سئو و بهینه سازی

ساختار پیلار کلاستر چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

نویسنده: تحریریه آرسافت

پیلار کلاستر یکی از مولفه های مهم در سئو و تولید محتوای وب است که به کمک آن محتواهای طولانی و پر از جزئیات به صورت اصولی و موافق با سئو بهینه سازی می شود تا کاربران بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند و گوگل هم به خوبی آن را درک کرده و به درستی رتبه بندی کند. 

ساختار Pillar - Cluster  یا محتوای خوشه ای جزء مواردی است که سئوکاران حرفه ای به خوبی از آن استفاده می کنند و سئوکاران تازه کار هم برای حرفه ای شدن لازم است با آن آشنا شده و از آن به درستی استفاده نمایند. در این مطلب هر آنچه در مورد محتوای پیلار کلاستر که مورد نیاز است آموزش داده شده است. 

تا پایان با ما همراه باشید تا گامی دیگر در جهت حرفه ای شدن در سئو بردارید.

ساختار محتوایی پیلار - کلاستر چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

پیلار (Pillar) کلاستر (Cluster) مدلی برای ساختارمند کردن محتوا است که به کمک آن می توان محتواهای عریض و عمیق که طول زیادی دارند را به صورت استاندارد و قابل استفاده برای کاربر سازمان دهی کرد. برای درک بهتر لازم است دقیق تر توضیح دهیم.  

در حالت عادی ما محتوای مورد نظر خود را در یک پست و در یک صفحه در سایت منتشر می کنیم و کاربر هم به راحتی با مطالعه آن اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کند. این حالت عادی است و برای محتواهای عادی با طول نه چندان زیاد مشکلی ندارد و همه از این روش استفاده می کنند.

اما اگر محتوای شما عریض و عمیق باشد چه؟ یعنی هم بخش های مختلف موضوع را پوشش داده باشد و هم زمان هر بخش از موضوع را به صورت کامل و دقیق شرح داده باشد.

در این صورت باید یک مطلب ۱۰ هزار کلمه ای بنویسید که طول بسیار زیادی دارد و کمتر کسی حوصله خواندن آن را خواهد داشت. اصلا مواجه با چنین مطلب طولانی با این حجم از کلمات خود، مخاطب را فراری می دهد چه رسد به این که باعث شود کسی با حوصله تمام آن را مطالعه کند. 

برای حل این مشکل از ساختار پیلار کلاستر یا محتوای خوشه ای استفاده می شود. به این صورت که در یک صفحه یا پست محتوای عریض ما بدون پرداختن به جزئیات موضوع قرار می گیرد. این محتوا، محتوای ستون یا پیلار است که محتوای اصلی ما است. سپس در صفحات جداگانه جزئیات محتوا که همان بخش عمیق است قرار می گیرد. این محتوا ها محتوای خوشه یا کلاستر نام دارند. 

نحوه استفاده از ساختار Pillar - Cluster

برای استفاده از ساختار پیلار کلاستر و پیاده سازی آن روی سایت نیاز است پس از تعیین موضوع و ایجاد سرفصل و زیرموضوعات، آن را در قالب زیر پیاده سازی کنید.

- صفحه پیلار (Pillar) یا ستون

در ساختار مورد بحث ما صفحه اصلی پیلار است. پیلار به معنی ستون است و وقتی می گوییم صفحه پیلار منظور صفحه ستون و پایه است که به نوعی پایه و بنای یک موضوع و محتوای وسیع است.

ساختار پیلار کلاستر

صفحه پیلار (Pillar page) صفحه ای است که محتوای پیلار (Pillar content) یعنی همان محتوا و موضوع اصلی ما در آن قرار می گیرد. سپس با استفاده از لینک داخلی بخش هایی که نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر دارند به صفحه خوشه وصل می شوند.

- صفحه کلاستر (Cluster) یا خوشه

صفحه کلاستر (Cluster page) یا صفحه خوشه صفحه فرعی و زیرمجموعه در یک موضوع است که از صفحه ستون لینک دریافت می کند. در صفحه خوشه به یک موضوع فرعی به صورت کامل و عمیق پرداخته می شود که به آن محتوای کلاستر (Cluster content) گفته می شود.

هدف این است که کاربران با مطالعه محتوای ستون اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق تری داشتند بتوانند از طریق لینک ها وارد صفحه خوشه شده و محتوای خوشه را مطالعه کنند. اینطور هم محتوای ستون خلوت و منظم باقی می ماند و هم کاربر می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را کاملا دریافت کند.

نمونه ساختار پیلار کلاستر (ستون خوشه)

برای درک بهتر موضوع مثالی قابل درک ارائه کرده ایم. به عنوان مثلا موضوع سئو را در نظر بگیرید. ساختار پیلار کلاستر برای این موضوع به صورت زیر می شود.

  • محتوای ستون: سئو چیست؟
    • محتوای خوشه: سئو داخلی 
      • بهینه سازی محتوا
      • بهینه سازی تصاویر
      • عنوان صفحه
      • متا Description
      • لینک سازی داخلی
    • محتوای خوشه: سئو خارجی
      • ایجاد بک لینک
      • برندسازی
    • محتوای خوشه: سئو تکنیکال
      • امنیت سایت
      • سرعت سایت
      • نسخه موبایلی

 به جای این تمام موضوعات فرعی و زیرمجموعه سئو که در بالا معرفی شده است به صورت کامل و عمیق در یک مطلب نوشته شود تنها سرفصل ها در مطلب ستون با عنوان "سئو چیست" نوشته می شود و توضیح مختصری در مورد هر سرفصل ارائه می شود. سپس برای زیرعنوان های "سئو داخلی"، "سئو خارجی" و "سئو تکنیکال" مطلبی مجزا منتشر می شود تو توضیحات کامل و جامع در آن نوشته می شود. در نهایت از مطلب ستون به هر یک از مطالب خوشه لینک داده می شود.

فواید و مزایای استفاده از صفحات پیلار کلاستر

ساختار و مدل پیلار کلاستر که این همه در مورد آن توضیح دادیم حتما مزیتی دارد که سئوکاران حرفه ای از آن استفاده می کنند. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای آن ذکر شده است.

- تولید محتوای جامع و کامل

یکی از کارکردهای اصلی ساختار پیلار کلاستر تولید محتوای کامل و دقیق است. همانطور که در ابتدا ذکر شد در حالت عادی تولید محتوای جامع و کاملی که همه بخش های یک موضوع را پوشش دهد گاهی باعث طولانی شدن بیش از حد محتوا می شود که برای کاربر خسته کننده است. اما ساختار ستون و خوشه این مشکل را حل کرده و اجازه می دهد مدیر سایت محتوای وسیع و عمیق خود را بدون مشکل تولید کرده و در اختیار مخاطبین قرار دهد.

- افزایش زمان حضور کاربر (کاهش نرخ پرش)

با استفاده از این ساختار محتوایی کاربران با مطلب طولانی و شلوغ مواجه نمی شوند بلکه محتوای پیش روی آنها بسیار ساختارمند و منظم است و به راحتی می توانند هر آنچه به آن نیاز دارند را در آن پیدا کنند. این باعث می شود در مرتبه اول زمان حضور کاربر در سایت افزایش پیدا کند. این اتفاق باعث می شود تجربه کاربری بهبود یافته و افراد رضایت بیشتری از سایت داشته باشند و زمان بیشتری را در سایت سپری کنند. 

- بهبود رتبه سایت در گوگل 

به دلیل این که با این روش محتوا کاملا ساختارمند می شود و هر موضوع در صفحه ای مجزا قرار می گیرد گوگل راحت تر می تواند آن را درک کرده و رتبه بندی کند. این به صورت مستقیم روی رتبه بندی صفحات اثر مثبت گذاشته و باعث می شود صفحات در نتایج گوگل رتبه بهتری کسب کنند. البته نباید فراموش کرد که افزایش ماندگاری کاربر در سایت و بهبود تجربه کاربری خود مولفه مهمی برای بهبود رتبه سایت در گوگل است که آن نیز حتما تاثیر خود را می گذارد.

فواید استفاده از استراتژی پیلار کلاستر

مراحل ساخت محتوا و صفحه پیلار کلاستر

اگر قصد استفاده از این ساختار محتوایی موافق با سئو را دارید لازم است مراحل آن را به درستی طی کنید تا به هدف خود برسید. در ادامه مراحل ساخت صفحه و محتوای ستون و خوشه ای ذکر شده است. 

مرحله ۱. انتخاب صحیح موضوع

در تولید محتوا اولین اصل مهم انتخاب صحیح موضوع است چه با استفاده از ساختار پیلار کلاستر و چه بدون آن. باید موضوعی برای تولید محتوا انتخاب شود که نیاز کاربران باشد و افراد آن را در گوگل جستجو کنند. در این صورت است که می توان با تولید محتوا در گوگل رتبه گرفت و ترافیک ارگانیک جذب کرد. پس در اولین مرحله باید عملیات تحقیق کلمات کلیدی انجام شود و کلمه کلیدی مناسب و دارای ترافیک در گوگل انتخاب شود.

مرحله ۲. تعیین زیرموضوع ها 

پس از انتخاب موضوع اصلی باید موضوعات فرعی و زیرموضوعات مشخص شود. در ابتدا تمام زوایای موضوع که باید به آن پرداخته شود را مشخص کنید و سپس موضوعات فرعی آن را هم مشخص نمایید. موضوعات فرعی موضوعاتی هستند که با موضوع اصلی مرتبط اند و نیاز به توضیح مجزا و مفصلی دارند. 

مرحله ۳. ساخت صفحات خوشه و ستون

با تعیین موضوع اصلی و زیرموضوعات نوبت به ساخت صفحات می رسد. یک صفحه به عنوان صفحه ستون ایجاد کنید و موضوع اصلی را در آن قرار دهید. سپس برای هر زیرموضوع نیز یک صفحه مجزا ایجاد کنید تا محتوای مربوط به آنها در صفحه خودشان قرار گیرد.

مرحله ۴. تولید محتوای عمیق

حالا وقت تولید محتوا است. محتوایی دقیق و عمیق تولید کنید که تمام زوایای موضوع را پوشش دهد. در صفحه ستون محتوا باید کلی باشد و نیازی به پرداختن به جزئیات نیست. تنها باید کل موضوع را پوشش دهید و به موضوعات فرعی نیز به صورت اجمالی بپردازید. اما در محتوای خوشه باید زیرموضوعات را به صورت کامل پوشش دهید و از هیچ نکته ریزی دریغ نکنید. هرچه محتوای خوشه عمیق و دقیق تر باشد بهتر است. 

مرحله ۵. ایجاد لینک داخلی میان صفحات

به عنوان مرحله پایانی ساخت محتوای پیلار کلاستر باید میان محتوای ستون و محتواهای خوشه با استفاده از لینک داخلی ارتباط برقرار کنید. در محتوای ستون در هر زیرعنوان به صفحه مربوط به آن لینک دهید. در محتوای خوشه هم به محتوای ستون لینک دهید تا کاربر بتواند به خوبی میان صفحات جابجا شود. اگر امکان دارد حتی میان صفحات خوشه هم لینک سازی انجام دهید تا ارتباط ساختار پیلار کلاستری شما قوی تر باشد.  

جمع بندی

ساختار پیلار کلاستر که به آن محتوای خوشه ای هم گفته می شود جزء استراتژی های قوی سئو است که به سئوکار اجازه می دهد محتوای عمیق و وسیع کاربرپسند تولید کند و در گوگل رتبه خوبی بدست آورد. این روش اکنون جزء پرمصرف ترین استراتژی های سئو است که حرفه ای های سئو از آن استفاده می کنند. اگر محتوای سایت شما به قدری گسترده و دارای جزئیات است که بتوان آن را در این قالب پیاده سازی کرد اصلا دریغ نکنید و همین حالا دست به کار شوید.