سئو و بهینه سازی

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۴

نویسنده: تحریریه آرسافت

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دنیا وارد یک مرحله ای کاملاً مدرن و پر زرق و برق تر از گذشته شده است، به طوری که ذهن هر فرد را به این سمت می کشد که اینک این ربات ها، الگوریتم ها و دنیای سایبری هستند که بر افراد اثرگذار هستند و حکمرانی می کنند.

بر همین اساس به جرأت می توان گفت که در حال حاضر غالب فعالیت ها و کسب و کارهای گوناگون نیز پا به دنیای مجازی و الکترونیک گذاشته اند و گواه بر این مطلب، حضور روز افزون سایت های گسترده و متنوع از جانب اشخاص و گروه های مختلف دولتی و خصوصی در تمام عرصه ها در این حوزه جهانی می باشد.

در این بین موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی را در این بستر مجازی ایفا می کنند؛ چراکه یکی از زیرساخت ها و منابع اصلی و اساسی وب سایت ها محسوب می شوند که وظیفه سرچ و پیدا کردن محتویات کاربران را بر عهده دارند.

بنابراین موتورهای جستجو نظیر گوگل را می‌ توان به عنوان یک دائره المعارف و یا یک کتابخانه‌ عظیمی در سطح جهان در نظر گرفت که به جای نسخه های چاپی کتاب‌، صفحات وب سایت ها را نگهداری می‌ کنند و بر طبق معیارها و سازوکاری که دارند این وب سایت ها را رتبه بندی می کنند.

روش کار گوگل در رتبه بندی سایت ها

همانطور که اشاره شد موتورهای جستجو را می توان به عنوان یک مرجع و منبع بزرگ علمی در تمام زمینه ها معرفی کرد که کاربران هنگام مراجعه و تایپ کلمات و عبارات مختلف در قسمت نوار جستجو، باعث می شوند این موتورهای جستجو در مخزن اطلاعات خود جستجوهای لازم را شروع کرده و از بین تعابیر مختلف، مرتبط‌ ترین نتایج با عبارت جستجو شده را به نمایش بگذارند.

این فرآیند را گوگل به کمک تعداد زیادی الگوریتم بسیار پیچیده انجام می دهد که به منظور جلوگیری از دستکاری جعلی نتایج جستجو، الگوریتم‌ ها را سالانه حدود ۳۶۰۰ بار به روزرسانی می کنند که به طور میانگین روزانه به ۱۰ بار می رسد.

فرآیند کار این الگوریتم ها را هیچ فردی جز تیم پشتیبان گوگل به طور دقیق نمی‌ داند که چگونه کار می ‌کنند اما در زمان هایی که گوگل یکسری فاکتورها را به الگوریتم های جستجوی خود به منظور ارائه بهتر اطلاعات می دهد، می توان سرنخ‌ هایی را از نحوه کار آنها بدست آورد.

نحوه رتبه بندی صفحات توسط گوگل

به عنوان مثال مواردی همچون کلمه جستجو شده، کاربردی بودن محتوا، منابع استفاده ‌شده در تولید محتوا، مرتبط ‌بودن محتوای صفحات با جستجوی کاربر، تخصصی‌ بودن محتوا، موقعیت مکانی و به روز بودن، برخی از این فاکتورها می باشد که گوگل خود را به رعایت آنها ملزم کرده است. البته میزان وزنی که الگوریتم گوگل به هرکدام از این فاکتورها می ‌دهد، به نسبت کلمات متفاوت است.

محتوای تازه و به روز، در مقابل محتوای علمی و تخصصی

مثلاً در مورد عبارت ‌های خبری، فاکتورهایی نظیر تازگی و به روز بودن محتوا بسیار مهم می باشد و تأثیر بسزایی در رتبه بندی صفحه مورد نظر خواهد داشت اما همین فاکتورها در مورد مطالب علمی، خیلی مناسب نیست و حتی تأثیرِ در حد صفر دارد. اما برعکس فاکتورهایی نظیر تخصصی‌ بودن و اعتبار علمی داشتن محتوا، نسبت به مطالب علمی باید در نظر گرفته شود تا در رتبه بندی برتر گوگل قرار گیرد.

به هر حال این الگوریتم‌ ها برای رتبه بندی صفحات وب از فاکتورهای مختلفی استفاده می ‌کنند که بعضاً گفته می شود به بیش از ۲۰۰ فاکتور می رسد که برای افراد مجهول می باشد؛ اما باید بدانید که بخش کوچکی از آنها توسط خود گوگل و بخش دیگری توسط سئوکاران حرفه ای و با تجربه اعلام شده است.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

در این بخش قصد داریم به بررسی مهمترین مواردی که در رتبه بندی وب سایت ها در گوگل تأثیر مستقیم دارند، با شما سخن بگوییم. برای تتمه بحث فوق باید بگوییم که گوگل به منظور اسکن و فهرست کردن صفحات وب، فایل ‌های پی دی اف، فایل ‌های صوتی و تصویری و ... از ربات‌ های خودکاری که به خزنده وب یا عنکبوت معروف هستند، استفاده می ‌کند و به اصطلاح آنها را ایندکس می‌ کند.

سپس بر مبنای جستجوی کاربران، صفحات مناسب را از بین فهرست ایجاد شده انتخاب و بر اساس رتبه‌ بندی به نمایش در می آورد. این رتبه بندی گوگل بر اساس رعایت یکسری قواعد انجام می گیرد که رعایت آن توسط متخصصین تیم سئو بسیار مهم می باشد. برای توضیح بیشتر، مطالب زیر که مهمترین موارد در رتبه بندی گوگل هستند را با دقت مطالعه کنید.

۱. ایجاد امکان خزش در سایت

حتماً می دانید که قبل از اینکه گوگل بخواهد محتوای سایتی را رتبه ‌بندی کند، ابتدا باید از وجود آن با خبر شود که گوگل برای این کار از روش ‌های مختلفی استفاده می کند که اولین و بهترین روش آن خزش می باشد. در واقع در روش خزش گوگل لینک‌ های موجود در سایت ‌های مختلف را دنبال می ‌کند تا به صفحات مختلف وب برسد که در این صورت اگر سایت شما از یک سایت دیگری که قبلاً توسط گوگل ایندکس شده باشد، لینک دریافت کرده باشد، به نمایش در می آید.

امکان خزش صفحه توسط ربات گوگل

ساختار کار در این روش به این صورت است که وقتی خزنده ‌های گوگل به سایت مورد نظر سر می زنند، از طریق لینک این سایت، وب سایت شما را هم پیدا می کنند و آن را در فهرست خود ایندکس می کنند. با ایندکس‌ شدن صفحه اصلی سایت شما، این خزنده‌ ها از طریق لینک ‌های داخلی، سایر صفحات سایت شما را هم پیدا کرده و عملیات ایندکس به طور کامل انجام خواهد شد.

بنابراین برای اینکه روش خزش سایت شما توسط گوگل به درستی و سریع انجام گیرد، رعایت موارد زیر بسیار کمک کننده خواهد بود:

  • لینک‌ سازی داخلی: همانطور که بیان شد گوگل برای شناخت صفحات مختلف سایت شما متکی به لینک‌ های داخلی می باشد که در حین طراحی سایت باید به این نکته دقت ویژه داشت. بر همین اساس اگر برخی صفحات سایت شما، لینک ‌های داخلی از دیگر صفحات سایت را دارا نباشد، گوگل در پیدا کردن آنها دچار مشکل می شود و در نتیجه مراحل ایندکس با شکست مواجه خواهد شد.
  • عدم بکارگیری لینک ‌های داخلی نوفالو: لینک ‌هایی که در صفحات وب ایجاد می ‌شوند، به دو نوع فالو و نوفالو تقسیم می شوند. با ایجاد لینک ‌های فالو، در واقع به خزنده‌ های گوگل اعلام می‌ کنید که لینک مورد نظر را خزش کند تا در فهرست خود قرار دهد اما با ایجاد لینک ‌های نوفالو به خزنده اعلام می دارید که از خزش این لینک خودداری کند. بنابراین نباید در لینک‌ های داخلی سایت از برچسب نوفالو استفاده کرد چراکه در غیر این صورت خزنده ‌های گوگل نمی ‌توانند این صفحات به همراه صفحات جدید را پیدا کنند.
  • عدم بکارگیری صفحات نوایندکس: در نظر گرفتن برچسب noindex در header صفحه سایت یا تگ‌ های متای آن، باعث جلوگیری از روند ایندکس توسط گوگل خواهد شد. معمولاً چنین کاری برای برخی صفحات وب که تمایلی به ظاهر شدن آن در نتایج جستجوی گوگل نداشته باشید، انجام می گیرد. بنابراین باید دقت داشت که اگر از چنین صفحاتی به صفحات دیگر سایت لینک داده شود، خزنده ‌های گوگل نخواهند توانست این صفحات را پیدا کنند.
  • عدم استفاده از صفحات مسدود در فایل robot.txt: فایل robot.txt یکی از انواع فایل های متنی است که به گوگل اعلام می‌ دارد، کدام صفحات را خزش کند و کدامیک از آنها را خزش نکند. بدیهی است در صورتی که صفحاتی از این نوع فایل ها توسط متخصص سئو مسدود اعلام شده ‌باشد، امکان ایندکس ‌شدن توسط گوگل را نخواهند داشت.

۲. ساخت بک ‌لینک‌ های معتبر

رتبه‌ دهی گوگل بر مبنای الگوریتمی به نام PageRank صورت می گیرد. PageRank در واقع بک ‌لینک ها را مانند رأی در یک انتخابات در نظر می ‌گیرد، به این صورت که هر چه تعداد رأی یا همان بک لینک های هر صفحه‌ بیشتر ‌باشد، رتبه بالاتری نیز خواهد گرفت. اگرچه بک ‌لینک ‌ها در بالا بردن رتبه سایت مؤثر هستند اما باید در نظر داشت همه بک‌ لینک‌ ها به یک اندازه مؤثر نیستند و این موضوع به نحوه عملکرد PageRank بستگی دارد.

ساخت بک لینک

در واقع بک ‌لینک‌ هایی که از سایت ‌های معتبر گرفته می شوند ـ برخلاف سایت های غیرمعتبر ـ تأثیر بسیار زیادی بر بالابردن رتبه سایت شما خواهند داشت. به عنوان مثال سایت‌ های دانشگاهی، مؤسسات علمی، مؤسسات دولتی و عمومی و سایت‌ هایی که برند معتبر و قدیمی دارند از اعتبار بالایی برخوردار هستند و لینک ‌گرفتن از این سایت ‌ها اعتبار زیادی برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

به منظور درک درجه اعتبار یک سایت نیز، ابزارهایی نظیر moz وجود دارند که با تعبیه شدن پارامترهای اندازه‌گیری، می توان با مقایسه سایت های مختلف، اعتبار هر یک از آنها را به خوبی سنجید و با هم مقایسه کرد. همچنین می توانید به مطلب «روش های ساخت بک لینک رایگان و معتبر» مراجعه کنید تا با روش های ساخت بک لینک آشنا شوید.

۳. رعایت کردن منظور کاربر (Search Intent)

کلمات کلیدی جزو اولین مواردی هستند که برای شروع تولید محتوای سایت باید در نظر گرفت، چراکه پس از انتخاب کلید واژه های صحیح، می ‌توان به ‌راحتی از آنها در عناوین، سرتیترها و متون اصلی سایت استفاده کرد. وجود این کلمات کلیدی در هر صفحه از سایت، به گوگل کمک می ‌کند تا مفهوم صفحه را به خوبی درک کند. برای پیدا کردن کلید واژه های مناسب می ‌توان از ابزارهایی نظیر گوگل کیورد پلنر استفاده کرد که با وارد کردن موضوع سایت خود در اینگونه ابزارها، به راحتی کلمات کلیدیِ مرتبط را پیدا خواهید کرد.

اما مطلبی که باید در انتخاب کلمات کلیدی در نظر گرفت، رعایت کردن منظور کاربر از جستجوی هر کلمه است؛ به این صورت که شما باید درک کنید کاربر از جستجوی هر عبارت چه هدفی را دنبال می ‌کند تا بر اساس آن بتوانید محتوای مورد نیاز او را تولید کنید.

مثلاً وقتی یک کاربر عبارت قالب وردپرس را در گوگل جستجو می‌کند، به ‌نظر می ‌رسد او دنبال یافتن اطلاعاتی کلی در مورد قالب‌ های وردپرس، ویژگی ها و انواع آن‌ می باشد. اما وقتی کاربر عبارت خرید قالب وردپرس چند منظوره را جستجو می ‌کند، دقیقاً می ‌داند که دنبال چه نوع قالبی است و می‌ خواهد از بین آنها یکی را انتخاب و تهیه کند. در این مثال هر چند دو عبارت جستجو شده بسیار نزدیک بهم هستند اما منظور کاربر از آن دو تفاوت زیادی دارد که لازم است محتوایی جداگانه برای هر یک از آنها تولید شود.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته، گوگل به خوبی می ‌تواند منظور کاربر از جستجوی هر عبارت را تشخیص دهد و صفحات کاملاً مرتبط را نمایش دهد.

۴. محتوای غنی

برای هر ‌سایتی همیشه محتوا نقش پادشاه را دارد، بر همین اساس شما باید همواره از محتوای باکیفیت و تولید شده بر اساس سئو که منحصر به ‌فرد است در ‌سایت خود استفاده کنید چراکه اگر محتوای شما بسیار جذاب و غنی باشد، شانس شما را برای کسب موقعیت های بهتر و بالاتر در رتبه نتایج جستجوهای گوگل بیشتر خواهد کرد. گوگل به منظور بررسی میزان مفید بودن محتوا به معیارهایی مثل تخصصی بودن، معتبر بودن و رعایت امانت در محتوا متوصل می شود.

تولید محتوای غنی و کاربر پسند

بنابراین گوگل با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی هر محتوا را بر اساس این سه معیار اساسی مهک می زند تا اولاً محتوای صفحات کپی نباشد، دوماً از منابع معتبر تهیه شده باشد و ثالثاً به منابع معتبر استناد شده ‌باشد که رعایت تمام این موارد تنها از عهده متخصصین سئوکار برمی آید.

به هر ترتیب رعایت این معیارها به همراه نکات زیر برای یک محتوای قوی بسیار مهم می باشد و آن را در رتبه ‌های برتر گوگل قرار خواهد داد:

  • قرار دادن هوشمندانه کلمات کلیدی در محتوا
  • بهبود بخشیدن به ارتباط کلمات کلیدی در ‌سایت
  • ساده و همه فهم بودن متون
  • استفاده از جملات و پاراگراف‌ های کوتاه
  • لینک دادن به منابع معتبر، در صورت نیاز
  • استفاده از تصاویر و سر تیترها در بین متن

۵. سرعت بالای سایت

سرعت بالای سایت یکی دیگر از عوامل مهمی است که می ‌تواند عملکرد سئو را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. کاملاً طبیعی است که هیچ فردی دوست ندارد از‌ سایت‌ های با سرعت بارگذاری کم، بازدید کند. بنابراین از بهینه بودن زمان بارگذاری صفحات سایت خود اطمینان حاصل کنید که بیش از ۳ ثانیه نباشد.

۶. ریسپانسیو بودن سایت

امروزه گوشی های هوشمند در اختیار تمام افراد قرار دارد که با توجه به حجم و وزن کمی که دارند، قابلیت حمل و استفاده از آنها نیز بسیار راحت تر خواهد بود. بر همین اساس می توان گفت بیشتر جستجوهایی که در گوگل انجام می ‌شود با استفاده از گوشی های همراه می باشد.

گوگل نیز همواره تلاش داشته تا بهترین تجربه جستجو را برای کاربران خود ایجاد کند؛ به همین جهت اولویت رتبه بندی را به سایت ‌هایی می دهد که با موبایل سازگار باشند و از طراحی واکنشگرا بهره ببرند. در واقع سایت هایی که قابلیت واکنشگرا را نداشته باشند، در جستجوهای موبایل به‌ طور کامل نادیده گرفته‌ خواهند شد.