانبی آن ندارد و صرفا با ارزش وب سایت کار می کند. ممکن است سایت را در زمانی بسیار کوتاه تر از میانگین راه اندازی کند و به مشتری بدهد. یا اصلا نمونه آن سایت را قبلا برای دیگران طراحی کرده باشد و فقط با ایجاد تغییرات جزئی آن را به دیگر مشتریان جدید هم بفروشد. در اینجا دیگر زمان و هزینه برای طرح سایت مطرح نیست و بر اساس ارزش محصول کار می کند. دقیقا مثل دیگر محصولات موجود در بازار که هزینه تمام شده در آنها مطرح نیست.

علت تفاوت در قیمت طراحی سایت شرکت های مختلف

وجود تفاوت در قیمت کالاها یا خدمات مختلف مسئله ای عادی است و همه با آن آشنا هستیم و خوب می دانیم که این تفاوت قیمت ها تا حدی به کیفیت کالا یا خدمت بستگی دارد. در طراحی سایت هم همچون دیگر خدمات تفاوت قیمت وجود دارد اما گاهی این تفاوت قیمت به حدی زیاد می شود که عملا قیمت طراحی سایت یک شرکت دو یا چند برابر قیمت شرکت دیگر می شود.

این نوع قیمت دهی توسط شرکت ها مشتریان را سردرگم و متعجب می کند که این همه تفاوت قیمت چه علتی دارد و چرا باید قیمت طراحی یک سایت توسط دو مجموعه تا این اندازه با هم تفاوت داشته باشد. علت تعجب مشتریان بیشتر به این خاطر است که آنها اطلاع درستی از کیفیت و گسترگی وب سایت ها ندارند و تصور می کنند همه وب سایت ها یکی است. فارغ از این موضوع اما دلایل مشخصی برای تفاوت قیمت طراحی وب سایت ها وجود دارد که در اینجا معرفی شده است. 

- تفاوت در نوع وب سایت و قابلیت های آن

به نظر می رسد شایع ترین دلیل برای تفاوت قیمت طراحی سایت شرکت های مختلف تفاوت در نوع وب سایت طراحی شده و قابلیت های ایجاد شده برای آن باشد. خب برای یک کسب و کار می توان ده ها نوع سایت با کیفیت و قابلیت های مختلف طراحی کرد که طبیعتا هر یک زمان و هزینه متفاوتی با دیگری دارد. طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی اختصاصی، پوسته رایگان، پوسته عمومی پولی یا طراحی پوسته اختصاصی، افزونه های مختلف و بخش های مختلف سایت همگی تفاوت هایی است که سایت ها می توانند داشته باشد.

قیمت بالای طراحی سایت

طراحی سایت برای حذف یا اضافه کردن هر یک این موارد محتمل صرف زمان و هزینه متفاوتی خواهد شد. بنابراین برای هر سایتی قیمت متفاوتی می دهند. حالا ممکن است یک مجموعه وردپس را با پوسته ارزان قیمت برای شما نصب کند و آن را به عنوان یک سایت به شما تحویل دهد. برای این کار هم قیمت کمی را پیشنهاد دهد.

در مقابل مجموعه ای دیگر همان سایت وردپرسی را با قالبی جذاب و گسترده برای شما طراحی کند و تمام امکانات مورد نیاز برای کسب و کار شما را در آن تعبیه نماید. در پایان هم چند برابر سایت اول هزینه دریافت کند. این دو سایت هیچ موقع با هم برابر نیستند که قیمت آنها بخواهد با هم برابر باشد. کیفیت آنها بسیار متفاوت است و طبیعتا قیمت آنها هم با هم متفاوت می باشد.

- تفاوت در اعتبار شرکت

مورد شایع دیگر که منجر به تفاوت قیمت طراحی سایت می شود تفاوت در اعتبار شرکت ها است. این مورد در خصوص شرکت های بزرگ و معروف بیشتر دیده می شود. شرکت های بزرگ طراحی سایت که شهرت زیادی کسب کرده اند و در رتبه های برتر گوگل قرار دارند بخشی از دستمزد خدمات خود را به اعتبار شهرت خود می گیرند. یعنی فرضا برای طراحی یک سایت معمولی که ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد ۲۰ میلیون تومان هزینه دریافت می کنند؛ صرفا به این دلیل که شرکت بزرگ و معتبری هستند و کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده مشتری آنها هستند.

شرکت های معروف طراحی سایت گزینه مناسبی برای کسب و کارهای کوچک نیستند چون قیمت دهی آنها مبتنی بر بزرگی مشتریان شان است. برای کسب و کاری که میلیاردها تومان در تلویزیون تبلیغ می کند اهمیتی ندارد که برای طراحی سایت به چنین شرکت هایی ۱۰  میلیون تومان پرداخت کند یا ۵۰ میلیون تومان. همین کارکردن مداوم با کسب و کارهای بزرگ قیمت های این شرکت های برنامه نویسی را به صورت کاذب بالا برده است.

- تفاوت در دستمزد

تفاوت قیمت در شرکت های کوچک و معمولی طراحی سایت در مواقعی می تواند به دلیل تفاوت در دستمزد باشد. همانطور که فعالین دیگر کسب و کارها برای خدمات خود دستمزدهای متفاوتی در نظر می گیرند در طراحی سایت هم اینطور است. اما این تفاوت قیمت چندان چشمگیر نیست که بخواهد اختلاف قیمت فاحشی را ایجاد نماید. 

تفاوت دستمزد طراحی سایت شرکت های مختلف

به عنوان مثال یک شرکت با توجه به تعداد مشتریانی که در ماه دارد و هزینه های شرکت و کارکنان آن به این نتیجه می رسد که برای طراحی یک سایت معمولی وردپرس ۱۰ میلیون تومان دریافت کند. شرکتی دیگر که درآمد کمتری از شرکت اول دارد و هزینه های بیشتری برای شرکت و کارمندان آن صرف می کند به این نتیجه می رسد که مبلغ به صرفه برای طراحی سایت معمولی وردپرسی ۱۵ میلیون تومان است.

آیا هزینه دامنه، هاست و قالب در هزینه تمام شده سایت چشم‌گیر است؟

خیر، در طراحی سایت های معمولی با قیمت های عادی هزینه دامنه، هاست، قالب وردپرس و از این دست موارد درصد کمی از هزینه تمام شده را تشکیل می دهد و عملا تاثیر زیادی روی نرخ نهایی طراحی سایت ندارند. البته همانطور که گفتیم در اینجا قیمت وب سایت خیلی مهم است.

الان شرکت های حرفه ای سرویس های عادی خود را با قیمت ۱۰-۱۵ میلیون تومان و سرویس های تخصصی خود را بالای ۲۰ میلیون تومان به مشتری عرضه می کنند. طبیعتا در چنین سرویس هایی با این قیمت ها دیگر هزینه هاست و قالب چندان چشم گیر نیست که بخواهند آن را تاثیرگذار بدانند.

از سوی دیگر برخی شرکت ها سرویس هایی با عنوان «اقتصادی» دارند که با مبالغ ۲-۳ میلیون تومان سایت تحویل می دهند. در چنین سرویس هایی فارغ از کیفیت سایت طراحی شده، حتما هزینه قالب و هاست روی محصول نهایی تاثیر گذار است. 

در همین خصوص برخی از برنامه نویس ها یا شرکت های طراحی سایت هاست و دامنه یا قالب وردپرس را جزء هزینه های طراحی سایت مطرح می کنند که البته درست است. اما هزینه آنها در سرویس های عادی در حدی نیست که تاثیر آنچنانی روی نرخ تمام شده داشته باشد مگر این که سرویس مورد نظر آنها اقتصادی باشد. می توانیم این موضوع را دقیق تر بررسی کنیم.

محاسبه مبلغ صرف شده برای خرید شده قالب، هاست و دامنه 

برای بررسی دقیق تر موضوع خوب است محاسبه با عدد و رقم انجام شود. در جدول زیر قیمت هاست، دامنه و دیگر موارد از شرکت میهن وب هاست و قیمت قالب وردپرس هم از سایت های عرضه کننده قالب دریافت شده است.

مولفه قیمت
هاست معمولی لینوکس ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان
دامنه ir (آی آر) ۵۰ هزار تومان
دامنه com (کام) ۷۰۰ هزار تومان
قالب وردپرس ۴۰۰ هزار تومان

بر اساس جدول فوق شرکت طراحی سایت باید حدودا یک میلیون تومان صرف خرید هاست، دامنه و قالب وردپرس نماید. البته معمولا شرکت ها چند قالب تهیه می کنند و برای سایت های مختلف از آنها استفاده می نمایند. علاوه بر این در پلن های ارزان قیمت طراحی سایت احتمالا از قالب های رایگان استفاده می شود. در این صورت هزینه موارد فوق کمتر از میزان محاسبه شده خواهد بود. 

فریب طراحی سایت ارزان را نخورید

با عنایت به موارد فوق احتمالا متوجه شده اید که عناوین جذاب «طراحی سایت ارزان» یا «طراحی سایت تنها با ۲ میلیون تومان» چه ماجرایی دارد. مصداق بارز قول معروف «هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می گیری». افرادی که با این مبلغ برای شما طراحی سایت انجام می دهند واقعا ارزان کار نمی کنند بلکه به اندازه پول پرداختی به شما خدمت ارائه می کنند. یعنی سایتی به شما تحویل می دهند که ارزش آن همان ۲ میلیون باشد.

طراحی سایت ارزان

در حال حاضر با هاست رایگان یا خیلی ارزان قیمت، نصب وردپرس و یک تم رایگان یا خیلی ساده و ارزان قیمت؛ و دیگر هیچ! شما با این سایت نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. حتی نحوه استفاده از آن و قرار دادن اطلاعات کسب و کار خود روی آن را هم نمی دانید. چنین سایتی اصلا به چه دردی می خورد وقتی شما نمی توانید از آن استفاده کنید.

تازه اگر فرض کنیم که این عناوین کلاهبرداری نباشد و واقعا در ازای پرداخت پول به شما وب سایت تحویل داده شود. چون اگر کلاهبرداری باشد که کلا هیچ چیز به شما نمی رسد. البته سایت تحویل داده شده هم چیز ارزشمندی نیست و بود و نبود آن تفاوت ندارد.

آیا طراحی ریسپانسیو و بهینه سازی کلی برای گوگل هزینه دارد؟

خیر، طراحی واکنش گرا (ریسپانسیو) و بهینه سازی کلی برای گوگل جزئی از طراحی سایت است و به نوعی پایه کار به حساب می آید و شرکت طراحی سایت نباید برای آن هزینه اضافی دریافت کند.ریسپانسیو بودن سایت ها در دنیای فعلی اینترنت کاملا ضروری است و تقریبا سایتی پیدا نمی شود که این ویژگی را نداشته باشد.

از این روی شرکت ها نه باید برای آن هزینه اضافی بگیرند و نه باید آن را به عنوان یک ویژگی مثبت برای محصولاتشان یاد کنند. اصلا قالب های وردپرس که در اینترنت به فروش می رسد همه ریسپانسیو شده هستند و شرکت طراحی سایت برای ریسپانسیو کردن آن کاری انجام نمی دهد.

بهینه سازی کلی هم جزئی از کیفیت سایت است و اگر شرکتی آن را رعایت نکند در واقع کیفیت کار را رعایت نکرده و سایتی غیراستاندارد به شما تحویل داده است. در این مورد هم شرکت ها نباید پول اضافی برای آن دریافت کنند و نه منتی برای انجام رایگان آن روی سر شما بگذارند. مجددا در این مورد هم پوسته های وردپرس که همه طراحان سایت از آنها استفاده می کنند تا حد زیادی مسائل سئو را رعایت کرده است و نیازی به انجام کار اضافی توسط شرکت طراحی سایت وجود ندارد.

جمع بندی

قیمت و نرخ طراحی سایت به عوامل مختلفی همچون کیفیت سایت، قابلیت های آن، طراحی اختصاصی آن، نوع برنامه نویسی آن و عوامل جزئی دیگر بستگی دارد. همین عوامل هم توسط شرکت های مختلف با کم و کیف متفاوتی انجام می شود و این باعث می شود بین شرکت های مختلف هم تفاوت نرخ وجود داشته باشد. از سوی دیگر برخی شرکت ها دستمزد خدمات خود را متفاوت از دیگران محاسبه می کنند و در نتیجه قیمت نهایی سایت آنها افزایش پیدا می کند.