
آموزش نحوه نوشتن توضیحات متا برای سئو (۶ ترفند ساده)
توضیحات متا خلاصه ای کوتاه از محتوای صفحه است که در نتایج جستجو گوگل به کاربران نمایش داده می شود. متا دیسکریپشن جز اولین مواردی از سایت شما است که کاربران گوگل هنگام جستجو آن را مشاهده می کنند. از این حیث نوشتن توضیحات متا جذاب و خواندنی برای سئو سایت بسیار مهم است. به عبارتی بهینه سازی توضیحات متا فرصتی برای متقاعد کردن کاربر است تا روی سایت شما در گوگل کلیک کنند.
این مطلب ویژگی های یک توضیحات متا خوب را به شما نشان می دهد. با مطالعه کامل آن یاد می گیرید که چطور با بهینه سازی تگ Meta Description کلیک خور سایت خود را در گوگل افزایش دهید.
پس بیایید به سراغ بهینه سازی آن برویم.
توضیحات متا (Meta Description) چیست؟
توضیحات متا یا متا دیسکریپشن (Meta Description) یک تگ HTML است که برای توضیح محتوای یک صفحه طراحی شده است.
می توانید از تگ توضیحات متا در پست یا هر صفحه ای از وب سایت استفاده کنید و در آن متنی به طول حدودا ۱۵۵ کاراکتر قرار دهید که توصیف کننده موضوع صفحه باشد.
کاربرد اصلی توضیحات متا نمایش آن در نتایج جستجو (در زیر عنوان سایت) است. این فرصتی است تا بتوانید کاربران موتورهای جستجو را قانع کنید که سایت شما به نیاز آنها پاسخ داده و ارزش کلیک کردن را دارد.
البته گوگل همیشه توضیحات متا را در نتایج نشان نمی دهد. گاهی اوقات (۳۷ درصد مواقع) توضیحات متا نمایش داده می شود و خیلی از اوقات گوگل تکه متن متناسب با نیاز کاربر را از محتوای صفحه بر می دارد و نمایش می دهد. با این وجود متا دیسکریپشن همچنان بخشی از سئو داخلی سایت است که سئوکاران از آن به دید فرصتی مناسب برای افزایش نرخ کلیک استفاده می کنند.
اهمیت توضیحات متا یا متا دیسکریپشن در سئو
گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو سال ها پیش توضیحات متا را از فهرست فاکتورهای رتبه بندی الگوریتم خود خارج کردند. پس متن داخل تگ Meta description از جهت فاکتور رتبه بندی تاثیری در سئو ندارد بلکه تاثیر آن روی رفتار کاربر است.
توضیحات متا اگر جذاب، قانع کننده و هم راستا با نیاز کاربر باشد باعث می شود کاربران تمایل پیدا کنند که روی لینک سایت کلیک کنند و وارد سایت شوند. این باعث افزایش CTR و ترافیک ارگانیک سایت می شود که هر دو تاثیر مستقیمی رو رتبه بندی سایت دارد و نشان دهنده علاقه کاربران به صفحه مورد نظر دارند.
از سوی دیگر توضیحات متای مرتبط با موضوع صفحه و حاوی کلمات کلیدی اصلی می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا با زمینه صفحه آشنا شوند و آن را بهتر درک کنند. این نیز می تواند به بهبود رتبه بندی سایت کمک شایانی کند.
با این وجود گوگل تنها در یک سوم موارد توضیحات متا صفحه را نمایش می دهد و در موارد دیگر توضیحات متا را با بخشی از محتوای صفحه که متناسب با جستجو است پر می کند.
تمام این موارد نشان می دهد که متا دیسکریپشن همچنان در سئو اهمیت دارد و باید به آن به چشم فرصتی برای کسب کلیک بیشتر نگاه کرد اما بیش از اندازه به آن متکی نبود. به این معنی که در کنار صرف ساعت ها زمان برای تولید محتوای باکیفیت چند دقیقه هم صرف نوشتن توضیحات متا جذاب و کلیک خور کنید.
در ادامه روش های نوشتن توضیحات متا جذاب و کلیک خور بهینه شده برای سئو آمده است.
شرایط متا توضیحات مناسب برای سئو
به صورت خلاصه متا توضیحات سئو شده باید شرایط زیر را داشته باشد:
ویژگی | وضعیت |
---|---|
طول | بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر |
موضوع | مطابق با محتوای صفحه و هدف جستجو |
محتوا | حاوی کلمات کلیدی اصلی |
نگارش | قوی و قانع کننده |
اما برای نوشتن متا دیسکریپشن کاملا بهینه شده لازم است به نکات بیشتری توجه کنید. در ادامه توضیحات کامل مربوط به جدول فوق به صورت مرحله به مرحله ارائه شده است.
بهترین روش های سئو برای نوشتن توضیحات متا
برای بهره بردن از خاصیت متا دیسکریپشن در سئو لازم است از آن به بهترین نحو استفاده کنید. در اینجا چند روش و ترفند برای بهینه سازی توضیحات متا و نوشتن متا توضیحات مناسب سئو وجود دارد. بیایید آنها را با هم بررسی کنیم.
۱. با متا توضیحات، تگ عنوان را تکمیل کنید
همیشه به متا توضیحات به عهنوان مکمل تگ عنوان نگاه کنید. این دو با هم و در کنار هم در گوگل نمایش داده می شوند. عناوین صفحه در چند کلمه موضوع اصلی صفحه را مشخص می کند و توجه کاربر را جلب می کند.
پس از آن متا توضیحات است که باید در یک جمله توضیحات تکمیل و موضوع صفحه را ارائه کند تا کاربر قانع به کلیک کردن روی سایت شود.
در اینجا بیشتر باید به فکر تکمیل عنوان باشید و نباید نگران در مورد جابجایی کلمات کلیدی یا تطابق دقیق کلمات کلیدی داشته باشید. مهم این است که توضیحات متا در کنار عنوان با خواننده ارتباط برقرار کند و برای سایت شما کلیک ایجاد نماید.
۲. آن را با هدف جستجو مطابقت دهید
هنگام تلاش برای کسب رتبه در یک کلمه کلیدی، توصیه همیشگی این است که محتوای شما با هدف جستجو مطابقت داشته باشد. بخشی از این تطابق به توضیحات متا بر می گردد. شما می خواهید به کاربر نشان دهید که محتوای شما مرتبط با نیاز او است. پس باید این را در توضیحات متا بنویسید.
هدف جستجو «چرای» پشت یک جستجو است. به عبارت دیگر، بیشتر مردم وقتی کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو می کنند به دنبال چه چیزی هستند؟ آیا کاربر به دنبال مطالعه و کسب اطلاعات است؟ یا می خواهد سریعا پاسخ خود را دریافت کند؟ آیا می خواهد کالایی را بخرد یا نشانی محلی را پیدا کند؟
پاسخ این سوال ها هدف جستجو را مشخص می کند. برای دریافت پاسخ نتایج جستجو بهترین راهنما هستند. چراکه گوگل تلاش می کند مرتبط ترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهد و هر چیزی که در رتبه های برتر گوگل دیده می شود مورد علاقه کاربران است و احتمال زیاد هدف جستجو است.
برای تطبیق توضیحات متا با هدف جستجو، توصیه می کنیم کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و بر اساس آنچه گوگل در عناوین و توضیحات متا دیگر نتایج نشان می دهد، توضیحات متا خود را بنویسید.
۳. طول آن را کمتر از ۱۵۵ کاراکتر نگه دارید
برای تگ متا Description طول مناسب وجود ندارد. این بستگی به پیامی دارد که می خواهید منتقل کنید. شما باید فضای کافی را برای انتقال پیام اختصاص دهید، اما آن را کوتاه و سریع نگه دارید. با این حال، اگر نتایج جستجو را در گوگل بررسی کنید، اغلب توضیحات طولی میان ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر دارند. گوگل می گوید می توانید توضیحات متا خود را تا هر مقدار که می خواهید طولانی کنید اما محدودیتی برای آنچه در نتایج گوگل می توانیم ببینیم وجود دارد – و این حدود ۱۵۵ کاراکتر است. مقادیر بلندتر از این بریده می شوند.
متأسفانه، شما نمی توانید به طور کامل آنچه را که گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد کنترل کنید. گاهی اوقات، توضیحات متا را نشان می دهد، و گاهی اوقات، فقط چند جمله از متن شما را می گیرد. در هر صورت، بهترین گزینه این است که آن را کوتاه نگه دارید. به این ترتیب، اگر گوگل تصمیم بگیرد توضیحاتی را که نوشتهاید نشان دهد، کوتاه نمیشود.
۴. از بیانی قوی استفاده کنید
اگر توضیحات متا را به عنوان یک دعوت برای بازدید از صفحه خود می بینید، باید به کاربر خود و انگیزه (احتمالی) آنها برای بازدید از صفحه خود فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که توضیحات شما کسل کننده، دشوار یا خیلی پیچیده نیست. مردم باید بدانند که چه چیزی می توانند در صفحه شما پیدا کنند.
بهترین توضیحات آن است که با شما صحبت کند و مستقیماً شما را مورد خطاب قرار دهد. با مشاهده چنین توضیحاتی شما می دانید اگر روی پیوند کلیک کنید چه چیزی به دست خواهید آورد!
۵. از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید
اگر کلمه کلیدی جستجو با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهد داشت و آن را در نتایج جستجو برجسته می کند. این باعث می شود لینک سایت شما جذاب تر شود.
گوگل گاهی اوقات حتی مترادف ها را برجسته می کند. اقدام گوگل بر نتایج شما به این صورت باعث برجسته شدن بیشتر آنها می شود.
۶. مطمئن شوید که با محتوای صفحه همخوانی دارد
این یک مورد مهم است. گوگل متوجه خواهد شد که آیا از توضیحات متا برای فریب بازدیدکنندگان برای کلیک کردن روی نتایج خود استفاده می کنید یا خیر. در صورت انجام این کار حتی ممکن است آنها شما را جریمه کنند.
اما علاوه بر آن، توضیحات گمراه کننده نرخ پرش شما را نیز افزایش می دهد که باعث کاهش اعتماد مردم به شرکت شما نیز می شود. فقط به همین یک دلیل نوشتن توضیحات گمراه کننده و نامرتبط با مطلب ایده بدی است. به همین دلیل است که می خواهید توضیحات متا با محتوای صفحه مطابقت داشته باشد.
۷. آن را منحصر به فرد کنید
اگر توضیحات متای شما مانند سایر صفحات باشد، تجربه کاربری در گوگل با مشکل مواجه خواهد شد. اگرچه عناوین صفحه شما ممکن است متفاوت باشد، همه صفحات یکسان ظاهر می شوند زیرا همه توضیحات یکسان هستند.
به جای ایجاد توضیحات متا تکراری، بهتر است آنها را خالی بگذارید. گوگل بخشی از متن صفحه که حاوی کلمه کلیدی استفاده شده در پرس و جو را انتخاب می کند.
همانطور که گفته شد، نوشتن یک متا توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه ای که می خواهید با آن رتبه بندی کنید، همیشه بهترین روش است.
جمع بندی
توضیحات متا یک مؤلفه مهم است که اغلب در سئو دست کم گرفته می شود. این به عنوان یک تبلیغ مختصر برای محتوای شما در نتایج جستجو عمل می کند و بر نرخ کلیک و تعامل کاربر تأثیر می گذارد. ایجاد توضیحات متا واضح، قانع کننده و غنی از کلمات کلیدی می تواند به طور قابل توجهی دید آنلاین شما را افزایش دهد. در عوض، می تواند ترافیک هدفمند بیشتری را به وب سایت شما جذب کند. اگرچه آنها ممکن است مستقیماً بر رتبه بندی تأثیر نگذارند، نقش آنها در افزایش کلیک ها و تبدیل ها غیرقابل انکار است.
توضیحات متا که به خوبی ساخته شده است فقط مربوط به سئو نیست. این در مورد ایجاد یک تجربه کاربری بهتر با ارائه پیشنمایش واضح و مختصر به جستجوگران از آنچه در صفحه شما انتظار میرود است. البته ممکن است گوگل فکر کند که بهتر از شما می داند، اما این بدان معنا نیست که شما نباید بهترین قدم خود را به کار بگیرید!