راهنمای بهینه سازی تگ عنوان برای سئو؛ ۵ ترفند ساده و موثر

نویسنده: تحریریه آرسافت

تگ عنوان اولین بخش از سایت شما است که کاربر آن را در نتایج جستجو می بیند. بر اساس تگ عنوان و متا توضیحات کاربران در صفحه گوگل تصمیم می گیرند که روی کدام نتیجه کلیک کنند. از این جهت نوشتن عناوین جذاب و سئو شده برای سئوکارها از نان شب واجب تر است. 

در این مطلب هر آنچه که در مورد تگ عنوان صفحه نیاز داشته باشید وجود دارد. در اینجا می آموزید چطور عنوان جذاب و کلیک خور برای مطالب بنویسید تا بتوانید تمام ترافیک جستجو را غارت کنید.

تگ عنوان (Title) چیست؟

تگ عنوان یا تایتل تگ (Title) یک تگ HTML است که به شما امکان می دهد یک نام توصیفی را به یک صفحه وب اختصاص دهید. همچنین به نام عنوان متا (Meta title) یا عنوان صفحه شناخته می شود.

 تگ های عنوان برای شناسایی یک صفحه در مکان های خارجی مانند صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، پست های رسانه های اجتماعی و تب های مرورگر استفاده می شوند.

برچسب‌های عنوان کوچک اما قدرتمند هستند. در حالی که آنها معمولاً طولی بین ۵۵ تا ۷۰ کاراکتر دارند، نقش مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارند. هر صفحه در وب سایت شما باید یک برچسب عنوان مجزا داشته باشد. 

چرا متا تگ عنوان مهم است؟

اگر نوشتن تگ های عنوان در وب سایت خود را یک کار اضافی برای دیجیتال مارکتینگ می دانید حتما فرصت های زیادی را برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر از دست می دهید.

در اینجا چند ویژگی هم برچسب عنوان نوشته شده است. 

  • رتبه در موتورهای جستجو: گوگل و سایر موتورهای جستجو از برچسب های عنوان برای درک محتوای یک صفحه استفاده می کنند. برچسب‌های عنوان با کلمات کلیدی مرتبط کار می‌کنند تا به موتورهای جستجو کمک کنند تا صفحه را با درخواست‌های کاربر مطابقت دهند و رتبه‌بندی جستجو را بهبود بخشند.
  • جذب کلیک ها: یک برچسب عنوان موثر خوانندگان را ترغیب می کند تا از طریق یک جستجوی ارگانیک یا پیوند رسانه های اجتماعی به صفحه ای مراجعه کنند. این فرصتی است برای جلب توجه و اثبات اینکه محتوای شما مفید، جالب است و دقیقاً همان چیزی است که کاربر به دنبال آن است.
  • کمک به کاربران برای پیدا کردن صفحه: عنوان یک صفحه همچنین در برگه های مرورگر و نشانک ها ظاهر می شود تا کاربران بتوانند صفحه شما را پیدا کرده و به راحتی به آن بازگردند.

نکات و نحوه نوشتن تگ عنوان؛ چطور عنوان جذاب و کلیک خور بنویسیم؟

نوشتن تگ عنوان نیاز به کمی ظرافت دارد. چون قرار است عنوان هم برای گوگل جذاب باشد و هم کاربران را ترقیب به کلیک روی لینک کند.

۱. کلمات کلیدی هدف را در عنوان قرار دهید

گوگل از تگ عنوان برای تعیین محتوای صفحه و مطابقت آن با درخواست کاربر استفاده می کند. از کلمه کلیدی اصلی یا مشتقات دم بلند آن در بخش های ابتدای عنوان استفاده کنید. اگر کسب و کار شما متکی به مشتریان محلی است، شهر یا استان شما باید در عنوان ذکر شود.

مراقب باشید به خاطر سئو، عنوان صفحه را از کلمات کلیدی پر نکنید. هم برای گوگل و هم برای انسان ها غیرطبیعی به نظر می رسد، که هر دو می توانند واکنش منفی به عناوین هرزنامه داشته باشند.

۲. مختصر و توصیفی بنویسید

خوانندگان باید بتوانند یک تگ عنوان را در نتایج جستجو مرور کنند و بلافاصله بدانند که آیا ارزش خواندن توضیحات متا شما را دارد تا تصمیم بگیرند که آیا به صفحه شما مراجعه کنند یا خیر.

وقتی «بدنسازی در خانه» را جستجو کردم، گوگل عناوین زیر را برگرداند:

  • بدنسازی در خانه با وزن بدن و بدون وسیله
  • بدنسازی در خانه با ۱۲ حرکت اصلی بدن سازی
  • برنامه های بدنسازی در خانه از مبتدی تا حرفه ای

این تگ های خوش ساخت دقیقاً به شما می گویند که در طرف دیگر پیوند چه چیزی را می توانید انتظار داشته باشید. خوانندگان بسته به اینکه آیا می خواهند چند تمرین، یک برنامه تناسب اندام یا دانش کلی در مورد تمرینات داشته باشند، می توانند پیوندی را انتخاب کنند.

۳. نام تجاری را در انتهای تگ قرار دهید

در حالی که برچسب عنوان شما باید حاوی یک کلمه کلیدی باشد، باید با نام تجاری پایان یابد. از یک جداکننده مانند خط تیره یا اسلش عمودی (|) استفاده کنید تا تگ عنوان را راحت‌تر بخوانید. همه کسب‌وکارها نام خود را در برچسب عنوان قرار نمی‌دهند، اما به کاربران کمک می‌کند دامنه‌ای را که می‌خواهند روی آن کلیک کنند شناسایی کنند، که مخصوصاً در پست‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده یا نشانک‌ها مفید است.

کسب‌وکارهای معروف می‌توانند با استفاده از آن در عنوان از برند خود استفاده کنند، و کسب‌وکارهای جدید نیز می‌توانند آگاهی از برند خود را به همین طریق ایجاد کنند.

۴. طول عنوان را بررسی کنید

گوگل برای هر عنوان در نتایج حداکثر ۶۰۰ پیکسل را نمایش می دهد، بنابراین عنوان شما باید بین ۵۵ تا ۷۰ کاراکتر باشد. به خاطر داشته باشید که کاراکترهای عریض تر پیکسل بیشتری را اشغال می کنند. عناوین بیشتر از ۶۰۰ پیکسل با نقطه چین کوتاه می شوند.

برای بررسی طول عنوان می توانید از ابزارهای موجود در اینترنت کمک بگیرد. 

۵. عنوان خود را برای نرخ کلیک بهینه کنید

برچسب عنوان شما باید از فضای موجود در نتایج گوگل استفاده کند تا خوانندگان را متقاعد کند که محتوای شما ارزشمند است. شما فقط چند کلمه برای کار دارید، بنابراین عنوان را تا جایی که می توانید جذاب کنید.

  • به مردم اجازه دهید بدانند که آیا در حال ارائه یک شیرجه عمیق هستید یا یک مرور کلی سریع از یک موضوع. از عباراتی مانند «راهنمای کامل برای…» یا «۴ مرحله آسان برای…» استفاده کنید.
  • نشان دهید که محتوای شما به سؤالی با کلماتی مانند «چرا»، «چگونه» و «چه زمانی» پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، "از کجا بهترین شیرینی ها را تهیه کنیم."
  • ویژگی‌های فروش مانند «بهترین انتخاب»، «ارسال رایگان» یا «آزمایش رایگان» را برجسته کنید.
  • برای خوانندگانی که به دنبال انجام یک کار هستند از یک فراخوان برای اقدام استفاده کنید. برای مثال، «اسباب‌بازی‌های چوبی دست‌ساز بخرید» یا «بهترین دندان‌پزشکی را در تهران پیدا کنید».
  • تاریخ را به برچسب عنوان اضافه کنید تا نشان دهید محتوای یک صفحه اخیراً به‌روزرسانی شده است و کاربران اطلاعات جدیدی مانند «بهترین برنامه‌های تناسب اندام برای سال ۱۴۰۳» دریافت خواهند کرد.
  • برای جلب توجه بیشتر، وجود محتوایی مانند اینفوگرافیک یا ویدیو را کروشه قید کنید. به عنوان مثال: «چطور کولر آبی را سرویس کنیم (به همراه ویدیو).»

نکته حرفه ای: کلمات کلیدی طولانی می توانند به گوگل کمک کنند محتوای شما را با هدف جستجوی مناسب مطابقت دهد. به عنوان مثال، برای یک پست وبلاگ با کلمه کلیدی "تگ عنوان"، ممکن است از "چگونه تگ عنوان بنویسیم" در قسمت تگ عنوان خود استفاده کنید، بنابراین محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل برای کاربرانی که به دنبال آن هستند نمایش داده می شود. 

به یاد داشته باشید، گوگل به اندازه کافی پیچیده است تا بفهمد کاربر به دنبال چه چیزی است. در جستجوی «بهترین پارک‌های ملی ایران»، عناوین صفحات نتیجه شامل کلماتی غیر از «بهترین» است.

اشتباهات رایج در نوشتن عنوان صفحه

هنگام نوشتن متن عنوان اشتباهات زیادی رخ می دهد که برخی از آنها بسیار رایج و پرتکرار هستند. در اینجا مشکلات رایجی ذکر شده است که دیگران آن را تکرار می کنند اما شما مراقب آنها باشید. 

  • برچسب عنوان خیلی طولانی یا خیلی کوتاه
  • توصیفی نبودن برچسب عنوان 
  • استفاده از طعمه کلیک در عنوان
  • مرتبط نبودن عنوان
  • عنوان یکسان در چندین صفحه
  • پر کردن کلمات کلیدی در عنوان
  • قدیمی شدن عدد سال در عنوان (مثلا بهترین ... در ۱۴۰۱)

جمع بندی

سئو فقط در مورد رتبه بندی نیست بلکه متقاعد کردن جستجوگران برای کلیک روی صفحه شما در نتایج جستجو هم است. به همین دلیل است که ایجاد برچسب‌های عنوان قانع‌کننده که کلیک‌ها را جذب می‌کنند بسیار مهم است.

اما تگ‌های عنوان تنها بخشی از سئوی درون صفحه (سئوی داخلی) هستند. برای موفقیت در سئو لازم است به صورت کامل آن را فرا بگیرید و به نکات آن یک به یک عمل کنید.