دامین آتوریتی: اهمیت اعتبار دامنه در سئو و نحوه محاسبه آن

نویسنده: تحریریه آرسافت

وقتی صحبت از بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می شود، عوامل زیادی بر رتبه بندی صفحات تأثیر می گذارند. علاوه بر همه اینها، رقابت برای رتبه های اول بسیار زیاد است و رقبا می دانند که چگونه وب سایت ها را به عنوان مرجع توسط الگوریتم های گوگل در نظر بگیرند.

بنابراین، کار بر روی برخی از نکات تعیین کننده، مانند اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) ، شرکت شما را در موقعیت برجسته ای قرار می دهد. برای شروع کار شما نیاز دارید در مورد دامین آتوریتی بیشتر بدانید.

در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که اعتبار دامنه چیست، چقدر برای رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو اهمیت دارد و چگونه می توانید آن را تقویت کنید.

بیایید کار را شروع کنیم.

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) چیست؟

دامین آتوریتی (Domain Authority) که به اختصار DA نوشته می شود معیاری است که توسط Moz توسعه یافته است که می توانید از آن برای پیش بینی میزان رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو استفاده کنید. ارتباط سایت شما با صنعت یا موضوع خاصی را نشان می دهد. بنابراین، این معیاری برای قدرت یا اعتبار دامنه شما است.

در حالی که استفاده از دامین آتوریتی به عنوان شاخصی برای رتبه بندی شما در مقایسه با رقبایتان کار خوبی است، توجه داشته باشید که این معیاری نیست که گوگل برای تعیین رتبه بندی وب سایت ها از آن استفاده کند.

اعتبار دامنه در مقیاس ۰ تا ۱۰۰  اندازه گیری می شود. هر چه امتیاز اعتبار دامنه شما بالاتر باشد، احتمال اینکه در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشید بیشتر است.

نکته مهم در این خصوص این است که اعتبار دامنه و اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی (Page Authority) را اشتباه نگیرید، زیرا تفاوت جزئی بین این دو وجود دارد. Domain Authority قدرت رتبه بندی کل دامنه شما (و زیر دامنه) را نشان می دهد، در حالی که پیج آتوریتی به توانایی رتبه بندی صفحات جداگانه می پردازد.

نحوه محاسبه دامین آتوریتی سایت

طبق گفته Moz، که متریک Domain Authority را ایجاد کرد:

Domain Authority با ارزیابی عوامل متعدد، از جمله پیوند دادن دامنه‌های ریشه و تعداد کل پیوندها، در یک امتیاز DA محاسبه می‌شود. سپس می توان از این امتیاز هنگام مقایسه وب سایت ها یا ردیابی "قدرت رتبه بندی" یک وب سایت در طول زمان استفاده کرد.

این را به قول خودمان بیان کنیم:

DA شما توسط Moz با استفاده از الگوریتمی محاسبه می شود که عوامل زیادی را در نظر می گیرد، در درجه اول کمیت و کیفیت لینک های خارجی که به یک وب سایت اشاره می کنند. این الگوریتم قدرت "پروفایل لینک" یک سایت را در مقایسه با سایرین در پایگاه داده گسترده Moz ارزیابی می کند تا امتیازی از ۱ تا ۱۰۰ ایجاد کند.

به طور کلی، هر چه یک سایت دارای بک لینک های با کیفیت و مرتبط بیشتری باشد، امتیاز Domain Authority آن بیشتر می شود. مهمترین عوامل برای اعتبار دامنه عبارتند از:

  • Link Profile: این شامل پیوندهای داخلی و خارجی صفحه وب شما می شود. بنابراین، اگر پست شما به وب‌سایت‌های با اعتبار بالا پیوند داشته باشد و همچنین توسط سایت‌های معتبر به آن پیوند داده شود، یک پروفایل پیوند عالی ایجاد خواهید کرد.
  • Root Domains: هنگامی که به پروفایل لینک شما نگاه می کند، Moz به تعداد بک لینک های منحصر به فرد نیز توجه می کند. فرض کنید شما ۱۰۰ لینک دارید، اما آنها از یک وب سایت واحد هستند. Moz این را به عنوان یک دامنه ریشه در نظر می گیرد. بنابراین، دریافت بک لینک از بسیاری از وب سایت های معتبر بسیار مهم است.
  • Spam Score: این معیار دیگری است که Moz برای تعیین میزان هرزنامه بودن یک وب سایت محاسبه می کند. Moz یک سایت را با دیگران مقایسه می کند و به پروفایل بک لینک آن نگاه می کند.

اهمیت دامین آتوریتی در سئو

دامین آتوریتی خوب چقدر باید باشد؟

برای اینکه بدانید یک اعتبار دامنه خوب چیست، باید بررسی کنید که یک وب سایت در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ به چه میزان می رسد. می توانید این کار را با استفاده از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت انجام دهید. 

برای رتبه بندی اعتبار دامنه وب سایت این موارد را در نظر بگیرید:

  • نمرات بین ۴۰ تا ۵۰ متوسط ​​در نظر گرفته می شود.
  • دامین آتوریتی بین ۵۰ تا ۶۰ باید به عنوان خوب رتبه بندی شود.
  • امتیازات بالای ۶۰ برای اعتبار دامنه را عالی ارزیابی می کند.

همچنین مهم است که در هنگام ارزیابی DA، زمینه های مختلف را به رسمیت بشناسید. یکی از آنها میانگین DA در صنعت شما یا DA رتبه بندی صفحات برای یک موضوع خاص است.

چگونه دامین آتوریتی را بررسی کنیم؟

بررسی Domain Authority وب سایت شما آسان است. همانطور که Moz متریک را توسعه داده است، آنها همچنین یک ابزار رایگان ایجاد کرده اند که می توانید از آن برای بررسی Domain Authority هر وب سایت، از جمله وب سایت خود، استفاده کنید.

همچنین ابزارهای جانبی دیگری هم در اینترنت وجود دارد که به صورت رایگان اعتبار دامنه سایت شما را بررسی می کند. می توانید از این سایت ها هم استفاده کنید.

در پایین چند ابزار مخصوص این کار معرفی شده است:

آیا Domain Authority یک عامل رتبه بندی است؟

دامین آتوریتی شما یک عامل رتبه بندی نیست که توسط موتورهای جستجو مانند Google و Bing استفاده می شود.

در حالی که DA شما می‌تواند بینش شگفت‌انگیزی ارائه دهد و به معیاری در برابر رقبا کمک کند، مستقیماً برای تعیین رتبه‌بندی یک وب‌سایت استفاده نمی‌شود. در عوض موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده خود استفاده می‌کنند که فاکتورهای متعددی را در نظر می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شود، اما به آنها محدود نمی‌شود:

  • کیفیت محتوا
  • ارتباط محتوا
  • تجربه کاربری
  • سرعت سایت
  • سازگاری با موبایل

اهمیت دامین آتوریتی برای سئو

در عین حال که دامین آتوریتی یک فاکتور رتبه بندی در گوگل نیست اما برای سئو اهمیت زیادی دارد. این اهمیت به دلیل رابطه ای است که میان دامین آتوریتی و رتبه سایت در گوگل وجود دارد.

مقدار دامین آتوریتی رابطه مستقیمی با رتبه سایت دارد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، احتمال بیشتری برای دستیابی به موقعیت خوب در SERP وجود دارد. بنابراین اگر برای بهبود Domain Authority تلاش می کنید احتمالا در حال تلاش برای بهبود رتبه سایت هستید.

البته باید در نظر داشته باشید که همه چیز سئو دامین آتوریتی نیست. چه بسا سایت هایی را پیدا کنید که با دامین آتوریتی پایین رتبه خوبی در گوگل کسب کرده باشد و حتی در نتایج گوگل جایگاه بالاتری از سایت های با رتبه دامنه بالاتر کسب کرده باشند. 

اما چیزی که مشخص است این که سئو و مولفه اعتبار دامنه با هم در یک راستا هستند و تلاش برای بهبود اعتبار دامنه تلاشی بیهوده نخواهد بود.

افزایش دامین آتوریتی سایت

چطور اعتبار دامنه را افزایش دهیم؟

بهبود Domain Authority وظیفه‌ای نیست که شما باید نگران آن باشید. اطمینان از اینکه به طور منظم کار سئوی مناسب را انجام می دهید، به طور کلی از این امر مراقبت می کند.

با این حال، اگر شما فعالانه به دنبال بهبود DA خود هستید، یا این وظیفه را توسط مشتری برای شما تعیین کرده‌اید، کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید.

- محتوای با کیفیت ایجاد کنید

اولاً، ایجاد محتوای با کیفیت بالا سنگ بنای تقریباً هر استراتژی SEO است که در پانزده سال گذشته ایجاد و اجرا شده است. محتوای شما باید برای مخاطبان مرتبط، جذاب و ارزشمند باشد و به سوالات و نیازهای آنها پاسخ دهد. این رویکرد ترافیک را جذب می کند و سایر صاحبان وب سایت را تشویق می کند تا به محتوای شما پیوند دهند، که برای Domain Authority وب سایت شما بسیار مهم است.

- بک لینک های با کیفیت بالا (و مرتبط) ایجاد کنید

یکی دیگر از عوامل کلیدی که به شما کمک می کند Domain Authority خود را بهبود ببخشید، به دست آوردن بک لینک های با کیفیت بالا و مرتبط با وب سایت شما است. لینک های سایر وب سایت های معتبر در نظر موتورهای جستجو به عنوان رای اعتماد عمل می کنند. بر ایجاد روابط مناسب با اینفلوئنسرهای صنعت، ارسال پست مهمان در سایت های معتبر و شرکت در کمپین های روابط عمومی دیجیتال برای به دست آوردن این لینک ها تمرکز کنید، این سئو خارجی نامیده می شود و برای وب سایت شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

- روی سئوی داخلی خود تمرکز کنید

بهینه سازی سئو داخلی نیز بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به طور کامل برای موتورهای جستجو بهینه شده است، از جمله صرف زمان برای کار بر روی تگ های عنوان، توضیحات متا، تگ های هدر و تصاویر. همچنین، اطمینان حاصل کنید که زمان مناسب (و در صورت نیاز، پول) را صرف اطمینان از سازگاری وب سایت خود با موبایل و بارگذاری سریع می کنید، زیرا هر دوی این موارد برای تجربه کاربر و الگوریتم های رتبه بندی گوگل بسیار مهم هستند.

- در رسانه های اجتماعی فعالیت کنید

در حالی که سیگنال های رسانه های اجتماعی مستقیماً با رتبه بندی DA یا کلمات کلیدی شما مرتبط نیستند، حضور فعال می تواند به افزایش دید محتوای شما کمک کند. این به نوبه خود ممکن است منجر به بک لینک های طبیعی تر شود.

جمع بندی

هدف از این پست نشان دادن اعتبار دامنه چیست و تاثیر آن بر رتبه بندی وب سایت است. در این مرحله، باید بدانید که سایت شما برای موفقیت بلندمدت باید دارای رتبه اعتبار دامنه بالایی باشد. اما ایجاد یک اعتبار دامنه بالا کاری است که برای رسیدن به آن نیاز به صبر و تخصص دارد. غلبه بر موانع برای دستیابی به یک Domain Authority بالا برای موفقیت طولانی مدت بسیار مهم است. اجازه ندهید چیزی مانع راه رسیدن به اعتبار بالای دامنه شود. عملکرد سایت خود را ارتقا دهید و در مسیر موفقیت قرار بگیرید!

منابع: monsterinsights و rockcontent و seotesting