
آموزش کامل Meta tag در سئو و معرفی انواع متا تگ ها
تگ های متا به بهبود صفحات وب شما کمک می کنند و باعث می شوند موتورهای جستجو بهتر بتوانند موضوع محتوای شما را درک کنند. برای مدت طولانی، تلاش برای فریب دادن الگوریتمهای موتورهای جستجو با تکرار کلمات کلیدی در metadata رایج بود. این امر گوگل را بر آن داشت تا الگوریتم های خود را اصلاح کند و تگ های متا را متفاوت ارزیابی کند.
در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که متا تگ چیست، چند نوع Meta tag وجود دارد و هر یک چه کاربردی در سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارد.
متا تگ (Meta tag) چیست؟
متا تگ ها تکه های کوچکی از کد HTML هستند که به توصیف محتوای صفحه وب شما برای گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کنند. اینها اطلاعات اضافی مربوط به صفحه وب شما هستند، مانند عنوان صفحه، توضیحات و نوع محتوا. موتورهای جستجو از داده های تگ های متا در صفحات نتایج جستجوی خود (SERP) استفاده می کنند.
Meta tag در خود صفحه ظاهر نمی شوند، بلکه فقط در کد منبع صفحه ظاهر می شوند. متا تگ ها اساساً توصیفگرهای کمی محتوایی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند بفهمد صفحه وب درباره چیست.
تنها تفاوت بین برچسب هایی که می توانید ببینید (مثلاً در یک پست وبلاگ) و برچسب هایی که نمی توانید ببینید مکان است. متا تگ ها فقط در HTML وجود دارند و معمولاً در "سر" صفحه هستند و بنابراین فقط برای موتورهای جستجو قابل مشاهده هستند. (و افرادی که می دانند کجا باید نگاه کنند). "متا" مخفف "متاداده" است، که نوع داده ای است که این برچسب ها ارائه می کنند - داده هایی در مورد داده های صفحه شما.
آیا متا تگ ها به سئو کمک می کنند؟
بله، کمک می کنند، اما نه همه آنها و نه همیشه. تگ های متا امروزه برای سئو همچنان ضروری و بسیار مفید هستند. آنها یکی از عناصر اساسی استراتژی های سئو هستند و از ابتدای بهینه سازی موتورهای جستجو بوده اند.
اگرچه استفاده و ارزش آنها در طول سال ها تکامل یافته است، اما نباید از آنها غافل شد. نکته مهم در مفید و موثر بودن تگ های متا در سئو نحوه استفاده از آنها است. به عبارتی محتوای داخل آنها و نوع بهینه سازی آنها است که تعیین می کند برای سئو مفید باشند یا خیر.
ضمن این که هر یک از آنها تاثیر متفاوتی روی سئو و رتبه بندی سایت دارد. برخی اهمیت زیادی دارند و برخی نیز کم اهمیت هستند.
متا تگ ها تکه هایی از کد هستند که به موتورهای جستجو اطلاعات مهمی در مورد صفحه وب شما می گویند، مانند نحوه نمایش آن در نتایج جستجو. آنها همچنین به مرورگرهای وب می گویند که چگونه آن را به بازدیدکنندگان نمایش دهند.
انواع تگ های متا
در اینجا انواع متا تگ های مهم در سئو معرفی شده و نحوه استفاده از آنها آموزش داده شده است.
- Meta title (عنوان متا)
- Meta description (توضیحات متا)
- Meta robots (متا ربات ها)
- Meta refresh redirect (هدایت به صفحه دیگر)
- Meta charset (کاراکترهای قابل استفاده)
- Meta viewport (نمایش واکنشگرا)
۱. Meta title - عنوان متا
این عنوان صفحه ای است که گوگل و اکثر موتورهای جستجوی دیگر در نتایج جستجو نشان می دهند. البته گوگل همیشه تگ عنوان را نشان نمی دهد. گاهی اوقات چیز دیگری را نشان می دهد.
چرا برای سئو مهم است؟
گوگل آن را به بهترین شکل توضیح می دهد:
عناوین برای ارائه بینش سریع به کاربران در مورد محتوای یک نتیجه و دلیل مرتبط بودن آن با جستجوی آنها بسیار مهم هستند. این اغلب اطلاعات اولیه ای است که برای تصمیم گیری در مورد نتیجه کلیک کردن استفاده می شود، بنابراین مهم است که از عناوین با کیفیت بالا در صفحات وب خود استفاده کنید.
بهترین روش ها
- برای هر صفحه یک برچسب عنوان منحصر به فرد بنویسید.
- مختصر، اما توصیفی باشد.
- از عناوین کلی و مبهم خودداری کنید.
- چیزی بنویسید که ارزش کلیک داشته باشد - نه طعمه کلیک باشد.
- با هدف جستجو مطابقت داشته باشد
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را در جایی که منطقی است وارد کنید.
- آن را زیر ۶۰ کاراکتر نگه دارید.
پیشنهاد مطالعه: ترفندهای بهینه سازی متا تگ عنوان برای سئو
نحوه تشخیص و رفع اشتباهات رایج Meta title
برای تگ عنوان چهار مشکل رایج وجود دارد:
- خیلی بلند/کوتاه: گوگل می گوید از عناوین غیر ضروری طولانی یا پرمخاطب خودداری کنید و در عین حال آنها را "توصیفی و مختصر" نگه دارید.
- وجود ندارد: گوگل می گوید که هر صفحه باید یک برچسب عنوان داشته باشد.
- چندین تگ عنوان در یک صفحه: اگر بیش از یک تگ عنوان در یک صفحه وجود داشته باشد، موتورهای جستجو ممکن است یک تگ عنوان نامطلوب را نمایش دهند.
- عناوین تکراری در چندین صفحه: گوگل می گوید که "مهم است که عناوین متمایز و توصیفی برای هر صفحه در سایت خود داشته باشید."
۲. Meta description - توضیحات متا
توضیحات متا به عنوان خلاصه محتوای صفحه عرضه می شود. موتورهای جستجو اغلب از آن برای اسنیپت در نتایج جستجو استفاده می کنند. گوگل همیشه توضیحات متا را که تنظیم کرده اید نشان نمی دهد. گاهی اوقات یک قطعه متفاوت را نشان می دهند.
چرا برای سئو مهم است؟
گوگل یک بار دیگر آن را به بهترین شکل توضیح می دهد:
یک تگ توضیحات متا به طور کلی باید با یک خلاصه کوتاه و مرتبط از موضوع یک صفحه خاص، به کاربران اطلاع دهد و آنها را مورد علاقه قرار دهد. آنها توضیحی هستند که کاربر را متقاعد می کند که صفحه دقیقا همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.
با این حال، توضیحات متا یک عامل رتبه بندی مستقیم نیستند. گوگل می گوید:
حتی اگر گاهی اوقات از متا تگ توضیحات برای قطعه هایی که نشان می دهیم استفاده می کنیم، هنوز از متا تگ توضیحات در رتبه بندی خود استفاده نمی کنیم.
بهترین روش ها
- برای هر صفحه یک توضیح منحصر به فرد بنویسید.
- سعی کنید مطالب را به طور دقیق خلاصه کنید.
- از توصیفات عمومی اجتناب کنید.
- از حالت جمله استفاده کنید.
- چیزی ایجاد کنید که ارزش کلیک داشته باشد، نه طعمه کلیک.
- با هدف جستجو تطابق داشته باشد.
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را در جایی که منطقی است وارد کنید.
- آن را زیر ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید
پیشنهاد مطالعه: ترفندهای بهینه سازی متا تگ توضیحات برای سئو
نحوه تشخیص و رفع اشتباهات رایج Meta description
چهار مشکل متداول در توضیحات متا مانند مواردی است که در تگ عنوان وجود دارد:
- خیلی بلند/کوتاه: گوگل میگوید: «هیچ محدودیتی برای طولانی بودن توضیحات متا وجود ندارد، اما تکههای نتیجه جستجو در صورت لزوم کوتاه میشوند، معمولاً متناسب با عرض دستگاه».
- وجود ندارد: گوگل می گوید مطمئن شوید که هر صفحه در سایت شما دارای توضیحات متا است.
- توضیحات متا متعدد در یک صفحه:. بیش از یک تگ ممکن است موتورهای جستجو را سردرگم کند.
- تکرار توضیحات متا در چندین صفحه:. گوگل می گوید که شما باید "توضیحات را برای صفحات مختلف متمایز کنید."
۳. Meta robots - متا ربات ها
تگ متا ربات ها به موتورهای جستجو می گوید که آیا و چگونه باید صفحات وب شما را بخزند. به عبارت دیگر این متا تگ وظیفه مدیریت ربات موتورهای جستجو را بر عهده دارد و تعیین می کند آنها چطور با صفحات شما رفتار کنند.
چرا برای سئو مهم است؟
استفاده از ویژگی های اشتباه در تگ متا ربات ها می تواند تأثیر فاجعه باری بر حضور سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. تلاش های سئوی شما متکی به درک این تگ و استفاده موثر از آن است.
با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا مقادیری وجود دارد که می توانید در این تگ استفاده کنید:
- index: به ربات ها می گوید که صفحه را ایندکس کنند.
- noindex: به ربات ها می گوید که صفحه را ایندکس نکنند.
- follow: به رباتها میگوید که پیوندها را در صفحه بخزند، و شما همچنین آنها را تضمین میکنید.
- nofollow: به رباتها میگوید که لینکها را در صفحه جستجو نکنند، و هیچ تاییدیهای وجود ندارد.
همچنین می توانید از مقدار "mone" استفاده کنید که همان noindex و nofollow است. عدم تنظیم تگ متا ربات ها نیز معادل "index, follow" است.
نکته: گوگل تگ های nofollow را به عنوان راهنمایی می بیند نه دستورالعمل. ویژگیهای دیگری مانند noarchive، noimageindex، nosnippet و غیره وجود دارد. اما از آنجایی که این مقادیر پیشرفتهتر هستند، در این پست در مورد آنها صحبت نمیکنیم.
بهترین روش ها
تنها زمانی از تگ های متا ربات استفاده کنید که بخواهید خزیدن یک صفحه توسط گوگل را محدود کنید.
صفحات دارای تگ های متا ربات را در فایل robots.txt مسدود نکنید.
نحوه تشخیص و رفع اشتباهات رایج متا ربات ها
سه اشتباه رایج در متا ربات ها وجود دارد:
- صفحات Noindexed شده توسط robots.txt مسدود شده اند: این باعث میشود گوگل تگ روباتهای noindex را نبیند، بنابراین ممکن است همچنان URL را ایندکس کنند.
- متا noindex غیراصولی:. این امر مانع از ایندکس شدن صفحه توسط گوگل می شود، بنابراین هیچ ترافیک ارگانیکی دریافت نخواهد کرد.
- متا nofollow غیراصولی:. این امر مانع از خزیدن گوگل در پیوندهای صفحه می شود که ممکن است از کشف و فهرست بندی محتوای مهم جلوگیری کند. همچنین از جریان PageRank به آن صفحات جلوگیری می کند - که ممکن است مطلوب نباشد.
می توانید با استفاده از گزارش Coverage در کنسول جستجوی گوگل، دو مشکل اول را بررسی کنید.
۴. Meta viewport - متا نمایش
یک تگ متا viewport، ناحیه قابل مشاهده یک صفحه وب را تنظیم می کند. از آن برای آموزش مرورگر استفاده می شود که چگونه صفحه را در اندازه های مختلف صفحه نمایش (به عنوان مثال، دسکتاپ/تبلت/موبایل) رندر کند.
به نوعی این متا تگ به ریسپانسیو شدن سایت کمک می کند اما تمام کار را انجام نمی دهد.
چرا برای سئو مهم است؟
گوگل می گوید که "وجود این تگ به گوگل نشان می دهد که صفحه برای موبایل مناسب است." این مهم است زیرا گوگل از سال ۲۰۱۵ صفحات وب سازگار با موبایل را در نتایج جستجوی موبایل بالاتر رتبه بندی می کند.
بسیاری از افراد احتمالاً هنگامی که نسخه دسکتاپ صفحه در تلفن همراه بارگیری می شود، دکمه بازگشت را فشار می دهند. آزاردهنده است و خواندن مطالب را سخت می کند. این ممکن است سیگنالهای منفی را به Google ارسال کند و به آنها بگوید چیزی نامطلوب در مورد صفحه شما وجود دارد.
نکته: تگ viewport تمام چیزی نیست که برای ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل لازم است. وب سایت شما همچنین باید از طراحی ریسپانسیو استفاده کند.
بهترین روش ها
- از تگ متا ویوپورت در تمام صفحات وب استفاده کنید.
- از تگ "استاندارد" استفاده کنید مگر اینکه بدانید چه کاری انجام می دهید
نحوه تشخیص و رفع اشتباهات رایج متا viewport
از آنجایی که اکثر CMS ها و تم ها نمای پورت را به صورت خودکار تنظیم می کنند، مشکلات مربوط به برچسب در اکثر وب سایت های مدرن غیر معمول است.
با این اوصاف، میتوانید با استفاده از گزارش قابلیت استفاده از موبایل در کنسول جستجوی Google، مشکلات را بررسی کنید.
این صفحههای دارای مشکلات قابلیت استفاده در دستگاههای تلفن همراه را نشان میدهد. اگر این مشکل حتی تا حدودی به دلیل عدم وجود متا تگ viewport باشد، خطای "Viewport set not set" را نشان می دهد. با افزودن تگ متا ویوپورت مناسب به هر صفحه آسیب دیده، این مشکل را برطرف کنید.
نکته: افزودن تگ متا ویوپورت، مشکلات اساسی نمایش تلفن همراه ناشی از سبکهای CSS که برای عرضهای مختلف نوشته نشدهاند را برطرف نمیکند. اگر اضافه کردن تگ متا ویوپورت مسائل را حل نمی کند، با یک توسعه دهنده مشورت کنید.
آیا از کنسول جستجوی گوگل استفاده نمی کنید؟ متا viewport تقریباً همیشه در سطح سایت تنظیم می شود و معمولاً در قالب کدگذاری شده است. از ابزار Google's Mobile-Friendly Test برای بررسی صفحه اصلی خود برای تگ متا ویوپورت استفاده کنید.
اگر تگ در صفحه اصلی شما نیست، احتمالاً در هیچ جای دیگری از سایت شما وجود ندارد. توجه داشته باشید که این روش به دور از خطا نیست و در صورت امکان همیشه باید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.
۵. Meta charset - تعیین رمزنگاری کاراکترها
متا تگ charset رمزگذاری کاراکتر را برای صفحه وب تنظیم می کند. به عبارت دیگر، به مرورگر می گوید که متن صفحه وب شما چگونه باید نمایش داده شود.
صدها مجموعه کاراکترهای مختلف وجود دارد، اما دو مورد از رایجترین آنها در وب عبارتند از:
- UTF-8 - رمزگذاری کاراکتر برای یونیکد.
- ISO-8859-1 - رمزگذاری نویسه برای الفبای لاتین.
چرا برای سئو مهم است؟
استفاده از رمزگذاری اشتباه کاراکترها می تواند باعث شود که برخی از کاراکترها در مرورگر نادرست نمایش داده شوند. مشکلات قالب بندی کاراکتر برای تجربه کاربر بد است و می تواند باعث شود که صفحات شما کاملاً شکسته به نظر برسند.
این می تواند منجر به مشکلات SEO همچون موارد زیر شود:
- افرادی که نمی خواهید به صفحه شما لینک دهند.
- نرخ پرش بالا، زمان کم روی صفحه و زمان ماندگاری کم.
- موتورهای جستجو محتوای شما را درک نمی کنند.
اما بیایید در این مورد واقعی باشیم:
مگر اینکه صفحه شما در نتیجه مشکلات مجموعه نویسه ها به شدت شکسته شود، که بعید است، تأثیر آن بسیار کم خواهد بود. با این حال، شایان ذکر است که گوگل توصیه می کند در صورت امکان از Unicode/UTF-8 استفاده کنید.
بهترین روش ها
- از متا تگ charset در تمام صفحات وب استفاده کنید.
- در صورت امکان از UTF-8 استفاده کنید.
- از نحو صحیح برای نسخه HTML خود استفاده کنید.
نحوه تشخیص و رفع اشتباهات رایج متا charset
اکثر وب سایت ها از کدگذاری نویسه UTF-8 یا ISO-8859-1 استفاده می کنند. اولی بر دومی ارجحیت دارد.
به همین دلیل، ارزش دارد صفحاتی را در سایت خود بررسی کنید که از رمزگذاری UTF-8 استفاده نمی کنند. می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید یا از ابزارهای مخصوص این کار کمک بگیرید.
در صورت امکان به کدگذاری UTF-8 بروید. این ممکن است مشکل را حل کند، اما نه همیشه. با این حال، اگر به هیچ وجه مجموعه متا charset را تنظیم نکنید، مرورگر مجبور به حدس زدن می شود و ممکن است متن زباله را به کاربران نشان دهد.
۶. Meta refresh redirect - متا ریدایرکت
یک متا تگ بهروزرسانی به مرورگر وب میگوید پس از مدت زمان مشخصی کاربر را به یک URL دیگر هدایت کند.
چرا برای سئو مهم است؟
تگ های متا رفرش برای سئو مهم هستند به این معنا که شما نباید از آنها استفاده کنید، حتی اگر گوگل آنها را درک کرده و به آنها احترام بگذارد.
چند دلیل برای این وجود دارد:
- توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی شود.
- می تواند برای کاربر گیج کننده باشد (و نگرانی های امنیتی را ایجاد کند).
- صفحات قبل از دیدن URL مقصد نیاز به تجزیه دارند که ممکن است کمی طول بکشد.
- همانطور که جان مولر در این توییت توضیح می دهد، یک مشکل بالقوه دیگر زمانی به وجود می آید که هیچ تگ کنونیکال در صفحه وجود نداشته باشد.
بهترین روش ها
- از تگهای تغییر مسیر متا refresh اجتناب کنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.
- به جای آن از تغییر مسیر 301 استفاده کنید.
نحوه یافتن و رفع اشتباهات رایج متا رفرش ریدایرکت
ریدایرکت های متا refresh عمل بدی هستند، بنابراین بهتر است در صورت امکان آنها را حذف کنید. در صورت امکان آنها را با تغییر مسیرهای 301 یا 302 جایگزین کنید. اگر نه، وجود یک تگ کنونیکال را بررسی کنید و مطمئن شوید که به نسخه ترجیحی صفحه ارجاع می دهد.
پس Meta Keywords چطور؟
برخی از مقالات می گویند که برچسب متا کلمات کلیدی را با لیستی از کلمات کلیدی هدف پر کنید. این توصیه بیهوده و بالقوه بد است. گوگل از سال ۲۰۰۹ از کلمات کلیدی متا برای رتبه بندی استفاده نکرده است زیرا:
[…] متا تگ های کلیدواژه به سرعت تبدیل به منطقه ای شدند که در آن شخصی می توانست کلمات کلیدی اغلب نامربوط را بدون بازدیدکنندگان معمولی آن کلمات کلیدی را در آن قرار دهد. از آنجایی که متا تگ کلمات کلیدی اغلب مورد سوء استفاده قرار می گرفت، سال ها پیش گوگل شروع به نادیده گرفتن متا تگ کلمات کلیدی کرد.
بینگ در سال 2011 زمانی که اعلام کرد از این برچسب به عنوان سیگنال هرزنامه استفاده می کند یک قدم جلوتر رفت. بنابراین، اگر کلمات کلیدی شما مملو از کلمات کلیدی است، در بینگ می تواند علیه شما کار کند.
به همین دلیل، بهتر است در سمت امن باشید و متا تگ کلمات کلیدی را از سایت خود حذف کنید.
توجه داشته باشید که در اکثر مواقع، حذف این تگ ها آسان است، زیرا بسیاری از سایت ها تگ متا کلمات کلیدی سراسر سایت را در CMS خود تنظیم می کنند. حذف تگ از تمام صفحات می تواند با حذف آن یک قطعه کد انجام شود.
سخن پایانی
متا تگ ها چندان پیچیده نیستند. درک شش تگ بالا باید برای جلوگیری از هرگونه خطای سئو لازم است و به شما در سئو کردن سایت کمک می کند. تنها دو متا تگ عنوان و توضیحات به اندازه ای مهم هستند که می توانند ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهند. بنابراین نباید این تگ ها را دست کم بگیرید و لازم است آنها را به خوبی یاد بگیرید و با آنها راحت کار کنید.
منبع: Ahrefs