
تاثیر و اهمیت تجربه کاربری در سئو و رتبه سایت در گوگل
تجربه کاربری یا UX نحوه تعامل کاربر با یک محصول یا سیستم است و بخش مرکزی طراحی وب سایت خوب است. تجربه کاربری پایه و اساس قابلیت استفاده یک سایت است، و این جنبه ای از سئوی داخلی است که توسط بسیاری از مردم نادیده گرفته می شود.
اگر سایت شما فاقد تجربه کاربری مثبت و سهولت استفاده است که کاربران نهایی برای پیمایش سایت شما نیاز دارند، بازدیدکنندگان را به سمت رقبای خود سوق خواهید داد.
در این راهنما، توضیحات کاملی در مورد تجربه کاربری و اهمیت و کاربرد UX در سئو ارائه شده شده است که به شما در بهبود رتبه سایت کمک می کند.
تجربه کاربری (UX) چیست؟
تجربه کاربری (User Experience) که مخفف آن UX است به نحوه تعامل افراد با وب سایت شما اشاره دارد. این اصطلاح بسیار جامع است و برای نرم افزارها و حتی برخی محصولات هم مورد استفاده قرار می گیرد اما تمرکز ما روی روی وب سایت و سئو است.
اگر یک طراحی رابط کاربری بصری داشته باشید، کاربران برای گشت و گذار در سایت شما و یافتن اطلاعات مورد نظرشان راحت تر خواهند بود. اگر یک محصول دیجیتال دارید، این تعامل در محصول دیجیتال شما نیز رخ خواهد داد.
تجربه کاربری چند چیز را به همراه دارد:
- افکار
- احساسات
به طور خلاصه، تجربه کاربری می تواند تجربه مثبتی را با وب سایت شما ارائه دهد، یا می تواند منجر به ایجاد ناامیدی در بین کاربران شود.
چرا تجربه کاربر برای سئو مهم است؟
در این مرحله، متوجه می شوید که UX برای بازدیدکنندگان و مخاطبان سایت شما بسیار مهم است. زمان، تجزیه و تحلیل و اصلاحات زیادی باید صرف طراحی UX شود.
با این حال، دلیل دیگری برای تغییر توجه شما به تجربه کاربر وجود دارد که آن SEO است.
- اهمیت تجربه کاربری برای گوگل
هنگامی که بهروزرسانی تجربه کابری Google به طور کامل منتشر شد، تأثیری بر وبسایتهایی داشت که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه میدادند.
جنبههای مختلف UX بخشی از فاکتورهای رتبهبندی بهروزرسانی هستند، از جمله:
- تبلیغات سرزده
- Core Web Vitals
- امنیت HTTPS
عملکرد صفحه برای بهبود SEO شما کار می کند. تحقیقات گوگل نشان می دهد که تمرکز بر UX می تواند:
- رها شدن سایت را تا ۲۴ درصد کاهش دهید.
- تبدیل های وب را بهبود بخشید.
- میانگین بازدید از صفحه در هر جلسه را تا ۱۵ درصد افزایش دهید.
- افزایش درآمد تبلیغاتی تا ۱۸ درصد یا بیشتر.
وقتی برای بهبود UX سایت خود وقت صرف می کنید، از رتبه های بالاتر، رها شدن صفحات کمتر، تبدیل های بهبود یافته و حتی درآمد بیشتر بهره مند می شوید.
به علاوه، بسیاری از اقدامات برای بهبود UX نیز اجزای حیاتی سئو داخلی سایت هستند، مانند:
- استفاده مناسب از هدر
- افزودن لیست به محتوای خود
- استفاده از تصاویر
- بهینه سازی تصاویر برای بارگذاری سریعتر
- پر کردن شکاف های محتوا با اطلاعات مفید.
- استفاده از نمودارها
- تست قابلیت استفاده در دستگاه ها
وقتی UX را بهبود میدهید، تجربه مثبتی برای کاربران ایجاد میکنید و در عین حال بسیاری از مبانی سئو داخلی وبسایت خود را نیز بهبود میبخشید.
- اهمیت تجربه کاربری برای کاربر
تمام موارد ذکر شده در بخش قبل اگرچه برای گوگل اهمیت دارند اما روی رضایت کاربر هم تاثیرگذار هستند. اما فارغ از تمام این موضوعات، تجربه کاربری خوب باعث ایجاد حس رضایت در کاربر می شود و استفاده او از سایت را تداوم می بخشد.
هیچ کس دوست ندارد از سایت های زشت، شلوغ و گیج کننده استفاده کند. عدم وجود این موارد در یک سایت به معنی بهبود تجربه کاربری است که به خودی خود روی حس کاربران تاثیر می گذارد.
عوامل UX که روی سئو سایت تأثیر می گذارد
بسیاری از عواملی که یک تجربه کاربری خوب را تضمین می کنند بر سئوی وب سایت شما نیز تأثیر مثبت خواهند داشت. در اینجا پنج جنبه از طراحی وب سایت شما وجود دارد که اگر می خواهید در UX و SEO برنده شوید، باید روی آنها تمرکز کنید.
۱. سرعت صفحه
وبسایتهایی که بارگذاری آنها طول میکشد، برای تجربه کاربری وحشتناک و برای سئو مضر هستند. سرعت صفحه یک فاکتور رتبهبندی اثبات شده برای گوگل است و نیازی نیست که یک متخصص UX باشید تا بدانید صفحات با بارگذاری آهسته از دیدگاه کاربر بسیار خسته کننده هستند.
بنابراین برای افزایش سرعت وب سایت خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ چندین روش خوب وجود دارد که می توانید دنبال کنید. برخی از آنها مربوط به طراحی هستند، مانند بارگذاری تنبل (Lazy load) برخی دیگر فنی تر هستند و ممکن است به کمک یک توسعه دهنده نیاز داشته باشند، مانند بهینه سازی تصاویر و کوچک کردن کدهای CSS، جاوا اسکریپت و HTML.
۲. طراحی واکنش گرا
مردم انتظار تجربه ای روان دارند، صرف نظر از اینکه از چه دستگاهی برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می کنند. طراحی ریسپانسیو ممکن است یک فاکتور رتبهبندی تایید شده نباشد، اما به صراحت توسط Google توصیه میشود و البته، UX را در همه دستگاهها مثبت و ثابت نگه میدارد.
با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از ترافیک وب سایت از دستگاه های تلفن همراه می آید، طراحی ریسپانسیو باید در اولویت ایجاد و بهینه سازی وب سایت شما باشد.
۳. محتوا و نگارش آن
گوگل میخواهد بداند که وقتی افراد را به وبسایت شما میفرستد، میتوانند اطلاعاتی را که جستجو میکنند پیدا کنند. در میان چیزهای دیگر، به مدت زمانی که آنها در وب سایت شما سپری می کنند (یا سرعت پرش آنها) توجه می شود. یکی از ستونهای اصلی تجربه کاربر که بر مدت زمانی که کاربر در سایت شما میماند – و در نتیجه سئوی وبسایت شما – تأثیر میگذارد، محتوا است.
محتوا و نحوه نگارش آن یکی از قدرتمندترین ابزارها برای هدایت کاربر در اطراف وب سایت شما و هدایت آنها به اطلاعات مورد نظر است. هرچه نگارش محتوا در وب سایت شما بهتر باشد، کاربران راحت تر می توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند - و مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی خواهند ماند. این یک پیروزی بزرگ برای سئو است.
۴. ناوبری و ساختار
به همین ترتیب، ناوبری و طرحبندی کلی وبسایت شما باید به گونهای طراحی شود که یافتن راه را برای کاربر تا حد امکان آسان کند.
ساختار سایت شما دو هدف را دنبال می کند: در سمت UX، باید یک مسیر منطقی و واضح را برای کاربران شما فراهم کند تا در حین حرکت در وب سایت شما، آن را دنبال کنند. در سمت سئو، نقشه راه را برای موتورهای جستجو فراهم می کند و یک نمای کلی از تمام محتوای سایت شما و نحوه پیوند آن با یکدیگر ارائه می دهد.
وقتی صحبت از ساختار وب سایت و ناوبری می شود، کاربر را در اولویت قرار دهید. در کنار سادگی و وضوح، مسیرهایی را ایجاد کنید که برای کاربر انسانی آسان است که آن را دنبال کند و پیمایش کند. همین امر در مورد طرح بندی صفحات جداگانه نیز صدق می کند. محتوای خود را به صورت منطقی و واضح با منوها، هدرها و CTA ها مرتب کنید.
اگر کاربران می توانند به راحتی وب سایت شما را مرور کنند، نه تنها چک باکس قابلیت استفاده را علامت زده اید. همچنین از افزایش سئو نیز بهره مند خواهید شد.
۵. طراحی UI
آخرین اما نه کم اهمیت، مطمئن شوید که طراحی UI وب سایت شما به گونه ای تنظیم شده است که تأثیر خوبی بگذارد.
البته، گوگل جذابیت بصری یک وب سایت را ارزیابی نمی کند، اما کاربران انسانی این کار را خیلی سریع انجام می دهند. اگر وبسایت شما ترسناک است، بسیاری از کاربران برای یافتن آنچه در زیر سطح وجود دارد تلاش نمی کنند. آنها در جستجوی گوگل روی یک وب سایت زیباتر کلیک می کنند. برای گوگل، این به معنی نرخ پرش بالا است که به ناچار بر رتبه شما تأثیر می گذارد.
طراحی رابط کاربری (UI) فقط این نیست که مطمئن شوید وب سایت شما خوب به نظر می رسد. تمام اصول و دستورالعملهای UI در جهت ارائه یک تجربه برند ثابت و تسهیل سفر کاربر که طراح UX ارائه کرده است، تنظیم شده است. در واقع، در حالی که UX و UI دو چیز متفاوت هستند، آنها کاملاً دست به دست هم می دهند و شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید.
نکته مهم در مورد اهمیت UX در سئو
هنگام ارزیابی و رتبه بندی وب سایت شما، گوگل تنها عوامل فنی را در نظر نمی گیرد. همچنین رفتار انسان را در نظر می گیرد و داده هایی را در مورد مدت زمانی که کاربران معمولاً در وب سایت شما صرف می کنند و نحوه تعامل آنها با آن جمع آوری می کند.
برای گوگل، این معیارهای مربوط به کاربر یک شاخص قوی از کیفیت وب سایت شما هستند و تعیین کننده موقعیتی که باید در نتایج جستجو داشته باشید است. ساده است: برای تجربه کاربر بهینه سازی کنید تا هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم برای سئو بهینه سازی شوید.
نتیجه گیری
تجربه مشتری باید فراتر از طراحی ساده وب ریسپانسیو باشد. قانون هیک حکم میکند که وقتی انتخابهای بیشتری را به کاربران ارائه میدهید، رسیدن به یک تصمیم بیشتر طول میکشد. احتمالاً خودتان هنگام خرید آنلاین و یافتن صدها گزینه این را دیدهاید.
هنگامی که افراد وارد سایت شما می شوند، به دنبال پاسخ یا دانش هستند نه سردرگمی. تحقیقات کاربر، آزمایش قابلیت استفاده، و بازدید مجدد از طراحی تجربه کاربر اغلب به شما کمک میکند تا به برآوردن الزامات SEO طراحی نزدیکتر شوید و در عین حال بازدیدکنندگان (یا مشتریان) خود را راضیتر نگه دارید.
منبع: SearchEngineJournal و UXDesignInstitute