
هدف جستجو (Search intent) و آموزش نحوه بهینه سازی برای آن
هدف جستجو (Search Intent) که همان نیت کاربر از جستجو در گوگل است حالا به چالش بزرگی برای سئوکارهای تازه کار تبدیل شده و بخش زیادی از ناکامی این افراد به دلیل عدم رعایت هدف جستجو است. هدف جستجو دلیل پشت سر یک عبارت جستجو است و در واقع آن چیزی است که جستجو کننده هنگام استفاده از یک موتور جستجو مانند گوگل به دنبال آن است.
در این راهنما، هر آنچه که در مورد هدف جستجو و نحوه بهینه سازی محتوای برای آن نیاز داشته باشید را فرا خواهید گرفت.
هدف جستجو چیست؟ تعریف Search Intent
هدف جستجو یا قصد و نیت جستجو (به انگلیسی Search Intent) اصطلاحی در سئو است که به قصد و هدف کاربر از جستجو در موتور جستجو اشاره می کند. به عبارت دیگر، به شما میگوید که چرا کاربر تصمیم گرفته که یک عبارت خاص را در موتور جستجو تایپ کند و می خواهد با آن جستجو به چه چیزی دست پیدا کند.
هنگامی که کاربران چیزی را در نوار جستجوی گوگل تایپ میکنند، به احتمال زیاد دلیلی برای انجام این کار دارند و می خواهند پاسخ خاصی را دریافت کنند. رضایت کاربر از نتایج جستجو به پاسخی که دریافت می کند بستگی دارد و این هم وابسته به گوگل است که تا چه حد بتواند هدف پشت آن پرس و جو را درک کند.
خب تا اینجا کمی از اهمیت هدف جستجو مشخص شد اما در این مورد توضیحات بیشتری وجود دارد.
اهمیت هدف جستجو در سئو و بهینه سازی سایت
گوگل در نتایج جستجو اولویت را به مرتبط بودن می دهد. مرتبط بودن با یک عبارت جستجو تنها این نیست از کلمه کلیدی در متن صفحه استفاده کنید بلکه موضوع فراتر از تکرار کلمات کلیدی است. باید بتوانید به نیاز کاربر پاسخ دهید.
بنابراین اگر می خواهید در گوگل رتبه بندی شوید، محتوای شما باید مرتبط ترین نتیجه برای آن پرس و جو باشد. اول از همه، این بدان معنی است که محتوایی ایجاد کنید که با هدف جستجوی مخاطب هدف مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر عبارت «بهترین شاسی بلند» را جستجو کنید، تمام نتایج رتبه بندی ها و بررسی های شاسی بلند را پیدا خواهید کرد، نه صفحه محصول هر خودروی خاصی. این به این دلیل است که گوگل می داند هدف کاربر ابتدا یادگیری و سپس احتمالاً خرید است.
پس می توان اینطور نتیجه گیری کرد که هدف جستجو مهم ترین مولفه سئویی است، حتی قبل از محتوا! بهترین محتواها تا زمانی که هم راستا با هدف جستجو نباشند رتبه خوبی کسب نمی کنند.
این بدان معنا نیست که سایر فاکتورهای رتبهبندی مهم نیستند. آنها قطعاً مهم هستند. با این حال، اگر صفحه شما نتواند هدف جستجو را برآورده و برآورده کند، رتبه خوبی نخواهد داشت. مطابقت دادن محتوای خود با هدف کاربر باید به عنوان یک بخش کلیدی از استراتژی سئوی شما و پایه و اساس موفقیت دیده شود.
انواع Search intent یا هدف کاربر از جستجو
در سئو، هدف جستجو معمولاً به ۴ نوع تقسیم میشود و طبیعتا هر کلمه کلیدی یکی از این اهداف را دارد.
- اطلاعاتی (Informational): به عنوان یکی از رایجترین اهداف جستجو، هدف اطلاعاتی به جستجوکنندگانی اشاره دارد که به دنبال اطلاعات هستند. آنها معمولاً به دنبال پاسخ یک سوال خاص هستند، میخواهند یاد بگیرند که چگونه یک مشکل را حل کنند یا تحقیقات عمیقی در مورد یک موضوع خاص انجام دهند.
- ناوبری (Navigational): نوع دوم هدف جستجو شامل جستجوکنندگانی است که به دنبال بازدید از یک وبسایت خاص هستند اما یا در مورد URL دقیق آن مطمئن نیستند یا انجام یک جستجوی سریع گوگل را آسانتر میدانند.
- معاملاتی (Transactional): جستجو کنندگان زمانی که قصد خرید داشته باشند با هدف معاملاتی جستجو میکنند.
- تجاری (Commercial): برخی از جستجو کنندگان ممکن است قصد خرید یک محصول یا خدمات خاص را داشته باشند اما هنوز تصمیم نهایی خرید خود را نگرفتهاند. آنها به دنبال یادگیری بیشتر و مقایسه محصولات مختلف هستند.
نحوه تشخیص هدف جستجوی کاربر
مفاهیم مربوط به هدف جستجو در نگاه اول بسیار ساده و قابل فهم است اما وقتی وارد کار می شوید و می خواهید مطلب را بهینه سازی کنید متوجه می شوید که بسیار مبهم و پیچیده است. همین باعث می شود بهینه کردن مطلب برای هدف جستجو دشوار شود.
به عنوان مثال عبارت «بهترین هواپز» اطلاعاتی است، زیرا جستجو کنندگان به وضوح می خواهند یاد بگیرند، نه خرید کنند. اما این به شما هیچ اطلاعات اضافی دیگری نمی دهد نمی گوید که کاربران واقعاً چه می خواهد.
- آیا کاربران به دنبال یک پست وبلاگ هستند یا ویدیو می خواهد؟
- آیا به دنبال لیستی از بهترین گزینه ها هستند یا می خواهند یک توصیه و بررسی را ببینند؟
- آیا موضوع خاصی وجود دارد که برای کاربر مهم باشد؟
پاسخ دادن به هدف جستجو غیرممکن است مگر اینکه پاسخ این سوالات را بدانید. اگر هم هدف جستجو تطابق نداشته باشید، شانس چندانی برای رتبه بندی نخواهید داشت. اما نگران نباشید. راه حل مناسبی برای پاسخ به آن سوالات وجود دارد که به سراغ آن می رویم.
مراحل بهینه سازی محتوا برای هدف جستجو
برای این که بتوانید مطلب یا صفحه ای را برای هدف جستجو بهینه کنید تنها نگاه کردن به ۴ نوع هدف جستجو کافی نیست. لازم است دقت بیشتری به خرج دهید و از نتایج جستجو هم کمک بگیرد.
در اینجا مراحل را معرفی کرده ایم:
مرحله ۱. محتوای خود را با «سه C» از هدف جستجو تطابق دهید
برای شروع، باید سه C از هدف جستجو را برای کلمه کلیدی هدف خود شناسایی کنید و مطمئن شوید که محتوای شما با آن تراز است. سه C عبارتند از:
- نوع محتوا (Content type)
- قالب محتوا (Content format)
- زاویه محتوا (Content angle)
ایده کلی این است که در تولید یا بهینه سازی محتوا برای هدف جستجو از سایت های حاضر در نتایج جستجو تقلید کنید. به عنوان مثال، اگر اکثر صفحات برتر در گوگل، راهنماهای آموزشی هستند، یک راهنمای آموزشی ایجاد کنید. البته این بدان معنا نیست که باید آنها را کاملاً کپی کنید.
بیایید این فرآیند را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
۱. نوع محتوا (Content type)
نوع محتوای صفحات در نتایج جستجو معمولاً یکی از موارد زیر است:
- پست وبلاگ (Blog post)
- ویدیو (Video)
- صفحه محصول (Product page)
- صفحه دسته بندی (Category page)
- صفحه فرود (Landing page)
به عنوان مثال، به نتایج برتر جستجو برای «بهترین هواپز» نگاه کنید. فقط با نگاه کردن به عناوین، می توانیم ببینیم که نوع غالب محتوا یک پست وبلاگ است.
این بدان معنا است که جستجو کنندگان انتظار ندارند صفحاتی را ببینند که در آن سازندگان هواپز محصول خود را معرفی می کنند. آنها نظر کسی را می خواهند که قبل از خرید، گزینه های مختلف موجود در بازار را آزمایش کرده باشد.
نکته مهم: در تشخیص نوع محتوا مراقب نتایج مختلط باشید. در برخی جستجو ها ترکیبی از نتایج دیده می شوند که نوع آنها با هم متفاوت است. مثلا برخی پست های وبلاگی هستند و برخی نیز صفحات دسته بندی محصولات از فروشگاه های آنلاین. در مواردی مانند این، شما باید از صفحاتی الهام بگیرید که با نوع محتوای شما تطابق دارند. اگر محتوای شما پست وبلاگی است ، به پست های وبلاگی نگاه کنید و اگر یک صفحه دسته بندی فروشگاهی دارید به نمونه های مشابه آن در نتایج گوگل نگاه کنید.
۲. قالب محتوا (Content format)
قالب محتوا معمولا برای صفحات بلاگ در نظر گرفته می شود و معمولا قالب محتوای این صفحات در نتایج جستجو یکی از این موارد است.
- راهنماهای آموزشی (How-to guides)
- آموزش های گام به گام (Step-by-step tutorials)
- پست های لیستی (List posts)
- بررسی ها (Reviews)
- مقایسه ها (Comparisons)
در مثال ما یعنی «بهترین هواپز» در بیشتر نتایج قالب محتوا پست لیستی است. این بدان معنی است که جستجو کنندگان به دنبال لیستی از توصیه ها هستند، نه فقط یک توصیه یا بررسی یک محصول.
۳. زاویه محتوا (Content angle)
زاویه محتوا به تمرکز روی موضوع خاص یا مسئله منحصر به فردی اشاره دارد که باعث می شود پست ها و صفحات با رتبه برتر برجسته شوند. این نشان می دهد که جستجو کنندگان هنگام انجام یک جستجوی خاص چه چیزی را ارزشمند می دانند.
به عنوان مثال، زمانی که افراد عبارت «بهترین هواپز» را جستجو می کنند، عبارت «۱۴۰۲» یا سال دیگری در اغلب عناوین با رتبه برتر دیده می شود. این نشان می دهد که جستجو کنندگان به دنبال جدیدترین توصیه ها هستند. آنها می خواهند اطلاعاتی در مورد بهترین محصولات موجود در این سال داشته باشند زیرا هواپزهای جدید دائماً در حال عرضه هستند.
بنابراین، زاویه محتوا برای عبارت «بهترین هواپز» داشتن توصیه های به روز است که نیاز جستجو کنندگان برای جدیدترین و بهترین گزینه ها را برآورده می کند.
مرحله ۲. موضوعات فرعی را برای پوشش در محتوای خود بیابید
برای برآورده کردن هدف جستجوی کاربر، باید موضوع خود را به طور کامل پوشش دهید. یک راه عالی برای انجام این کار، پوشش دادن زیرموضوعاتی است که جستجو کنندگان ممکن است آن را نیاز داشته باشند.
برای یافتن موضوعات فرعی مهم در یک عبارت جستجو ساده ترین کار جستجوی آن در گوگل و بررسی صفحات برتر آن است. شباهت میان صفحات برتر می تواند به شما سرنخ هایی در مورد نیاز جستجو کنندگان ارائه دهد.
به عنوان مثال، با بازدید از برخی از پست های وبلاگی برتر برای «بهترین هواپز» می بینیم که آنها در بررسی های خود به ظرفیت دستگاه، قابلیت ها و قیمت آنها پرداخته اند که نشان می دهد احتمالا این موارد برای کاربران اهمیت دارد.
جمع بندی
هدف جستجو یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی است. اگر به جستجو کنندگان آنچه را که می خواهند ندهید، شانس رتبه بندی شما بسیار کم یا هیچ است. اما تمرکز بیش از اندازه روی کیفیت محتوا در مطالب آموزش سئو باعث شده هدف جستجو تا حدی به حاشیه برود.
اگر می خواهید برای مدت طولانی در رتبه بندی گوگل حاضر باشید، درک هدف جستجو برای شما ضروری است. آن را به عنوان ماموریت خود قرار دهید تا چیزی را که جستجو کنندگان می خواهند به آنها بدهید. با این کار گوگل و دیگر موتورهای جستجو حتما به شما پاداش خواهند داد.