سئو و بهینه سازی

روش های افزایش بازدید سایت: ۱۶ روش کاملا عملی و تضمین شده

نویسنده: تحریریه آرسافت

در دنیای تجارت آنلاین، ترافیک به مثابه اکسیژن برای بقای یک سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. همانطور که انسان برای ادامه حیات خود نیاز به تنفس دارد، یک سایت نیز برای پیشرفت و رشد خود نیاز به ترافیک و بازدید دارد. با افزایش ترافیک سایت، فرصت ‌های بیشتری برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش و ارتقای سایت به وجود می‌ آید.

به عبارت دیگر ترافیک سایت، دروازه‌ ای به سوی موفقیت در دنیای دیجیتال محسوب می شود. در این بین صاحبان فروشگاه‌ های اینترنتی به خوبی می ‌دانند که ترافیک یک عنصر دائماً در حال تغییر است و برای حفظ و ارتقای آن، نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی دقیق و مستمر دارد.

بنابراین امروزه ترافیک سایت را می توان به عنوان یک موتور محرکه در تجارت آنلاین معرفی کرد که مهمترین بخش های آن عبارتند از:

۱. افزایش بازدید سایت با تولید محتوا

در دنیای امروز مخاطبین از تبلیغات مزاحم و محتوای بی ‌ارزش به شدت بیزار هستند. آنها به دنبال محتوایی اصیل، ارزشمند و جذاب هستند که به آنها اطلاعات مفید و قابل هضمی را ارائه دهد. این محتوا می تواند در قالب مقاله، پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو، پادکست و یا حتی گزارش های کوتاه باشد که تبدیل به یک محتوای ناب شود.

بنابراین رمز موفقیت در بازاریابی را می توان ارائه محتوای باکیفیت از نظر شناخت نیازها و چالش های مخاطب، کپی نبودن محتوا، ارائه ایده های خلاقانه، مفید و کاربردی بودن محتوا، تنوع در ارسال پیام های متنی، صوتی و تصویری دانست.

- تولید محتوای مفید و باکیفیت

در نظر داشته باشید که محتوای تولیدی شما باید به اندازه ای مفید و جذاب باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند و او را نگه دارد. برای رسیدن به چنین سطحی ابتدا لازم است وقت و انرژی کافی را به منظور تولید محتوای خود اختصاص دهید، چراکه این کار نیازمند به ایده پردازی، خلاقیت، تحقیقات و بررسی های متنوعی است که از عهده هر شخصی برنمی آید.

در ثانی برای تولید محتوایی باکیفیت لازم است مواردی همچون انتخاب تیتر مناسب، فرم مناسب، محتوای جدید، جذاب، کاربردی و ... نیز رعایت شود که این موارد هم نیاز به افراد متخصص در این زمینه دارد. به عنوان مثال باید جملات و پاراگراف های خود را مختصر و کوتاه (مثلاً ۶ خط) کنید تا خواندن آن برای مخاطب ساده تر شود.

البته گاهی ممکن است بنا به شرایط از جملات بلند استفاده کنید که در این صورت می توان با استفاده از روش هایی نظیر عنوان زدن و زیر عنوان، ثبت لینک های مرتبط، آدرس دهی و تغییر فونت به بخش های کوچکتر تبدیل کرد تا دنبال کردن آن برای مخاطب راحت تر باشد.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در این خصوص به مطلب «آموزش تولید محتوا غنی بر پایه سئو» مراجعه کنید.

- استفاده از ویدیو و تصاویر

افزودن تصاویر و گرافیک به محتوا دارای اهمیت بسزایی است. این روزها کمتر محتوایی را می بینید که منتشرکننده به یک پست متنی بسنده کرده باشد. حتماً می دانید که روش های یادگیری در افراد متنوع است. برخی افراد با دیدن بهتر یاد می گیرند و برخی دیگر با شنیدن.

قرار دادن تصویر و ویدیو در سایت برای افزایش بازدید و ترافیک ورودی

اما آنچه مهم است این است که تصاویر و ویدئوها قطعاً تاثیر منفی بر یادگیری افراد نخواهند داشت. تصاویر، اینفوگرافیک ها، ویدئوها و گراف ها تاثیر ماندگارتری بر ذهن مخاطب ایجاد می کنند و احتمال اینکه بتوانند مخاطبان بالقوه و بالفعل را جذب کنند نیز بیشتر است.

- انتشار مداوم محتوا

انتشار مداوم محتوا نشان می ‌دهد که سایت شما از جمله سایت های فعالی است که برای مخاطبین خود ارزش قائل می شود، چراکه دائم در حال تغییرات، ارائه خدمات و مطالب جدید به آنها می باشد. این مسئله برای موتورهای جستجو که به دنبال وب سایت های فعال و بروزی هستند نیز بسیار اهمیت دارد، و باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد.

ادامه دار بودن روند انتشار محتوا، می تواند اعتماد کاربران قدیمی به سایت شما را نیز جلب کند و احتمال بازگشت آنها را افزایش دهد. از طرفی محتوای جدید، فرصتی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما و همچنین تعامل با دیگر کاربران و دریافت نظرات آنها خواهد شد که این امر در بهبود کیفیت سایت بسیار مؤثر است.

- تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز محتوایی است که به مرور زمان ارزش خود را از دست نمی ‌دهد و تا سا‌لها می ‌تواند برای کاربران مفید باشد؛ به طوری که مردم برای یادگیری و کسب اطلاعات کامل، به این محتوای کامل و جامع رجوع می کنند. این نوع محتویات در مقابل محتویات ترند یا فصلی قرار دارند که فقط برای مدت کوتاهی جذابیت دارند.

به عنوان مثال محتوای مرتبط با موضوعات زیر را می توان محتوای همیشه سبز دانست.

  • آموزش سئو سایت
  • طرز تهیه کیک
  • جنگ جهانی اول 

هیچ یک از موضوعات فوق فصلی و موقت نیستند که طی زمان ارزش خود را از دست بدهند. البته ممکن است در بلند مدت تغییراتی در ترافیک آنها ایجاد شود. در مقابل موضوعات «قیمت طلا»، «خرید کولر» و «کرونا» فصلی یا موقت هستند که در دوره ای ترافیک خود را از دست می دهند. 

- بروزرسانی مداوم پست ها (با بهبود و اضافه کردن محتوا)

راه اندازی سایت یا وبلاگ به نوعی یک تعهد بلند مدت محسوب می شود و نباید پس از انتشار چند پست و جذب مخاطب در روزهای ابتدایی، آن را به حال خود رها کرد. سرعت تغییر و تحول در عصر حاضر بسیار افزایش یافته است، به طوری که شما بدون ارائه خدمات و مطالب جدید به هیچ وجه نمی توانید انتظار باقی ماندن و وفاداری مخاطب را داشته باشید.

از طرفی موتورهای جستجو نیز تمایلی به سایت های کم کار و دارای مطالب قدیمی نشان نمی دهند که همین امر باعث افت رتبه و بازدید سایت خواهد شد. بنابراین دقت داشته باشید که مطالب و محتویات سایت خود را به صورت مستمر و طی یک برنامه مشخص بروزرسانی کنید تا امتیاز ترافیک سایت را از دست ندهید.

۲. افزایش بازدید سایت با سئو سایت

سئو (SEO یا Search Engine Optimization) به مجموعه‌ ای از اقدامات درون و برون سایتی گفته می شود که به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک می کند. هدف از سئو، دریافت رتبه بهتر در گوگل و فزایش ترافیک سایت می باشد. سئو یک فرآیند یک شبه نیست که به سرعت بتوان از آن نتیجه گرفت، بلکه یک فرایند تدریجی، بلند مدت و مستمر می باشد. برای موفقیت در سئو باید به طور مدام سایت خود را بهینه سازی کرد.

سئو کردن سایت برای افزایش یافتن بازدید

بنابراین برای افزايش ترافیک ارگانیک سایت به کمک سئو باید اعمال زیادی انجام شود که مهمترین آنها موارد ذیل می باشند:

- رعایت اصول سئو

با رعایت اصول سئو تا حد قابل توجهی می توان تعداد کاربران، به‌ ویژه کاربران علاقه‌مند به حوزه فعالیت خود را افزایش داد. روش کار به این صورت است که شما با رعایت این اصول و قرار گرفتن در معرض دید کاربران، می توانید فرصت خوبی را برای برقراری ارتباط با آنها، پاسخ به شبهات و پرسش ‌ها و رفع نیاز آنها داشته باشید.

با این کار شما به عنوان یک منبع مهم و مورد اعتماد در ذهن آنها هک می شوید که در مواجهات بعدی نیز به سایت شما رجوع کنند. بنابراین شما با رعایت اصول سئو در بخش‌ های مختلف مثل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می توانید ترافیک سایت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

- افزایش سرعت سایت

امروزه افزایش سرعت سایت دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. بسیاری از کاربران هنگام مواجه شدن با یک سایت کُند، تاب تحملشان تمام می شود و به سرعت از آن خارج می شوند. به همین دلیل می بینیم این روزها بحث بر سر سرعت وب ‌سایت ها، رتبه ‌بندی آنها در گوگل، تجربه‌ی کاربری و … بسیار داغ شده و برای صاحبان سایت تبدیل به یک امر مهم و ضروری شده است.

بنابراین شما با بهینه‌سازی سرعت سایت خود می توانید حرکت کاربران را در سایت آسان و بدون دردسر کنید تا از وب گردی خود لذت ببرند و منجر به افزایش ترافیک سایت شما شوند. در این راستا باید پس از بررسی دلایل بارگزاری کند سایت نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

- لینک سازی داخلی مناسب

لینک سازی داخلی یکی از بخش های مهم استراتژی لینک سازی سایت و ارکان سئو محسوب می شود که ارتباطات بین محتوا و ساختار سایت شما را نشان می ‌دهد. اهمیت لینک سازی داخلی به حدی است که اکنون گوگل عدد هزار لینک برای هر صفحه را معقول می‌ داند.

لینک سازی داخلی می ‌تواند به ایندکس شدن، بهبود سئو، نرخ کلیک و همچنین نرخ تبدیل سایت شما کمک شایانی کند که در این صورت باعث رضایتمندی مخاطبین هدف و افزایش چشمگیر رجوع آنها به سایت شما خواهد شد. در واقع لینک سازی داخلی نه تنها صفحات مرتبط با صفحه مورد نظر را به گوگل معرفی می کند، بلکه باعث می شود تا کاربران بیشتر در سایت شما بمانند که از این نظر هم می توانید محبوبیت خود را نزد گوگل افزایش دهید.

- استفاده از عناوین جذاب

اولین چیزی که در نگاه اول نظر کاربران را به خود جلب می ‌کند، عناوین و تیترهای جذاب هستند. بنابراین هرچه شما در انتخاب عناوین خود از عبارات قلابدار، جذاب و کاربردی بیشتر استفاده کنید، نرخ کلیک و ترافیک سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. زیرا این عناوین هستند که به مخاطب انگیزه خواندن ادامه مطالب و محتوا را می دهد.

- استفاده از کلمات کلیدی در متن

در حال حاضر کاربران بر اساس نیاز و اهداف قبلی خود دست به جستجو در اینترنت می‌ زنند. بر همین اساس در محتوای خود هرچه بهتر و دقیق تر از کلمات کلیدی استفاده کنید، رضایتمندی بیشتری از کاربر و گوگل دریافت خواهید کرد. این مسئله می تواند به بالا رفتن ترافیک‌ سایت شما کمک زیادی کند. البته دقت داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی تر و چندبخشی ترافیک بیشتری را می توانند ایجاد کنند.

۳. افزایش بازدید سایت با دریافت ترافیک ارجاعی

در عصر جدید باید طوری عمل کنید که از پلتفرم ‌ها و رسانه ‌های مختلف که مورد استفاده بسیاری از افراد هستند نیز به سمت شما بک لینک ارسال شود تا موجب افزایش ترافیک سایت شما شود. بر همین اساس ترافیک ارجاعی از منظر بازاریابان آنلاین دارای اهمیت بسیار زیادی است، چراکه با این کار می توانند محصولات و خدمات خود را در دید کاربران و مشتریان بیشتر و جدیدی قرار دهند.

افزایش یافتن بازدید سایت با ترافیک ارجاعی از سایت های دیگر

این مسئله می تواند فرصت بسیار خوبی برای بازاریابان باشد که بتوانند کاربران و مشتریان بالقوه ای را که از دیگر سایت ها به سایت شان ارجاع داده می شوند را به مشتریان بالفعل و دائمی تبدیل کنند.

- استفاده از ابزارهای اشتراک گذاری لینک

در اینترنت دسته ای از سایت ها وجود دارند که کارکرد آنها اشتراک گذاری لینک است. به این معنی که کاربر می تواند لینک مورد علاقه خود را در سایت منتشر کند تا دیگر کاربران سایت هم بتوانند آن را مشاهده نمایند. با استفاده از چنین سایت هایی می توان لینک سایت یا صفحه مورد نظر خود را در معرض دید دیگران قرار داد و به این طریق یک فرصت ناب برای کسب ترافیک ارجاعی رایگان بدست آورد.

البته باید در نظر داشته باشید که همه سایت های اشتراک گذاری لینک مناسب نیست. چیزی که در مورد این سایت ها اهمیت دارد معتبر و پربازدید بودن است. اگر سایت اشتراک گذاری لینک بازدید بالایی داشته باشد این فرصت برای شما وجود دارد که با اشتراک گذاری لینک خود بتوانید ترافیک ارجاعی دریافت کنید. استفاده از عناوین جذاب و توضیحات مناسب در افزایش ترافیک دریافتی بسیار موثر است.

- استفاده از سایت های قوی اشتراک گذاری محتوا

امروزه نوشتن و انتشار پست ‌ها و مقالات تنها در وبلاگ یا سایت خود، به منظور افزایش بازدید و بازخورد کافی نیست. بلکه باید پا را فراتر گذاشت و مشغول به اشتراک گذاری مطالب و لینک سایت خود در سرویس های اشتراک گذاری معتبر شد. هنگامی که شما لینک و مطالب خود را از طریق یک سرویس به اشتراک می گذارید، نه تنها پیوندی برای سایت شما ایجاد می شود، بلکه منجر به افزایش ترافیک سایت شما نیز خواهد شد.

از طرفی سرویس های اشتراک گذاری به عنوان یک ابزار مناسب برای موتور های جستجو محسوب می شوند که کار را برای این موتورها آسان می کند و موجب قرار گرفتن سایت شما در صفحات اول جستجو خواهد شد.

- فعالیت در شبکه های اجتماعی

همانطور که مستحضر هستید امروزه یکی از بهترین روش ‌های بالا بردن ترافیک سایت، حضور و فعالیت در انواع شبکه‌ های اجتماعی است. شما از طریق کانال ‌های مختلف توزیع محتوا، این امکان را دارید تا مطالب خود را در معرض دید همگان قرار دهید و برای آن پست و تبلیغ بگذارید. هرجا که کاربر و بازدیدکننده وجود داشته باشد برای شما یک منبع بالقوه جهت دریافت ترافیک است. 

شبکه های اجتماعی میلیون ها کاربر فعال دارند که هزاران نفر به موضوع کاری شما علاقه مند هستند. شما می توانید با انتشار محتوای جذاب و مفید در شبکه های اجتماعی و ترغیب کاربران به بازدید از سایت خود ترافیک ارجاعی رایگان کسب نمایید.

روش کار هم بسیار ساده است. خلاصه ای از محتوای سایت خود را به صورت جذاب بازنویسی کرده و با یک تصویر با کیفیت در شبکه اجتماعی منتشر کنید و در پایین پست لینک یا آدرس سایت خود را قرار دهید تا کاربران علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد موضوع عنوان شده به سمت سایت شما هدایت شوند.

۴. افزایش بازدید سایت با تبلیغات

تبلیغات یعنی پیامی که در عرض چند دقیقه به مخاطب منتقل می شود تا او را مجاب کند که ایده، محصول، خدمات یا شرکت شما کارایی لازم را دارد. امروزه دنیای تبلیغات کاری کرده ‌است که افراد دیگر دغدغه نیازهایشان را نداشته باشند، بلکه قبل از اینکه به فکر چیزی بیفتند، تبلیغات خودش به افراد می گوید که چه چیزهایی نیاز دارند.

تبلیغات موثر برای افزایش بازدید سایت

به عنوان مثال تبلیغات به ما می گوید چگونه زندگی کنیم، چگونه با مردم تعامل کنیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد تا در نهایت یک زندگی بهتر و راحت تری را داشته باشیم.

این قدرت تبلیغات است که با توجه به گسترش تکنولوژی و تبلیغات دیجیتال، شما دیگر نیاز به صرف هزینه و وقت به منظور پیدا کردن مشتری را ندارید؛ بلکه با روش های نوین که در ادامه خواهد آمد می توانید کاری کنید تا شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطبین قرار بگیرد.

- ثبت پورتاژ آگهی

رپورتاژ نوعی تبلیغات غیرمستقیم محسوب می شود که شما می توانید به کمک یک گزارش یا مقاله آموزشی با لحنی بی ‌طرفانه درباره مزیت های یک محصول یا یک کسب‌وکار بحث کنید. در این روش مخاطب نباید متوجه تبلیغاتی بودن گزارش شما شود، اما در عین حال باید اعتماد او را جلب کنید.

رپورتاژ آگهی باید در سایت ‌های مرتبط و پربازدید منتشر شود تا علاوه بر افزایش رتبه سایت، بتواند بیشترین مخاطب را نیز به خود جذب کند. روش کار به این صورت است که شما با انتشار یک رپورتاژ خوب در سایت‌ های معتبر، آگاهی مخاطبین را نسبت به حوزه کاری خود افزایش می دهید و با ترفندهای مناسب در داخل متن، بک لینک ‌هایی هم به سایت خود دریافت می‌کنید.

- تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به این شکل است که شما یک تصویر ثابت یا متحرک از محصول یا خدمات مورد نظر را طراحی می‌ کنید و در قالب بنر تبلیغاتی برای مدت مشخصی در سایت ‌های پربازدید و معتبر قرار می ‌دهید. و یا بنری از یک سایت را برای زمان مشخصی می خرید تا تبلیغات خود را در آن‌ قرار دهید. در این صورت کاربران و بازدیدکنندگان‌ می توانند با کلیک بر روی بنر، وارد سایت شما ‌شوند و نرخ کلیک و ترافیک خود را افزایش دهید. این روش برای افرادی که بودجه تبلیغاتی محدودی دارند توصیه نمی شود.

- تبلیغات کلیکی

با توجه به رقابت فزاینده در بازارهای آنلاین، استفاده از تبلیغات کلیکی به منظور جذب مشتریان جدید و افزایش فروش محصولات، برای مدیریت کردن تبلیغات بسیار اهمیت دارد. در این روش از تبلیغات، شما تنها زمانی هزینه می ‌کنید که کاربران بر روی آگهی شما کلیک ‌کرده باشند.

این سبک از تبلیغات، امکان استفاده دقیق تر از کلمات کلیدیِ مرتبط با حوزه کاری را به انواع کسب و کارها می دهد. در نتیجه هم تبلیغات آنها هنگام سرچ این کلمات، در رتبه های بالای نتایج گوگل قرار می گیرد و هم مدیریت سایتشان راحت تر و بهتر انجام می شود.